Normatywne aspekty w konstytucji apostolskiej papieża Franciszka Veritatis gaudium o uniwersytetach i wydziałach kościelnych

Słowa kluczowe: Kodeks Prawa Kanonicznego, norma prawna, norma prawna, etyczna, personalistyczna, humanizm, przemiany i wyzwania społeczne, misja Kościoła katolickiego

Abstrakt

Analizując konstytucję apostolską Veritatis gaudium, można dostrzec dwie normatywne perspektywy. Pierwsza oparta jest na woli kontynuacji personalistycznej idei wychowania katolickiego, jak i działalności misyjnej Kościoła. Tym samym wpisuje się w wykładnię, jak dzisiaj należy rozumieć kwestię dotarcia do konkretnego człowieka z prawdą katolickiej wiary, zawartą w kan. 781-792. Druga poszerzona jest o nowe zasady otwarcia się na dialog i kulturę ogólnoludzką. Możemy nazwać to „misyjną normą humanistyczno-teocentryczną”. Znaczy to, że jeśli za kontynuację będziemy rozumieli personalistyczny wymiar doktryny (realizowany w duchu Jana Pawła II), to papież Franciszek wymóg ten przeradza w zasadę wyjścia Kościoła do innych kultur ościennych poprzez nowy paradygmat dochodzenia do prawdy i pojednania, tzn. aktualizacji. Nazwane to zostało „koniecznością przemiany misyjnej Kościoła”. I jeśli w tę podwójną perspektywę została wpisana rola uniwersytetów i wydziałów kościelnych, które mogą dostarczać integrującej wiedzy o człowieku, podając jej naukowe uzasadnienie na zasadzie interdyscyplinarności, to w tym kontekście studia z prawa kanonicznego uzyskują bardzo ważną rolę (jak też sam KPK).

Bibliografia

Arcybiskup przypomina, że Dokument z Aparecidy jest kluczowy dla zrozumienia „rewolucji” Franciszka, https://www.pch24.pl/ [dostęp: 17.08.2017].

Balicki Janusz, Frątczak Ewa, Nam Charles: Przemiany ludnościowe: fakty – interpretacje – oceny. Mechanizmy przemian ludnościowych. Globalna polityka ludnościowa, Warszawa: Wydawnictwo UKSW 2003.

Bar Wiesław: Studia z prawa kanonicznego w odmętach reform, „Kościół i Prawo” 8 (2019), nr 1, s. 9-28.

Bronk Krzysztof: Papież: „trzeba odzyskać prawdziwe oblicze prawa w Kościele”, https://www.vaticannews.va/pl/papiez/news/2020-02/papiez-franciszek-prawo-kanoniczne-kary-samowola.html [dostęp: 21.02.2020].

Chrobak Stanisław: Jan Paweł II. Pamięć i tożsamość u podstaw nowego humanizmu, „Studia Gdańskie” 30 (2012), s. 203-2018.

Czekajewska Justyna: Personalizm etyczny. Różnice i podobieństwa w relacji do personalizmu tradycyjnego, „Filo-Sofija” 2009, nr 1(8), s. 179-188.

Dyduch Jan: Rola Kodeksu Prawa Kanonicznego 1983 w realizowaniu misji Kościoła, „Prawo Kanoniczne” 57 (2014), nr 1, s. 23-37.

Gacka Bogumił: Personalizm chrześcijański św. Jana Pawła II, „Studia Theologica Varsaviensa” 52 (2014), nr 1, s. 29-58.

Kiedy ukaże się znowelizowany kodeks prawa kanonicznego?, http://www.pch24.pl/kiedy-ukaze-sie-znowelizowany-kodeks-prawa-kanonicznego [dostęp: 24.02.2020)].

Kościelniak Cezary: Publiczne role współczesnego uniwersytetu: między zobowiązaniami kulturowymi a ekonomicznymi, „Humanities and Social Sciencies” 18 (2013), nr 20, s. 47-62.

Lent Bogdan: Rola wartości humanizmu integralnego w prowadzeniu projektów, „Współczesne Zarządzanie” 2012, nr 2, s. 42-50.

Merecki Jarosław: Interdyscyplinarność teologii, „Wrocławski Przegląd Teologiczny” 26 (2018), nr 2, s. 165-175.

Prado Flores H. Jose: Ewangelizować z mocą, Poznań: Wydawnictwo Świętego Wojciecha 2016.

Rynkiewicz Tadeusz: Rola uniwersytetu w kulturze _ Jan Paweł II (cytaty), „Człowiek w Kulturze” 21 (2009/2010), s. 161-178.

Rzecznik KEP: Nauczanie Jana Pawła II jest cały czas aktualne. Warto z niego czerpać, https: //www.rmf24.pl/ [dostęp: 2.04.2018].

Rzepecki Arnold: Funkcjonowanie prawa kanonicznego w polskim porządku prawnym – zarys tematu, [w:] Acta Erasmiana, red. M. Sadowski, Wrocław: Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego 2013, s. 163-184.

Sajdak-Burska Anna: Paradygmat humanistyczny w dydaktyce akademickiej – utopia, konieczność, szansa?, „Pedagogika Szkoły Wyższej” 2 (2017), s. 13-26.

Skrzypczak Robert: Osoba i misja. Podstawy eklezjologii misyjnej w świetle personalizmu papieża Jana Pawła II, Warszawa: Wydawnictwo Sióstr Loretanek 2005.

Szymańska Maria, Uczeń jako podmiot i przedmiot działalności nauczyciela, „Edukacja Elementarna w Teorii i w Praktyce” 16 (2016), nr 2, s. 57-70.

Suchodolski Bogdan, Wojnar Irena: Humanizm i edukacja humanistyczna. Wybór tekstów, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne 1988.

Ślipko Tadeusz: Konstytucja Apostolska, Ex Corde Ecclesiae a aktualny status uniwersytetu katolickiego, „Studia Philosophiae Christianae” 36 (2000), nr 2, s. 283-298.

Zabielski Józef: Personalizm jako imperatyw wartościowania człowieka, „Rocznik Teologii Katolickiej” 13 (2014), nr 1, s. 125-137.

Zalewski Sylwester: ABC chrześcijanina. Mały słownik, Warszawa: Verbinum 1999, s. 12.

Zonik Aleksandra: Nauczanie religii w Kodeksie Prawa Kanonicznego z 1983 r. i polskim konkordacie z 1993 r., „Kościół i Prawo” 1 (14) 2012, s. 167-177.

Opublikowane
2021-05-29
Dział
Artykuły: Prawo Kanoniczne