Język filmu i jego mowa

  • Janusz Plisiecki Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, Wydział Pedagogiki i Psychologii
Słowa kluczowe: film; sztuka; język; kultura

Abstrakt

The film produces an effect through the pictures, the light and color system, through the dialogs and music. But all of those different vehicles and ways of pronouncement are put into practice at the same moment, almost as if they did belong together. But it is a motion what makes the most important attribute of the film. To direct the film means to read properly the action that takes place in the time and space using an adequate expedients of sound and narration. The film, as an result of modern culture, performs the real world through the elements of technique. That is why, the author describes those elements of the film narration that have the connections with technology (e.g. pictures, sequences, location, the question of the close-up, editing of the film) also the stuff – elements (e.g. light, color, music, scenography and actor as well) and finally describes those vehicles of film stylistics that have the connections with means of expression normally used in literature.

Bibliografia

Balski G.: Polscy kompozytorzy muzyki filmowej 1944-1984. Kraków 1985.

Banjamin W.: Dzieło sztuki w epoce możliwości jego technicznej reprodukcji. W: A. Helman (red.). Estetyka i film. Warszawa 1972.

Czyżewski S., Sitarski P.: Kamera, światło, montaż. Kraków 2001.

Eichenbaum B.: Problemy stylistyki filmowej. W: A. Helman (red.). Estetyka i film. Warszawa 1972.

Encyklopedia języka polskiego. Wrocław 1992.

Gwóźdz A.: Obrazy i rzeczy. Film między mediami. Kraków 2003.

Helman A.: Z tajemnic X Muzy. Warszawa 1968.

Helman A.: Słownik pojęć filmowych. T. 1. Wrocław 1991.

Helman A. (red.): Estetyka i film. Warszawa 1972.

Hendrykowski M.: Słowo w filmie. Warszawa 1982.

Hendrykowski M.: Scenografia jako element dzieła filmowego. Studia Filmoznawcze t. 1. Wrocław 1992.

Hendrykowski M. (red.): Z zagadnień stylu i kompozycji w filmie współczesnym. Poznań 1982.

Kisielewska A. (red.): Bohater, idol, osobowość medialna. Białystok 2004.

Lukács G.: Film. W: A. Helman (red.). Estetyka i film. Warszawa 1972.

Muzyka w filmie. „Spotkania” 1993 nr 4.

Płażewski J.: Język filmu. Warszawa 2008.

Opublikowane
2020-01-02
Dział
Artykuły