Sprawy dotyczące kolei państwowych w praktyce prawnej Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej w latach 1919-1939
Abstrakt
W 1919 r. na mocy dekretu Tymczasowego Naczelnika Państwa ustanowiono w ustroju państwa polskiego Prokuratorię Generalną Rzeczypospolitej Polskiej. Sejm Ustawodawczy uchylił dekret i zastąpił go ustawą. Nowy porządek prawny pozwolił objąć ochroną prawną udzielaną przez Prokuratorię Generalną, obok majątku Skarbu Państwa, także majątek kolei państwowej. Aktywność Prokuratorii w ramach czynności służbowych obejmowała zastępstwo prawne oraz konsultacje prawne. W ramach agendy kolejowej zajmowano się interpretacją prawa regulującego ustrój kolejowy państwa, a także własnością i zobowiązaniami kolei oraz ochroną interesu publicznego związanego z działaniem kolei państwowych.
Bibliografia
Sitek Bronisław Włodzimierz: Wybrane systemy prawnej i instytucjonalnej ochrony praw i interesów państwa, Warszawa: Difin 2020.
Tkaczuk Marek: Sprawy międzynarodowe w praktyce prawnej Prokuratorii Generalnej RP w dwudziestoleciu międzywojennym, [w:] Wielokulturowość polskiego pogranicza. Ludzie – idee – prawo, red. Adam Lityński, Piotr Fiedorczyk, Białystok: Wydział Prawa Uniwersytetu w Białymstoku 2003, s. 557-559.
Tkaczuk Marek: Praktyka prawna Prokuratorii Generalnej w sprawach wynikających ze stosunków służbowych urzędników państwowych, [w:] Ochrona pracy w okresie międzywojennym w Polsce. Studium historyczno-prawne, red. Karol Dąbrowski, Sebastian Kwiecień, Lublin: Wydawnictwo KUL 2015, s. 149-163.
Copyright (c) 2021 Roczniki Nauk Prawnych
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.