
Janina Klopocka (1904-1982), artystka wysokiej klasy, uczennica Władysława Skoczylasa, prawie od 
początku (1923 r.) członkini ZPwN, wychowana w Berlinie w duchu polskim, jest przykładem tragicznych 
losów wielu działaczy, którzy w okresie dwudziestolecia i w czasie wojny walczyli o polskość i za nią 
cierpieli, by po wojnie, osiadtszy w wolnej Ojczyźnie nad Wisłą, którą przedstawiła w znaku Rodła, doznać 
wielu przykrości, tym bardziej bolesnych, bo pochodzących od "swoich". "Jej życiorys - pisze Osmariczyk - 
urasta do symbolu polskich losów w XX stuleciu, losów, które objęły również polską społeczność spod znaku 
Rodła" (s. 81). Klopocka doczekała się rehabilitacji, choć zdrowia ani zniszczonych prac nie zwrócono. 
Największym chyba uznaniem była renowacja jej fresków w Domu Polskim ("Polski rok obrzędowy") i 
poświęcenie przez Prymasa Polski w dniu 21 kwietnia 1989 r. kaplicy z jej obrazem MB Radosnej w 
Zakrzewie.

Ostatnie dwa rozdziały książki ("Najwartościowszy polski stop" i "Radość naszych czasów") autor 
poświęci! omówieniu procesów integracyjnych ludności na ziemiach zachodnich i północnych po 1946 r. oraz 
wnioskom. Mądrość Polaków spod znaku Rodła polegała na odnalezieniu radości w ocalaniu swej narodowej 
tożsamości. Wyraził to ks. Domański w stówach: "Bóg nas nie pozostawił tu bez przyczyny, stąd walkę 
rozumiemy jako święty, nie ciążący lub przygniatający nas, lecz narodowy obowiązek". I to zaważyło na 
obraniu jako Patronki Matki Bożej Radosnej.

Otrzymaliśmy książkę godną odnotowania, pełną optymizmu, napisaną przez autora, który brał udział 
w opisywanych wydarzeniach i je  współtworzył. Pozbawiona bagażu naukowego zainteresuje szerokie grono 
czytelników, nie tylko znawców dziejów Polonii niemieckiej. Publikację uzupełniają ilustracje grafiki Janiny 
Kłopockiej i fotogramy z ważniejszych wydarzeń z życia ZPwN. Kolorowy obraz MB Radosnej opublikowano 
po wojnie w jubileuszowym numerze "Polaka w Niemczech" (50: 1972, s. 52).

Na koniec wypada sprostować kilka nieścisłości: ks. Domański mial nie dwa lecz jeden doktorat, z 
filozofii (s. 57), ks. Maksymilian Grochowski był proboszczem w Glubczynie (nie Podróżnej), w Slawianowie 
był ks. Władysław Paszki (nie Józef Paschke), ks. Alfons Sobierajczyk był proboszczem w Wielkim Buczku 
(nie w Podmoklu), a ks. Walenty Barczewski w Brąswałdzie (s. 59).

Ks. Anastazy Nadolny

Edward W a l e w a n d e r .  Echa powstania styczniowego w prasie austriackiej. 
Ośrodek Dokumentacji i Studiów Społecznych, Warszawa 1989, s. 190

Powstanie polskie 1863 roku budziło powszechne zainteresowanie rządów i narodów ówczesnej Europy. 
Narody, które od początku tego wieku wielokrotnie porywały za broń, czego efektem były liczne powstania 
narodowe i rewolucje, na ogół sympatyzowały z Polakami, rządy - albo przyjaźń markowały, albo też 
okazywały im jawną wrogość. Znajdywało to większy lub mniejszy oddźwięk w prasie europejskiej. Czołowe 
rosyjskie i pruskie gazety, szczególnie programowo wrogie Polakom organy konserwatystów, zjadliwie 
komentowały wydarzenia powstańcze, z satysfakcją donosząc o zwycięstwach wojsk rosyjskich. Życzliwość 
i współczucie, a często oburzenie z powodu represji w Królestwie i na Litwie przeważały w czasopismach 
francuskich, włoskich i angielskich. W prasie austriackiej opublikowano na ten temat bodajże najwięcej 
artykułów. Znaleźć wśród nich można zarówno przychylne Polakom, jak również niechętne, rzadziej otwarcie 
wrogie. Zależało to od wielu czynników - zasadniczym była polityczna proweniencja gazety. Należy jednakże



podkreślić, że ua tle czasopism pozostałych dwóch zaborów - patrząc z polskiej perspektywy - austriackie 
prezentowały się dość pozytywnie.

