Motywowanie do intraprzedsiebiorczości
Abstrakt
Intraprzedsiębiorczy pracownicy to strategiczny zasób każdej korporacji. Dzięki ich kreatywnemu podejściu do problemów, do pojawiających się w otoczeniu szans, możliwe jest kreowanie nowych, wartościowych rozwiązań. To oni stanowią siłę napędową przedsiębiorczości korporacyjnej. To głównie dzięki nim przedsiębiorstwa wdrażają innowacje, rozwijają się, osiągają spektakularne wyniki. Przedsiębiorczych pracowników należy motywować do działania wykorzystując specyficzne instrumenty, nie wszystkie bowiem sprawdzą się w ich przypadku. Najskuteczniejsze są te, które pobudzają mechanizmy motywacji wewnętrznej, które wiążą pracowników z przedsiębiorstwem, które powodują, że utożsamiają się z jego celami, są lojalni, skłonni do poświęceń. Nie wszystkie korporacje jednak motywując do kreatywności uwzględniają specyficzne potrzeby przedsiębiorczych pracowników. Nie zawsze ich potencjał jest odpowiednio wykorzystywany, a atmosfera pracy wcale nie zachęca do angażowania się i podejmowania ryzykownych decyzji.
Bibliografia
Amabile M. ., Barsade G.S., Mueller S.J., Staw M.B.: Affect & Creativity, “Administrative Science Quarterly” 2005, vol. 5, no. 3.
Antoncinc B., Hisrich R.D.: Intrapreneurship modeling in transition economies: A comparison of Slovenia and United States, “Journal of Developmental Entrepreneurship” 2008, vol. 14.
Bosma N., Stam E., Wennekers S.: Intrapreneurship versus independent entrepreneurship, Utrecht School of Economics, “Discussion Paper Series” 2004, vol. 11, http://www.uu.nl/sites/default/files/rebo_use_dp_2011_11-04.pdf [dostęp: 5.10.2016].
Dyduch W.: Pomiar przedsiębiorczości organizacyjnej, Katowice: Wydawnictwo AE 2008.
Eesley D.T., Longenecker L.O.: Gateways to intrapreneurship, „Industrial Management” 2006, vol. 48, iss. 1.
Glinka B., Gudkova S.: Przedsiębiorczoś, Warszawa: Wydawnictwo Wolters Kluwer 2011.
Heninborch-Buhaj M.: Stymulowanie kreatywności jako wyzwanie ery konceptualnej wobec zarządzania przedsiębiorczością pracowników. Perspektywa praktyk kadrowych, [w:] Potencjał ludzki w rozwoju przedsiębiorczości indywidualnej i korporacyjnej, red. M. Juchnowicz, Warszawa: Wydawnictwo Poltext 2004.
Hornsby R.D., Kuratko D.F., Zahra S.A.: Middle managers’ perception of the internal environment for corporate entrepreneurship: assessing a measurement scale, “Journal of Business Venturing” 2002, vol. 17.
Jagoda H.: Narzędzia wspierania rozwoju przedsiębiorczości wewnętrznej, [w:] Uwarunkowania przedsiębiorczości, red. K. Jaremczuk, Tarnobrzeg: Wydawnictwo PWSZ 2004.
Jak wykorzystać swoją szansę w korporacji, http://biznes.onet.pl/praca/jak-wykorzystac-swoja-szanse-w-korporacji/62yxzd [dostęp: 8.04.2016].
Juchnowicz M.: Motywowanie przedsiębiorczości w okresie dekoniunktury, [w:] Kapitał ludzki a kształtowanie przedsiębiorczości, red. M. Juchnowicz, Warszawa: Wydawnictwo Poltext 2004.
Kopertyńska M.W.: Motywowanie przedsiębiorczości. Czynniki motywacyjne determinujące przedsiębiorczość w aktualnych uwarunkowaniach polskich firm, [w:] Kapitał ludzki a kształtowanie przedsiębiorczości, red. M. Juchnowicz, Warszawa: Wydawnictwo Poltext 2004.
Lumpkin G.T., Dess G.G.: Linking two dimensions of entrepreneurial orientation to firm performance: the moderating role of environment and industry life cycle, “Journal of Business Venturing” 2001, vol. 16.
Macrae N.: Intrapreneurial now, “The Economist” 1982, vol. 17, http://www.intrapreneur.com/MainPages/History/Economist.html [dostęp: 6.10.2016].
Maier V., Pop Zenovia C.: Entrepreneurship versus Intrapreneurship, “Review of International Comparative Management” 2011, vol. 12, iss. 5.
Matusiak K.: Słownik Innowacji – Leksykon haseł, http://www.pi.gov.pl/parp/chapter_96055.asp?soid=BD75367CF9474D0081C50490185A0C30 [dostęp: 4.10.2016].
Misztal J.: Człowiek w organizacji, Gliwice: Wydawnictwo Politechniki Śląskiej 2006.
Mokaya S.O.: Corporate Entrepreneurship and Organizational Performance. Theoretical Perspectives, Approaches and Outcomes, “International Journal of Arts and Commerce” 2012, vol. 1, no. 4.
Oleksyn T.: Motywowanie i motywacja a zachowania organizacyjne, [w:] Behawioralne determinanty rozwoju przedsiębiorczości w Polsce. Behawioralny wymiar przedsiębiorczości, red. P. Kulawczyk, A. Poszewicki, Gdańsk: Wydawnictwo Fundacji Rozwoju Uniwersytetu Gdańskiego 2010.
Pinchot III G., Pinchot E.S.: Intra-Corporate Entrepreneurship, http://www.intrapreneur.com/MainPages/History/IntraCorp.html [dostęp: 6.10.2016].
Sikorski Cz.: Zachowania ludzi w organizacji, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 1999.
Ściborek Z.: Ludzie – cenny kapitał organizacji, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek 2004.
Copyright (c) 2016 Roczniki Ekonomii i Zarządzania
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.