Ograniczenia telewizyjnej reklamy produktu leczniczego w prawie polskim

  • Lidia K. Jaskuła Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Wydział Prawa, Prawa Kanonicznego i Administracji
Słowa kluczowe: media; ochrona zdrowia; ochrona życia; model ograniczeń; produkt medyczny

Abstrakt

Zagadnienie prawnych ograniczeń reklamy telewizyjnej produktu leczniczego jest w swej istocie związane z kwestią reklamy specyficznego, wrażliwego produktu przy pomocy specyficznego, silnie oddziaływującego medium. Wymienione wyżej aspekty podjętego tematu oraz konieczność ochrony życia i zdrowia uzasadniają określone ograniczenia prawne takiej reklamy, ustanowione przez ustawodawcę. W artykule składającym się z pięciu części Autorka podejmuje próbę naszkicowania wyznaczonego przez przepisy prawa modelu telewizyjnej reklamy produktu leczniczego – definiuje podstawowe pojęcia, prezentuje merytoryczne ograniczenia telewizyjnej reklamy produktu leczniczego oraz uzupełniające je formalne ograniczenia reklamy tego typu i formułuje wnioski.

Bibliografia

Bromboszcz Ewa: Percepcja reklamy telewizyjnej przez dzieci, Psychologia Wychowawcza 1993, nr 1, s. 60-66.

Dudzik Jarosław, Skubisz Ryszard: Reklama nierzeczowa, [w:] Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Komentarz, red. J. Szwaja, Warszawa: C.H. Beck 2013, s. 751-757.

Dudzik Jarosław, Skubisz Ryszard: Reklama porównawcza, [w:] Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Komentarz, red. J. Szwaja, Warszawa: C.H. Beck 2013, s. 772-796.

Dudzik Jarosław, Skubisz Ryszard: Reklama sprzeczna z przepisami prawa, [w:] Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Komentarz, red. J. Szwaja, Warszawa: C.H. Beck 2013, s. 676-688.

Dudzik Jarosław, Skubisz Ryszard: Reklama uciążliwa, [w:] Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Komentarz, red. J. Szwaja, Warszawa: C.H. Beck 2013, s. 766-771.

Dudzik Jarosław, Skubisz Ryszard, Reklama ukryta, [w:] Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Komentarz, red. J. Szwaja, Warszawa: C.H. Beck 2013, s. 757-766.

Dudzik Jarosław, Skubisz Ryszard: Reklama wprowadzająca w błąd, [w:] Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Komentarz, red. J. Szwaja, Warszawa: C.H. Beck 2013, s. 699-751.

Dudzik Jarosław, Skubisz Ryszard: Uwagi ogólne do art. 16, [w:] Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Komentarz, red. J. Szwaja, Warszawa: C.H. Beck 2013, s. 637-676.

Grzybczyk Katarzyna: Wprowadzająca w błąd reklama produktów leczniczych, Prawo i Medycyna 2010, nr 1, s. 120-131.

Jaskuła Lidia: Działania Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji na rzecz ochrony małoletnich odbiorców przed negatywnym wpływem przekazów medialnych, [w:] Przegląd dyscyplin badawczych pokrewnych nauce prawa i postępowania administracyjnego. Zjazd Katedr Prawa Administracyjnego i Postępowania Administracyjnego, Kazimierz Dolny nad Wisłą, 19-22 września 2010, red. S. Wrzosek, Lublin: Wydawnictwo KUL 2010, s. 381-397.

Jaskuła Lidia: Prawna ochrona dziecka przed negatywnym wpływem przekazów medialnych, [w:] Ochrona dziecka w prawie publicznym, red. M. Bartnik, Tomaszów Lubelski–Lublin: Wydawnictwo KUL 2008, s. 139-160.

Jaskuła Lidia: Protection of Minors against the Negative Influence of Audiovisual Communications as a Challenge to Law in the Light of the Audiovisual Media Services Directive of the European Parliament and of the Council, Annales Universitatis Apulensis 2011 (14), s. 127-133.

Kondrat Mariusz: Komentarz do art. 2 ustawy – Prawo farmaceutyczne, [w:] Prawo farmaceutyczne. Komentarz, red. M. Kondrat, Warszawa: ABC 2009, Lex 49460.

