Communication behaviours of female and male politicians

  • Weronika Żybura Środowiskowe Studia Doktoranckie Instytutu Psychologii PAN
Keywords: sex roles; politics; communication behaviors

Abstract

The aim of the study was to compare the communication strategies of women and men in politics. Two different aspects of communication behaviors were investigated: the issues taken up by politicians (Study 1) and their self – presentation strategies (Study 2). One hundred twenty political statements of men and women affiliated with different political parties were studied (60 statements in each study). The results of these studies show that there were no significant differences between men and women in politics with respect to the issues they take up and the offensive self presentation strategies they show. However, in the case of the assertive self presentation strategy, a trend of between-groups differences was observed. Men tended to use assertive self presentation strategies to a greater degree than women.

References

Arkin, R. M., Appelman, J. M., Burger, J. M. (1980). Social anxiety, self-presentation and the self- -serving bias in casual attribution. Journal of Personality and Social Psychology, 1, 23-35.
Banerjee, R., Lintern, V. (2000). Boys will be boys: The effect of social evaluation concerns on gender-typing. Social Development, 9, 398-408.
Baumeister, R. F. (1982). A self-presentational view of social phenomena. Psychological Bulletin, 91, 3-26.
Bem, S. L. (2000). Męskość – kobiecość. O różnicach wynikających z płci. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Boski, P. (1999). Męskość – Kobiecość jako wymiar kultury. Przegląd koncepcji i badań. W: J. Miluska, P. Boski (red.), Męskość – kobiecość w perspektywie indywidualnej i kulturowej (s. 66-98). Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN.
Boski, P. (2006). Męskość – Kobiecość jako wymiar kulturowy. Koncepcje – problemy – pytania – badania. W: A. Chybicka, M. Kaźmierczak (red.), Kobieta w kulturze – kultura w kobiecie. Studia interdyscyplinarne (s. 19-55). Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Bull, P., Mayer, K. (1993). How not to answer questions in political interviews. Political Psychology, 14, 651-666.
Chomsky, N. (2005). O naturze i języku. Poznań: Wydawnictwo AXIS.
Christensen, D., Rosenthal, R. (1982). Gender and nonverbal decoding skill as determinant of interpersonal expectancy effect. Journal of Personality and Social Psychology, 42, 75-87.
Cross, S. E., Markus, H. R. (2002). Płeć w myśleniu, przekonaniach i działaniu: podejście poznawcze. W: B. Wojciszke (red.), Kobiety i mężczyźni: odmienne spojrzenie na różnice (s. 48-49). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Cwalina, W., Falkowski, A. (2005). Marketing polityczny. Perspektywa psychologiczna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Dabul, A. J., Dion, R., Wosińska, W., Cialdini, R. B., Mandal, E., Whetstone, R. (1997). Self presentation modesty across cultures, the effect of gender and social context in the workplace. Polish Psychological Bulletin, 28, 4, 295-307.
Davies, P. G., Spencer, S. J., Steele, C. M. (2005). Clearing the air: Identity safety moderates the effects of stereotype threat on women’s leadership aspirations. Journal of Personality and Social Psychology, 88, 276-287.
Deaux, K., Kite, M. (2002). Stereotypy płci. W: B. Wojciszke (red.), Kobiety i mężczyźni: odmienne spojrzenie na różnice (s. 354-382). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Deaux, K., Lewis, L. L. (1984). Structure of gender stereotypes: Interrelationships among components and gender label. Journal of Personality and Social Psychology, 46, 991-1004.
Deaux, K., Major, B. (1987). Putting gender into context: An interactive model of gender-related behavior. Psychological Review, 94, 369-389.
Dobek-Ostrowska, B., Wiszniowski, R. (2001). Teoria komunikowania publicznego i politycznego. Wprowadzenie. Wrocław: Wydawnictwo Astrum.
Domański, H. (1999). Zadowolony niewolnik idzie do pracy. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN.
Drach, D. (2005). Wychowanie zgodne lub niezgodne ze stereotypem a aktywność zawodowa kobiet (mps pracy magisterskiej, Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej w Warszawie).
