Wpływ reklamy społecznej na postawy i zachowania odbiorców przekazu

  • Agnieszka Stolarska Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Wydział Nauk Społecznych
Słowa kluczowe: reklama; reklama społeczna; marketing; marketing społeczny; kampanie społeczne; media; zarządzanie; grupa społeczna

Abstrakt

Social advertising is a unique way of reaching different target groups whereby the behaviour of the recipients of the message is purposefully modified. It is employed in social campaigns targeting women, employers, NGO, etc. Social advertising is a kind of social communication whose main goal is to promote socially useful behaviour models, new values, or specific attitudes. It uses mass media and tools and methods used in commercial advertising. It is a tool for managing the awareness of the public. It acknowledges and respects preferences, expectations and habits of society.

The aim of this study is to analyse the impact of social advertising on attitudes and behaviours of the recipients. The article studies the notion of social advertising, goals, functions and types. Differences between commercial and social types of advertising are presented. The impact of the latter on the behaviours and attitudes of the target group is demonstrated. It is worth noticing that certain social phenomena depend on social attitudes and can, or sometimes should, be interfered with.

The study provides examples of social campaigns that target different social groups.

Bibliografia

Balczun W.: Edukacyjne Aspekty Kampanii Społecznych w Mediach, www.kmti.uz.zgora.pl.

Benedikt A.: Reklama jako proces komunikacji, Wyd. Astrum, Warszawa 2004.

Burtenshaw K., Mahon N., Barfoot C.: Kreatywna reklama, PWN, Warszawa 2008.

Cheverton P.: Kluczowe umiejętności marketingowe, Strategie, techniki i narzędzia sukcesu rynkowego, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2006.

Goban - Klas T.: Media i komunikowanie masowe, Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, PWN, Warszawa 2008.

Golka M.: Świat reklamy, Agencja Badawczo-Promocyjna Artia, Puszczykowo 1994.

Kotler Ph.: Marketing, Warszawa: PWN 2008.

Krzyżanowski L. J.: O podstawach kierowania organizacji inaczej, Warszawa: PWN 1999.

Kwiatkowska M.: Obraz świata w reklamie społecznej, II Międzynarodowy Festiwal Fotografii, Łódź, www.few.pl

Limański A., Drabik I.: Marketing w organizacjach non-profit, Warszawa: Difin 2007.

Maison D., Maliszewski N.: Co to jest reklama społeczna, www.kampaniespoleczne.pl

Maison D., Stafiej - Bartosik A.: Szlachetna Propaganda Dobroci, czyli drugi tom o Reklamie Społecznej, Kraków: Agencja Wasilewski 2007.

Maison D., Wasilewski P.: Propaganda dobrych serc, czyli rzecz o reklamie społecznej, Kraków: Agencja Wasilewski 2002.

Morris R.: Projektowanie produktu, Warszawa: PWN 2009.

Prochenko P.: Marketing Społeczny. Bardzo to miłe, ale czy ma sens?, Opoka Biznes, www.opoka.org.pl

Sztompka P.: Socjologia. Analiza społeczeństwa, Kraków: Wyd. Znak. 2002.

Thomas M. J.: Podręcznik marketingu, Warszawa: PWN 1998.

Wiktor J. W., Oczkowska R., Żbikowska A.: Marketing międzynarodowy, Warszawa: PWE 2008.

Opublikowane
2020-03-05
Dział
ARTYKUŁY