Autonomia trybunałów kościelnych w Polsce w orzekaniu nieważności małżeństwa kanonicznego: przyczynek do analizy zagadnienia
Abstrakt
Zgodnie z art. 25 ust. 3 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. „Stosunki między państwem a kościołami i innymi związkami wyznaniowymi są kształtowane na zasadach poszanowania ich autonomii oraz wzajemnej niezależności każdego w swoim zakresie”. Konsekwencją uznania zasady niezależności i autonomii państwa i Kościoła, a tym samym wzajemnego respektowania odrębnych systemów prawnych w zakresie uznanym przez obie strony, są gwarancje zawarte w art. 10 Konkordatu. W artykule tym orzekanie w sprawach małżeństwa kanonicznego pozostawione jest sądowej jurysdykcji kościelnej i analogicznie, orzekanie w zakresie skutków cywilnych małżeństw konkordatowych – jurysdykcji państwa. W praktyce oznacza to, że wyrok sądu cywilnego orzekającego rozwód nie rodzi żadnych skutków prawnych na forum prawa kanonicznego, a orzeczenie nieważności małżeństwa przez trybunał Kościoła Katolickiego nie wpływa na cywilny „status” konkretnego związku.
Dla zachowania autonomii trybunałów kościelnych niezwykle ważna jest kwestia nieingerowania podmiotów niekanonicznych w proces zbierania materiału dowodowego przez rzeczony trybunał oraz niewykorzystywania wspomnianego materiału na forum pozakanonicznym (np. w procesach cywilnych czy karnych toczonych w sądach państwowych). W tej kwestii niezwykle ważne jest zachowanie tajemnicy nie tylko przez pracowników sądów kościelnych, adwokatów i biegłych, ale także przez same strony procesowe. Temu zagadnieniu Autor artykułu poświęca sporo uwagi.
Wyrok sądu kościelnego determinuje zakres możliwości uczestniczenia przez każdą ze stron procesowych w życiu sakramentalnym Kościoła Katolickiego. W rzeczywistości bowiem skutki prawne wyroku kanonicznego nie dotyczą tylko możliwość zawarcia związku kanonicznego przez strony procesu z osobą trzecią (lub brak takiej możliwości). Dotykają także możliwości przystępowania rzeczonych stron do innych sakramentów, takich jak spowiedź czy Komunia święta. Patrząc z tej perspektywy, zachowanie autonomii sądów kanonicznych w zakresie procesów o nieważność małżeństwa jest kwestią fundamentalną, jeśli chodzi o możliwość korzystania z konstytucyjnego prawa do wolności sumienia i wyznania przez osoby pozostające pod jurysdykcją tych trybunałów.
Bibliografia
Borecki Paweł: Respektowanie polskiego konkordatu z 1993 – wybrane problemy, Warszawa: Instytut Spraw Publicznych 2012.
Capello Felice M.: Summa iuris publici ecclesiastici, Romae: Pontificia Universitas Gregoriana 1943. Góralski Wojciech, Adamczewski Witold: Konkordat między Rzeczpospolitą Polską a Stolicą Apostolską z 28 lipca 1994 r., Płock: Płockie Wydawnictwo Diecezjalne 1994.
Góralski Wojciech, Pieńdyk Andrzej: Zasada niezależności i autonomii państwa i Kościoła w konkordacie polskim z 1993 roku, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe UKSW 2000.
Infiesta Jesús: El Estado ha de ser laico, La Vanguardia (de 28 de enero de 1978), s. 22.
Kroczek Piotr: Prawo wewnętrzne związków wyznaniowych w perspektywie organów władzy publicznej. Klauzule generalne, Kraków: Wydawnictwo Naukowe UPJPII 2017.
Krukowski Józef: Polskie prawo wyznaniowe, Warszawa: LexisNexis 2005.
Krzywkowska Justyna: Prawo do prywatności w procesie o nieważność małżeństwa, [w:] Prawo do prywatności w Kościołach i innych związkach wyznaniowych, red. T.J. Zieliński, M. Hucał, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe ChAT 2019, s. 339-354.
