Developing the potential of employees through mentoring in organizations based on knowledge

  • Teresa Myjak The State School of Higher Education in Nowy Sącz
Keywords: mentoring; mentor; advantages and disadvantages of mentoring; organization based on knowledge

Abstract

The aim of the publication is to present mentoring as one of the methods of developing the potential of employees in an organization. In the theoretical part the essence of mentoring is shown, as well as issues of cooperation between the mentor and dependents, and also the advantages and disadvantages of individual and group mentoring. In the practical part, the article presents the mentoring process in a selected construction company, which has the characteristics of a knowledge-based organization. These characteristics include, among other things: the ability of continuous learning and the sharing of knowledge the ability to acquire knowledge (its enrichment, applications) and the use of experience to create new knowledge.

References

Bugdol M.: Wymiary i problemy zarządzania organizacją opartą na zaufaniu, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego 2010.

Coaching i mentoring. Jak rozwijać największe talenty i osiągać lepsze wyniki, Harward Business School Publishing Corporation, tłum. K. Dryńska, Warszawa: Wydawnictwo MT Biznes 2006.

Czechowska-Frączak M.: Inspirujący lider. Jak wspierać pracowników, aby osiągali ambitne cele przy ograniczonych zasobach?, „Personel i Zarządzanie” 2013, nr 5, s. 66-69.

Kaye B., Jordan-Evans S.: Zatrzymaj najlepszych. 26 strategii budowania zaangażowania pracowników, Warszawa: Wydawnictwo Oficyna a Wolters Kluwer business 2012.

Klincewicz K.: Systemy i struktury gromadzenia i rozpowszechniania wiedzy, [w:] Zarządzanie wiedzą, red. D. Jemielniak, A.K. Koźmiński, Warszawa: Wydawnictwo Oficyna a Wolters Kluwer business 2012, s. 176-219.

Kulig-Moskwa K.: Nowoczesne podejście do rozwoju pracowników, [w:] Współczesne problemy zarządzania i marketingu, red. A. Styś, K. Łobos, Warszawa: Difin 2016, s. 169-177.

Małota W.: Czy menedżerowie chcą być mentorami?, „Personel i Zarządzanie” 2015, nr 10, s. 54-57.

Mentoring w praktyce polskich przedsiębiorstw. Analiza danych i dokumentów zastanych (desk – research), Warszawa: Polskie Stowarzyszenie Mentoringu 2013, https://badania.parp.gov.pl/files/74/75/726/19443.pdf [dostęp: 30.09.2016].

Mikuła B.: Organizacje oparte na wiedzy, Kraków: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej 2006.

Młokosiewicz M.: Zaufanie jako kompetencja osobista w miejscu pracy, „Marketing i Rynek” 2016, nr 3, s. 640-649.

Pocztowski A.: Zarządzanie zasobami ludzkimi. Strategie – procesy – metody, Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne 2003.

Sidor-Rządkowska M.: Zarządzanie zasobami ludzkimi w administracji publicznej. Ocena i rozwój członków korpusu służby cywilnej, Warszawa: Wydawnictwo Wolters Kluwer Polska 2013.

Skrzypek E.: Zarządzanie wiedzą i zaufaniem w warunkach nowej gospodarki, [w:] Wiedza i doświadczenie w zarządzaniu przedsiębiorstwem, red. M. Cisek, K. Wąsowska, Siedlce: Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego 2015, s. 7-19.

Wojtynek L., Budzik R.: Pomiar, analiza i ocena kompetencji zawodowych pracowników w organizacji, [w:] Wybrane problemy zarządzania organizacjami, red. A. Barcik, H. Howaniec, W. Waszkielewicz, Bielsko-Biała: Wydawnictwo Akademii Techniczno--Humanistycznej 2013, s. 41-50.

Zimniewicz K.: Współczesne koncepcje i metody zarządzania, Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne 2009.

Żyra J.: Restrukturyzacja przedsiębiorstw i wymagania kompetencyjne w czasie globalizacji, [w:] Restrukturyzacja w obliczu wyzwań gospodarki globalnej, red. R. Borowiecki, A. Jaki, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego i Fundacji Uniwersytetu Ekonomicznego 2014, s. 89-97.

Published
2020-03-06
Section
ARTICLES