On the pedagogy of canon law
Abstract
The Pedagogy of Law is a branch of law theory and philosophy which focusses on the educational function of law, seeking the best-possible legislative solutions, analysing the existing or draft laws in terms of their compliance with natural law, and also increasing legal awareness and resolving conflicts. The Pedagogy of Law is based on legal and natural assumptions, and also personalistic foundations. The article deals with selected issues related to the Pedagogy of Canon Law, especially particular Law. It discusses basic axiological, theological and praxeological issues, topics associated with the permanence of Canon Law and discipline, the family and preparation for marriage, and also selected socio-economic problems.
References
Elliot Anthony: Współczesna teoria społeczna. Wprowadzenie, tłum. P. Tomanek, Warszawa 2011.
Główny Urząd Statystyczny, Małżeństwa zawarte i rozwiązane w latach 1970-2013.
Główny Urząd Statystyczny, Rocznik demograficzny, Warszawa 2013.
Jan Paweł II, Pamięć i tożsamość. Rozmowy na przełomie tysiącleci, Kraków 2005.
Kieżun Witold: Patologia transformacji, wydanie uzupełnione, Warszawa 2013.
Kojder Andrzej: Godność i siła prawa, Warszawa 2001.
Petrażycki Leon: O pobudkach postępowania i o istocie moralności i prawa, wyd. II, Warszawa 2002.
Ropke Wilhelm, Civitas humanna, Erlenbach–Zürich 1946.
Stadniczeńko Stanisław L.: Zarys pedagogiki prawa. Wybrane zagadnienia prawne dla pedagogów, wyd. II roz., Opole 1997.
Walkowiak Jerzy: Idea dobra wspólnego na tle doktryn społeczno-gospodarczych i działalności ponadnarodowych korporacji, [w:] Dobro wspólne. Problemy konstytucyjnoprawne i aksjologiczne, red. W.J. Wołpiuk, Warszawa 2008, s. 185-226.
Copyright (c) 2014 Roczniki Nauk Prawnych
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.