Cywilnoprawny model ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa przewozowego
Abstrakt
W ostatnim czasie dla przedsiębiorców atrakcyjne stało się zakładanie i prowadzenie działalności w zakresie przewozu drogowego i spedycji. Jak w wielu branżach, tak i w tej kluczowe znaczenie z punktu widzenia długofalowej rentowności przedsięwzięcia ma informacja. W tym zakresie można przykładowo wymienić tzw. bazę klientów, informacje o przewoźnikach, trasach czy stawkach wynagrodzenia. Z uwagi na gospodarczą przydatność tych informacji, ich poufny charakter, a także fakt, że przedsiębiorcy podejmują środki służące zapobieganiu ich upublicznienia, nie powinno ulegać wątpliwości, że noszą one cechy tajemnicy przedsiębiorstwa. Celem niniejszego opracowania jest omówienie najpowszechniejszych metod ochrony informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa. Dotyczy to zarówno metod znajdujących szerokie zastosowanie w działalności gospodarczej (np. kary umowne), jak i tych szczególnych, uwzględniających specyfikę branży przewozowej (tzw. neutralizacja dokumentów). Jak się bowiem okazuje, w praktyce nie wszystkie metody tej ochrony są zgodne z przepisami, wobec czego nie wszystkie roszczenia przedsiębiorcy będą zasługiwać na ochronę prawną.
Bibliografia
Bogdalski Piotr: Tajemnica przedsiębiorstwa – zagadnienia konstrukcyjne, Monitor Prawniczy 6 (1997), s. 228-233.
Kodeks cywilny. Komentarz. Tom III. Zobowiązania. Część ogólna (art. 353-534), red. M. Fras, M. Habdas, LEX/el. 2019.
Kodeks pracy. Komentarz, red. K. Baran, LEX/el. 2019.
Nowińska Ewa, Szczepanowska-Kozłowska Krystyna: Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Komentarz, LEX/el. 2017.
System Prawa Własności Intelektualnej, t. III: Prawo wynalazcze, red. J. Szwaja, A. Szajkowski, Wrocław: Wydawnictwo Ossolineum 1990.
Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Komentarz, red. J. Szwaja, Warszawa: Wydawnictwo C.H. Beck 2016.
Copyright (c) 2019 Roczniki Nauk Prawnych
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.