Eagly, A., Karau, S. J. (2002). Role congruity theory of prejudice toward female leaders. Psychological Review, 3, 573-598.
Eagly, A. H., Makhijani, M. G., Klonsky, B. G. (1992). Gender and the evaluation of leaders: A meta-analysis. Psychological Bulletin, 1, 3-22.
Eagly, A. H., Wood, W. (1999). The origins of sex differences in human behavior: Evolved dispositions versus social roles. American Psychologist, 6, 408-423.
Figeland, A. (2002). Motywacja do podejmowania aktywności politycznej kobiet i mężczyzn: analiza porównawcza (mps pracy magisterskiej, Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej w Warszawie).
Fischer, A. H., Rodriguez Mosquera, P. M., van Vianen, A. E. M., Manstead A. S. R. (2004). Gender and culture differences in emotion. Emotion, 1, 87-94.
Fiske, S. T. (1993). Controlling other people. The impact of power on stereotyping. American Psychologist, 48, 621-628.
Haddock, G., Zanna, M. P. (1994). Preferring “housewives” to “feminists”. Categorization and the favorability of attitudes toward women. Psychology of Women Quarterly, 18, 25-52.
Hoffman, R. M., Pasley, K. (1998). Thinking about the sexes: The relation between cognitions and gender stereotypes. The American Journal of Family Therapy, 26, 189-202.
Huddy, L., Terkildsen, N. (1993). Gender stereotypes and the perception of male and female candidates. American Journal of Political Science, 37, 119-147.
Jamieson, D. W., Lydon, J. E., Stewart, G., Zanna, M. P. (1987). Pygmalion revisited: New evidence for student expectancy effects in the classroom. Journal of Educational Psychology, 79, 461-466.
Janoff-Bulman, R., Wade, M. B. (1996). The dilemma of self-advocacy for women: Another case of blaming the victim? Journal of Social and Clinical Psychology, 2, 143-152.
Kmieć, I. (2004). Tożsamość płciowa i kompetencje społeczne w aktywność zawodowa kobiet (mps pracy magisterskiej, Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej w Warszawie).
Kofta, M. (2000). Jak używamy stereotypów? Studia Psychologiczne, 2, 7-21.
Kofta, M., Jasińska-Kania, A. (red.) (2001). Stereotypy i uprzedzenia. Uwarunkowania psycholo-giczne i kulturowe. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Kofta, M., Sędek, G. (1992). Struktura poznawcza stereotypu etnicznego, bliskość wyborów parlamentarnych a przejawy antysemityzmu. W: Z. Chlewiński, I. Kurcz (red.), Stereotypy i uprzedzenia. Kolokwia Psychologiczne, 1, 69.
Kosakowska, N. (2004). Stereotypy kobiecych i męskich ról społecznych w ocenie dzieci, nastolatków i dorosłych. Psychologia Rozwojowa, 9, 65-79.
Kosakowska, N. (2006). Kobiety w stereotypowych i niestereotypowych rolach płciowych – Polska i Indie. Porównanie międzykulturowe. W: A. Chybicka, M. Kaźmierczak (red.), Kobieta w kulturze – kultura w kobiecie. Studia interdyscyplinarne (s. 92-109). Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Kostecka-Korbiel, M. (1998). Stereotypy roli kobiety w percepcji studentów. Psychologia Wychowawcza, 2, 142-147.
Kwiatkowska, A. (1999). Siła tradycji i pokusa zmiany, czyli o stereotypach płciowych. W: J. Miluska, P. Boski (red.), Męskość – kobiecość w perspektywie indywidualnej i kulturowej (s. 143-173). Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN.
Leary, M. (2000). Wywieranie wrażenia na innych. O sztuce autoprezentacji. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Lewica – prawica i populizm, raport z badań, listopad 2003, Warszawa: CBOS.
Lips, L. (2000). College students visions of power and possibility as moderated by gender. Psychology of Women Quarterly, 24, 39-43.
Maddock, S. (2003). Kultury, taktyki i strategie zorientowane płciowo. W: R. Siemieńska (red.), Aktorzy życia publicznego. Płeć jako czynnik różnicujący (s. 118-130). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Mandal, E. (2000). Podmiotowe i interpersonalne konsekwencje stereotypów związanych z płcią. Katowice: Uniwersytet Śląski.
