Dżihad i zderzenie cywilizacji na ziemiach polsko litewskich

  • Krzysztof Modras Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Wydział Filozofii
Słowa kluczowe: dżihad; zderzenie cywilizacji; konflikt; Polska; Litwa; islam; muzułmanie; kultura

Abstrakt

The world sees a threat from Islam to modern civilization. Also, for Muslims, Western culture seems to be dangerous to their values. The resulting tensions are defined in Islam by the term of jihad or ‘holy war’, which assumed in the history the forms of armed or ideological struggle. Today it is accompanied by the theory of the clash of civilizations which sees the causes of future conflicts in the World in cultural, religious, ethnic and social differences.

In Poland, Islam was represented by the Polish-Lithuanian Tatars. The close coexistence of the two cultures formed a tolerant and relatively liberal Polish Muslim community. Relations were good. Muslim jihad served to defend our land, and the clash of civilizations did not bring out the differences between the two cultures, but increasingly it brought them nearer.

The influx of new Muslims to Poland changes the image of Islam. However, it should not affect the peaceful cooperation between the two civilizations. It is hoped that their meeting in the Polish Lands will not generate differences and conflicts, but will be based on reciprocal understanding and dialogue.

Bibliografia

Abdallah Abdel Mahdi: Causes of Anti-Americanism in the Arab World: A Socio-Political Perspective. „MERIA Journal” 7: December 2003 No. 4. http://meria.idc.ac.il/journal/2003/issue4/jv7n4a6.html [dostęp: 17.08.2010].

Armour R.: Islam, Chrześcijaństwo i Zachód. Przeł. I. Nowicka. Kraków: Wydawnictwo WAM 2004.

Atta Mohammed: Last words of a terrorist. http://www.guardian.co.uk/world/2001/sep/30/terrorism.september113 oraz http://www.werismyki.com/artcls/atta_will.html [dostęp: 16.08. 2010].

Borowska K.: Koniec modłów muzułmanów za prezydenta (16 czerwca 2009). http://www.tvp.info/informacje/polska/koniec-modlow-muzulmanow-za-prezydenta/677332 [dostęp: 21.08.2010].

Borawski P., Dubiński A.: Tatarzy polscy. Dzieje, obrzędy, legendy, tradycje. Warszawa: Iskry 1986.

Borawski P.: Tatarzy w dawnej Rzeczypospolitej. Warszawa: Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza 1986.

Borecki P.: Status prawny muzułmanów we współczesnej Polsce. http://www.racjonalista.pl/kk.php/s,5384 [dostęp: 20.08.2010].

Charakterystyka mniejszości narodowych i etnicznych w Polsce. http://www2.mswia.gov.pl/portal.php?serwis=pl&dzial=61&id=37#tatarzy [dostęp: 19.08.2010].

Chazbijewicz Selim Mirza-Juszeński: Szlachta tatarska w Rzeczypospolitej. „Verbum Nobile” 1993 nr 2; http://www.szlachta.org.pl/pl/verbum-nobile/szlachta-tatarska-w-rzeczypospolitej.html [dostęp: 19.08.2010].

Chazbejowicz S.: Tatarzy krymscy. Walka o naród i wolna ojczyznę. Poznań-Warszawa: Oficyna Wydawnicza Likon 2001.

Czy należy bać się islamu? „Teofil. Pismo Kolegium Filozoficzno-Teologicznego Dominikanów” 2006 nr 2 (24).

Danecki J.: Podstawowe wiadomości o islamie. Wyd. II. Warszawa: Dialog 2007.

Dialog Międzyreligijny. http://www.mzr.pl/pl/info.php?id=9 [dostęp: 20.08.2010].

Dziąćko K.: Mniejszości etniczne w Polsce – Tatarzy. http://www.etnologia.pl/polska/teksty/mniejszosci-etniczne-w-polsce-tatarzy.php [dostęp: 20.08.2010].

Dziekan M. M.: Dzieje kultury arabskiej. Warszawa: PWN 2008.

Dzień Islamu. http://www.brewiarz.pl/czytelnia/islam.php3 [dostęp: 20.08.2010].

Goddard H.: Historia stosunków chrześcijańsko-muzułmańskich. Przeł. S. Zalewski. Warszawa: Instytut Wydawniczy Pax 2009.

Gould M.: Understanding Jihad. „Policy Review” February 2005 nr 129. http://www.hoover.org/publications/policy-review/article/6964 [dostęp: 16.08.2010].

Górny G.: Islam po polsku. http://www.opoka.org.pl/biblioteka/I/IR/islam_pl_tr.html [dostęp: 20.08.2010].

Historia Islamu w Polsce. http://www.mzr.pl/pl/info.php?id=5 [dostęp: 19.08.2010].

Historia Służby Muzułmanów Tatarów w Wojsku Polskim. http://www.mzr.pl/pl/info.php?id=13 [dostęp: 19.08.2010].

Huntington S.P.: The Clash of Civilizations [online]. http://www.aei.org/issue/29196 [dostęp: 17.08.2010]; http://history.club.fatih.edu.tr/103%20Huntington%20Clash%20 of%20Civilizations%20full%20text.htm [dostęp: 17.08.2010].

Huntington S.P.: The Clash of Civilizations and the Remaking of World Order. New York: Simon and Schuster 1996.

Islam in Poland. http://en.wikipedia.org/wiki/Islam_in_Poland [dostęp: 18.08.2010].

Islamizm. http://en.wikipedia.org/wiki/Islamism [dostęp: 17.08.2010].

Jasiewicz Z.: Tatarzy polscy. Grupa etniczna czy etnograficzna? „Lud” 64:1980 s.148 i 156.

