Motivation for intrapreneurship

  • Teresa Piecuch Rzeszow University of Technology
Keywords: entrepreneurship; intrapreneurship; corporate entrepreneurship; motivation, motivating

Abstract

Intrapreneurial employees are a strategic asset of every corporation. Owing to their creative approach to problems and opportunities occurring in the environment, new valuable solutions can be produced. It is them who constitute the driving force of corporate entrepreneurship. It is principally thanks to them that enterprises implement innovations, develop and achieve spectacular results. Entrepreneurial employees should be motivated to act by using specific instruments, as not all of them will perform well in their case. The most successful ones are those that prompt internal motivation mechanisms, connect employees with an enterprise, cause that they identify with its objectives, are loyal and dedicated. However, not all corporations motivating to creativity take into consideration specific needs of entrepreneurial employees. Their potential is not always properly exploited and the work climate fails to encourage to become involved and take risky decisions.

References

Amabile M. ., Barsade G.S., Mueller S.J., Staw M.B.: Affect & Creativity, “Administrative Science Quarterly” 2005, vol. 5, no. 3.

Antoncinc B., Hisrich R.D.: Intrapreneurship modeling in transition economies: A comparison of Slovenia and United States, “Journal of Developmental Entrepreneurship” 2008, vol. 14.

Bosma N., Stam E., Wennekers S.: Intrapreneurship versus independent entrepreneurship, Utrecht School of Economics, “Discussion Paper Series” 2004, vol. 11, http://www.uu.nl/sites/default/files/rebo_use_dp_2011_11-04.pdf [dostęp: 5.10.2016].

Dyduch W.: Pomiar przedsiębiorczości organizacyjnej, Katowice: Wydawnictwo AE 2008.

Eesley D.T., Longenecker L.O.: Gateways to intrapreneurship, „Industrial Management” 2006, vol. 48, iss. 1.

Glinka B., Gudkova S.: Przedsiębiorczoś, Warszawa: Wydawnictwo Wolters Kluwer 2011.

Heninborch-Buhaj M.: Stymulowanie kreatywności jako wyzwanie ery konceptualnej wobec zarządzania przedsiębiorczością pracowników. Perspektywa praktyk kadrowych, [w:] Potencjał ludzki w rozwoju przedsiębiorczości indywidualnej i korporacyjnej, red. M. Juchnowicz, Warszawa: Wydawnictwo Poltext 2004.

Hornsby R.D., Kuratko D.F., Zahra S.A.: Middle managers’ perception of the internal environment for corporate entrepreneurship: assessing a measurement scale, “Journal of Business Venturing” 2002, vol. 17.

Jagoda H.: Narzędzia wspierania rozwoju przedsiębiorczości wewnętrznej, [w:] Uwarunkowania przedsiębiorczości, red. K. Jaremczuk, Tarnobrzeg: Wydawnictwo PWSZ 2004.

Jak wykorzystać swoją szansę w korporacji, http://biznes.onet.pl/praca/jak-wykorzystac-swoja-szanse-w-korporacji/62yxzd [dostęp: 8.04.2016].

Juchnowicz M.: Motywowanie przedsiębiorczości w okresie dekoniunktury, [w:] Kapitał ludzki a kształtowanie przedsiębiorczości, red. M. Juchnowicz, Warszawa: Wydawnictwo Poltext 2004.

Kopertyńska M.W.: Motywowanie przedsiębiorczości. Czynniki motywacyjne determinujące przedsiębiorczość w aktualnych uwarunkowaniach polskich firm, [w:] Kapitał ludzki a kształtowanie przedsiębiorczości, red. M. Juchnowicz, Warszawa: Wydawnictwo Poltext 2004.

Lumpkin G.T., Dess G.G.: Linking two dimensions of entrepreneurial orientation to firm performance: the moderating role of environment and industry life cycle, “Journal of Business Venturing” 2001, vol. 16.

Macrae N.: Intrapreneurial now, “The Economist” 1982, vol. 17, http://www.intrapreneur.com/MainPages/History/Economist.html [dostęp: 6.10.2016].

Maier V., Pop Zenovia C.: Entrepreneurship versus Intrapreneurship, “Review of International Comparative Management” 2011, vol. 12, iss. 5.

Matusiak K.: Słownik Innowacji – Leksykon haseł, http://www.pi.gov.pl/parp/chapter_96055.asp?soid=BD75367CF9474D0081C50490185A0C30 [dostęp: 4.10.2016].

Misztal J.: Człowiek w organizacji, Gliwice: Wydawnictwo Politechniki Śląskiej 2006.

Mokaya S.O.: Corporate Entrepreneurship and Organizational Performance. Theoretical Perspectives, Approaches and Outcomes, “International Journal of Arts and Commerce” 2012, vol. 1, no. 4.

Oleksyn T.: Motywowanie i motywacja a zachowania organizacyjne, [w:] Behawioralne determinanty rozwoju przedsiębiorczości w Polsce. Behawioralny wymiar przedsiębiorczości, red. P. Kulawczyk, A. Poszewicki, Gdańsk: Wydawnictwo Fundacji Rozwoju Uniwersytetu Gdańskiego 2010.

Pinchot III G., Pinchot E.S.: Intra-Corporate Entrepreneurship, http://www.intrapreneur.com/MainPages/History/IntraCorp.html [dostęp: 6.10.2016].

Sikorski Cz.: Zachowania ludzi w organizacji, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 1999.

Ściborek Z.: Ludzie – cenny kapitał organizacji, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek 2004.

Published
2020-03-06
Section
ARTICLES