Prawne podstawy funkcjonowania systemu zarządzania Compliance w sektorze publicznym

Słowa kluczowe: Compliance, system zarządzania zgodnością, procedura zgłaszania naruszeń

Abstrakt

Artykuł dotyczy funkcjonowania systemu zarządzania Compliance w sektorze publicznym. Rozważania merytoryczne obejmują analizę prawną przepisów odnośnie do wdrażania systemu Compliance na poziomie Unii Europejskiej, a także w polskim porządku prawnym. W obu przypadkach kluczowym elementem funkcjonowania systemu zarządzania zgodnością są procedury związane ze zgłaszaniem naruszeń prawa. Wprowadzenie nowych rozwiązań prawnych do polskiego systemu prawnego ma za zadanie usprawnienie działania sektora publicznego w naszym kraju. W artykule zaprezentowane zostały nie tylko proponowane rozwiązania prawne, ale również koncepcja systemu zarządzania zgodnością, ze wskazaniem rozwiązań obowiązujących w innych kulturach prawnych.

Bibliografia

Ciemiński Marcin, Diehl Monika, Pogorzelski Paweł: Compliance antykorupcyjne w Polsce i za granicą. Zarządzanie ryzykiem korupcji na podstawie ISO 37001, [w:] Systemy zarządzania zgodnością. Compliance w praktyce, red. B. Makowicz, B. Jagura, Warszawa: Wolters Kluwer 2020, s. 274-294.

Jagura Bartosz: Rola organów spółki kapitałowej w realizacji funkcji compliance, Warszawa: Wolters Kluwer 2017.

Makowicz Bartosz: Wprowadzenie do zarządzania zgodnością, [w:] Systemy zarządzania zgodnością. Compliance w praktyce, Warszawa: Wolters Kluwer 2020, s. 25-69.

Makowicz Bartosz: Uczciwość praktyczna w polskich spółkach – czyli najwyższy czas na compliance, „Przegląd Prawa Handlowego” 2018, nr 2, s. 28-33.

Opublikowane
2021-05-29
Dział
Artykuły: Prawo