Patronage and Religion: The “Work of the New Millennium” Foundation as a Form of Catholic Church Patronage in Poland
Abstract
In liberal democracies, where the state still plays a fundamental role as the main organizer of culture and values, patronage is not always reduced to mere sponsoring. In some cases, patronage may represent a form of opposition to the dominant cultural canon. After 1989 the transformations in the fields of politics and economics compelled the Catholic Church to re-think its own role in the new state. As a public actor, the Catholic Church was stimulated to find out new work strategies enabling a wider influence in the public sphere. By creating the “Work of the New Millennium” Foundation the Catholic Church aimed to gain a new role in the formation post-communist Poland’s culture and values.
References
Assmann A.: Die lange Schatten der Vergangenheit. Erinnerungskultur und Geschichtspolitik. München: Verlag Beck 2006.
Assmann J.: Communicative and Cultural Memory. W: A. Erll, A. Nünning. Cultural Memory Studies. An International and Interdisciplinary Handbook. Berlin–New York: De Grutyer 2008 s. 109-118.
Bilska-Wodecka E.: Secularization and Sacralization. New polarization of the Polish religious landscape in the context of globalization and European integration. „Acta Universitatis Carolinae”. Geographica 2009, z. 1-2, s. 3-18.
Borowik I.: O sekularyzacji z perspektywy socjologicznej: teorie, proces społeczny, empiryczne argumenty. W: http://www.kulturaswiecka.pl/node/19 [dostęp: 01.12.2014].
Borowik I.: The Roman Catholic Church in the Process of Democratic Transformation. The Case of Poland. „Social Compass” 49:2002 z. 2 s. 239-252
Brier R.: The Roots of the “Fourth Republic”: Solidarity’s Cultural Legacy to Polish Politics. „East European Politics and Societies” 23:2009 z. 1 s. 63-85.
Burdziej S.: Religion and Politics: Religious Values in the Polish Public Square Since 1989. Religion. „State & Society” 33:2005 z. 2 s. 165-174.
Gramsci A.: Gli intellettuali e l’organizzazione della cultura. Torino: Editori Riuniti 1975.
Koczanowicz L.: Politics of Time. Dynamics of Identity in Post-Communist Poland. New York–Oxford: Bergham Books 2008.
Ponczek E.: Polityka wobec pamięci versus polityka historyczna: aspekty semantyczny, aksjologiczny i merytoryczny w narracji polskiej. „Przegląd Polityczny” 18:2013 z. 2 s. 7-22.
Samerski S., Zach K.: Einleitung. W: S. Samerski, K. Zach. Die Renaissance der Nationalpatrone. Erinnerungkulturen in Ostmitteleuropa im 20./21. Jahrhundert. Köln–Weimar–Wien: Böhlau 2007 s. 1-9.
Schröder I. W.: Catholic Majority Societies and Religious Hegemony: Concepts and Comparisons. W: M. Ališauskienė, I.W. Schröder. Religious Diversity in Post-Soviet Society: Ethnnographies of Catholic Egemony and the new Pluralism in Lithuania. Farnham: Ashgate, 2012 s. 17-35
Sofronovas V.: Kultūrinė atmintis ar atminimo kultūra? Kultūrinės atminties teorijos taikymo moderniųjų laikų tyrimams problemos. W: A. Nikžentaitis, N. Basanavičiaus. Vytauto Didžiojo iki Molotovo ir Ribbentropo: Atminties ir atminimo kultūrų transformacijos XX-XXI amžiuje. Vilnius: Lietuvos Istorijos institutas 2011 s. 39-64.
Stetkiewicz L.: The Role of the Catholic Church and Polish Religiosity. „The Journal for the Sociological Integration of Religion and Society” 3:2013 z. 2 s. 1-17.
Tazbir J.: Polskie przedmurze chrześcijańskiej Europy: mity a rzeczywistość historyczna. Warszawa: Wydawnictwo Interpress 1987.
Traba R.: Historia jako przestrzeń dialogu. W: Tenże. Historia – przestrzeń dialogu. Warszawa: Instytut Studiów Politycznych Polskiej Akademii Nauk 2006 s. 81-82.
Zubrzycki G.: The Crosses of Auschwitz: Nationalism and Religion in Post-Communist Poland. Chicago: University of Chicago Press 2006.
Zulehner P.M.: Gott nach dem Kommunismus. W: M. Delgado, A. Jödicke, G. Vergauwen. Religion und Öffentlichkeit: Prolmeme und Perspektiven. Stuttgart: Kohlhammer 2009 s. 59-77.