Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa jako przejaw zarządzania europejskiego

  • Katarzyna Sołkowicz Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Wydział Nauk Społecznych
Słowa kluczowe: społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw; odpowiedzialność; cele społeczne; organizacja służąca otoczeniu

Abstrakt

The aim of this study is to present social responsibility of enterprises which appears a distinctive feature of European kind of management. Social responsibility becomes raison d’etre of the paradigm of European management while profit is only a means to achieve much more substantial benefits. According to the theory of social responsibility, an enterprise is not only an economic organization but also a social one that serves the public. Also, arguments for and against social responsibility of enterprises are presented here.

Bibliografia

Bloom H., Calori R., de Woot P., Zarządzanie europejskie, Poltext, Warszawa 1996.

Cannon T., Corporate Responsibility. A textbank on Business Ethies Governance Environment: Roles and Responsibilities, Pitman Publishing, London, 1994.

Crozier M., Przedsiębiorstwo na podsłuchu. Jak uczyć się zarządzania postindustrialnego, PWE, Warszawa 1993.

Domańska E., Kapitalizm menedżerski, PWE, Warszawa, 1996.

Drucker P. F., Praktyka zarządzania, Czytelnik, Akademia Ekonomiczna wKrakowie, Kraków 1994.

Friedman M. przy współpracy D. Rose, Kapitalizm i wolność, tłum. M.Lasota [i in.], Centrum im. A. Smitha, Rzeczpospolita, Warszawa 1993.

Galbraith J. K., Społeczeństwo dobrobytu. Państwo przemysłowe, PIW, Warszawa 1973.

Griffin R. W., Podstawy zarządzania organizacjami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000.

Hofner J., Chrześcijańska Nauka Społeczna, WAM, Księża Jezuici, Kraków 1978.

JanPaweł II, Centesimus annus, w: Dokumenty Nauki Społecznej Kościoła, t. I, Rzym–Lublin 1987.

Kreikebaum H., Strategiczne planowanie w przedsiębiorstwie, PWN, Warszawa 1996.

Materiały dydaktyczne Ecole de Hautes Etudes Commerciales, Lille 1998.

Misiński W., Grupy interesów a cele działalności gospodarczej przedsiębiorstwa, w: Podstawy nauki o przedsiębiorstwie, red. J. Lichtarski, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Wrocław 1997.

Płoszajski P., Organizacja przyszłości: przerażony kameleon, w: Menedżer u progu XXI wieku, red. S. Borkowska, P. Bohdziewicz, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej, Łódź 1998.

Steinman H., Schreyogg G., Zarządzanie. Podstawy kierowania przedsiębiorstwem. Koncepcje, funkcje, przykłady., Wydawnictwo Politechniki Wrocławskiej, Wrocław 1992.

Sternberg E., Czysty biznes. Etyka biznesu w działaniu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1998.

Szwykowski L., Słownik francusko-polski, Wiedza Powszechna, Warszawa 1968.

Wawrzyniak B., Odnawianie przedsiębiorstwa na spotkanie XXI wieku, Poltext, Warszawa 1999.

Werhahn P. H., Przedsiębiorca, Fundacja Akademii Teologii Katolickiej, seria „Ordo Socialis”, nr 14.

Opublikowane
2020-03-05
Dział
ARTYKUŁY