Anthropological Dimension of the Artistic Creations of Krystyna Herling-Grudziński

  • Joanna Bielska-Krawczyk Nicolaus Copernicus University in Toruń
Keywords: anthropology of an image; image as memory; body; mask; depersonalization

Abstract

The main goal of this article is to reveal anthropological dimention of the artistic creations of almost unknown painter, the wife of the outstanding polish writer Gustaw Herling-Grudziński – Krystyna Herling-Grudziński. In the text I ask questions about the vision of a human being that we can find in those pictures and the ways painter shows its depersonalization. The main motivation of the use of anthropological perspective in the study of those works is biography of the artist (especially her suicidal death) and the character of her creations.     

References

Bachtin M.: Obrazy dołu materialno-cielesnego w powieści Rabelais’go. Przeł. A. i A. Goreniowie, W: Antropologia ciała. Zagadnienia i wybór tekstów. Red. M. Szpakowskiej. Warszawa: WUW 2008, s. 17 i 19.

Belting H.: Antropologia obrazu. Szkice do nauki o obrazie. Przeł. M. Bryl, Kraków: Universitas 2007 s. 48.

Berger J.: Sposoby widzenia. Przeł. M. Bryl. Warszawa: Fundacja Aletheia 2008 s. 8.

Bielska-Krawczyk J.: Między sztukami. Obraz w przestrzeni dialogu interartystycznego W: Scena i ekran: Przestrzeń dialogu interartystyczneg., Red. J. Skuczyńskiego i P. Skrzypczaka. Toruń: WN UMK 2007, s. 21-28 i 38-39.

Bielska-Krawczyk J.: Cienie K. Krystyna Herling-Grudzińska i jej obrazy. Toruń: WN UMK 2009 s. 82-84.

Bielska-Krawczyk J.: Krystyna i Gustaw – cienie wspólnego życia w słowie i w obrazie. W: Język, kultura i świat roślin. Red. E. Komorowskiej i D. Stanulewicz. Szczecin: Volumina 2010 s. 13-22.

Bielska-Krawczyk J.: Jeden czy dwa światy? Krystyna i Gustaw – portret podwójny. W: tenże. Świat w sąsiedztwie zaświatów. Gustaw Herling-Grudziński, Krystyna Herling-Grudzińska, Jan Lebenstein. Kraków: Universitas 2011 s. 115-122.

Bohme G.: Antropologia filozoficzna. Przeł. P. Domański. Warszawa: IFiS PAN 1998 s. 3.

Bolecki W.: Inny świat Gustawa Herlinga-Grudzińskiego Kraków: Universitas 2007 s. 21.

Buczkowski A.: Społeczne tworzenie ciała. Płeć kulturowa i płeć biologiczna. Kraków: Universitas 2005 s. 8-9.

Clark K.: Akt. Studium idealnej formy. Przeł. J. Bomba. Warszawa: AF 1998 s. 220.

Courtine J.J. Haroche C.: Historia twarzy. Przeł. T. Swoboda. Gdańsk: Słowo, Obraz Terytoria 2007 s. 7.

Drwęska A.: Wystawa plastyków na Kongresie Kultury Polskiej oraz Półroczny bilans malarski. W: Sztuka polska w Wielkiej Brytanii 1940-2000. Red. M. A. Supruniuk Toruń: WN UMK 2006 s. 88 i 112.

Eco U.: Historia piękna. Przeł. A. Kuciak. Poznań: Rebis 2008 s. 221.

Elias N.: Przemiany w traktowaniu potrzeb naturalnych. Przeł. T. Zabłudowski. W: Antropologia ciała. Zagadnienia i wybór tekstów, Warszawa: WUW 2008 s. 23.

Herling-Grudziński G.: Dziennik pisany nocą 1971-1972 W: tenże. Pisma zebrane. Red. Z. Kudelskiego. Warszawa: WL 1995. t. 3. s. 114.

Herling-Grudziński G.: Zima w zaświatach W: tenże Opowiadania zebrane. Oprac. Z. Kudelski. Warszawa: WL 1999. t. 2. s. 345 i 357.

Herling-Grudziński G.: Zjawy Saraceńskie, W: tenże. Opowiadania zebrane. Oprac. Z. Kudelski. Warszawa: WL 1999. t. 2. s. 469.

Herling-Grudziński G.: Recenzje, szkice, rozprawy literackie 1935-1946. Red. W. Boleckiego. Kraków: WL 2009.

Hniedziewicz M.: Przypomnienie prostoty W: Trwanie i przemijanie. Malarstwo Łukasza Korolkiewicza. Malarstwo Krystyny Herling-Grudzińskiej. Kwiaty w sztuce od XVI do XIX wieku. Warszawa 1987.

Katalog Zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie. Red. Z. Gołubiew. Cz. 3. Kraków: MNK 2004 s. 114-115.

Kępiński A.: Twarz, ręka, W: Antropologia kultury. Zagadnienia i wybór tekstów. Red. A. Mencwela, Warszawa: WUW 2003, s. 196.

Kopaliński W.: Słownik symboli. Warszawa: WP 1990 s. 165.

Leśmian B.: Topielec. W: tenże. Poezje wybrane. Oprac. J. Trznadel. Wrocław: Ossolineum 1983 s. 47.

Lorenc I.: Świadomość i obraz. Studia z filozofii przedstawienia. Warszawa: WN Scholar 2001 s. 226.

Łebkowska A.: Gender, W: Kulturowa teoria literatury. Główne pojęcia i problemy. Red. M. P. Markowskiego i R. Nycza. Kraków: Universitas 2006, s. 377.

Nead L.: Akt kobiecy. Sztuka, obscena i seksualność. Przeł. E. Franus. Poznań: Rebis 1998 s. 37.

Noblecourt Ch. D.: Starożytny Egipt. Malarstwo. W: Sztuka świata. T. 1. Warszawa: Arkady 1989 s. 137.

Nowakowski T.: Houskeeper Sułek W: O Tadeuszu Sułkowskim, Red. M. Dąbrowskiej, K. Sowińskiego i T. Terleckiego, Londyn 1967 s. 145.

Olechnicki K.: Antropologia obrazu. Warszawa: Oficyna Naukowa 2003.

Rodziński S.: Odkrycie. „Tygodnik Powszechny” 1987 nr 9 s. 3.

Schilling Ch.: Socjologia ciała. Przeł. M. Skowrońska. Warszawa: WN PWN 2010 s. 61.

Shusterman R.: Myślenie poprzez ciało. Rozwinięcie nauk humanistycznych – uzasadnienie dla somaestetyki. Przeł. S. Stankiewicz. W: Wizje i re-wizje. Wielka księga estetyki w Polsce. Red. K. Wilkoszewskiej. Kraków: Universitas 2007 s. 46.

Sławek T.: Byt bez twarzy?, W: Twarz, Red. A. Chojeckiego i S. Rośka. Gdańsk: Słowo, Obraz, Terytoria 2000 s. 19.

Stępień A.B.: Elementy filozofii, Lublin: TN KUL 1986 s. 81.

Szybist M.: Męstwo życia. W: Krystyna Herling-Grudzińska. Obrazy i rysunk., Kraków 1986 s. 5.

Myśl, oko i ręka artysty. Studia nad genezą procesu tworzenia. Red. R. Kasperowicza i E. Wolickiej, Lublin: TN KUL 2003.

Published
2020-01-02
Section
Articles