Status zwłok ludzkich w przypadku przyznania osobowości osobom zmarłym

Słowa kluczowe: zwłoki ludzkie, ochrona prawna, osobowość prawna

Abstrakt

Rozważając kwestię pośmiertnej ochrony człowieka, należy dokonać rozróżnienia na dwojaki rodzaj środków prawnych taką ochronę gwarantujących. Pierwsza grupa odnosi się do ochrony dóbr niezwiązanych z materialnymi pozostałościami po śmierci osoby ludzkiej, jak np. dobre imię, wizerunek, tajemnica korespondencji. Druga z kolei służy do zapewnienia ochrony zwłok lub szczątków ludzkich oraz miejsca ich spoczynku, a także rzeczy w nim lub na nim pozostawionych. Warto zwrócić uwagę na fakt nieporównywalnie szerszego katalogu środków ochrony, w tym przede wszystkim na gruncie prawa karnego, w tej ostatniej grupie. Zwłoki ludzkie chronione są nie tylko w aspekcie ich integralności i nietykalności, ale również jako dowody w postępowaniu wyjaśniającym, jako potencjalny obiekt medyczny, kultu religijnego, a nawet obiekt seksualny (np. w regulacji meksykańskiej). Powstaje zatem pytanie: dlaczego pośmiertna ochrona dóbr osobistych jednostki jest tak nierównomierna; dlaczego większą wagę przypisuje się protekcji ciała zmarłej osoby niż dobrom, które znacznie dłużej żyją wśród ludzi? Aby na nie odpowiedzieć, jak się wydaje, należy w pierwszej kolejności ustalić czym są zwłoki ludzkie oraz czy ich status prawny nie ulegnie zmianie w przypadku przyznania osobowości prawnej osobom zmarłym. W tym kontekście, jak się wydaje, zwłoki ludzkie traktować należy jako corpus mechanicus osoby zmarłej, tak jak ciało ludzkie jest corpus mechanicus osoby fizycznej. Pozwoli to uświadomić szerszemu gronu odbiorców konieczność pośmiertnej ochrony dóbr innych niż te związane z cielesnością człowieka, a tym samym przyczynić się może do rozwoju społecznego i większej aktywizacji osób starszych w życiu społecznym.

Bibliografia

Birnbacher Dieter, Philosophisch-ethische Überlegungenzum Status des men-schlichen Leichnams, [w]: Stefenelli Norbert (red), Körperohne Leben: Begegnungund Um-gang mit Toten, Wiedeń: Böhlau Verlag 1998, s. 927-932.

Ćwiąkalski Zbigniew, Komentarz do art. 262 Kodeksu karnego, [w:] Zoll Andrzej (red.), Kodeks karny. Część szczególna, tom II. Komentarz do art. 117-277 k.k., Warszawa: Wolters Kluwer 2013, LEX nr 172405.

Dmowski Stanisław (red.), Komentarz do kodeksu cywilnego. Księga pierwsza. Część ogólna, Warszawa: LexisNexis 2009.

Dunn Hugh P., Etyka dla lekarzy, pielęgniarek i pacjentów, Tarnów: Biblos 1997.

Gardocka Teresa, Czy zwłoki ludzkie są rzeczą i co z tego wynika?, [w:] Jacek Gołaczyński, Jacek Mazurkiewicz, Jarosław Turłukowski, Daniel Karkut (red.), Non omnis moriar. Osobiste i majątkowe aspekty prawne śmierci człowieka. Zagadnienia wybrane, Wrocław: Wydawnictwo UW 2015, s. 268-280.

Górniok Oktawia, Kodeks karny. Komentarz. T. 2. Komentarz do artykułów 117-363, Gdańsk: Wyd. Arche 2005.

Grześkowiak Alicja, Wiak Krzysztof, Ciepły Filip (red.), Kodeks karny. Komentarz, Warszawa: C.H. Beck 2013.

Jonas Hans, Technik: Medizin und Ethik: zur Praxis des Prinzips Ver–antwortung, Frankfurt am Main: Insel 1985; podaję za Biesaga Tadeusz, Kontrowersje wokół nowej definicji śmierci, „Medycyna Praktyczna” 2006, nr 2, s. 20-23.

