Zaufanie w społeczeństwie informacyjnym

  • Anna Sankowska Politechnika Warszawska
Słowa kluczowe: zaufanie; społeczeństwo informacyjne; usieciowienie

Abstrakt

This paper addresses the significance of the concept of trust in the context of changes brought about by the rise of information society. The modern notion of trust and the particular dimensions in which we have being observing the growth in its importance in the networking era are discussed. In the empirical part, there are examined links between trust and communications using various media. Interorganizational relations are used as acase study.

Bibliografia

Adler P.S.: Market, hierarchy and trust: The knowledge economy and the future of capitalism, „Organization Science” 12(2001), s. 241-246.

Barney J., Hansen M.: Trustworthiness as a source of competitve advantage, „Strategic Management Journal” 15(1995), s. 175-190.

Bugdol M.: Wymiary i problemy zarządzania organizacją opartą na zaufaniu, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego 2010.

Butler J. K.: Toward Understanding and Measuring Conditions of Trust: Evolution of aConditions of Trust Inventory, „Journal of Management” 17(1991), s. 643-663.

Castells M.: Społeczeństwo sieci, Warszawa: PWN 2007.

Fukuyama F.: Trust: The Societal Virtues and the Creation of Prosperity, London: Hamish Hamilton 1995.

Gambetta D.: Can we trust trust?, w: Trust: making and breaking cooperative relationships, red. D. Gambetta, Oxford, UK: Basil Blackwell 1988, s. 213-237.

Giddens A.: Konsekwencje nowoczesności, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego 2008.

Grudzewski W.M., Hejduk I.K., Sankowska A., Wańtuchowicz M.: Zarządzanie zaufaniem w organizacjach wirtualnych, Warszawa: Difin 2007.

Grudzewski W.M., Hejduk I.K., Sankowska A., Wańtuchowicz M.: Zarządzanie zaufaniem w przedsiębiorstwie, Kraków: Wolters Kluwer Polska 2009.

Grudzewski W.M., Hejduk I.K., Sankowska A., Wańtuchowicz M.: Sustainability w biznesie, czyli przedsiębiorstwo przyszłości – zmiany paradygmatów i koncepcji zarządzania, Warszawa: Poltext 2010.

Hardin R.: Zaufanie, Warszawa: Wydawnictwo Sic! 2009.

He W., Fang Y., Wei K.-K.: The role of trust in promoting organizational knowledge using knowledge management systems: An empirical Investigation, „Journal of the American Society for Information Science and Technology” 60(2008), s. 526-537.

Koźmiński A.K.: Niepewność i zaufanie a zachowania nabywców, w: Zarządzanie wwarunkach niepewności. Kontrowersje wokół marketingu w Polsce, red. L. Garbarski, J. Tkaczyk, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne 2009, s. 24-29.

Kramer R.M.: Organizational Trust: Progress and Promise in Theory and Research, w: Organizational trust, red. R.M. Kramer, Oxford: Oxford University Press 2006, s. 1-17.

Lane C.: Introduction: Theories and issues in the study of trust, w: Trust within and between organizations: conceptual issues and empirical applications, red. C. Lane, R.Bachmann, Oxford: Oxford University Press 2000, s. 1-30.

Luhmann N.: Trust and power, Chichester: John Wiley 1979.

Mayer R. C., Davis J. H., Schoorman D.: An integrative model of organizational trust, „Academy of Management Journal” 20(1995), s. 709-734.

Meyerson D., Weick K.E. [i in.]: Swift Trust and Temporary Groups, w: Organizational Trust, red. R.M. Kramer, New York–Oxford: Oxford University Press 2006, s. 415-444.

Nooteboom B.: Trust: Forms, Foundations, Functions, Failures and Figures, Northampton: Edward Elegar 2002.

Nowe kierunki w zarządzaniu, red. M. Kostera, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie iProfesjonalne 2008.

Podolny J.M., Page K.L.: Networks forms of organization, „Annual Review of Sociology” 24(1998), s. 57-76.

Putnam R.: Making democracy work: civic tradition in modern Italy, Princeton: Princeton University Press 1993.

Rutkowski I.P.: Rozwój nowego produktu. Metody i uwarunkowania, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne 2007.

Sankowska A.: Wpływ zaufania na zarządzanie przedsiębiorstwem, Warszawa: Difin 2011.

Sankowska A., Futher understanding of links between interorganisational trust and enterprise innovativeness – from a perspective of an enterprise, „International Journal of Innovation and Learning” 13(2013), nr 13, s. 308-321.

Sankowska A., Relationships between organizational trust, knowledge transfer, knowledge creation, and firm’s innovativeness, „The Learning Organization” 20(2013), nr 1, s. 85-100.

Sprenger R.K.: Zaufanie # 1, Warszawa: MT Biznes 2009.

Sztompka P.: Zaufanie. Fundament społeczeństwa, Kraków: Znak 2007.

Opublikowane
2020-03-05
Dział
ARTYKUŁY