Antropologiczny wymiar malarstwa Krystyny Herling-Grudzińskiej

  • Joanna Bielska-Krawczyk Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
Słowa kluczowe: antropologia obrazu; obraz jako pamięć; ciało; maska; depersonalizacja

Abstrakt

Celem artykułu jest odsłonięcie antropologicznego wymiaru twórczości artystycznej zapoznanej malarki, żony wybitnego polskiego pisarza Gustawa Herlinga-Grudzińskiego – Krystyny Herling-Grudzińskiej. Wykorzystanie perspektywy antropologicznej uzasadnione jest w tym przypadku zarówno rodzajem pytań, które prowokuje biografia malarki, jak i charakterem jej twórczości. 

Bibliografia

Bachtin M.: Obrazy dołu materialno-cielesnego w powieści Rabelais’go. Przeł. A. i A. Goreniowie, W: Antropologia ciała. Zagadnienia i wybór tekstów. Red. M. Szpakowskiej. Warszawa: WUW 2008, s. 17 i 19.

Belting H.: Antropologia obrazu. Szkice do nauki o obrazie. Przeł. M. Bryl, Kraków: Universitas 2007 s. 48.

Berger J.: Sposoby widzenia. Przeł. M. Bryl. Warszawa: Fundacja Aletheia 2008 s. 8.

Bielska-Krawczyk J.: Między sztukami. Obraz w przestrzeni dialogu interartystycznego W: Scena i ekran: Przestrzeń dialogu interartystyczneg., Red. J. Skuczyńskiego i P. Skrzypczaka. Toruń: WN UMK 2007, s. 21-28 i 38-39.

Bielska-Krawczyk J.: Cienie K. Krystyna Herling-Grudzińska i jej obrazy. Toruń: WN UMK 2009 s. 82-84.

Bielska-Krawczyk J.: Krystyna i Gustaw – cienie wspólnego życia w słowie i w obrazie. W: Język, kultura i świat roślin. Red. E. Komorowskiej i D. Stanulewicz. Szczecin: Volumina 2010 s. 13-22.

Bielska-Krawczyk J.: Jeden czy dwa światy? Krystyna i Gustaw – portret podwójny. W: tenże. Świat w sąsiedztwie zaświatów. Gustaw Herling-Grudziński, Krystyna Herling-Grudzińska, Jan Lebenstein. Kraków: Universitas 2011 s. 115-122.

Bohme G.: Antropologia filozoficzna. Przeł. P. Domański. Warszawa: IFiS PAN 1998 s. 3.

Bolecki W.: Inny świat Gustawa Herlinga-Grudzińskiego Kraków: Universitas 2007 s. 21.

Buczkowski A.: Społeczne tworzenie ciała. Płeć kulturowa i płeć biologiczna. Kraków: Universitas 2005 s. 8-9.

Clark K.: Akt. Studium idealnej formy. Przeł. J. Bomba. Warszawa: AF 1998 s. 220.

Courtine J.J. Haroche C.: Historia twarzy. Przeł. T. Swoboda. Gdańsk: Słowo, Obraz Terytoria 2007 s. 7.

Drwęska A.: Wystawa plastyków na Kongresie Kultury Polskiej oraz Półroczny bilans malarski. W: Sztuka polska w Wielkiej Brytanii 1940-2000. Red. M. A. Supruniuk Toruń: WN UMK 2006 s. 88 i 112.

Eco U.: Historia piękna. Przeł. A. Kuciak. Poznań: Rebis 2008 s. 221.

Elias N.: Przemiany w traktowaniu potrzeb naturalnych. Przeł. T. Zabłudowski. W: Antropologia ciała. Zagadnienia i wybór tekstów, Warszawa: WUW 2008 s. 23.

Herling-Grudziński G.: Dziennik pisany nocą 1971-1972 W: tenże. Pisma zebrane. Red. Z. Kudelskiego. Warszawa: WL 1995. t. 3. s. 114.

Herling-Grudziński G.: Zima w zaświatach W: tenże Opowiadania zebrane. Oprac. Z. Kudelski. Warszawa: WL 1999. t. 2. s. 345 i 357.

Herling-Grudziński G.: Zjawy Saraceńskie, W: tenże. Opowiadania zebrane. Oprac. Z. Kudelski. Warszawa: WL 1999. t. 2. s. 469.

Herling-Grudziński G.: Recenzje, szkice, rozprawy literackie 1935-1946. Red. W. Boleckiego. Kraków: WL 2009.

Hniedziewicz M.: Przypomnienie prostoty W: Trwanie i przemijanie. Malarstwo Łukasza Korolkiewicza. Malarstwo Krystyny Herling-Grudzińskiej. Kwiaty w sztuce od XVI do XIX wieku. Warszawa 1987.

Katalog Zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie. Red. Z. Gołubiew. Cz. 3. Kraków: MNK 2004 s. 114-115.

Kępiński A.: Twarz, ręka, W: Antropologia kultury. Zagadnienia i wybór tekstów. Red. A. Mencwela, Warszawa: WUW 2003, s. 196.

Kopaliński W.: Słownik symboli. Warszawa: WP 1990 s. 165.

Leśmian B.: Topielec. W: tenże. Poezje wybrane. Oprac. J. Trznadel. Wrocław: Ossolineum 1983 s. 47.

Lorenc I.: Świadomość i obraz. Studia z filozofii przedstawienia. Warszawa: WN Scholar 2001 s. 226.

Łebkowska A.: Gender, W: Kulturowa teoria literatury. Główne pojęcia i problemy. Red. M. P. Markowskiego i R. Nycza. Kraków: Universitas 2006, s. 377.

Nead L.: Akt kobiecy. Sztuka, obscena i seksualność. Przeł. E. Franus. Poznań: Rebis 1998 s. 37.

Noblecourt Ch. D.: Starożytny Egipt. Malarstwo. W: Sztuka świata. T. 1. Warszawa: Arkady 1989 s. 137.

Nowakowski T.: Houskeeper Sułek W: O Tadeuszu Sułkowskim, Red. M. Dąbrowskiej, K. Sowińskiego i T. Terleckiego, Londyn 1967 s. 145.

Olechnicki K.: Antropologia obrazu. Warszawa: Oficyna Naukowa 2003.

Rodziński S.: Odkrycie. „Tygodnik Powszechny” 1987 nr 9 s. 3.

Schilling Ch.: Socjologia ciała. Przeł. M. Skowrońska. Warszawa: WN PWN 2010 s. 61.

Shusterman R.: Myślenie poprzez ciało. Rozwinięcie nauk humanistycznych – uzasadnienie dla somaestetyki. Przeł. S. Stankiewicz. W: Wizje i re-wizje. Wielka księga estetyki w Polsce. Red. K. Wilkoszewskiej. Kraków: Universitas 2007 s. 46.

Sławek T.: Byt bez twarzy?, W: Twarz, Red. A. Chojeckiego i S. Rośka. Gdańsk: Słowo, Obraz, Terytoria 2000 s. 19.

Stępień A.B.: Elementy filozofii, Lublin: TN KUL 1986 s. 81.

Szybist M.: Męstwo życia. W: Krystyna Herling-Grudzińska. Obrazy i rysunk., Kraków 1986 s. 5.

Myśl, oko i ręka artysty. Studia nad genezą procesu tworzenia. Red. R. Kasperowicza i E. Wolickiej, Lublin: TN KUL 2003.

Opublikowane
2020-01-02
Dział
Artykuły