Kalita Tomasz, Śmierć mózgu jako granica prawnokarnej ochrony życia człowieka, „Prokuratura i Prawo” 2016, nr 7-8, s. 39-53.

Kotarbiński Tadeusz, Elementy teorii poznania, logiki formalnej i metodologii nauk, Lwów: Ossolineum 1929.

Kastenbaum Robert, Definitions of Death, [w:] Encyclopedia of Death and Dying, Glennys Howarth, Oliver Leaman (red.), https://en.wikipedia.org/wiki/Clinical_death#cite_note-1 (dostęp: 20.06.2022).

Lach Andrzej, Komentarz do art. 262 KK [w:] Violetta Konarska-Wrzosek (red.) Kodeks karny. Komentarz, Warszawa: Wolters Kluwer 2020, s. 1225-1226.

Lewandowicz Andrzej, Kiedy nie umarł jeszcze człowiek?, „Puls” 2012, nr 6-7, s. 35-38.

Morciniec Piotr, Legalny kanibalizm?: transplantacja organów pojedynczych: problem ustalenia kryterium śmierci, [w:] Marian Machinek (red.) Śmierć i wiara w życie pośmiertne w świetle nauk przyrodniczych i humanistycznych, Olsztyn: Hosianum 2003, s. 200-212.

Morciniec Piotr, Ludzkie zwłoki jako obiekt badawczy: dowolność działań czy normowanie?, „Diametros” 3(2009), nr 19, s. 78-92.

Mozgawa Marek, Kodeks karny. Praktyczny komentarz, Warszawa: Wolters Kluwer 2013.

Mozgawa Marek, Komentarz do art. 262 KK, [w:] Marek Mozgawa (red.), Kodeks karny. Komentarz, Warszawa: Wolters Kluwer 2015, s. 696-697.

Nestorowicz A., Śmierć mózgu, śmierć człowieka, „Wiedza i Życie” 1996, nr 1, s. 16-17.

Nowacka Maria, Etyka a transplantacja, Warszawa: PWN 2003.

Rominkiewicz Jarosław, Ateńskie prawo pogrzebowe, „Acta Universitatis Wratislaviensis” Prawo 319(2015), nr 3674, s. 11-34.

Sobczak Krzysztof, Janaszczyk Agata, Kontrowersje wokół neurologicznego kryterium śmierci mózgu, „Forum Medycyny Rodzinnej” 2012, nr 4, s. 182-190.

Szczęsna Anna, Wokół medycznej definicji śmierci, [w:] Mieczysław Gałuszka, Kazimierz Szewczyk (red.) Umierać bez lęku: wstęp do bioetyki kulturowej, Warszawa–Łódź: PWN 1996, s. 70-83.

Śliwowski Jerzy, Prawo karne, Warszawa: PWN 1975.

Tomasini Floris, Research on the recently dead: an historical and ethical examination, „British Medical Bulletin” 85(1)2008, s. 7-16.

Türk Hans J., Śmierć mózgowa w aspekcie filozoficznym, [w:] Alojzy Marcol (red.), Etyczne aspekty transplantacji narządów. Materiały z sympozjum w Kamieniu Śląskim w dniach 15–16 kwietnia 1996 r., Opole: Wyd. WT UO 1996, s. 60-68.

Tworkowska Anna, Implikacje prawne i społeczno-kulturowe śmierci człowieka, ze szczególnym uwzględnieniem problematyki ochrony dóbr osobistych (rozprawa doktorska), Białystok: Uniwersytet w Białymstoku 2013.

Wasilkowski Jan, Zarys prawa rzeczowego, Warszawa: PWN 1963.

Wicclair Mark, Informed consent and research involving the newly dead, „Kennedy Institute Ethics” 12(2002), s. 351-362.

Witter Héctor, Der Leichnam aus der Sicht der Philosophie, „Deutsche Zeitschrift für Philosophie” 56(2008), nr 1, s. 97-117.

Wójcik Bogusław, Mózg umiera pierwszy, „Znak” 2009, nr 649, s. 3-5.

Ziemiński Ireneusz, Zagadnienie śmierci w filozofii analitycznej, Lublin: TN KUL 1999.

Opublikowane
2022-12-30
Dział
Artykuły: Prawo