Ukraińskie ustawodawstwo aborcyjne a prawo naturalne
Abstrakt
W niniejszym artykule przedstawiono tło historyczne legalizacji aborcji na Ukrainie. Punktem wyjścia jest myśl starożytnych lekarzy, filozofów i prawników, gdyż ta przenikała na tereny historyczne dzisiejszej Ukrainy głównie przez chrystianizację. Przede wszystkim były to wpływy kultury bizantyjskiej, a poniekąd i rzymskiej. Współczesna Ukraina odwołuje się w swej historii do czasów Rusi Kijowskiej. Z tego powodu w artykule przybliżono stosunek do aborcji w zwyczajach i prawach tego państwa. Po upadku Rusi Kijowskiej przedstawiono regulacje od XVI w. w Rosji. Następnie naszkicowano sytuację prawną w odniesieniu do aborcji w ZSRR. W tym temacie Ukraina również zaczerpnęła ze spuścizny rosyjskiej i sowieckiej. Kolejno przeanalizowano obowiązujące regulacje prawne na Ukrainie, a także dokonano oceny obowiązującego stanu prawnego według norm wynikających z prawa naturalnego.
Bibliografia
Banaszak, Marian. 1987. Historia Kościoła katolickiego. T. 2: Średniowiecze. Warszawa: Akademia Teologii Katolickiej.
Bezgin, Vladymyr B. 2012. Pravovyye obychai i pravosudiye russkikh krest’yan vtoroy poloviny XIX – nachala XX veka. Tambov: FGBOU VPO «Tambovskii gosudarstvyennyi tyekhnichyeskii univyersityet».
Bielas, Lucjan. 1991. „Dziecko przed urodzeniem w starożytnym świecie pogańskim.” Ruch Biblijny i Liturgiczny 44, nr 1-3:37-41.
Bilodid, Ivan K., red. 1976. Slovnyk ukrayins’koyi movy. T. 7. Kyyiv: Naukova dumka.
Cherevko, Kirilo O. 2013. „Norma pro kryminal’nu vidpovidal’nist’ za nezakonne provedennya abortu: istoryko-pravovyy̆ analiz.” Visnyk Kryminolohichnoïasotsiatsiï Ukraïny 5:71-76.
Chodorowski, Łukasz. 2018. „Poglądy myślicieli greckich na temat statusu embrionu ludzkiego.” W Życie codzienne w starożytności i średniowieczu – doniesienia naukowe, red. Paulina Szymczyk, i Monika Maciąg, 35-54. Lublin: Wydawnictwo Naukowe TYGIEL.
Danilova, Yevheniya. 2020. „Kil’kist’ abortiv v Ukrayini u 2019 rotsi zrosla na 60%.” https://greenpost.ua/news/kilkist-abortiv-v-ukrayini-u-2019-rotsi-zrosla-na-60-i9193#:~:text=552%20переривання%20вагітності%2C%20з%20них,збільшилися%20приблизно%20на%2060%25%20відсотків! [dostęp: 16.12.2020].
Davidyan, Ovanes V., i Kira V. Davidyan. 2010. „Istoricheskiye aspekty iskusstvennogo preryvaniya beremennosti (obzor literatury).” Molodoy uchenyy 23, nr 12:151-54.
Davies, Norman. 2003. White Eagle, Red Star: The Polish-Soviet War 1919-20 and the Miracle on the Vistula. London: Pumlico.
Dziadzio, Andrzej. 2011. Powszechna historia prawa. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Gula, Janusz. 1991. „Hipokrates a przerywanie ciąży.” W W imieniu dziecka poczętego, red. Jerzy W. Gałkowski, i Janusz Gula, 193-210. Rzym–Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL.
Hrinchenko, Borys D., red. 1907-1909. Slovnyk ukrayins’koyi movy. T. 4. Kyyiv: Naukova dumka.
Klyuchevsky, Vasilij O. 2020. „Kurs russkoy istorii. Lektsiya 15.” http://russiahistory.ru/vo-klyuchevskij-kurs-russkoj-istorii-lektsiya-15/ [dostęp: 16.12.2020].
Kopylova, Ksyenia I. 2020. „Stanovleniye norm ob ugolovnoy otvetstvennosti za ubiystvo mater’yu novorozhdennogo rebenka.” Molodoy uchenyy 294, nr 4:389-92.
Krawiec, Mariusz. 2020. „Biskupi apelują o ochronę życia nienarodzonych na Ukrainie.” https://www.vaticannews.va/pl/kosciol/news/2020-11/biskupi-apepluja-o-ochrone-zycia-nienarodzonych-na-ukrainie.html [dostęp: 20.11.2020].
Kubala, Ludwik. 1910. Wojna moskiewska R. 1654-1655. Warszawa: Gebethner i Wolff.
Lapko, Heorhij K. 2004. „Istoryko-pravovyy analiz kryminal’noyi vidpovidal’nosti za nezakonne provedennya abortu.” W Naukovyy̆ visnyk Chernivets’koho universytetu, Zbirnyk naukovykh prats’, Vypusk 212, Pravoznavstvo, red. P.S. Patsurkіvsikii, A.A. Kozlovsikii, R.O. Gavrilyuk i in., 24-124. Chernivtsi: Ruta.
Maciejewski, Marek. 2015. „Doktrynalne ujęcia relacji prawo naturalne – prawo stanowione od starożytności do czasów oświecenia.” Krakowskie Studia z Historii Państwa i Prawa 8, z. 2:107-32.