W monarchii austriackiej Polacy mieli wówczas znaczne swobody. Stało się tedy możliwe, że przez 
Galicję przemycano Z krajów Europy Zachodniej broń dla Królestwa, formowały się tam oddziały powstańcze. 
Władze austriackie tolerowały w pewnym stopniu powstańczą ’robotę'' Polaków galicyjskich. Czy zatem 
Austria zamierzała angażować się na rzecz niepodległości Polski? Oczywiście nie. Zmuszona jednakże trudną 
sytuacją wewnętrzną prowadziła tolerancyjną politykę wobec własnych narodów i pod presją społeczeństwa 
współczującego zaborowi rosyjskiemu oraz zobligowana umową z Francją i Anglią do wspólnej akcji na rzecz 
Polaków nie chciała i nie mogła wystąpić otwarcie przeciwko powstaniu. Możliwość rozwiązania konfliktu 
polsko-rosyjskiego upatrywała w przyznaniu Królestwu podobnych swobód jakie miała Galicja. Podobnie 
widziały ten problem jej ’dyplomatyczne’ wspólniczki. Żadne z państw Europy nie brało wówczas pod uwagę 
możliwości powstania niepodległej Polski, tym bardziej Austria - uczestniczka rozbiorów. Zresztą, kiedy tylko 
nadarzyła się okazja, wyrwała się z tych wymuszonych układów z państwami zachodnimi i w lutym 1864 roku 
ogłosiła w Galicji stan oblężenia, czym pośrednio wspomogła Rosję w likwidacji powstania. Nastąpiło 
ponowne zjednoczenie trzech zaborców na płaszczyźnie sprawy polskiej. Sześć lat później Austria przyrzekła 
Rosji i Prusom, że w przyszłości kwestii polskiej popierać nie będzie. W roku 1863 podobnie "popierały" 
Polaków Anglia i Francja.

Prasa austriacka, dbając o rację stanu własnego państwa, nie występowała z żądaniami przywrócenia 
Polsce niepodległości. Kładła najczęściej - a może najchętniej - akcent na religijną stronę ruchu polskiego. 
Upatrywała w nim walkę w obronie wiary i Kościoła katolickiego, choć również i polskości. 
Niepodległościowego podłoża powstania najczęściej nie dostrzegała.

Najpoważniejszy organ rządowy ’Wiener Zeintung”, inspirujący inne periodyki zbliżone do kół 
rządowych, poświęcał wiele miejsca szczególnie problematyce militarnej powstania, czerpiąc informacje z 
prasy rosyjskiej. Jawnie manifestował rusofilstwo, nazywając działania powstańcze przestępstwami, 
powstańców zbójami lub rebeliantami, a oddziały bandami. Urzędowy styryjski "Grazer Zeitung” wypowiadał 
się zdecydowanie przeciwko odbudowie Polski, nie tając swej niechęci do Polaków. Tyrolski "Bote fur Tirol 
und Vorarlberg" nie opatrywał komentarzami licznych reportaży z Królestwa; nie atakował, ale też i nie 
pomagał czytelnikom w wyrobieniu sobie sądu na temat polskiego powstania.

Naczelny organ katolickiej partii centralistycznej ’Oesterreichischer Vollksfreund’ określa! się jako 
"prawdziwy i szczery przyjaciel Polaków". Piętnował wprawdzie rosyjską politykę wobec Kościoła w 
Królestwie, lecz nie akceptował walki wyzwoleńczej Polaków, określając ją  jako rewolucję. Zdecydowanie 
konserwatywne i anty rewolucyjne czasopismo od początku nie dawało powstaniu żadnych szans powodzenia, 
jednakże przyznawało Polakom prawo do języka i wiary - podobnie jak w Galicji. "Das Vaterland", pismo 
partii feudalnej, również o zabarwieniu katolickim i konserwatywnym, krytykowało carat za pozbawienie 
Polaków swobód religijnych, ale w kwestiach politycznych przyznawało rację Rosji. W doniesieniach z 
Królestwa chętnie szafowało takimi określeniami, jak rebelianci czy bandy. Inne czasopisma, zwłaszcza 
liberalne, zarzucały "Vaterlandowi" rusofilstwo. Podobnie klerykalne "Tiroler Stimmen", ceniąc Polaków za 
ich przywiązanie do ich wiary katolickiej, mimo prześladowań i ucisku, nie chciało wskrzeszenia Polski. 
Powstanie określało jako cząstkę światowej rewolucji, godnej największego potępienia.

