The Relevancy of Natural Law

  • Tadeusz Guz Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Wydział Prawa, Prawa Kanonicznego i Administracji
Słowa kluczowe: Bóg; prawo wieczne; prawo naturalne; subiektywizacja prawa naturalnego; relatywizacja prawa naturalnego; Europa

Abstrakt

Relatywizm prawa naturalnego

W obliczu rozprzestrzeniającego się w Europie i na świecie pozytywizmu prawnego względnie różnych kierunków i systemów myślenia prawniczego relatywizujących prawdę o ordo iuris jako m.in. fundamentu dla wszechstronnego rozwoju życia psychiczno-duchowego warto przypomnieć bytowość ius naturae i je na nowo rozważyć. Oderwanie porządku prawnonaturalnego od wiecznego, niezmiennego i absolutnie doskonałego Boga prowadzi nieuchronnie do relatywizacji prawa naturalnego w jego atrybutach: powszechności, obiektywności i niezmienności jego najważniejszych zasad, co dla osoby ludzkiej oznacza nie tylko utratę swojego prawdziwego Kreatora z horyzontu egzystencji i myśli, lecz także zagubienie „absolutnego punktu odniesienia” (J. Ratzinger) moralno-prawnego. Powrót do klasycznie pojętego prawa naturalnego wydaje się w kontekście tworzenia wspólnej konstytucji dla Starego Kontynentu szczególnie pilną sprawą dla Europy jako kolebki racjonalnego poznania oraz świadomej i wolnej akceptacji prawa naturalnego, które Jezus z Nazaretu jako prawdziwy Bóg i zarazem prawdziwy Człowiek w jednej Osobie najdoskonalej wypełnił oraz jego aktualną ważność przypieczętował swoją świętą Krwią na Golgocie.

Bibliografia

Gilson, Étienne. 1982. Bóg i filozofia. Translated by Maria Kochanowska. Warszawa: Instytut Wydawniczy Pax.

Guz, Tadeusz. 2007. “Gott als der Urheber des Naturrechts.” In Das Naturrecht und Europa, ed. Tadeusz Guz, 149-80. Frankfurt a.M.: Peter Lang. Europäischer Verlag der Wissenschaften.

Habermann, Gerd. 2005. Freiheit oder Gleichheit. Ein Alexis de Tocqueville-Brevier. Bern: Hep Verlag/Ott Verlag.

Krąpiec, Mieczysław Albert. 1994. Człowiek i prawo naturalne. Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL.

Krąpiec, Mieczysław Albert. 2007. “Ius jako prawo natury – natura Prawa.” In Das Naturrecht und Europa, ed. Tadeusz Guz, 15-34. Frankfurt a.M.: Peter Lang. Europäischer Verlag der Wissenschaften.

Ratzinger, Joseph. 1991. “Wendezeit für Europa und für die Kirche. Gedanken zur Krise der Zeit und zu ihrer Überwindung.” Deutsche Tagespost 36:6.

Ratzinger, Joseph. 2003. Unterwegs zu Jesus Christus. Augsburg: St. Ulrich-Verlag.

Ratzinger, Joseph. 2004. “Die Welt braucht Gottes Anwesenheit. Allein die Kraft des dreifaltigen Gottes kann den Menschen vor der Zerstörung seiner selbst bewahren.” Deutsche Tagespost 70:3.

Rosenberg, Alfred. 1943. Der Mythus des 20.Jahrhunderts. Eine Wertung der seelisch-geistigen Gestaltenkämpfe unserer Zeit. 4th ed. München: Hoheneichen.

Schuman, Robert. 1963. Pour l’Europe. Paris: Édition Nagel S.A.

Tenbruck, Friedrich H. 1984. Die unbewältigten Sozialwissenschaften oder Die Abschaffung des Menschen. Graz: Styria.

Waldstein, Wolfgang. 2007. “Naturrecht in der europäischen Rechtsentwicklung.” In Das Naturrecht und Europa, ed. Tadeusz Guz, 303-27. Frankfurt a.M.: Peter Lang. Europäischer Verlag der Wissenschaften.

Opublikowane
2020-02-28
Dział
Artykuły