Mandal, E. (2003). Kobiecość i męskość. Popularne opinie i badania naukowe. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Mandal, E. (2004). Podmiotowe i interpersonalne konsekwencje stereotypów związanych z płcią. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Mandrosz, J. (2002). Czynniki ograniczające racjonalność poglądów i zachowań politycznych. W: K. Skarżyńska (red.), Podstawy psychologii politycznej (s. 164-187). Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.
Marody, M., Giza-Poleszczuk, A. (2000). Być kobietą, być mężczyzną – czyli o przemianach tożsamości związanej z płcią we współczesnej Polsce. W: M. Marody (red.), Między rynkiem a etatem. Społeczne negocjowanie polskiej rzeczywistości (s. 44-72). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Mayer, J. D., Schmidt, H. M. (2004). Gendered political socialization in four contexts: Political interest and values among junior high school students in China, Japan, Mexico, and the United States. Social Science Journal, 41, 3, 393-407.
Melosik, Z. (1999). Tożsamość, płeć i różnica w perspektywie ponowoczesnej. W: J. Miluska, P. Boski (red.), Męskość – kobiecość w perspektywie indywidualnej i kulturowej (s. 173-187). Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN.
Miluska, J. (1996). Tożsamość kobiet i mężczyzn w cyklu życia. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Miluska, J. (1999). Przyczyny różnic płciowych: dylematy i rozstrzygnięcia. W: J. Miluska, P. Bo- ski (red.), Męskość – kobiecość w perspektywie indywidualnej i kulturowej (s. 39-66). Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN.
Nęcki, Z. (1992). Komunikowanie interpersonalne. Warszawa: Ossolineum.
Norris, P. (1997). Kobiety przywódcy na świecie: barwne plamy na fotografiach z pierwszych stron gazet. W: R. Siemieńska (red.) (2003). Aktorzy życia publicznego. Płeć jako czynnik różnicujący (s. 131-150). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Polkowska, A., Potocka-Hoser, A., Kurcz, I. (1992). Struktura wewnętrzna reprezentacji umysłowej terminów politycznych: stereotypy czy prototypy? W: Z. Chlewiński, I. Kurcz (red.), Stereotypy i uprzedzenia. Kolokwia Psychologiczne, 1, 159-184.
Pratto, F., Stallworth, L. M., Sidanius, J., Siers, B. (1997). The gender gap in occupational role attainment: A social dominance approach. Journal of Personality and Social Psychology, 72, 37-53.
Rosenwasser, S. M., Dean, N. G. (1989). Gender role and political Office. Effects of perceived masculinity/feminity of candidate and political office. Psychology of Women Quarterly, 13, 77-85.
Rudman, L. A. (1998). Self-promotion as risk factor for women: The costs and benefits of counterstereotypical impression management. Journal of Personality and Social Psychology, 3, 629-645.
Sapiro, V. (2003). Theorizing gender in political psychology research. W: D. O. Sears, L. Huddy, R. Jervis (red.), Oxford handbook of political psychology (s. 601-634). New York: Oxford University Press.
Schafer, M. (2000). Issues in assessing psychological characteristics at a distance: An introduction to the symposium. Political Psychology, 21, 511-527.
Schlenker, B. R., Weigold, M. F. (1992). Interpersonal processes involving impression regulation and management. Annual Review of Psychology, 43, 133-168.
Schütz, A. (1993). Self-presentational tactics used in a German election campaign. Political Psychology, 3, 469-491.
Schütz, A. (1998). Assertive, offensive, protective and defensive styles of self-presentation: A taxonomy. The Journal of Psychology, 132, 611-628.
Shapiro, R. Y., Mahajan, H. (1986). Gender differences in policy preferences: A summary of trends from the 1960’s to the 1980’s. Public Opinion Quarterly, 50, 42-61.
Sherif, C. W. (1982). Needed concepts in the study of gender identity. Psychology of Women Quarlerly, 6, 375-396.
