The relationship between empathy and experience – narrative experimental studies

  • Jolanta Tomczuk Catholic University of Lublin
Keywords: empathy; significant personal events; Self-Confrontation Method; types of experiences; narrative experimental studies

Abstract

The goal of this study is to answer the question concerning the relationship between empathy and a range of significant personal events in the individual's past, presence or future 30 students took part in this exploratory study. The narrative method becomed transform in experimental research. The Herman's Self-Confrontation Method was used to measure subjects' experiences and the accuracy of their empathic understanding in relation to other peoples' experience. Davis' Interpersonal Reactivity Index was used to categorize subjects in terms of their varying levels of empathy.

The results showed that people who have limited self-knowledge with regard to specific types of experiences do not have empathic understanding of others' experience. In contrast, individuals who in their system valued these types of experiences tend to understand them also in others. More empathic individuals possess more types of experiences and have greater understanding of these experiences in others, whereas less empathic individuals possess fewer types of experiences and do not accurately understand these experiences in others.

References

Czerniawska, M. (2002). Empatia a system wartości. Przegląd Psychologiczny, 45, 7-18.
Davis, M. (2001). Empatia. O umiejętności współodczuwania. Gdańsk: GWP.
Drat-Ruszczak, K. (2000). Teorie osobowości – podejście psychodynamiczne i humanistyczne. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 2, s. 601-652). Gdańsk: GWP.
Dziewiecki, M. (2000). Psychologia porozumiewania się. Kielce: Wydawnictwo „Jedność”.
Gulin, W. (1994). Empatia dzieci i młodzieży. Lublin: TN KUL.
Hermans, H. J. M. (1991). Self jako zorganizowany system wartościowań. W: A. Januszewski, Z. Uchnast, T. Witkowski (red.), Wykłady z psychologii w KUL (t. 5, s. 387-409). Lublin: RW KUL.
Hermans, H. J. M., Hermans-Jansen, E. (2000). Autonarracje: tworzenie znaczeń w psychoterapii. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
Jagielska-Zieleniewska, E. (1978). Z zagadnień empatii. Psychologia Wychowawcza, 21, 494-505.
Janicka, I. (1993). Rola otwartości i empatii w psychoterapii. Psychoterapia, 3, 15-19.
Jodzio, K. (1993). Wrażliwość empatyczna pacjentów z nerwicą uczestniczących w psychoterapii grupowej. Psychoterapia, 3, 21-29.
Kliś, M. (1998). Rozumienie pojęcia „empatia” we wcześniejszych oraz współczesnych koncepcjach psychologicznych. W: P. Francuz, P. Oleś, W. Otrębski (red.), Wykłady z psychologii w KUL (t. 9, s. 49-70). Lublin: RW KUL.
Knowska, H. (1986). O badaniu empatii. Przegląd Psychologiczny, 29, 417-428.
Mellibruda, J. (1980). Ja-Ty-My. Warszawa: Nasza Księgarnia.
Oleś, P. (1991). Wartości i wartościowanie: miejsce i rola w funkcjonowaniu osobowości. W: A. Januszewski, Z. Uchnast, T. Witkowski (red.), Wykłady z psychologii w KUL (t. 5, s. 55-69). Lublin: RW KUL.
Podobieńska-Seul, G. (1983). Badania nad empatią w nerwicy. Przegląd Psychologiczny, 26, 917-924.
Rembowski, J. (1982). O empatii i niektórych sposobach jej badania. Kwartalnik Psychologiczny, 3-4, 107-120.
Rembowski, J. (1989a). Empatia. Studium psychologiczne. Warszawa: PWN.
Rembowski, J. (1989b). Problematyka empatii w terapii. Psychoterapia, 3, 73-82.
Rogers, C. (2002). O stawaniu się osobą. Poznań: Dom Wydawniczy REBIS.
Smith, Ch. P. (2000). Content analisis and narrative analisis. W: T. Reis, Ch. M. Judd (red.), Handbook of research methods in social and personality psychology (s. 313-338). Cambridge: Cambridge University Press
Tokarska, U. (1999). W poszukiwaniu jedności i celu. Wybrane techniki narracyjne. W: A. Gałdowa (red.), Wybrane zagadnienia z psychologii osobowości (s. 169-204). Kraków: Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Trzebińska, E. (1985). Empatia jako forma komunikacji interpersonalnej. Przegląd Psychologiczny, 28, 417-437.
Trzebiński, J. (2002). Narracyjne konstruowanie rzeczywistości. W: J. Trzebiński (red.), Narracja jako sposób rozumienia świata (s. 17-42). Gdańsk: GWP.
Wilczek-Rużyczka, E. (2002). Empatia i jej rozwój u osób pomagających. Kraków: Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Published
2019-03-26
Section
Articles