Identification of Values and Evaluation of the Application of the Management by Values in Selected Scandinavian Enterprises in Poland

  • Agnieszka Chuda Poznan University of Technology
  • Bartosz Kardasz Poznan University of Technology
  • Magdalena Krystyna Wyrwicka Poznan University of Technology
Keywords: organizational culture; values; management by values; enterprise development

Abstract

This publication presents examples of the application of the value management concept in international Scandinavian companies. Three Swedish business entities which have their branches also in Poland have been included to the research.. During the research, the values in these enterprises were identified and their impact on functioning and development of the companies was investigated. After the debate on human resource management in the company and presentation of the concept and interpretation of values, the activities of three Scandinavian companies in Poland are described. Then, selected enterprises were analyzed in terms of value management and the results of the research were presented.

References

Blanchard K., O’Connor M., Zarządzanie poprzez wartości, Wydawnictwo Studio Emka, War-

szawa 1998.

Blanchard K., O’Connor M., Management by Values: How to Put Your Values into Action for Extraordinary Results, Berret-Koechler Publishers, Inc., San Francisco 2003.

Brzozowski M., Nedelko Z., Exploring the Influence of Personal Values and Cultures in the Workplace, IGI Global, Hershey 2017.

Bugdol M., Wartości organizacyjne – Szkice z teorii organizacji i zarządzania, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2006.

Dahr S., Value Based Management for Organizational Eexcellent, Indian Society for Training & Development, New Delhi 2009.

Herman A., Oleksyn T., Stańczyk I., Management by Values, Jagiellonian University Press, Kraków 2015.

Hofstede G., Kultury i organizacje, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2011.

Lachowski S., Droga ważniejsza niż cel, Wydawnictwo Studio Emka, Warszawa 2012.

Lipińska J., Zarządzanie przez wartości, Wydawnictwo PTZP, Opole 2010.

Maslow A., Motywacja i osobowość, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.

Nogalski B., Dunal A., Zarządzanie poprzez wartości w procesie zmian kulturowych: studium przypadku przedsiębiorstwa produkcyjnego, „Zarządzanie i Finanse” 10(2012), nr 4/2.

Pfhister J.A., Managing Organizational Culture for Effective Internal Control, Physica–Verlag, Zurych 2009.

Pocztowski A., Zarządzanie zasobami ludzkimi, Polskie Wydawnictwo Edukacyjne, Warszawa 2008.

Słownik języka polskiego, red. E. Sobol, PWN, Warszawa 1996.

Stachowicz-Stanusch A., Potęga wartości: jak zbudować nieśmiertelną firmę, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2007.

Stapley L.F., Ukryta dynamika, Oficyna Wolters Kluwer Business, Warszawa 2013.

Stonner J.A.F., Freeman R.E., Gilbert D.R. Jr. , Kierowanie, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2001.

Sułkowski Ł., Kulturowa zmienność organizacji, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, War-

szawa 2002.

Wojtaszczyk-Ciąćka S., Polsko-skandynawska współpraca gospodarcza: inwestycje, wymiana handlowa i skandynawscy inwestorzy w Polsce, Wydawnictwo Skandynawsko-Polskiej Izby Gospodarczej, Warszawa 2016.

Wyrwicka K.M., Kultura przedsiębiorstwa a odczucie bezpieczeństwa, „Zeszyty Naukowe Politechniki Poznańskiej: Organizacja i Zarządzanie” 2014, nr 63.

Wyrwicka M., Grzelczak A., Krugiełka A., Polityka kadrowa przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań 2010.

Zbiegień-Maciąg L., Kultura w organizacji: identyfikacja kultur znanych firm, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005.

Published
2020-03-06
Section
ARTICLES