Hybrydowe prawne formy działania w administracji publicznej

Słowa kluczowe: zadania publiczne, prawne formy działania administracji publicznej, hybryda

Abstrakt

W wyniku przemian ustrojowych, mających miejsce na przełomie lat 80. i 90. XX wieku, można zauważyć pewnego rodzaju tendencje w działaniach ustawodawcy co do tworzenia nowych zadań publicznych. Zadania te były nie tylko reakcją na zaistniałe zmiany ustrojowe, gospodarcze czy ekonomiczne, ale przede wszystkim na rosnące nowe zapotrzebowania społeczne. Niestety, w administracji publicznej nie funkcjonowały (nadal nie funkcjonują) odpowiednie instytucje i narzędzia prawne czy też organy i podmioty administracji publicznej, za pomocą których jest możliwa realizacja nowych zadań publicznych. Dlatego prawodawca, poszukując optymalnego rozwiązania, zaczął tworzyć hybrydowe prawne formy działania administracji publicznej. To w konsekwencji przyczyniło się do tego, że właśnie te prawne formy stają się coraz częstszą formą regulowaną w polskim prawie aniżeli prawne formy typowe dla prawa administracyjnego, tj. decyzje administracyjne.

Bibliografia

Biernat Stanisław: Prywatyzacja zadań publicznych. Problematyka prawna, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 1994.

Bieś-Srokosz Paulina, Błasiak Patryk: Ugoda administracyjna w świetle nowelizacji Kodeksu postępowania administracyjnego. Refleksje na temat konsensualnej formy działania w administracji publicznej, „Przegląd Prawa Publicznego” 2018, nr 6, s. 96-105.

Bieś-Srokosz Paulina: Nowe formy organizacyjno-prawne warunkiem dobrego administrowania?, [w:] Aksjologia prawa administracyjnego, red. Jan Zimmermann, Warszawa: Wydawnictwo Wolters Kluwer 2017, s. 307-316.

Błaś Adam: Granice prywatyzacji zadań publicznych w państwie prawa, [w:] Samorząd terytorialny III Rzeczypospolitej. 10 lat doświadczeń, red. Stanisław Michałowski, Lublin: Wydawnictwo UMCS, s. 304-311.

Błaś Adam: Współczesne tendencje przeobrażeń zadań administracji publicznej, [w:] Administracja publiczna, red. Adam Błaś, Jan Boć, Jan Jeżewski, Wrocław: Wydawnictwo Kolonia Limited 2003, s. 148-156.

Cwalińska Joanna M.: Prywatyzacja zadań publicznych – przyczynek do dyskusji, „Przegląd Prawa Publicznego” 2020, nr 3, s. 24-37.

Dolnicki Bogdan, Cybulska Renata: Nowe dwustronne formy działania administracji publicznej. Zagadnienia wybrane, [w:] Koncepcja systemu prawa administracyjnego. Zjazd Katedr Prawa Administracyjnego i Postępowania Administracyjnego, Zakopane 24-27 września 2006 r., red. Jan Zimmermann, Warszawa: Wydawnictwo Oficyna 2007, s. 453-472.

Helios Joanna: Publicyzacja prawa prywatnego – prywatyzacja prawa publicznego w kontekście rozważań nad prawem europejskim, „Przegląd Prawa Administracyjnego” 92 (2013), nr 3502, s.11-36.

Jeżewski Jan: Administracja pod rządem prawa cywilnego. Z badań porównawczych nauk prawa administracyjnego, Wrocław: Wydawnictwo Zakład Narodowy im. Ossolińskich 1974.

Kałużny Mirosław: Prawo wodne. Komentarz, Warszawa: Wydawnictwo Wolters Kluwer 2016.

Kijowski Dariusz: Umowy w administracji publicznej, [w:] Podmioty administracji publicznej i prawne formy ich działania. Studia i materiały z konferencji jubileuszowej Profesora Ochendowskiego, Toruń: Wydawnictwo Dom Organizatora TNOiK 2005, s. 292-307.

Lemańska Joanna: Umowa administracyjna a umowa cywilnoprawna, [w:] Instytucje współczesnego prawa administracyjnego, red. Iwona Skrzydło-Niżnik, Piotr Dobosz, Dorota Dąbek, Marcin Smaga, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego 2001, s. 419-432.

Lipowicz Irena: Prawne formy działania administracji publicznej – między stabilizacją a potrzebą przełomu, „Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny” 2016, nr 4, s. 41-55.

Lisowski Piotr: Ustrojowe konsekwencje umów w administracji. Wybrane zagadnienia, [w:] Umowy w administracji, red. Jan Boć, Ludmiła Dziewięcka-Bokun, Wrocław: Wydawnictwo Kolonia Limited 2008, s. 89-98.

Rabska Teresa: Możliwości zmian ustawy samorządowej, „Samorząd Terytorialny” 1994, nr 10, s. 12-27.

Safjan Marek: Pojęcie i systematyka prawa prywatnego, [w:] System prawa prywatnego, t. I: Prawo cywilne – część ogólna, red. Marek Safjan, Warszawa: Wydawnictwo C.H. Beck 2007, s. 29-73.

Srokosz Jacek: Juridification of social life and proces of private law publicisation, [w:] Mutual interaction between contemporary systems and branches of law in European Countries, red. Paulina Bieś-Srokosz, Jacek Srokosz, Ewelina Żelasko-Makowska, Częstochowa: Wydawnictwo S. Podobińskiego 2017, s. 157-170.

Stahl Małgorzata: Zagadnienia ogólne, [w:] Podmioty administrujące. System prawa administracyjnego, red. Roman Hauser, Andrzej Wróbel, t. VI, Warszawa: Wydawnictwo C.H. Beck 2011, s. 1-96.

Starościak Jerzy: Prawne formy i metody działania administracji, [w:] System prawa administracyjnego, red. Teresa Rabska, Janusz Łętowski, t. III, Warszawa–Wrocław–Kraków–Gdańsk: Wydawnictwo Zakład Narodowy im. Ossolińskich 1978, s. 42-89.

Stefaniuk Marek: Działanie administracji publicznej w ujęciu nauk administracyjnych, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marie Curie-Skłodowskiej 2009.

Surdykowska Stanisława Teresa: Prywatyzacja, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 1996.

Szachułowicz Jan: Prawo wodne. Komentarz, Warszawa: Wydawnictwo Wolters Kluwer 2010.

Szostak Władysław: Problem „ciężaru państwa”, Kraków: Wydawnictwo Księgarnia Akademicka 1998, s. 241.

Wilczyński Przemysław: Podmioty niepubliczne w sferze administracji publicznej, „Państwo i Prawo” 2002, nr 2, s. 49-62.

Zacharko Lidia: Prywatyzacja zadań publicznych gminy: studium administracyjnoprawne, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego 2000.

Zawadzki Sylwester: Państwo o orientacji społecznej, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar 1996.

Zimmermann Jan: Prawo administracyjne, Kraków: Wydawnictwo Zakamycze 2005.

Żurawik Artur: Problem publicyzacji prawa prywatnego w kontekście ustrojowym, „Państwo i Prawo” 65 (2010), nr 5, s. 32-41.

Opublikowane
2021-07-30
Dział
Artykuły: Prawo