Murzina, Larisa I. 2008. „Genezis ugolovnoy otvetstvennosti za detoubiystvo.” Izvestiya Penzenskogo gosudarstvennogo pedagogicheskogo universiteta im. V. G. Belinskogo 11:101-104.
Muszala, Andrzej. 2009. Embrion ludzki w starożytnej refleksji teologicznej. Kraków: Wydawnictwo WAM.
Muszała, Andrzej. 2010. „Status ludzkiego embrionu w różnych religiach i w historii.” https://www.mp.pl/etyka/poczatki_zycia/53006,status-ludzkiego-embrionu-w-roznych-religiach-i-w-historii [dostęp: 14.12.2020].
Myszor, Jerzy. 2014. „Prawno-społeczne aspekty zabójstw dzieci narodzonych i aborcji na Śląsku w latach 1742-1914.” Roczniki Nauk Prawnych 24, nr 4:109-24.
Nowak, Maria. 2006. „Pozycja prawna i obyczajowa heter w Atenach epoki klasycznej.” W Formy organizacji życia społecznego w starożytności, red. Adam Gendźwiłł, Adam Izdebski, Damian Jasiński, i in., 33-41. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.
Petraniuk, Juliusz. 2012. „Prawo naturalne.” W Encyklopedia Katolicka, t. 16, 312-14. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.
Piechowiak, Marek. 2006. „Prawo naturalne a prawa człowieka.” W Zadania współczesnej metafizyki. T. 8: Substancja. Natura. Prawo naturalne, red. Andrzej Maryniarczyk, Katarzyna Stępień, i Paweł Gondek, 394-409. Lublin: Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu.
Piechowiak, Marek. 2013. „Tomasza z Akwinu koncepcja prawa naturalnego. Czy Akwinata jest myślicielem liberalnym?” Przegląd Tomistyczny, t. 19, 301-37.
Podgórska, Barbara, i Adam Podgórski. 2005. Wielka Księga Demonów Polskich. Leksykon i antologia demonologii ludowej. Katowice: Wydawnictwo Kos.
Pyrih, Volodimir. 2019. „MOZ oprylyudnylo informatsiyu pro kil’kist’ abortiv v Ukrayini u 2018 rotsi. V Ukrayini prodovzhuye zmenshuvatysya kil’kist’ abortiv.” https://zaxid.net/moz_oprilyudnilo_informatsiyu_pro_kilkist_abortiv_v_ukrayini_u_2018_rotsi_n1478536 [dostęp: 16.12.2020].
Ratzinger, Joseph. 2004. „Pensieri cardinali. Ratzinger e Galli Della Loggia su storia, politica e religione.” Il Foglio Quotidiano 297:1.
Rola, Marcin. 1987. „Ochrona nienarodzonych w prawie rzymskim.” Prawo Kanoniczne 30, nr 1-2:287-88.
Rozwadowski, Władysław. 1992. Prawo rzymskie. Zarys wykładu wraz z wyborem źródeł. Poznań: Ars Boni et Aequi.
Semashko, Nikolaj A., red. 1928. Bol’shaya Meditsinskaya Entsiklopediya. Moskva: Sovyetskaya entsiklopyediya.
Sczaniecki, Michał. 2009. Powszechna historia państwa i prawa. Warszawa: Lexis Nexis.
„Shtuchne pereryvannya vahitnosti: zhyty za zakonom chy po sovisti?” 2019. https://legalhub.online/analityka/shtuchne-pereryvannya-vagitnosti-zhyty-za-zakonom-chy-po-sovisti [dostęp: 16.12.2020].
Słowikowska, Anna. 2017. „Aborcja po urodzeniu w kontekście prawa naturalnego.” Journal of Modern Science 35, nr 4:33-50.
Słowikowska, Anna. 2019. Postulaty Stefana Kardynała Wyszyńskiego w nauczaniu Soboru Watykańskiego II. Źródła inspiracji dla kościelnego prawa konstytucyjnego i publicznego. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.
Starowieyski, Marek. 2009. „Aborcja i życie nienarodzonych w starożytności chrześcijańskiej.” Warszawskie Studia Teologiczne 22, nr 2:117-47.
Szyjewski, Andrzej. 2004. Religia Słowian. Kraków: Wydawnictwo WAM.
Tikhomirov, Mihail N., i Petr. P. Yepifanov. 1961. Sobornoye ulozheniye 1649 goda. Moskva: Izdatyelistvo Moskovskogo univyersityeta.
Toczek, Ewa, tłum. 1999. Konstytucja Ukrainy. Warszawa: Wydawnictwo Sejmowe.
Tolochko, Oleksij P. 2020. „Statuty tserkovni.” http://www.history.org.ua/?termin=Statuty_tserkovni [dostęp: 16.12.2020].
Wenz, Wiesław. 2016. „Ochrona życia dziecka poczętego.” Kościół i Prawo 5 (18), nr 2:127-65.
Wierzbowski, Błażej F. 1977. Treść władzy ojcowskiej w rzymskim prawie poklasycznym. Władza nad osobami dzieci. Toruń: UMK.
Wites, Tomasz. 2005. „Zróżnicowanie przestrzenne aborcji w Rosji.” W Społeczne skutki globalizacji – globalizacja a bezpieczeństwo i zdrowie publiczne, red. Izabella Łęcka, 233-42. Warszawa: Wydawnictwo UW.
Copyright (c) 2021 Kościół i Prawo
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.