Jihad. http://en.wikipedia.org/wiki/Jihad [dostęp: 16.08.2010].

Jihad in Islam. http://www.alislam.org/jihad [dostęp: 16.08.2010].

Kippenberga H.G.: „Consider that it is a raid on the path of god”: the spiritual manual of the attackers of 9/11. http://www2.uni-erfurt.de/maxwe/personen/kippenberg/texte/kippenberg.pdf [dostęp: 16.08.2010].

Koran. Tł. J. Bielawski. Warszawa: PIW 1986. Online: http://koran.apologetyka.com/czytaj [dostęp: 16.08.2010].

Lipka Tatars. http://en.wikipedia.org/wiki/Lipka_Tatars [dostęp: 19.08.2010].

Malborczyk A.S.: Status prawny muzułmanów w Polsce i jego wpływ na organizację ich życia religijnego. W: A. Parzymies (red). Muzułmanie w Europie. Warszawa 2005 s. 229-239.

Miśkiewicz A.: Tatarzy polscy u schyłku naszego stulecia. Na pograniczu dwóch tożsamości. W: M. Bobrownicka (red.). Symbioza kultur słowiańskich i niesłowiańskich w Europie Środkowej. Kraków 1996.

Muhammad Sayyid Tantawy. http://en.wikipedia.org/wiki/Muhammad_Sayyid_Tantawy#Reaction_to_9.2F11_attacks [dostęp: 16.08.2010].

Muslim history. http://en.wikipedia.org/wiki/Muslim_history#Arab-Israeli_conflict [dostęp: 17.08.2010].

Muzułmanie w Polsce. http://www.arabia.pl/content/view/278346/2 [dostęp: 20.08.2010].

Nasr S.H.: Istota islamu. Trwałe wartości dla ludzkości. Przeł. K. Pachniak. Warszawa: Instytut Wydawniczy Pax 2010.

Pałubicki W.: Etniczno-religijna mniejszość Tatarów polskich. Tradycja i przemiany. W: A. Chodubski (red.). Meandry cywilizacyjne, kwestie narodowościowe i polonijne. Toruń 1996.

Pan-Arabism. http://en.wikipedia.org/wiki/Pan-Arabism [dostęp: 17.08.2010].

Pipes D.: Dżihad i profesorowie [online]. http://pl.danielpipes.org/1280/dzihad-i-profesorowie. Listopad 2002 [dostęp: 16.08.2010].

Podhorodecki L.: Tatarzy. Warszawa: Bellona 2010.

Pruski K.: Dżihad. http://rethoricum.pl/node/33 [dostęp: 17.08.2010].

Sakowicz E.: Czy islam jest religią terrorystów? Kraków: Homo Dei 2002.

Sakowicz E.: Dialog kościoła z islamem według dokumentów soborowych i posoborowych (1963-1999). Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego 2000.

Sakowicz E.: Rozmowy o islamie i dialogu. Lublin: Polihymnia 2007.

Sherwin B.L., Kasimow H.: Jan Paweł II i dialog międzyreligijny. Przeł. A. Nowak. Kraków: Wydawnictwo WAM 2001.

Sikorski R.: Wystąpienie Pana Ministra Radosława Sikorskiego na spotkaniu z ambasadorami krajów muzułmańskich (Warszawa, 25 stycznia 2008 r.). http://www.msz.gov.pl/Wystapienie,Pana,Ministra,Radoslawa,Sikorskiego,na,spotkaniu,z,ambasadorami,krajow,muzulmanskich,%28Warszawa,,25,stycznia,2008,r.%29,15937.html [dostęp: 21.08.2010].

Statut Hamasu. http://www.europa21.pl/wiadomosc/347-Hamas_-_partia_Jihadu._Statut_ Hamasu _po_polsku [dostęp: 17.08.2010]; tekst angielski: http://avalon.law.yale.edu/ 20th_century/hamas.asp [dostęp: 17.08.2010].

Stefaniuk T.: Czy istnieje „polski islam”? O islamie i muzułmanach w Polsce. „Teofil. Pismo Kolegium Filozoficzno-Teologicznego Dominikanów” 2006 nr 2 (24) s. 125-135 (dostępny również online na: http://bacon.umcs.lublin.pl/~tstefaniuk [dostęp: 20.08.2010]).

Tantawy Muhammad Sayyid: Islamic world deplores US losses. http://news.bbc.co.uk/2/hi/americas/1544955.stm [dostęp: 16.08.2010].

The Clash of Civilizations. http://en.wikipedia.org/wiki/Clash_of_civilizations [dostęp: 17.08. 2010].

The True Meaning of Jihad. http://www.justislam.co.uk/product.php?products_id=2 [dostęp: 16.08.2010].

Tyszkiewicz J.: Tatarzy na Litwie i w Polsce. Studia z dziejów XIII-XVIII w. Warszawa: PWN 1989.

Warmińska K.: ‘Polskość’ a ‘tatarskość’ – narodowa i etniczna tożsamość Tatarów polskich. W: M. Kempny, A. Kapciak, S. Łodziński (red.). U progu wielokulturowości. Nowe oblicza społeczeństwa polskiego. Warszawa 1997.

Warmińska K.: Tatarzy polscy. Tożsamość etniczna i religijna. Kraków 1999.

Wydalenie Ammara uzasadnione. http://wiadomosci.gazeta.pl/kraj/1,34317,2091842.html [dostęp: 21.08.2010].

Związek Muzułmanów Polskich. http://dziedzictwo.ekai.pl/text.show?id=32 [dostęp: 21.08. 2010].

Związek Muzułmanów Polskich. http://www.ipdirect.home.pl/kmp [dostęp: 21.08.2010].

Opublikowane
2020-01-02
Dział
Artykuły