Insurance Companies as Socially Responsible Enterprises
Abstract
Corporate Social Responsibility is a general strategy in which a company voluntarily takes into consideration social matters represented by groups connected with the company’s operations. Those actions are intended to achieve certain economic goals. In this way, enterprises can incorporate public interests, including employees’ and environmental issues, into their operations. The article presents actions conducted by insurance companies that are related to the issues of social responsibility. The most significant examples involve aid provided to the disadvantaged, victims of car accidents or floods. It is notable that Polish companies show a growing interest in charity events as well as affairs of local communities. They also get involved in actions directed towards protection of natural environment.
References
Bauer A.: Dynamiczny rozwój CRS – ale co to właściwie jest?, „Kwadrans Akademicki” 2011, nr 2.
Hąbek P., Szewczyk P.: Społeczna odpowiedzialność a zarządzanie jakością, Gliwice: Wydawnictwo Politechniki Śląskiej 2010.
Gabrusewicz T.: Rachunkowość odpowiedzialności społecznej w kształtowaniu zasad nadzoru korporacyjnego, Warszawa: Wydawnictwo C.H. Beck 2010.
„Gazeta Ubezpieczeniowa” z 16 listopada 2010, nr 46.
„Gazeta Ubezpieczeniowa” z 4 stycznia 2011, nr 1.
„Gazeta Ubezpieczeniowa” z 18 stycznia 2011, nr 3.
„Gazeta Ubezpieczeniowa” z 25 stycznia 2011, nr 4.
„Gazeta Ubezpieczeniowa” z 1 lutego 2011, nr 5.
„Gazeta Ubezpieczeniowa” z 8 marca 2011, nr 10.
Gołaszewska-Kaczan U.: Zaangażowanie społeczne przedsiębiorstwa, Białystok: Wydawnictwa Uniwersytetu w Białymstoku 2009.
Howaniec H., Waszkielewicz W.: Współczesne problemy zarządzania przedsiębiorstwami w gospodarce rynkowej, Bielsko-Biała: Wydawnictwo Akademii Techniczno-Humanistycznej 2008.
Nakonieczna J.: Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw międzynarodowych, Warszawa: Difin 2008.
Norma Międzynarodowa dotycząca odpowiedzialności społecznej ISO 26000 Guidance on Social Responsibility, Polski Komitet Normalizacyjny.
Tworzenie przewag konkurencyjnych z wykorzystaniem społeczności sieciowej, red. M.Pindelski, Warszawa: Szkoła Główna Handlowa – Oficyna Wydawnicza 2009.
Ślipierski M.: Możliwości a oczekiwania, „Gazeta Ubezpieczeniowa” z 25 stycznia 2011, nr 4.
Żemigała M.: Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa. Budowanie zdrowej, efektywnej organizacji, Kraków: Wolters Kluwer Polska 2007.
Copyright (c) 2013 Roczniki Ekonomii i Zarządzania
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.