Young Consumers Representing the Y and Z Generation as a Buyer of Banking Services

  • Małgorzata Krzeszowska I Liceum Ogólnokształcące im. J. Słowackiego w Przemyślu
Keywords: Generation Y; Generation Z; banking services; bank account

Abstract

The aim of this article is to show the influence of generational changes in the use of banking services by the two youngest generations highlighted in the literature: Y and Z both considerations are based on the available literature as well as surveys carried out by the author. The analysis showed that younger and older people are starting to use the banking offer. They are looking for solutions tailored to them, not wanting to adapt to the existing standard solutions. Both groups point to account access via the Internet or the ability to withdraw cash from ATMs. Studies have also shown variations in preferences: Generation Y pays more attention to account fees, types of related cards, or distance from a bank branch, Generic Z, fees for using a card, and the ability to pay by phone.

References

Aniszewska G., Zmiany pokoleniowe a decyzje i wybory konsumenckie, „Marketing i Rynek” 2015, nr 1, s. 2-7.

Augustynowicz K., Massalski M., Różne pokolenia – różne oczekiwania, „Marketing” 2017, nr 2, s. 16-18.

Baran M., Kłos M., Pokolenie Y – prawdy i mity w kontekście zarządzania pokoleniami, „Marketing i Rynek” 2014, nr 5, s. 923-929.

Duda A., Konsumpcja. Teorie i badania, Wydawnictwo KUL, Lublin 2016.

E-commerce w Polsce 2016. Gemius dla E-Commerce Polska, https://ecommercepolska.pl/files/9414/6718/9485/E-commerce_w_polsce_2016.pdf [dostęp: 15.06.2017].

Fazlagić J.A., Charakterystyka pokolenia Y, „E-mentor” 2008, nr 3 (25), http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/25/id/549 [dostęp: 09.03.2017].

FMG International S.A., Czy młodzi mają świadomość konieczności oszczędzania? (06.11.2014), https://fmg.pl/pogodzinach/art/czy-mlodzi-maja-swiadomosc-koniecznosci-oszczedzania/ [dostęp: 04.05.2017].

Homan A., Z is for Generation Z, 27.10.2015, http://tiie.w3.uvm.edu/blog/who-are-generation-z/#.WVMfXmLyjIU [dostęp: 28.06.2017].

Horovitz B., After Gen X, Millennials, what Should Next Generation Be?, USA Today (04.05.2012), http://usatoday30.usatoday.com/money/advertising/story/2012-05-03/naming-the-next-generation/54737518/1 [dostęp: 28.06.2017].

Jabbour A., Bank Think Banks Need do Adapt to Millennials not Vice Versa, „American Banker” (06.07.2016), https://www.americanbanker.com/opinion/banks-need-to-adapt-to-millennials-not-vice-versa [dostęp: 09.03.2017].

Kahneman D., Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym, Media Rodzina, Poznań 2011.

Konsumpcja w innowacyjnej gospodarce, red. A. Olejniczuk-Merta, Polskie Towarzystwo Ekonomiczne, Warszawa 2016.

Koźliński T., Wybrane wyniki badania Polaków nt. korzystania z usług bankowych i płatności 2016, Warszawa: Departament Systemu Płatniczego NBP 2017, https://www.nbp.pl/systemplatniczy/obrot_bezgotowkowy/Polacy-na-temat-uslug-bankowych_2016.pdf [dostęp: 15.03.2017].

Maison D., Polak w świecie finansów. O psychologicznych uwarunkowaniach zachowań ekonomicznych Polaków, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013.

Mazurek-Łopacińska K. i Sobocińska M., Zastosowanie Internetu w kształtowaniu orientacji na klienta w świetle wyników badania ilościowego, „Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy” 2016, nr 45 (1), s. 237-246.

Mróz B., Konsument w globalnej gospodarce. Trzy perspektywy, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2013.

Polski rynek produktów dla dzieci zyska dzięki 500+, https://www.wiadomoscihandlowe.pl/artykuly/polski-rynek-produktow-dla-dzieci-zyska-dzieki-500,8567 [dostęp: 27.06.2017].

Rynki młodych konsumentów w nowych krajach Unii Europejskiej, red. A. Olejniczuk-Merta, Polskie Towarzystwo Ekonomiczne, Warszawa 2007.

Wąsowicz-Kiryło G., Psychologia finansowa. O pieniądzach w życiu człowieka, Difin, Warszawa 2008.

Wojciechowska-Filipek S., Technologia informacyjna w usługach bankowości elektronicznej, Difin, Warszawa 2010.

Published
2020-03-06
Section
ARTICLES