Zagrożenia dla równowagi życie zawodowe a prywatne w kontekście wymagań stawianych współczesnym pracownikom

  • Agata Szydlik-Leszczyńska Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach
Słowa kluczowe: rozwój technologii; rozwój gospodarki; procesy globalizacyjne; bezpieczeństwo pracy; pracoholizm; wypalenie zawodowe; życie zawodowe; praca; równowaga między życiem zawodowym a prywatnym

Abstrakt

Wzrost wymagań wobec pracowników, spowodowany szybkim rozwojem nowych technologii, procesami globalizacyjnymi czy rozwojem gospodarki opartej na wiedzy i równocześnie funkcjonowanie pracowników w warunkach braku poczucia bezpieczeństwa pracy, przyczynił się do powstania takich negatywnych zjawisk, jak pracoholizm czy wypalenie zawodowe. Zjawiska te przyczyniają się do zaburzeń równowagi między życiem zawodowym a prywatnym przejawiających się zaniedbywaniem życia osobistego na rzecz pracy. Prowadzą one do utraty zdrowia, konfliktów domowych i braku zadowolenia z życia, a część osób, by móc poświęcać się pracy, odkłada na później decyzje dotyczące zakładania i powiększania rodziny.

Bibliografia

Bochniarz P., Gugała K., Budowanie i pomiar kapitału ludzkiego w firmie, Poltext, Warszawa 2005.

Edukacja zawodowa wobec rynku pracy i integracji europejskiej, red. M. Kwiatkowski, Instytut Pracy i Spraw Socjalnych, Warszawa 2001, Opracowania PCZ, z. 6.

Elastyczne zarządzanie kapitałem ludzkim w organizacjach wiedzy, red. M. Juchnowicz, Difin, Warszawa 2007.

Golińska L., Pracoholizm inaczej, Difin, Warszawa 2014.

Kowalczyk E., Człowiek, organizacja, kariera. Siła psychologii stosowanej, Difin, Warszawa 2014.

Lipińska-Grobelny A., Zjawisko wielopracy. Psychologiczne uwarunkowania i konsekwencje, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014.

Lipka A., Waszczak S., Winnicka-Wejs A., Aktywność twórcza a pracoholizm. Jak utrzymać kapitał kreatywności pracowników?, Difin, Warszawa 2013.

Małżeństwa i dzietność w Polsce, GUS, Warszawa 2016.

Maslach Ch., Leiter M.P., Prawda o wypaleniu zawodowym. Co robić ze stresem w organizacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011.

Szydlik-Leszczyńska A., Kompetencje pracowników wiedzy jako czynnik przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług” 2009, nr 44, t. II: Nowoczesne przedsiębiorstwo, s. 317-325.

Szydlik-Leszczyńska A., Współczesne organizacje i wymagania stawiane ich pracownikom, w: Kultura a rynek, red. S. Partycki, t. I, Wydawnictwo KUL, Lublin 2008, s. 536-544

Wachowiak J., Dysfunkcjonalne zachowania pracowników, Difin, Warszawa 2011.

Opublikowane
2020-03-06
Dział
ARTYKUŁY