Postrzeganie i stopień przygotowania do emerytury w opinii uczestników badania Ball – Be Active through Lifelong Learning

  • Monika Dorota Adamczyk Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Wydział Nauk Społecznych
Słowa kluczowe: aktywne starzenie się; przygotowanie do przejścia na emeryturę; uczenie się przez całe życie

Abstrakt

Równolegle z rozwojem partycypacji społecznej osób starszych powinien postępować proces zwiększania aktywności edukacyjnej tej grupy wiekowej. Tego typu zaangażowanie nie tylko umożliwia poszerzenie wiedzy i nabywanie nowych umiejętności czy kompetencji, ale pozwala również na aktualizację umiejętności i wiedzy już posiadanej, co w sposób szczególny wiąże się ze zdolnością i chęcią do umiejętnego przygotowywania się do emerytury. Aktywność edukacyjna spełnia również niezwykle istotną rolę w tworzeniu więzi społecznych, tym samym jest gwarantem pomyślnego, aktywnego i szczęśliwego przeżywania starości. Uczenie się przez całe życie (szczególnie w grupie wiekowej 50+) jest kluczowym elementem aktywnego starzenia się, ponieważ zapewnia rozwijanie nowych umiejętności do końca kariery zawodowej oraz w czasie emerytury, wspierając w ten sposób funkcje społeczne seniorów i ich dobre samopoczucie. Osiągnięcia edukacyjne osób dorosłych traktowane są jako wskaźnik wiedzy i umiejętności dostępnych w gospodarce. Edukacja wzmacnia także potencjał osób starszych w zakresie aktywnego udziału w życiu społeczeństwa poprzez płatne zatrudnienie, wolontariat, partycypację w życiu obywatelskim i zaradność w samodzielnym życiu. Artykuł prezentuje wybrane wyniki badania zrealizowanego w ramach projektu BALL (Be Active through Lifelong Learning) Erasmus+. Opisano w nim stan przygotowania do emerytury w następujących wymiarach: postrzeganie emerytury i stosunek do niej; stopień przygotowania do emerytury w czterech zasadniczych obszarach: finansów, uczenia się, rozwoju osobistego i aktywnej emerytury; preferowane formy działań przygotowujących do emerytury.

Bibliografia

Adamczyk M.D., Aktywnie ku emeryturze, Towarzystwo Wolnej Wszechnicy Polskiej Oddział w Lublinie, Lublin 2015.

Adamczyk M.D., Indywidualna a społeczna wizja starości, w: Inkluzja czy ekskluzja? Człowiek stary w społeczeństwie, red. M. Synowiec-Piłat, B. Kwiatkowska, K. Borysławski, Wrocławskie Towarzystwo Naukowe, Wrocław 2015, s. 37-53.

Brzezińska R., Aktywny wiek senioralny. Z badań nad działalnością Kujawsko-Dobrzańskiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku we Włocławku, Wyższa Szkoła Humanistyczno-Ekonomiczna we Włocławku, Włocławek 2014.

Centrum Badania Opinii Społecznej, Przed obniżeniem wieku emerytalnego: jak zatrzymać Polaków na rynku pracy, Komunikat z badań, nr 67/2017, Warszawa 2017, https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2017/K_067_17.PDF [dostęp: 03.05.2018].

Główny Urząd Statystyczny, Bank Danych Lokalnych, https://bdl.stat.gov.pl/BDL/dane/podgrup/teryt

Główny Urząd Statystyczny, Kształcenie dorosłych 2011, Warszawa 2013.

Główny Urząd Statystyczny, Sytuacja demograficzna osób starszych i konsekwencje starzenia się ludności Polski w świetle prognozy na lata 2014-2050, Warszawa 2014, https://stat.gov.pl/files/gfx/portalinformacyjny/pl/defaultaktualnosci/5468/18/1/1/ludnosc_w_starszym_wieku.pdf [dostęp: 03.05.2018].

Halicka M., Halicki J. Integracja społeczna i aktywność ludzi starszych, w: Polska starość, red. B. Synak, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2002, s. 189-216.

Łój G., Rehabilitacja a jakość życia osób w starszym wieku, „Gerontologia Polska” 15(2007), nr 4, s. 153-157.

Perek-Białas J., Mysińska E., Indeks aktywnego starzenia się w ujęciu regionalnym. Ekspertyza dla Departamentu Polityki Senioralnej Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, MPiPS, Warszawa 2013.

Raport „E-wykluczenie w wieku dojrzałym”, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego, Warszawa 2012, http://docplayer.pl/6281131-E-wykluczenie-w-wieku-dojrzalym.html [dostęp: 04.05.2018].

Stowarzyszenie Centrum Wolontariatu, Wolontariat seniorów w województwie mazowieckim, grudzień 2012, http://bibliotekawolontariatu.pl/wp-content/uploads/Wolotnariat_seniorow_ORGANIZACJE_RAPORT.pdf [dostęp: 04.05.2018].

Szarota Z., Gerontologia społeczna i oświatowa. Zarys problematyki, Wydawnictwo Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej, Kraków 2005.

Szukalski P., Aktywność zawodowa, w: Aspekty medyczne, psychologiczne, socjologiczne i ekonomiczne starzenia się ludzi w Polsce (PolSenior), red. P. Błędowski, M. Mossakowska, A. Więcek. Termedia Wydawnictwa Medyczne i Specjalistyczne, Poznań 2012, s. 407-417.

Szukalski P., Aktywne starzenie się: od utopii do działania, s. 49-57, http://dspace.uni.lodz.pl:8080/xmlui/bitstream/handle/11089/5385/Od problemu i wsparcia.pdf?sequence=1 [dostęp: 03.05.2018].

Wawrzyniak J., Oblicza starości. Biografia jako źródło czynników adaptacyjnych, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, Łódź 2009.

Zielińska-Więczkowska H., Kędziora-Kornatowska K., Kornatowski T., Starość jako wyzwanie, „Gerontologia Polska” 16(2008), nr 3, s. 131-136.

Opublikowane
2020-03-06
Dział
ARTYKUŁY