Rozwijanie potencjału pracowników poprzez mentoring w organizacji opartej na wiedzy
Abstrakt
Celem publikacji jest przedstawienie mentoringu jako jednej z metod rozwojowych potencjału pracowników stosowanych w organizacji. W części teoretycznej ukazano istotę mentoringu, kwestie współpracy pomiędzy mentorem i podopiecznym, a także wady oraz zalety mentoringu indywidualnego i grupowego. W części praktycznej artykułu zaprezentowano natomiast proces mentoringu w wybranym przedsiębiorstwie budowlanym posiadającym cechy organizacji opartej na wiedzy. Cechy te obejmują m.in.: umiejętność ciągłego uczenia się i dzielenia się wiedzą, zdolność pozyskiwania wiedzy (jej wzbogacania, zastosowania) oraz wykorzystania doświadczeń do kreowania nowej wiedzy.
Bibliografia
Bugdol M.: Wymiary i problemy zarządzania organizacją opartą na zaufaniu, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego 2010.
Coaching i mentoring. Jak rozwijać największe talenty i osiągać lepsze wyniki, Harward Business School Publishing Corporation, tłum. K. Dryńska, Warszawa: Wydawnictwo MT Biznes 2006.
Czechowska-Frączak M.: Inspirujący lider. Jak wspierać pracowników, aby osiągali ambitne cele przy ograniczonych zasobach?, „Personel i Zarządzanie” 2013, nr 5, s. 66-69.
Kaye B., Jordan-Evans S.: Zatrzymaj najlepszych. 26 strategii budowania zaangażowania pracowników, Warszawa: Wydawnictwo Oficyna a Wolters Kluwer business 2012.
Klincewicz K.: Systemy i struktury gromadzenia i rozpowszechniania wiedzy, [w:] Zarządzanie wiedzą, red. D. Jemielniak, A.K. Koźmiński, Warszawa: Wydawnictwo Oficyna a Wolters Kluwer business 2012, s. 176-219.
Kulig-Moskwa K.: Nowoczesne podejście do rozwoju pracowników, [w:] Współczesne problemy zarządzania i marketingu, red. A. Styś, K. Łobos, Warszawa: Difin 2016, s. 169-177.
Małota W.: Czy menedżerowie chcą być mentorami?, „Personel i Zarządzanie” 2015, nr 10, s. 54-57.
Mentoring w praktyce polskich przedsiębiorstw. Analiza danych i dokumentów zastanych (desk – research), Warszawa: Polskie Stowarzyszenie Mentoringu 2013, https://badania.parp.gov.pl/files/74/75/726/19443.pdf [dostęp: 30.09.2016].
Mikuła B.: Organizacje oparte na wiedzy, Kraków: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej 2006.
Młokosiewicz M.: Zaufanie jako kompetencja osobista w miejscu pracy, „Marketing i Rynek” 2016, nr 3, s. 640-649.
Pocztowski A.: Zarządzanie zasobami ludzkimi. Strategie – procesy – metody, Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne 2003.
Sidor-Rządkowska M.: Zarządzanie zasobami ludzkimi w administracji publicznej. Ocena i rozwój członków korpusu służby cywilnej, Warszawa: Wydawnictwo Wolters Kluwer Polska 2013.
Skrzypek E.: Zarządzanie wiedzą i zaufaniem w warunkach nowej gospodarki, [w:] Wiedza i doświadczenie w zarządzaniu przedsiębiorstwem, red. M. Cisek, K. Wąsowska, Siedlce: Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego 2015, s. 7-19.
Wojtynek L., Budzik R.: Pomiar, analiza i ocena kompetencji zawodowych pracowników w organizacji, [w:] Wybrane problemy zarządzania organizacjami, red. A. Barcik, H. Howaniec, W. Waszkielewicz, Bielsko-Biała: Wydawnictwo Akademii Techniczno--Humanistycznej 2013, s. 41-50.
Zimniewicz K.: Współczesne koncepcje i metody zarządzania, Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne 2009.
Żyra J.: Restrukturyzacja przedsiębiorstw i wymagania kompetencyjne w czasie globalizacji, [w:] Restrukturyzacja w obliczu wyzwań gospodarki globalnej, red. R. Borowiecki, A. Jaki, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego i Fundacji Uniwersytetu Ekonomicznego 2014, s. 89-97.
Copyright (c) 2016 Roczniki Ekonomii i Zarządzania
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.