León Rey Enrique de: Publicación de las actas, privacidad de los hechos y prueba secreta (can. 1598 § 1 CIC 83 / art. 230 DC), [w:] Procesos matrimoniales canónicos, red. Asociación Española de Canonistas, Madrid: Dykinson 2014, s. 157-171.
Łukańko Bernard: Kościelne modle ochrony danych osobowych, Warszawa: Wolters Kluwer 2019.
Majer Piotr: Ochrona prywatności w kanonicznym porządku prawnym, [w:] Ochrona danych osobowych i prawo do prywatności w Kościele, red. P. Majer, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej 2001, s. 67-98.
Mezglewski Artur, Misztal Henryk, Stanisz Piotr, Prawo wyznaniowe, Warszawa: C.H. Beck 2008. Moneta Paolo: La “Salus animarum” sul dibattito della scienza giuridica, Ius Ecclesiae 12 (2000), nr 2, s. 307-326.
Morán Bustos Carlos M.: Criterios de actuación de los miembros del tribunal y los abogados en el desarrollo del proceso de nulidad, [w:] Procesos matrimoniales canónicos, red. Asociación Española de Canonistas, Madrid: Dykinson 2014, s. 25-114.
Ottaviani Alfredo: Institutiones iuris publici ecclesiastici, vol. II: Ecclesia et status, Vaticani: Typis Polyglottis Vaticanis 1960.
Ôrsy Ladislas: The Reception of Laws by the People of God: a Theological and Canonical Inquiry in the Light of Vatican Council II, The Jurist 55 (1995), s. 504-526.
Pellegrini Piero: La salus animarum, Ius Canonicum 44 (2004), nr 87, s. 141-151.
Pietrzak Michał: Prawo kanoniczne w polskim systemie prawnym, Państwo i Prawo 8 (2006), s. 16-31.
Rozkrut Tomasz: Kanoniczny proces o nieważność małżeństwa: proces sporny czy proces specjalny?, Prawo Kanoniczne 53 (2010), nr 3-4, s. 172-182.
Ryguła Piotr: Ochrona danych osobowych w procesie o nieważność małżeństwa kanonicznego w sądach Kościoła katolickiego w Polsce, w: Internet. Przetwarzanie danych osobowych. Processing of personal data, red. G. Szpor, K. Czaplicki, Warszawa: C.H. Beck 2019, s. 165-174.
Ryguła Piotr: Wolność religijna w Hiszpanii na tle przemian społeczno-politycznych w latach 1931-1992, Katowice: Wydawnictwo Naukowe UŚ 2009.
Rzepecki Andrzej: Funkcjonowanie prawa kanonicznego w polskim porządku prawnym – zarys tematu, Acta Erasmiana 5 (2013), s. 163-184.
Satorras Fioretti Rosa M.: Aconfesionalidad del Estado y Cooperación con las confesiones religiosas (Art. 16.3 CE), Barcelona: Cedecs 2001.
Sobański Remigiusz: Kościół jako podmiot prawa, Warszawa: Akademia Teologii Katolickiej 1983. Sobański Remigiusz: Prawo kanoniczne a krajowy porządek prawny, Państwo i Prawo 6 (1999), s. 3-17.
Sobański Remigiusz: Recepcja prawa w Kościele, Prawo Kanoniczne 46 (2003), nr 3-4, s. 3-14.
Sobczyk Paweł: „Każdy przecinek w tym konkordacie jest zrobiony za moja osobistą zgodą” – Kilka uwag na temat wpływu papieża Piusa XI na treść konkordatu polskiego z 1925 roku, Prawo Kanoniczne 53 (2010), nr 3-4, s. 273-288.
Trzeciak Bogusław: Relacje Państwo-Kościół: konkordat ’93-’98, Warszawa: Kontrast 1998.
Tunia Anna: Recepcja prawa wewnętrznego związków wyznaniowych w prawie polskim, Lublin: Wydawnictwo KUL 2015.
Copyright (c) 2019 Roczniki Nauk Prawnych
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.