Młodzi konsumenci reprezentujący pokolenie Y i Z jako nabywcy usług bankowych
Abstrakt
Celem artykułu jest ukazanie wpływu zmian pokoleniowych na korzystanie z usług bankowych przez dwa najmłodsze wyróżnione w literaturze pokolenia: Y i Z. Rozważania oparto zarówno na dostępnej literaturze, jak i badaniach ankietowych zrealizowanych przez autora. Przeprowadzona analiza wykazała, że w coraz młodszym wieku osoby zaczynają korzystać z oferty bankowej. Szukają rozwiązań dostosowanych do nich, nie chcąc się dostosowywać do istniejących standardowych rozwiązań. Obie grupy zwracają uwagę na dostęp do konta przez Internet czy możliwość wypłaty gotówki z bankomatów. Badania wykazały również różnice w preferencjach: pokolenie Y zwraca większą uwagę na opłaty związane z kontem, typy powiązanych kart czy odległość oddziału banku od miejsca zamieszkania, pokolenie Z natomiast – na opłaty związane z korzystaniem z karty czy możliwość płacenia telefonem.
Bibliografia
Aniszewska G., Zmiany pokoleniowe a decyzje i wybory konsumenckie, „Marketing i Rynek” 2015, nr 1, s. 2-7.
Augustynowicz K., Massalski M., Różne pokolenia – różne oczekiwania, „Marketing” 2017, nr 2, s. 16-18.
Baran M., Kłos M., Pokolenie Y – prawdy i mity w kontekście zarządzania pokoleniami, „Marketing i Rynek” 2014, nr 5, s. 923-929.
Duda A., Konsumpcja. Teorie i badania, Wydawnictwo KUL, Lublin 2016.
E-commerce w Polsce 2016. Gemius dla E-Commerce Polska, https://ecommercepolska.pl/files/9414/6718/9485/E-commerce_w_polsce_2016.pdf [dostęp: 15.06.2017].
Fazlagić J.A., Charakterystyka pokolenia Y, „E-mentor” 2008, nr 3 (25), http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/25/id/549 [dostęp: 09.03.2017].
FMG International S.A., Czy młodzi mają świadomość konieczności oszczędzania? (06.11.2014), https://fmg.pl/pogodzinach/art/czy-mlodzi-maja-swiadomosc-koniecznosci-oszczedzania/ [dostęp: 04.05.2017].
Homan A., Z is for Generation Z, 27.10.2015, http://tiie.w3.uvm.edu/blog/who-are-generation-z/#.WVMfXmLyjIU [dostęp: 28.06.2017].
Horovitz B., After Gen X, Millennials, what Should Next Generation Be?, USA Today (04.05.2012), http://usatoday30.usatoday.com/money/advertising/story/2012-05-03/naming-the-next-generation/54737518/1 [dostęp: 28.06.2017].
Jabbour A., Bank Think Banks Need do Adapt to Millennials not Vice Versa, „American Banker” (06.07.2016), https://www.americanbanker.com/opinion/banks-need-to-adapt-to-millennials-not-vice-versa [dostęp: 09.03.2017].
Kahneman D., Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym, Media Rodzina, Poznań 2011.
Konsumpcja w innowacyjnej gospodarce, red. A. Olejniczuk-Merta, Polskie Towarzystwo Ekonomiczne, Warszawa 2016.
Koźliński T., Wybrane wyniki badania Polaków nt. korzystania z usług bankowych i płatności 2016, Warszawa: Departament Systemu Płatniczego NBP 2017, https://www.nbp.pl/systemplatniczy/obrot_bezgotowkowy/Polacy-na-temat-uslug-bankowych_2016.pdf [dostęp: 15.03.2017].
Maison D., Polak w świecie finansów. O psychologicznych uwarunkowaniach zachowań ekonomicznych Polaków, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013.
Mazurek-Łopacińska K. i Sobocińska M., Zastosowanie Internetu w kształtowaniu orientacji na klienta w świetle wyników badania ilościowego, „Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy” 2016, nr 45 (1), s. 237-246.
Mróz B., Konsument w globalnej gospodarce. Trzy perspektywy, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2013.
Polski rynek produktów dla dzieci zyska dzięki 500+, https://www.wiadomoscihandlowe.pl/artykuly/polski-rynek-produktow-dla-dzieci-zyska-dzieki-500,8567 [dostęp: 27.06.2017].
Rynki młodych konsumentów w nowych krajach Unii Europejskiej, red. A. Olejniczuk-Merta, Polskie Towarzystwo Ekonomiczne, Warszawa 2007.
Wąsowicz-Kiryło G., Psychologia finansowa. O pieniądzach w życiu człowieka, Difin, Warszawa 2008.
Wojciechowska-Filipek S., Technologia informacyjna w usługach bankowości elektronicznej, Difin, Warszawa 2010.
Copyright (c) 2017 Roczniki Ekonomii i Zarządzania
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.