Siemieńska, R. (1996). Kobiety: nowe wyzwania. Starcie przeszłości z teraźniejszością. Warszawa: Instytut Socjologii UW.
Siemieńska, R. (2000). Nie mogą, nie chcą, nie potrafią? O postawie i uczestnictwie politycznym kobiet w Polsce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Siemieńska, R. (red.) (2003). Aktorzy życia publicznego. Płeć jako czynnik różnicujący. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Siemieńska, R. (2005). Płeć a przekonanie o efektywności działań politycznych obywateli i zainteresowanie wyborami (parlamentarnymi 2001 i samorządowymi 2002). W: R. Siemieńska (red.), Płeć, wybory, władza (s. 35-52). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Skarżyńska, K. (2005). Człowiek a polityka. Zarys psychologii politycznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Steele, C. M. (1997). A threat in the air. How stereotypes shape intellectual identity and performance. American Psychologist, 52, 613-629.
Stojanowska, E. (1997). Styl autoprezentacji a ocena autoprezentacji innych osób. Psychologia Wychowawcza, 2, 107-119.
Stojanowska, E. (1998). Opisywanie siebie w warunkach autoprezentacji oraz prywatnie. Style autoprezentacji. Warszawa: WSPS im. M. Grzegorzewskiej.
Stojanowska, E. (2003). Rola urody oraz stylu autoprezentacji w ocenie atrakcyjności kobiet i mężczyzn. Studia Psychologiczne, 41, 147-167.
Strykowska, M. (1999). Zmiana stereotypu w sferze pracy zawodowej kobiet. W: J. Miluska, P. Boski (red.), Męskość – kobiecość w perspektywie indywidualnej i kulturowej (s. 223-237). Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN.
Suska, D. (2005). Droga do sejmu i praca parlamentarna kobiet i mężczyzn (w III kadencji 1997-2001) podobne czy różne? W: R. Siemieńska (red.), Płeć, wybory, władza (s. 35-52). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Szarzyńska, M. (2005). „Obyś żył w ciekawszych czasach”. Czy zmiany w rozumieniu kategorii płci zmienią nasze społeczeństwo? W: A. Barska, E. Mandal (red.), Tożsamość społeczno-kul- turowa płci (s. 47-57). Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.
Szmajke, A. (1999). Autoprezentacja – maski, pozy, miny. Olsztyn: Ursa Consulting.
Titkow, A. (1995). Kobiety pod presją? Proces kształtowania się tożsamości. W: H. Domański, A. Titkow (red.), Co to znaczy być kobietą w Polsce? Warszawa: Polska Akademia Nauk–Instytut Filozofii i Socjologii.
Twenge, J. M. (1997). Attitudes toward women 1970-1995. A meta-analysis. Psychology of Women Quarterly, 21, 35-51.
Udział kobiet w życiu publicznym, raport z badań, grudzień 2006,Warszawa: CBOS.
Winter, D. G. (1987). Leader appeal, leader performance, and the motive profiles of leaders and followers: A study of American presidents and elections. Journal of Personality and Social Psychology, 52, 196-202.
Winter, D. G. (2002). Motivation and political leadership. W: L. O. Valenty, D. Feldman (red.), Political leadership for the new century: Personality and behavior among American leaders (s. 27-47). New York: Praeger.
Winter, D. G. (2003). Measuring the motives of political actors at a distance. W: J. W. Post (red.), The psychological assessment of political leaders: With profiles of Saddam Hussein and Bill Clinton (s. 153-177). Ann Arbor: University of Michigan Press.
Winter, D. G. (2007). The role of motivation, responsibility, and integrative complexity in crisis escalation: Comparative studies of war and peace crises. Journal of Personality and Social Psychology, 5, 920-937.
Wojciszke, B. (2002). Autopromocja i autodeprecjacja: Kwestionariusz Stylów Autoprezentacji. Psychologia Jakości Życia, 1, 145-171.
Wolfe, R. N., Lennox, R. D., Butler, B. L. (1986). Getting along and getting ahead: Empirical support for a theory of protective and acquisitive self-presentation. Journal of Personality and Social Psychology, 50, 356-361.
Published
2019-03-28
Section
Articles