Analisi giuridica comparativa del fedele laico nel Codex Iuris Canonici e nel Codex Canonum Ecclesiarum Orientalium con particolare riferimento alla codice del diritto particolare della Chiesa Syro-Malabarese

Słowa kluczowe: Kościół wschodni; Kościół Syro-Malabarski; komunia Kościoła; Kościół partykularny; wierny chrześcijanin

Abstrakt

Analiza prawno-porównawcza wiernego świeckiego w Kodeksie Prawa Kanonicznego z 1983 roku i Kodeksie Kanonów Kościołów Wschodnich ze szczególnym odniesieniem do prawa partykularnego Kościoła Syro-Malabaryjskiego

W obecnym kontekście Kościoła powszechnego „jedyne Corpus Iuris Canonici” staje się konkretną rzeczywistością. Kościół oddycha dwoma płucami, wschodnim i zachodnim. Kanony Kodeksu Kanonów Kościołów Wschodnich uzupełniają Kodeks Kościoła łacińskiego, gdy kanon, który odnosi się do Kościoła sui iuris, ale z kontekstu jasno wynika, że przedmiotowa kwestia dotyczy relacji z Kościołem łacińskim.

Biogram autora

Jerin Scaria, Papieski Uniwersytet Laterański

Ks. mgr lic. Jerin Scaria – doktorant, Papieski Uniwersytet Laterański; adres do korespondencji: Piazza di S. Giovanni in Laterano, 4, 00184 Roma RM, Włochy

Bibliografia

Abbass, Jobe. 1997. Two Codes in Comparison. Roma: Pontificio Istituto Orientale.

Abbass, Jobe. 1991. “Canonical Interpretation by Recourse to ‘Parallel Passages’: A Comparative Study of the Latin and Eastern Code.” The Jurist 51:293-310.

Bharanikulangara, Kuriakose. 1990. The Code of Canons of the Oriental Churches. An Introduction to its History and Contents. Alwaye: St. Thomas Academy for Research.

Bharanikulangara, Kuriakose, ed. 1995. Il Diritto Canonico Orientale nell’ordinamento ecclesiale. Città del Vaticano: Libreria Editrice Vaticana.

Bucci, Onorato. 1982. “Il codice del diritto orientale nella storia della Chiesa.” Apollinaris 55:370-90.

Edelby, Neophytos. 1967. “Unity or Plurality of Codes: Should the Eastern Church have a Special Code?.” Concilium 8:20-25.

Halligan, Nicholas. 1982. “Some Inter-ritual Norms.” The Jurist 42:164-69.

Heimerl, Hans. 1967. “Outline of Constitution for the Church.” Concilium 8:31-35.

Kollaparambil, Jacob. 1992. The Babylonian origin of the Southists among the St. Thomas Christians. Roma: Scuola Tipographica S. Pio X.

Mcmanus, Frederick R. 1993. “The Code of Canons of the Eastern Catholic Church.” The Jurist 53:22-61.

Nedungatt, George. 1989. “Equal Rights of the Churches in the Catholic Communion.” The Jurist 49:1-21.

Nedungatt, George. 1993. The Spirit of the Eastern Code. Bangalore: Dharmaram Publications.

Nedungatt, George, ed. 2002. A Guide to the Eastern Code. Roma: Pontificio Istituto Orientale.

Pallath, Paul. 2005. The Catholic Church in India. Roma: Marthoma Yogam.

Panjikaran, Joseph. 1926. Christianity in Malabar with special reference to the St. Thomas Christians of the Syro-Malabar. Roma: Pontificium Institutum Orientalium Studiorum.

Puliurumpil, James. 2016. Muziris turned Kodungalloor Capital city and Metropolitan See. Irinjalakuda: Kodungalloor Research Academy for Marthoma Heritage.

Puthenparambil, Mathew J. 2015. “Possible offices of the laity in the Diocesan Curia: A comparison of CCEO and CIC.” Eastern Legal Thought 11:129-48.

Rachford, Nicholas R.A. 1994. “Two Lungs, Two Ventricles: The Eastern Canons as Suppletory Law.” CLSA Proceedings 56:153-70.

Ramos, Francisco J. 1998. I Tribunali Ecclesiastici: Costituzione. Organizzazione. Norme Processuali. Roma: Millennium Romae.

Salachas, Dimitri. 1989. “I fedeli laici nel diritto delle Chiese orientali cattoliche.” Appolinaris 62:659-84.

Salachas, Dimitrios. 1993. Istituzione di diritto Canonico delle Chiese cattoliche orientali. Roma: Edizioni Dehoniane.

Salachas, Dimitrios, and Luigi Sabbarese. 2003. Codificazione latina e orientale e canoni preliminari. Roma: Urbaniana University Press.

Ziade, Ignage. 1966. “A Plea for a Single Code of Canon Law for the Church.” One in Christ 2:70-74.

Opublikowane
2019-10-04
Dział
Artykuły