Wykluczenie transportowe i systemowe sposoby jego przezwyciężania
Abstrakt
Przedmiotem artykułu jest zidentyfikowanie przypadków wykluczenia społecznego związanego z transportem zbiorowym w społecznościach lokalnych oraz poszukiwanie rozwiązań w tym zakresie uwzględniających koncepcje krajowe i zagraniczne. Mieszkańcy społeczności lokalnych mają prawo do pełnego uczestnictwa w życiu społeczeństwa. W ramach tego uczestnictwa podstawowe znaczenie mają dostęp do dóbr i usług, w tym w szczególności środków transportu. Opracowanie analizuje potrzebę zapewnienia lokalnego organu regulacyjnego w celu nadzorowania i koordynowania starań o równy dostęp do transportu. Bada również już istniejące rozwiązania regulacyjne na poziomie lokalnym. W ramach analizowanej problematyki należy rozważyć uwolnienie przedsiębiorczego potencjału dotychczas ograniczonego przez ustawodawcę przekonanego, że jedynym rozwiązaniem jest wspieranie tradycyjnych form transportu w oparciu o ustalone trasy i rozkłady jazdy oraz pomoc publiczną. Bez uszczerbku dla takich form organizacyjnych, potrzebne jest bardziej zindywidualizowane podejście, osiągalne w nowym modelu gospodarki rozproszonej, powszechnie znanej jako gospodarka współdzielona. Polityka transportowa powinna być również bardziej otwarta na nowe technologie mające zastosowanie w transporcie.
Bibliografia
Barglind Katie: Innovation, Technology, and Transportation: the Need to Address On-Demand, Ridesharing and Modernize Outdated Taxi Regulation in the US, „Wisconsin International Law Journal” 2016, nr 33, s. 701-727.
Błażewski Maciej: Niepomijalność administracji samorządowej w zapewnieniu publicznego transportu zbiorowego, „Acta Universitatis Wratislaviensis. Prawo” 331 (2020), s. 39-48.
Błażewski Maciej: Prawne uwarunkowania ograniczenia wykluczenia transportowego, [w:] Spółdzielnie socjalne oraz organizacje pozarządowe wsparciem dla zagrożonych wykluczeniem, red. J. Blicharz, T. Kocowski, M. Paplicki, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocław¬skiego 2019, s. 11-20.
Dulak Maciej, Jakubowski Bartosz: Publiczny transport zbiorowy w Polsce. Studium upadku, www.klubjagiellonski.pl [dostęp: 25.01.2022].
Giddens Anthony: Socjologia, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe PWN 2007.
Hauser Roman, Szustkiewicz Marta: Przepisy ograniczające konkurencję w aktach prawa miejscowego, „Acta Universitatis Wratislaviensis. Przegląd Prawa i Administracji” 114 (2018), s. 291-302.
Hauser Roman, Niewiadomski Zygmunt, Wróbel Andrzej (Red.): System prawa administracyj¬nego, t. 5: Prawne formy działania administracji, Warszawa: C.H. BECK, Instytut Nauk Prawnych PAN 2013.
Hoff Waldemar: Prawny model regulacji sektorowej, Warszawa: Diffin 2008.
Jakimowicz Wojciech (red.): Przewodnik po prawie administracyjnym, Warszawa: Wolters Kluwer 2016.
Kwiatek Błażej, Wach Andrzej, Wach Karol: Publiczny transport zbiorowy. Komentarz, Warszawa: WoltersKluwer 2021
Maziarz Aleksander: Reguły konkurencji Unii Europejskiej, Warszawa: C.H. BECK 2019.
Rubisz Szymon: Lex Uber. Obowiązki pośrednika i kierowcy w nowych przepisach o transporcie drogowym, preprint, Research Gate 2019, https://www.researchgate.net/publication/336702252_Lex_Uber_Obowiazki_posrednika_i_kierowcy_w_nowych_przepisach_o_transporcie_drogowym.
Stawicki Aleksander, Stawicki Edward: Ustawa o ochronie konkurencji. Komentarz, Warszawa: Wolters Kluwer 2016.
Sylwestrzak Dorota: Klasyczne przewozy taksówkowe kontra Uber, „Gdańskie Studia Prawnicze” 2018, nr 39, s. 135-148.
Szudejko Piotr: Prawo do publicznego transportu zbiorowego, „Metropolitan” 2019, nr 1, s. 8-17.
Ziemski Krystian, Misiejko Adrian (red.): Organizacja publicznego transportu zbiorowego przez jednostki samorządu terytorialnego ze szczególnym uwzględnieniem prawnych aspektów współ¬działania, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM 2016.
Copyright (c) 2022 Roczniki Nauk Prawnych
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.