The Specific Character of Religious Experience

  • Jerzy Szymołon Catholic University of Lublin

Abstract

The paper seeks to outline the specific character of religious experience. Having first explained the concepts “experience” and religion,” the author goes on to carry out a psychological profile of religious experience. Treating theologico-philosophical considerations as his source of inspiration and external criterium of reference, he narrows the understanding of the concept “religious experience” and distinguishes it from a quasi-religious experience. Doing that, he uses numerous suggestions with which psychological literature abounds. The proposed lists of criteria with which to assess how authentic a religious experience is, has an open character and makes up of invitation addressed to psychologists to supplement it further.

References

Allport G. (1988). Osobowość i Religia. Warszawa.
Arieti S. (1976). Creativity: The Magic Synthesis. New York.
Biswanger L. (1958). The Existential Analysis School of Thought. W: R. May, E. Ange, H. F. Ellenberger (red.), Existence: A New Dimension in Psychiatry and Psychology. New York, s. 191-213.
Buber M. (1965). Ich und Du: Das Dialogische Prinzip. Heidelberg.
Buber M. (1978). Urdistanz und Beziehung. Heidelberg.
Bukowski J. (1987). Zarys filozofii spotkania. Kraków.
Chaim W. (1993). Religijność jako komunikacja: Zastosowanie paradygmatu interakcyjnego w psychologii religii. Roczniki Filozoficzne, 41(4), 23-39.
Chlewiński Z. (1982). Wprowadzenie do psychologii religii. W: Z. Chlewiński (red.), Psychologia religii. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL, s. 11-59.
Chlewiński Z. (1987). Postawy a cechy osobowości. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL. Clark W. H. (1958). An introduction to religious experience and behavior. New York. DajczerT. (1993). Buddyzm w swojej specyfice i odrębności wobec chrześcijaństwa. Warszawa. Dorsz F. (1982). Psychologische Wörtebuch. Bern.
Dupré L. (1991). Inny Wymiar. Kraków.
Frankl V. E. (1984). Homo Patiens. Warszawa.
Gadamer G. (1960). Wahrheit und Methode. Tübingen.
Gałdowa A. (1994). Drogi i bezdroża psychologii religii. Znak, 2, 30-43.
Gałdowa A. (1995). Powszechność i wyjątek: Rozwój osobowości człowieka dorosłego. Kraków. Giordani B. (1987). L’uomo religioso: Aspetti antropologici e psicologici. Roma. Gliszczyńska X. (1983). Człowiek jako podmiot życia psychicznego. Wrocław.
Godin A. (1983). Psicología delle esperienze religiose. Brescia.
Gowan J. C. (1978). Incubation, imagery and creativity. Journal of Mental Imagery, 2, 23-32. Granat W. (1956). Religijne wartości metody intuicji w poznaniu istnienia Boga. Roczniki Teologiczno-Kanoniczne, 1, 1-38.
Grom B. (1992). Religiouspsychologie. München.
Grzymała-Moszczyńska H. (1981). Postawy młodzieży akademickiej wobec religii. Kraków. Hadamard J. (1964). Psychologia odkryć matematycznych. Warszawa.
Hebb D. O. (1969). Podręcznik psychologii. Warszawa.
Ingarden R. (1963). Z badań nad filozofią współczesną. Warszawa.
Ingarden R. (1970). Przeżycia estetyczne. Studia z estetyki, 3, 97-102.
Ingarden R. (1972). Książeczka o człowieku. Kraków.
Jakubik A. (1989). Podstawowe kierunki psychiatrii dynamicznej. Warszawa.
Jaspard J. M. (1973). Compostantes psychologiques d’une maturation de la foi chrétienne. La foi et les temps, 1, 3-25.
Kamiński S. (1969). Od spostrzeżeń do poglądu na świat. W: B. Bejze (red.), O Bogu i o człowieku. Warszawa, s. 127-145.
Kernberg O. (1975). Borderline conditions and pathological narcissism. New York.
Korliński S. (1990). Konstruktywna rola silnych emocji w procesie tworzenia. Przegląd Psychologiczny, 3, 489-506.
Kozielecki J. (1991). Z Bogiem albo bez Boga. Warszawa.
Kuczkowski S. (1982). Psychologia kształtowania się obrazu Boga. Kraków: Wydawnictwo Apostolstwa Modlitwy.
Kuczkowski S. (1993). Psychologia Religii. Kraków: Wydawnictwo Apostolstwa Modlitwy.
Lowen A. (1995). Narcyzm: Zaprzeczenie prawdziwemu Ja. Warszawa.
Makselon J. (1990). Człowiek jako istota religijna. W: J. Makselon (red.), Psychologia dla teologów, s. 255-281. Kraków.
Malony N. M. (1978). Understanding Your Faith. Ambington Nashville.
Marcel G. (1959). Homo Viator. Warszawa.
Masterson J. F. (1981). The Narcissistic and Borderline Disorders. New York.
May R. (1994). Odwaga tworzenia. Poznań.
Ossowski S. (1958). Co to są przeżycia estetyczne? W: S. Ossowski (red.), U podstaw estetyki. Warszawa, s. 256-279.
Popielski K. (1993). Noetyczny wymiar osobowości: Psychologiczna analiza poczucia sensu życia. Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL.
Prężyna W. (1981). Funkcja postawy religijnej w osobowości człowieka. Lublin.
Rzepa T. (1986). Orientacja w miarach rzeczy (cech) i zdarzeń. Poznań.
Słomka W. (1980). Mistyczne doświadczenie naturalne. W: W. Słomka (red.), Mistyka w życiu człowieka. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL, s. 9-27.
Smith I. E. (1971). Doświadczenie i Bóg. Warszawa.
Stppień A. B. (1971). Rodzaje bezpośredniego poznania. Roczniki Filozoficzne, 1, 95-126.
Styczeń T. (1986). Czy doświadczenie moralne jest doświadczeniem religijnym? W: W. Słomka (red.), Bóg i człowiek w doświadczeniu religijnym. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL, s. 247-254.
Szymańska B. (1991). Mistycy i pesymiści. Wrocław.
Uchnast Z. (1982). Koncepcje religijności w psychologii humanistycznej. W: Z. Chlewiński (red.), Psychologia religii. Lublin: Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego KUL, s. 121-141.
Van der Lans J. (1983). Meditation: A Comparative and Theoretical Analysis: The Annual Review for The Social Siences of Religion, 1, 132-152.
Van der Leeuw G. (1978). Fenomenologia religii. Warszawa.
Van Kaam A. (1983). Fundamental Formation: Fomative Spirituality. New York.
Vergote A. (1966). Psychologie Religieuse. Bruxelles.
Vergote A. (1968). Pour une foi adulte. Lumen Vitae, 23, 431-444.
Vergote A. (1982). Méconnissances chrétiennes de l’humain. Concilium, 175, 33-42.
Vergote A. (1985). Religione, Fede, Incrudelita’: Studio Psicológico. Milano.
Watts F., Wiliams M. (1996). Psicología della Fede. Torino: Edizioni San Paolo.
Wojtyła K. (1976). Osoba: Podmiot i Wspólnota. Roczniki Filozoficzne, 2, 25-39.
Wulff D. M. (1991). Psychology of Religion: Classic and Temporary Vievs. New York. Zajonc R. B. (1985). Uczucia a myślenie: Nie potrzeba się domyślać by wiedzieć co się woli.
Przegląd Psychologiczny, 1, 27-71.
ZdybickaZ. J. (1993). Człowiek i religia: Zarys filozofii religii. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.
Published
2019-03-26
Section
Articles