Posługi stałe jako jeden z trzech rodzajów służebnego zaangażowania wiernych świeckich
Abstrakt
Artykuł przedstawia źródła prawa, będące podstawą do ustanowienia posług: lektora, akolity, katechety (katechisty) od reformy papieża Pawła VI do papieża Franciszka. W kolejnej części autor podaje zadania własne posługujących oraz zadania, które wykonują oni w czyimś zastępstwie. W dalszej części artykułu podejmuje rozważanie na temat istotnych różnic pomiędzy posługą a funkcją czy zadaniem ujętych w liście Kongregacji Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów do Przewodniczących Konferencji Biskupów w związku z wydaniem obrzędów ustanowienia posługi katechety. Po zestawieniu tych różnic opisane zostały powody, dla których w praktyce częściej powierza się funkcje i obowiązki, zamiast ustanawiać do posług. W podsumowaniu zostały zawarte najważniejsze różnice pomiędzy posługą a funkcją czy zadaniem.
Bibliografia
Caparros, Ernest. 2002. „Comentario al can. 230.” W Comentario exegético al código de Derecho Canónico, t. 2, red. Ángel Marzoa Rodríguez, Jorge Miras, i Rafael Rodríguez-Ocaña, 196-200. Pamplona: Eunsa Ediciones Universidad de Navarra.
Erdö, Peter. 1989. „Ministerium, munus et officium in Codice iuris canonici” Periodica. De re morali canonica liturgica LXXVIII, nr 4:411-36.
Ghirlanda, Gianfranco. 1990. Il diritto nella Chiesa misterio di comunione. Compendio di diritto ecclesiale. Roma: Editrice Pontificia Università Gregoriana.
Górzyński, Józef. 2009. „Od funkcji do posługi (od munus do ministerium). Kim mają być w parafii ustanowieni lektor i akolita?” Anamnesis. Biuletyn Komisji ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów Episkopatu Polski 15, nr 2:82-86.
Hemperek, Piotr. 1973. „Reforma święceń niższych i subdiakonatu.” Prawo Kanoniczne 16, nr 3-4:209-28.
Kiliszek, Maciej. 2020. „Cui licet quod est plus licet utique quod est minus w wybranych aspektach vetus i novus ordo Missae.” W Regulae iuris Bonifacego VIII we współczesnych systemach prawnych, t. 2, red. Radosław Gosiewski, i Rafał Borowy, 83-109. Warszawa: Wydawnictwo Spes.
Krakowiak, Czesław. 2019. Święcenia niższe, posługi i funkcje wiernych świeckich w liturgii. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.
Słowikowska, Anna. 2014. Uczestnictwo wiernych świeckich w liturgii Kościoła łacińskiego. Studium kanoniczne. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.
Słowikowska, Anna. 2019. „Akolita.” W Leksykon Prawa Kanonicznego, red. Mirosław Sitarz, 73-83. Lublin: Stowarzyszenie Absolwentów i Przyjaciół Wydziału Prawa Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.
Słowikowska, Anna. 2019. „Lektor.” W Leksykon Prawa Kanonicznego, red. Mirosław Sitarz, 1575-587. Lublin: Stowarzyszenie Absolwentów i Przyjaciół Wydziału Prawa Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.
Tomasik, Piotr. 2022. „Stała posługa katechety to bardzo dobry znak.” https://deon.pl/kosciol/ks-tomasik-stala-posluga-katechety-to-bardzo-dobry-znak,1335167 [dostęp: 27.06.2022].
Violi, Stefano. 2019. „Officium e munus tra ordinamento canonic e comunione ecclesiale.” Stato, Chiese e pluralismo confessionale 31:118-48. https://doi.org/10.13130/1971-8543/12353
Wojtecki, Dariusz. 2022. „Katecheta czy katechista?” https://e-civitas.pl/pl/kosciol/katecheta-czy-katechista [dostęp: 27.06.2022].
Wolański, Łukasz. 2014. „Zwyczajna nadzwyczajność – o wypełnianiu funkcji nadzwyczajnego szafarza Komunii Świętej podczas liturgii.” https://vademecumliturgiczne.pl/2016/05/27/zwyczajna-nadzwyczajnosc-o-wypelnianiu-funkcji-nadzwyczajnego-szafarza-komunii-swietej-podczas-liturgii/ [dostęp: 27.06.2022].
Wolański, Łukasz. 2022a. „O właściwym rozumieniu posług, czyli dlaczego akolita to nie tylko nadzwyczajny szafarz Komunii świętej.” https://vademecumliturgiczne.pl/2022/04/24/o-wlasciwym-rozumieniu-poslug-czyli-dlaczego-akolita-to-nie-tylko-nadzwyczajny-szafarz-komunii-swietej/ [dostęp: 27.06.2022].
Wolański, Łukasz. 2022b. „Znaczenie admissio i posług w formacji diakonów stałych.” W Diakonat stały w Kościele w Polsce. T. 4: Tradycja – posługa – świadectwo, red. Waldemar Rozynkowski, 87-101. Pelplin: Wydawnictwo Bernardinum.
Zając, Paweł. 2014. „Wierny świecki jako nadzwyczajny szafarz komunii świętej (kan. 230 § 3 Kodeksu Prawa Kanonicznego z 1983 roku).” Kościół
Copyright (c) 2022 Kościół i Prawo
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.