Kondrat Mariusz: Komentarz do art. 53 ustawy – Prawo farmaceutyczne, [w:] Prawo farmaceutyczne. Komentarz, red. M. Kondrat, Warszawa: ABC 2009, Lex 49460.

Kondrat Mariusz: Komentarz do art. 55 ustawy – Prawo farmaceutyczne, [w:] Prawo farmaceutyczne. Komentarz, red. M. Kondrat, Warszawa: ABC 2009, Lex 49460.

Kosikowski Cezary, Ławicki Tadeusz: Ochrona prawna konkurencji i zwalczanie praktyk monopolistycznych, Warszawa: PWN 1994.

Kwarciak Bogusław: Wielkie odkrycie reklamy: dziecko, AIDA Media 1997, nr 12, s. 44-45.

Mokrysz-Olszyńska Anna: Zakres ochrony przed wprowadzeniem w błąd konsumenta w prawie wspólnoty Europejskiej, Kwartalnik Prawa Prywatnego 2000, z. 2, s. 401-426.

Nowińska Ewa, du Vall Michał: Komentarz do ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, Warszawa: LexisNexis 2008.

Nowińska Ewa: Dziecko w reklamie, AIDA Media 1996, nr 2, s. 30-31.

Nowińska Ewa: Zwalczanie nieuczciwej reklamy. Zagadnienia cywilno prawne, Kraków: Universitas 1997.

Piątek Stanisław: Ustawa o radiofonii i telewizji. Komentarz, Warszawa: Wydawnictwa Komunikacji i Łączności 1993.

Rabiega Agnieszka: Reklama produktów leczniczych kierowana do publicznej wiadomości (w świetle obowiązujących przepisów i orzeczeń Głównego Inspektora Farmaceutycznego), Prawo i Medycyna 2009, nr 1, s 78-93.

Raglewski Janusz: Kilka uwag w kwestii reklamy produktów leczniczych na gruncie ustawy Prawo farmaceutyczne, Prawo i Medycyna 2008, nr 3, s. 132-139.

Rol Małgorzata: Metody reklamy produktów leczniczych na tle ustawy Prawo farmaceutyczne, Prawo i Medycyna 2006, nr 2, s. 128-140.

Rudnicki Stanisław: Reklama sprzeczna z dobrymi obyczajami lub uchybiająca godności człowieka, Monitor Prawniczy 1996, nr 1, s. 4-6.

Sagan Robert: Reklama żywności w świetle polskiego prawa, Przegląd Prawa Handlowego 1996, nr 5, s. 16-23.

Skubisz Ryszard: Reklama w radiofonii i telewizji, [w:] Medialne rozdroże (Miejsce i rola radiofonii i telewizji w Polsce), red. L. Dyczewski, Warszawa: „Interpress” 1998, s. 119-123.

Skubisz Ryszard: Wprowadzenie, [w:] Prawo reklamy, oprac. R. Sagan, R. Skubisz, Lublin: „Morpol” 1997, s. 13-28.

Sobczak Jacek: Radiofonia i telewizja. Komentarz do ustawy, Kraków: Kantor Wydawniczy Zakamycze 2001.

Szafraniec Jan: Ochrona i promocja dzieci i młodzieży przed szkodliwym wpływem mediów audiowizualnych, [w:] Medialne rozdroże (Miejsce i rola radiofonii i telewizji w Polsce), red. L. Dyczewski, Warszawa: „Interpress” 1998, s. 128 131.

Wiszniewska Irena: Ochrona przed reklamą wprowadzającą w błąd, Przegląd Prawa Handlowego 1996, nr 2, s. 1-5.

Wiszniewska Irena: Polskie prawo reklamy, Warszawa: „Scholar” 1998.

Wiszniewska Irena, Skubisz Ryszard: Środki zapobiegania nieuczciwej reklamie w projekcie ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, Pastwo i Prawo 1992, z. 4, s. 49-56.

Wojciechowski Krzysztof: Komentarz do art. 18, [w:] Ustawa o radiofonii i telewizji. Komentarz, red. S. Piątek, Warszawa: C.H. Beck 2014, s. 213-230.

Opublikowane
2019-11-16
Dział
Artykuły: Prawo