Thearts for the Balance between Working the Demands Made for Contemporary Employees
Abstract
The increase of demands towards employees caused by the fast development of technology, globalization processes, development of economy based on knowledge and, at the same time, functioning of employees in the conditions of job security absence, contributed to such phenomena such as workaholism or professional burn-out. These phenomena contribute to a dysfunction of balance between working and private life, which can be seen in the context of neglecting private life in favour of work. They lead to health loss, domestic conflicts and lack of life satisfaction. Moreover, in order to devote themselves to work, some people postpone the decision of setting up and expanding their families.
References
Bochniarz P., Gugała K., Budowanie i pomiar kapitału ludzkiego w firmie, Poltext, Warszawa 2005.
Edukacja zawodowa wobec rynku pracy i integracji europejskiej, red. M. Kwiatkowski, Instytut Pracy i Spraw Socjalnych, Warszawa 2001, Opracowania PCZ, z. 6.
Elastyczne zarządzanie kapitałem ludzkim w organizacjach wiedzy, red. M. Juchnowicz, Difin, Warszawa 2007.
Golińska L., Pracoholizm inaczej, Difin, Warszawa 2014.
Kowalczyk E., Człowiek, organizacja, kariera. Siła psychologii stosowanej, Difin, Warszawa 2014.
Lipińska-Grobelny A., Zjawisko wielopracy. Psychologiczne uwarunkowania i konsekwencje, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014.
Lipka A., Waszczak S., Winnicka-Wejs A., Aktywność twórcza a pracoholizm. Jak utrzymać kapitał kreatywności pracowników?, Difin, Warszawa 2013.
Małżeństwa i dzietność w Polsce, GUS, Warszawa 2016.
Maslach Ch., Leiter M.P., Prawda o wypaleniu zawodowym. Co robić ze stresem w organizacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011.
Szydlik-Leszczyńska A., Kompetencje pracowników wiedzy jako czynnik przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług” 2009, nr 44, t. II: Nowoczesne przedsiębiorstwo, s. 317-325.
Szydlik-Leszczyńska A., Współczesne organizacje i wymagania stawiane ich pracownikom, w: Kultura a rynek, red. S. Partycki, t. I, Wydawnictwo KUL, Lublin 2008, s. 536-544
Wachowiak J., Dysfunkcjonalne zachowania pracowników, Difin, Warszawa 2011.
Copyright (c) 2017 Roczniki Ekonomii i Zarządzania
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.