Uznanie produktu ubocznego pochodzenia zwierzęcego za odpad – kryteria i skutki

Słowa kluczowe: produkty uboczne pochodzenia zwierzęcego; produkty pochodne; odpady

Abstrakt

W Państwach Członkowskich UE rocznie powstaje ponad 20 milionów ton produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego (PUPZ), z czego w Polsce ok. 2 miliony ton40. Ich niezgodne z prawem zagospodarowanie może mieć negatywny wpływ na bezpieczeństwo sanitarno-weterynaryjne w kraju, poprzez możliwość rozprzestrzeniania chorób zwierzęcych (np. gąbczastych encefalopatii – BSE wywołujących u ludzi chorobę Creutzfelda-Jakoba) lub zanieczyszczeń chemicznych (np. dioksyny). Przepisy UE regulują ich przemieszczanie, przetwarzanie i usuwanie poprzez konieczność wpisu do rejestru działalności związanej z powstawaniem lub przetwarzaniem PUPZ. Ale w niektórych przypadkach PUPZ są traktowane jako odpady (nie tracąc swego pierwotnego charakteru), co sprawia, że na ich posiadaczy nałożone są dodatkowe obowiązki wynikające z przepisów prawa odpadowego.

Celem opracowania jest odpowiedź na pytanie o sposoby, kryteria i skutki kwalifikacji PUPZ jako odpadów, a także i skutki kwalifikacji w obszarze wymogów dotyczących transportu i unieszkodliwiania bądź przetwarzania tych substancji w zależności od wyniku kwalifikacji.

Bibliografia

Bojar-Fijałkowski Tomasz: Prawo sanitarne w systemie prawnej ochrony środowiska w Polsce, Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy 2019.

Bukowski Zbigniew: Działania Unii Europejskiej na przełomie 2016 i 2017 roku dotyczące gospodarki o obiegu zamkniętym, w tym w zakresie gospodarki odpadami, [w:] Zarządzanie gospodarką odpadami. Zagadnienia prawne i techniczne, red. S. Zabawa, Poznań: Polskie Zrzeszenie Inżynierów i Techników Sanitarnych. Oddział Wielkopolski 2017, s. 19-29.

Danecka Daria: Konwersja odpowiedzialności karnej w administracyjną w prawie polskim, Warszawa: Wolters Kluwer 2018.

Dmowska Joanna: Odpowiedzialność prawna za gospodarowanie odpadami, [w:] Prawo o odpadach. Wybrane problemy, red. B. Rakoczy, Warszawa: Wolters Kluwer 2019, s. 47-86.

Górski Marek: Komentarz do art. 180a, [w:] Marek Górski [i in.], Prawo ochrony środowiska. Komentarz, wyd. 3, Warszawa: C.H. Beck 2019, s. 553-554.

Gruszecki Krzysztof: Glosa do wyroku NSA z dnia 14 listopada 2017 r., II OSK 296/17, Orzecznictwo Sądów Polskich 2018, nr 10, s. 107-119.

Haładyj Anna: Prywatyzacja ochrony środowiska a zasada prewencji i przezorności na przykładzie unieszkodliwiania odpadów, [w:] Ochrona prawna zasobów naturalnych, red. J. Stelmasiak, E. Kruk, G. Lubeńczuk, Lublin: UMCS 2018, s. 65-78.

Kalisz Anna: Wykładnia i stosowanie prawa wspólnotowego, Warszawa: Wolters Kluwer 2007.

Korzeniowski Piotr: Obowiązki prawne wynikające z hierarchii sposobów postępowania z odpadami, [w:] Dobre prawo. Sprawne rządzenie, red. B. Jaworska-Dębska, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego 2015, s. 413-432.

Radecki Wojciech: Ustawa o odpadach. Komentarz, Warszawa: Wolters Kluwer 2013, LEX nr 8817.

Radecki Wojciech: Ustawa o odpadach. Komentarz, wyd. 4, Warszawa 2016, LEX nr 10483. Schmidt-Assmann Eberhard: Ogólne prawo administracyjne jako idea porządku, Warszawa: C.H. Beck 2011.

Szwejkowska Małgorzata, Zębek Elżbieta: Obowiązki reglamentacyjne podmiotów w zakresie gospodarki odpadami w kontekście prawno-administracyjnym i środowiskowym, [w:] Problemy pogranicza prawa administracyjnego i prawa ochrony środowiska, red. M. Stahl, P. Korzeniowski, A. Kaźmierska-Patrzyczna, Warszawa: Wolters Kluwer 2017, s. 363-378.

Wereśniak-Masri Izabela: Wybrane problemy administracyjnych kar pieniężnych w ustawie o odpadach, [w:] Prawo o odpadach. Wybrane problemy, red. B. Rakoczy, Warszawa: Wolters Kluwer 2019, s. 217-249.

Opublikowane
2020-06-10
Dział
Artykuły: Prawo