Innowacyjność polskich przedsiębiorstw na tle Unii Europejskiej

  • Jacek Grzywacz Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
  • Ewa Jagodzińska-Komar
Słowa kluczowe: innowacyjność polskich przedsiębiorstw, nakłady na sektor B i R, sektor małych i średnich przedsiębiorstw (MSP), rodzaje innowacji

Abstrakt

Celem artykułu jest analiza pozycji polskich przedsiębiorstw na tle Unii Europejskiej oraz ocena wpływu innowacyjności na rozwój gospodarczy. W artykule zaprezentowano pozycję polskich przedsiębiorstw w Unii Europejskiej i stwierdzono, że należy wesprzeć polski sektor małych i średnich przedsiębiorstw funduszami ze Strategii na rzecz Zrównoważonego Rozwoju (duże przedsiębiorstwa zajmują wyższą pozycję niż sektor MSP). Przeanalizowano rankingi dotyczące innowacyjności Polski, która zajmuje czołowe miejsce pod tym względem w Europie Środkowo-Wschodniej, jednak aby dogonić liderów w Unii Europejskiej, powinny być podjęte działania sprowadzające się m.in. do zwiększenia transferu innowacyjnych rozwiązań z ośrodków akademickich. Ostatnie poruszone zagadnienie dotyczy innowacyjności przedsiębiorstw w Polsce. Jak się okazuje, polskie przedsiębiorstwa w coraz większym stopniu angażują się w pracę sektora badawczo-rozwojowego, podobnie jak to ma miejsce w przypadku gospodarek rozwiniętych. W artykule zostały zaprezentowane wnioski i postulowane kierunki działań w zakresie roli polskiej gospodarki w Unii Europejskiej pod względem innowacyjności. Duże przedsiębiorstwa wdrażają te technologie, jednak w stopniu nieproporcjonalnym do skali prowadzenia ich działalności.

Bibliografia

Białek-Jaworska A., Ziembiński M., Zięba D., Innowacyjność polskich przedsiębiorstw. Działalność badawczo-rozwojowa i współpraca nauki z biznesem, Rada Polska Biznesu i DELab UW, Warszawa 2014.

Europa 2020. Strategia na rzecz inteligentnego i zrównoważonego rozwoju sprzyjającego włączeniu społecznemu, Komisja Europejska, Bruksela 2010.

European Innovation Scoreboard 2017, Komisja Europejska, 2017, http://ec.europa.eu/growth/industry/innovation/facts-figures/scoreboards_en [dostęp: 10.11.2017].

Lubos B., Trzaskalska-Stroińska O., Promowanie działalności badawczo-rozwojowej i innowacyjnej przedsiębiorstw, „Kwartalnik Urzędu Patentowego RP” 2015, nr 4.

Najpierw cyfryzacja, a potem innowacje, https://www.forbes.pl/najpierw-cyfryzacja-potem-innowacje/vhgpk0g [dostęp: 25.10.2017].

OECD Innovation Indicators 2015, http://www.oecd.org/sti/inno-stats.htm [dostęp: 15.10.2017].

Oslo Manual. Guidelines for Collecting and Interpreting Innovation Data, 3rd Edition, OECD Publications, Paris 2005.

Polska coraz bardziej innowacyjna. Dużo do nadrobienia jest jeszcze w obszarze badań i rozwoju oraz finansowania start-upów, https://biznes.newseria.pl/news/polska-coraz-bardziej,p83457048 [dostęp: 30.10.2017].

Raport o stanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa 2017.

Schumpeter J., The Theory of Economic Development: An Inquiry into Profits, Capital, Credit, Interest,

and the Businees Cycle, Transactions Publishers, New Brunswick (USA)–London (UK) 1934.

Wiśniewska S., Skuteczność niekomercyjnych instytucji otoczenia biznesu we wspieraniu innowacji marketingowych małych i średnich przedsiębiorstw, Uniwersytet Ekonomiczny, Kraków 2013.

The Bloomberg Innovation Index, https://innovationcompany.co.uk/2017-bloomberg-innovation-index [dostęp: 10.11.2017].

The Global Innovation Index 2017, Innovation Feeding the World, WIPO, Cornell University, 2017, https://www.globalinnovationindex.org/ [dostęp: 10.11.2017].

Opublikowane
2020-03-06
Dział
ARTYKUŁY