Czy drugi wyrok w procesie małżeńskim jest konieczny?
Abstrakt
Chcąc odpowiedzieć na postawione w tytule pytanie, musimy mieć przede wszystkim świadomość, że w czasach współczesnych sądy Kościoła spotykają się z powszechną mentalnością rozwodową, która nie tylko nie rozumie, ale także nie akceptuje przymiotu nierozerwalności oraz sakramentalnego charakteru małżeństwa. Do zasygnalizowanej sytuacji, w której pracują dzisiejsze sądy kościelne, trzeba także dodać bardzo powszechny relatywizm moralny oraz idący za nim, niestety zakorzeniający się także w środowiskach kościelnych, relatywizm dotyczący swobodnego oraz wybiórczego interpretowania normy prawnej.
Nowe ustawodawstwo papieża Franciszka dotyczące spraw o orzeczenie nieważności małżeństwa udzieliło w materii konieczności drugiego wyroku jasnej odpowiedzi. Trzeba także dopowiedzieć, że w dotychczasowej doktrynie prawnej Kościoła są „za” i „przeciw” co do konieczności drugiego zgodnego wyroku pozytywnego. Powyższe wypowiedzi mają już dzisiaj charakter historyczny, jednakże dla rozwoju doktryny oraz norm prawnych pozostaną ważnym punktem odniesienia, zapewne także mogą posłużyć dla lepszego zrozumienia reformy procesu małżeńskiego przeprowadzonej przez papieża Franciszka.
Zniesienie obowiązku drugiego wyroku i zezwolenie na trybunał jednoosobowy to niewątpliwie nie tylko „przyspieszenie”, ale także „uproszczenie” procesu o orzeczenie nieważności małżeństwa. Stąd rodzą się pytania: Czy nie doprowadzi to do wypaczenia sądownictwa kościelnego? Czy należycie będzie chronić przymiot nierozerwalności małżeństwa? Tym bardziej że od papieża Benedykta XIV, który określany jest jako „wielki kanonista”, poprzez Kodeks Prawa Kanonicznego z 1917 r. oraz z 1983 r. wraz z instrukcją procesową Dignitas connubii z 2005 r. mamy do czynienia z normami jasno stanowiącymi na temat konieczności drugiego wyroku pozytywnego w celu zawarcia nowego małżeństwa w Kościele.
Bibliografia
Adamowicz Leszek, Jedna czy dwie instancje? – w oczekiwaniu na reformę procesu małżeńskiego, [w:] Grzegorz Leszczyński (red.), Procesy i procedury: nowe wyzwania, Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa 2015, s. 67-79.
Bączkowicz Franciszek, Prawo kanoniczne, Wydawnictwo Diecezjalne św. Krzyża w Opolu, Kraków 1958.
Bonnet Piero A., Il principio della duplice decisione giudiziaria conforme ed il suo fondamento, [w:] Piero A. Bonnet (red.), La doppia conforme nel processo matrimoniale. Problemi e Prospettive, Libreria Editrice Vaticana, Città del Vaticano 2003, s. 71-104.
De Paolis Velasio, Amministrazione della giustizia e situazione dei tribunali ecclesiastici, „Revista española de derecho canónico” 64 (2007), s. 339-377.
Fantappiè Carlo, La duplice sentenza conforme: biografia di una norma nel quadro della legislazione matrimoniale, [w:] Piero A. Bonnet (red.), La doppia conforme nel processo matrimoniale. Problemi e Prospettive, Libreria Editrice Vaticana, Città del Vaticano 2003, s. 19-55.
Llobell Joaquín, Novità procedurali riguardanti la Rota Romana: le facoltà speciali, Stato, Chiese e pluralismo confessionale, „Rivista telematica” (www.statoechiese.it), n. 32/2013, 21 ottobre 2013, s. 13 [dostęp: 3.04.2014].
Llobell Joaquín, Verità del consenso e nullità del matrimonio: il processo dichiarativo di nullità, [w:] Hector Franceschi (red.), Matrimonio e famiglia. La questione antropologica, EDUSC, Roma 2015, s. 245-260.
Lüdicke Klaus, Jenkins Ronny E., Dignitas Connubii: Norms and Commentary, Canon Law Society of America, Alexandria 2006.
Malecha Paweł, Lex propria Najwyższego Trybunału Sygnatury Apostolskiej, [w:] Józef Wroceński, Jan Krajczyński (red.), Finis legis Christus, t. I, Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa 2009, s. 565-585.
Orłowska Zofia, Sądowa ochrona nierozerwalności małżeństwa w alokucjach Jana Pawła II do Trybunału Roty Rzymskiej, mps, Kraków 2015.
Ortiz Miguel A., Fede e consenso matrimoniale, [w:] Hector Franceschi (red.), Matrimonio e famiglia. La questione antropologica, EDUSC, Roma 2015, s. 115-142.
Pompedda Mario F., Verità e giustizia nella doppia sentenza conforme, [w:] Piero A. Bonnet (red.), La doppia conforme nel processo matrimoniale. Problemi e Prospettive, Libreria Editrice Vaticana, Città del Vaticano 2003, s. 7-18.
Rozkrut Tomasz, Jak interpretować normy kodeksowe? Prawo kanoniczne wyrazem jedności Kościoła, „Tarnowskie Studia Teologiczne” 31 (2012), nr 2, s. 115-130.
Rozkrut Tomasz, Jan Paweł II do Roty Rzymskiej, Biblos, Tarnów 2003.
Rozkrut Tomasz, Nowe kompetencje Trybunału Roty Rzymskiej, [w:] Tomasz Rozkurt (red.), VI Ogólnopolskie Forum Sądowe: „Wybrane zagadnienia procesu małżeńskiego w XXX-lecie Kodeksu Jana Pawła II. Materiały z ogólnopolskiego spotkania pracowników sądownictwa kościelnego w Gródku nad Dunajcem w dniach 10-11 czerwca 2013 roku, Biblos, Tarnów 2014, s. 161-166.
Rozkrut Tomasz, Odpowiedzialność biskupa diecezjalnego, metropolity oraz konferencji biskupów za współczesny proces małżeński (spostrzeżenia na marginesie m.p. „Mitis Iudex Dominus Iesus” papieża Franciszka z 15 sierpnia 2015 r.), [w:] Jan Krajczyński, Proces małżeński według motu proprio Mitis Iudex Dominus Iesus, Płocki Instytut Wydawniczy, Płock 2015, s. 37-52.
Rozkrut Tomasz, Pewność moralna niezmiennym uwarunkowaniem pozytywnego wyrokowania, [w:] Grzegorz Leszczyński (red.), Procesy i procedury: nowe wyzwania, Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa 2015, s. 49-66.
Rozkrut Tomasz, Recepcja instrukcji procesowej Dignitas connubii w Polsce, „Annales Canonici” 11 (2015), s. 177-193.
Rozkrut Tomasz, Synod Biskupów w Kościele posoborowym, Biblos, Tarnów 2010.
Copyright (c) 2016 Roczniki Nauk Prawnych
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.