Wirtualna przestrzeń współczesnej psychologii

  • Katarzyna Markiewicz Instytut Psychologii, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej

Abstract

Po przeczytaniu artykułu profesora Jerzego M. Brzezińskiego nasuwają się dwa główne wnioski. Pierwszy odnosi się do argumentacji zawartej w treści wypowiedzi. Jest ona zasadnicza, rzeczowa i kompletna, co sprawia, że trudno podjąć polemikę. Drugi wniosek odnosi się do sformułowania zawartego w tytule: „O tym, co ważne, gdy myślimy o psychologii w Polsce”. Pojawia się tu bowiem pytanie, czy we współczesnych czasach rozważania dotyczące jakiejkolwiek dyscypliny naukowej z perspektywy lokalnej mają sens? Tym bardziej że zarówno akademików, jak i praktyków coraz częściej obowiązują standardy, na których podstawie ich praca podlega ocenie. Mają one często uniwersalny, międzynarodowy charakter i są efektem zmian, jakich doświadczamy w ostatnich dziesięcioleciach w wielu obszarach życia, w tym – w sposobie „uprawiania” nauki. Obowiązujące standardy prowadzą z jednej strony do ujednolicenia sposobu oceniania pracowników uniwersyteckich za ich naukowy dorobek. Z drugiej strony mogą prowadzić do nadużyć, nierzetelności, a nawet do naukowych oszustw. Autorka polemiki zwraca uwagę na fakt, iż praca intelektualna podlega innym kryteriom niż praca fizyczna i nadmierne jej parametryzowanie nie zawsze przynosi pozytywne efekty. Rozwiązaniem pojawiających się problemów może być prezentowanie publikacji na otwartych stronach Web, oczywiście z zachowaniem zasad recenzenckiej oceny wartości publikacji.

References

Asperger, H. (1944). Die „Autistischen Psychopathen“ im Kindesalter. Archiv für Psychiatrie und Nervenkrankheiten, 117, 132-135.
Ethical Principles of Psychologists and Code of Conduct (2010). Zaczerpnięte 19 lipca 2014. Strona internetowa: http://www.apa.org/ethics/code/index.aspx
Graliński, F. (2009). Szymborska nie zdaje matury z Szymborskiej. Zaczerpnięte 17 lipca 2014. Strona internetowa: http://atrapa.net/legendy/nowa-matura.htm
Kodeks Etyczny PAN. Dobre obyczaje w nauce. Zbiór zasad i wytycznych (2001). Zaczerpnięte 19 lipca 2014. Strona internetowa: http://www.paleo.pan.pl/documents/Kodeks_Etyczny_PAN.pdf
Shalvi, S., Eldar, O. i Bereby-Meyer, Y. (2012). Honesty requirpes time (and lack of justifications). Psychological Science, 23(10), 1264-1270. Zaczerpnięte 12 czerwca 2014. Strona internetowa: http://dare.uva.nl/document/492559
Taylor, F. (1910). The principles of scientific management. Zaczerpnięte 12 marca 2014. Strona internetowa: http://nationalhumanitiescenter.org/pds/gilded/progress/text3/taylor.pdf
Wakefield, A. J., Murch, S. H., Anthony, A., Linnell, J., Casson, D. M., Malik, M., Berelowitz, M., Dhillon, A. P., Thomson, M. A., Harvey, P., Valentine, A., Davies, S. E. i Walker-Smith, J. A. (1998). Ileal-lymphoid-nodular hyperplasia, non-specific colitis, and pervasive developmental disorder in children. Lancet, 351, 637-641.
Published
2019-04-05
Section
Discussion