Reklama a obraza uczuć religijnych

Słowa kluczowe: reklama, uczucia religijne, obraza uczuć religijnych, konsument

Abstrakt

Reklama na dobre wpisała się w otoczenie, stała się nieodzownym elementem codziennego funkcjonowania. Przybiera rozmaite formy, od reklamy telewizyjnej, przez radiową, po reklamy prasowe. Przedsiębiorcy prześcigają się w skupieniu uwagi jak najszerszego grona potencjalnych klientów. Niepohamowany rozwój konkurencji przesuwa granice – coraz więcej sfer życia zostaje wykorzystywanych w spotach reklamowych. Jedną z takich sfer, do jakich niejednokrotnie odwoływała się reklama, jest sfera duchowości i wiary. W niniejszym opracowaniu uwaga została skupiona na rozważaniach dotyczących reklamy w odniesieniu do obrazy uczuć religijnych. W pierwszej kolejności zostały zdefiniowane pojęcia reklamy i obrazy uczuć religijnych. Następnie przeanalizowana została możliwość obrazy uczuć religijnych poprzez reklamę. Aby uzupełnić całość i nadać opracowaniu praktyczny wydźwięk, autor uzupełnił tę analizę przykładami reklam odnoszących się do sfery duchowości i ocenił je pod kątem obrazy uczuć religijnych.

Bibliografia

Budyn-Kulik, Magdalena. 2014. „Znieważenie uczuć religijnych – analiza dogmatyczna i praktyka ścigania.” Prawo w działaniu. Sprawy karne 19:100-37.

Cebula, Sławomir. 2012. „Obraza uczuć religijnych, czyli kontrowersje wokół artykułu 196 kodeksu karnego.” Studia Religiologica 45, nr 5:294-300.

Czepita, Stanisław, i Łukasz Pohl. 2012. „Strona podmiotowa przestępstwa obrazy uczuć religijnych i jego formalny charakter.” Prokuratura i Prawo 12:72-82.

Filar, Marian, i Marcin Berent. 2016. „Komentarz do art. 196.” W Kodeks karny. Komentarz, wyd. 5, red. Marian Filar. Warszawa: Wolters Kluwer Polska. Legalis.

Grębowiec, Mariusz. 2010. „Reklamy kontrowersyjne i ich wpływ na podejmowanie decyzji nabywczych przez konsumentów.” Zeszyty Naukowe Polityki Europejskie, Finanse i Marketing 52, nr 3:444-55.

Hypś Sławomir. 2021. „Komentarz do art. 196.” W Kodeks karny. Komentarz, wyd. 7, red. Alicja Grześkowiak, i Krzysztof Wiak. Warszawa: Wydawnictwo C.H. Beck.

Karpiuk, Mirosław, i Katarzyna Chałubińska-Jentkiewicz. 2015. Prawo nowych technologii. Wybrane zagadnienia. Warszawa. Wolters Kluwer Polska.

Kozłowska-Kalisz, Patrycja. 2015. „Komentarz do art. 196.” W Kodeks karny. Komentarz, wyd. 7, red. Marek Mozgawa. Warszawa: Wolters Kluwer Polska. Lex.

Mądry, Mateusz. 2016. „Pojęcie reklamy na gruncie ustaw mających uniwersalne zastosowanie.” W Instytucje rynku farmaceutycznego, red. Rafał Stankiewicz. Warszawa: Wolters Kluwer Polska. Lex.

Modrzejewska, Małgorzata. 2020. „Umowy w sferze marketing i reklamy.” W System Prawa Handlowego. T. 5b: Prawo umów handlowych, red. Mirosław Stec. Warszawa: Wydawnictwo C.H. Beck. Legalis.

Namysłowska, Monika. 2007. „Nowa ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym.” Monitor Prawniczy 23:1287-292.

Niewęgłowski, Adrian, red. 2021. „Komentarz do art. 4.” W Adrian Niewęgłowski, Ustawa o radiofonii i telewizji. Komentarz. Warszawa: Wolters Kluwer Polska. Lex.

Nowińska, Ewa. 2005. „Reklama, sponsoring, telesprzedaż, lokowanie produktu.” W Prawo mediów, red. Ryszard Markiewicz. Warszawa: LexisNexis. Lex.

Piórkowska-Flieger, Joanna. 2016. „Komentarz do art. 196.” W Kodeks karny. Komentarz, wyd. 7, red. Tadeusz Bojarski. Warszawa: Wolters Kluwer Polska. Lex.

Starzyńska, Katarzyna. 2015. „Charakterystyka reklamy w oparciu o jej genezę i cechy.” Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach. Seria: Administracja i Zarządzanie 106:275-81.

Ślęzak, Piotr. 2011. Reklama jako czyn nieuczciwej konkurencji. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Tryka, Barbara. 2017. „Zagadnienie uczuć religijnych w kontekście artykułu 196 kodeksu karnego.” Analiza i Egzystencja 40:67-93.

Walczak, Ryszard. 2001. „Wyrok SN z 26 stycznia 2006 r., V CSK 83/05.” W Prawne aspekty reklamy w ustawodawstwie polskim, europejskim i międzynarodowym. Orzecznictwo, 551-60. Wrocław–Poznań: LexPolonica.

Warecka, Katarzyna. 2018. „Strasburg: Jezus i Maria mogą występować w kampaniach reklamowych. Sekmadienis Ltd. przeciwko Litwie – wyrok ETPC z dnia 30 stycznia 2018 r., skarga nr 69317/14.” Lex.

Wiewiórowska-Domagalska, Aneta, i Aleksandra Kunkiel-Kryńska. 2019. „Komentarz do art. 2.” W Ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym. Komentarz, red. Konrad Osajda. Warszawa: Wydawnictwo C.H. Beck. Legalis.

Wiszniewska, Joanna. 2019. Zakaz reklamy aptek i ich działalności. Warszawa: Wydawnictwo C.H. Beck.

Zgoliński, Igor. 2020. „Komentarz do art. 196.” W Kodeks karny. Komentarz, wyd. 3, red. Violetta Konarska-Wrzosek. Warszawa: Wolters Kluwer Polska. Lex.

Opublikowane
2021-12-15
Dział
Artykuły