"Wiener Zeitung", "Oesterreichischer Volksfreund" i "Das Vaterland’ poddawały ostrej krytyce Rząd 
Narodowy w Warszawie. "Volksfreund" na przykład twierdził, że rząd powstańczy jest w wielu wypadkach 
okrutniejszy niż rosyjski - ostrzegał nawet przed polskim terroryzmem. Wszystkie wymienione czasopisma 
rządowe i konserwatywne skazanie i egzekucję Traugutta i czterech członków RN w sierpniu 1864 roku 
przyjęły z wyraźną ulgą, manifestując swoją przychylność stronie rosyjskiej. "Tiroler Stimmen", myślący 
kategoriami prawa, fakt ten przyjął z zadowoleniem.

Spośród oficjalnych urzędowych oragnów prasowych bodajże najwięcej sympatii okazywał Polakom 
dziennik "Der Botschafter". Pismo akcentując religijne aspekty powstania, rejestrowało większość wydarzeń 
z pola walki oraz ich echa za granicą. Starało się też uświadomić prasie austriackiej i europejskiej, iż jej



obowiązkiem jest piętnowanie carskiego systemu w Królestwie i obrona uciskanych Polaków. Szczególnie 
pozytywne i wyważone były jego oceny udziału duchowieństwa polskiego w powstaniu.

Najbardziej życzliwa Polakom była prasa liberalna. Najpoczytniejszy i najlepszy z periodyków 
wiedeńskich, mający również odbiorców za granicą - "Die Presse", zamieszczał wszelkie informacje o 
sprawach polskich. Przedrukowując często artykuły z innych czasopism, także ideowo przeciwnych, kierowała 
się zawsze sympatią do Polaków. Krytycznie oceniała poczynania dyplomacji europejskiej w sprawie polskiej, 
a represyjną politykę rosyjską w Królestwie potępiała. Także politykę papieża Piusa IX w tym względzie 
krytykowała jako mało pozytywną. W Rosji widziała głównego wroga kultury europejskiej. Rzeczowo i 
realistycznie oceniała, że problem polski będzie także w przyszłości 'raną na ogromnym ciele Rosji*, a 
'zagojenie jej to sprawa innych mężów stanu w Europie i innych czasów". Latem 1864 roku "Die Presse" 
domagała się zniesienia oblężenia Galicji.

Demokratyczne "Morgenpost" i "Konstitutionelle Vorstadtzeitung", zwracając uwagę czytelników na 
ucisk Polaków, polemizowały z antypolskimi artykułami z innych czasopism. Wnikliwiej zajmowały się 
poczynaniami Watykanu, a "Vorstadtzeitung" zarzucała nawet papieżowi błąd polityczny w traktowaniu 
sprawy polskiej, powątpiewając w jego przyjaźń dla Polski.

Wśród ponad 130 czasopism austriackich około 40 pisało w latach 1863-1864 o powstaniu i sprawie 
polskiej. Choć wiele z nich podzielało generalnie poglądy wyżej .wymienionych gazet, to w kwestiach 
szczegółowych dotyczących Polski miały zdanie bardziej zróżnicowane. Zainteresowanych ówczesną publiczną 
dyskusją w Austrii nad szeroko pojętą problematyką powstania odsyłam do książki księdza Edwarda 
Walewandra, wykładowcy Seminarium Duchownego i Katolickiego Uniwersytetu w Lublinie - "Echa 
powstania styczniowego w prasie austriackiej" (Warszawa 1989).

Ta wyjątkowo ciekawa praca oparta została na szerokiej bazie źródłowej. Wykorzystano w niej oprócz 
czasopism centralnych i regionalnych ówczesnej Austrii, w tym również galicyjskich, także wydawnictwa 
źródłowe i wszelkie dostępne opracowania polskie i niemieckojęzyczne związane z tematem. Biorąc za 
podstawę treść artykułów prasowych omówił autor zarówno genezę powstania, jak i jego przebieg. Chcąc zaś 
wypunktować specyfikę problemu stosunku Kościoła do powstania, zawarł go w osobnym rozdziale, 
szczególnie interesująco przedstawiając tu kwestię "Watykan a sprawa polska". Podjął też próbę oceny 
wykorzystanej prasy. Część zasadniczą zamyka streszczenie w języku niemieckim.

Warto nadmienić, że książka ta jest owocem czteroletnich studiów doktoranckich Autora odbytych w 
Innsbrucku pod kierunkiem ojca prof. L. Szilasa, uwieńczonych w 1978 roku rozprawą "Das Echo in 
Oesterreich auf die Lage der Kirche im Koenigreich Polen waehrend des Aufstandes 1863/1864 im Spiegel 
der oesterreichischen Presse". Przetłumaczona na język polski i uzupełniona najnowszą literaturą przedmiotu 
została opublikowana jako 91 pozycja książkowa ODiSS.

Eugeniusz Niebelski


