Identyfikacja wartości i ocena zastosowania koncepcji zarządzania przez wartości w wybranych przedsiębiorstwach skandynawskich w Polsce

  • Agnieszka Chuda Politechnika Poznańska, Wydział Inżynierii Zarządzania
  • Bartosz Kardasz Politechnika Poznańska, Wydział Inżynierii Zarządzania
  • Magdalena Krystyna Wyrwicka Politechnika Poznańska, Wydział Inżynierii Zarządzania
Słowa kluczowe: kultura organizacyjna; wartości; zarządzanie poprzez wartości; rozwój przedsiębiorstwa

Abstrakt

Niniejsza publikacja przedstawia przykłady zastosowania koncepcji zarządzania przez wartości w międzynarodowych firmach skandynawskich. Badaniom poddane zostały trzy szwedzkie podmioty gospodarcze, które prowadzą swoją działalność także w Polsce. W trakcie badań zidentyfikowano wartości w tych przedsiębiorstwach oraz sprawdzono ich wpływ na funkcjonowanie i rozwój. Po debacie dotyczącej pojęcia oraz interpretacji wartości opisano działalność trzech firm skandynawskich w Polsce. Następnie dokonano analizy wybranych podmiotów gospodarczych w aspekcie zarządzania przez wartości oraz przedstawiono wyniki przeprowadzonego badania.

Bibliografia

Blanchard K., O’Connor M., Zarządzanie poprzez wartości, Wydawnictwo Studio Emka, War-

szawa 1998.

Blanchard K., O’Connor M., Management by Values: How to Put Your Values into Action for Extraordinary Results, Berret-Koechler Publishers, Inc., San Francisco 2003.

Brzozowski M., Nedelko Z., Exploring the Influence of Personal Values and Cultures in the Workplace, IGI Global, Hershey 2017.

Bugdol M., Wartości organizacyjne – Szkice z teorii organizacji i zarządzania, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2006.

Dahr S., Value Based Management for Organizational Eexcellent, Indian Society for Training & Development, New Delhi 2009.

Herman A., Oleksyn T., Stańczyk I., Management by Values, Jagiellonian University Press, Kraków 2015.

Hofstede G., Kultury i organizacje, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2011.

Lachowski S., Droga ważniejsza niż cel, Wydawnictwo Studio Emka, Warszawa 2012.

Lipińska J., Zarządzanie przez wartości, Wydawnictwo PTZP, Opole 2010.

Maslow A., Motywacja i osobowość, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.

Nogalski B., Dunal A., Zarządzanie poprzez wartości w procesie zmian kulturowych: studium przypadku przedsiębiorstwa produkcyjnego, „Zarządzanie i Finanse” 10(2012), nr 4/2.

Pfhister J.A., Managing Organizational Culture for Effective Internal Control, Physica–Verlag, Zurych 2009.

Pocztowski A., Zarządzanie zasobami ludzkimi, Polskie Wydawnictwo Edukacyjne, Warszawa 2008.

Słownik języka polskiego, red. E. Sobol, PWN, Warszawa 1996.

Stachowicz-Stanusch A., Potęga wartości: jak zbudować nieśmiertelną firmę, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2007.

Stapley L.F., Ukryta dynamika, Oficyna Wolters Kluwer Business, Warszawa 2013.

Stonner J.A.F., Freeman R.E., Gilbert D.R. Jr. , Kierowanie, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2001.

Sułkowski Ł., Kulturowa zmienność organizacji, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, War-

szawa 2002.

Wojtaszczyk-Ciąćka S., Polsko-skandynawska współpraca gospodarcza: inwestycje, wymiana handlowa i skandynawscy inwestorzy w Polsce, Wydawnictwo Skandynawsko-Polskiej Izby Gospodarczej, Warszawa 2016.

Wyrwicka K.M., Kultura przedsiębiorstwa a odczucie bezpieczeństwa, „Zeszyty Naukowe Politechniki Poznańskiej: Organizacja i Zarządzanie” 2014, nr 63.

Wyrwicka M., Grzelczak A., Krugiełka A., Polityka kadrowa przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań 2010.

Zbiegień-Maciąg L., Kultura w organizacji: identyfikacja kultur znanych firm, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005.

Opublikowane
2020-03-06
Dział
ARTYKUŁY