
STUDIA POLONIJNE

T. 13 Lublin 1990

MARIAN KAŁUSKI

Australia

PRASA POLSKA W AUSTRALII (1928-1988)

W roku 1988 prasa polska w Australii obchodziła 60-lecie swojego istnienia.

Od początku do dnia dzisiejszego ukazało się około 150 tytułów polskich gazet
i biuletynów. Jest to liczba imponująca i prawdopodobnie niewiele innych grup

etnicznych opublikowało tak wiele czasopism. Najbardziej intensywny rozwój
prasy polskiej w Australii przypada na lata 1955-1965. Od tego czasu, z

wyjątkiem wychodzącego w Melbourne w latach 1974-1977 „Polish Weekly”1,

prasa polska zaczęła przeżywać kryzys. Nie zapowiada to jednak jej zupełnego
upadku. W latach osiemdziesiątych do Australii przybyło 15 tysięcy polskich

uchodźców, z czego 50% posiadało wykształcenie wyższe. Zapowiada to − jak
się wydaje − możliwość odrodzenia prasy polskiej w przyszłości.

HISTORIA: LATA 1928-1988

Chociaż pierwszy Polak w Australii, Ksawery Karnicki, przechadzał się po
ulicach Sydney już w 1791 r., a od 1830 r. zaczął napływać do tego kraju

niewielki wprawdzie, ale nieprzerwany strumień Polaków, przed II wojną świa-

tową liczba ich wzrosła jedynie do kilku tysięcy. Wpłynęły na to dwie przy-
czyny − odległość od Polski oraz fakt, że do roku 1947 w Australii dominowała

imigracja z Wielkiej Brytanii.
Spis ludności za rok 1921 wykazuje 1780 Polaków żyjących w Australii.

Dwanaście lat później, w roku 1933, Polskę jako kraj swojego urodzenia po-

dało 3230 osób. Byli to głównie polscy Żydzi. Ze względu na niewielką liczbę
Polaków w Australii zapotrzebowanie na polską prasę w tym kraju było nie-

wielkie. Sytuacja ta uległa zmianie, gdy w Brisbane w roku 1927 założono
Polskie Stowarzyszenie „Kolonia Polska”, a w Sydney w 1931 r. Związek

1 W tym czasie nie tylko powstrzymano spadek nakładu (podniósł się on nawet z 2500 do

2700 egz.), ale powiększyła się również do ok. 85% zawartość materiałów oryginalnych. Wzrosło

także zainteresowanie czytelników (listy do wydawcy i specjalna rubryka „Fakty, opinie i

komentarze”).



222 Marian Kałuski

Narodowy Polski w Australii. Wzrost liczby Polaków w obu miastach i roz-

kwit polskich organizacji to czynniki, które przyczyniły się do założenia pierw-
szych polskich gazet: „Stronica Polska”, a wkrótce potem „Polonia Australij-

ska” i „Dział Polski”.
Pierwszy periodyk w historii prasy polskiej w Australii − „Stronica Polska”

ukazywał się od stycznia do października 1928 r. w wychodzącym w Brisbane

miesięczniku „The Muses’ Magazine”. Redagował ją po polsku i po angielsku
Stefan Polotyński, muzyk z zawodu i w owym czasie prezes Stowarzyszenia

Polskiego w Queensland − Kolonia Polska.
W sierpniu 1930 r. Stefan Polotyński zaczął publikować wydawany co mie-

siąc na powielaczu biuletyn „Polonia Australijska”. Działał pod patronatem

George Earpa, honorowego Konsula Generalnego w Polsce. Ukazało się jedynie
8 numerów: w sierpniu, wrześniu, październiku i listopadzie 1930 r. oraz w

lutym, marcu, kwietniu i maju roku następnego. Nakład wzrastał od 300 egz.
przy pierwszym numerze do 550 egz. przy siódmym. Biuletyn był rozpro-

wadzany głównie w Brisbane, Sydney i Ipswich. Kilka egzemplarzy wysyłano

do Melbourne, gdzie na przedmieściu Spotswood od roku 1925 skupiało się
życie Polaków w domu państwa Kodejów.

Polak Karol Wróblewski założył w Sydney w 1892 r. tygodnik francuski „Le
Courrier Australien”, który ciągle jest jedyną gazetą francuską w Australii. W

latach trzydziestych wydawcą tej gazety był Leon Margin, którego żona, Janina

Czarlińska, była Polską. Z tych względów oraz dzięki inicjatywie Juliana Ru-
sieckiego, który w owym czasie był przedstawicielem Polskiej Agencji Telegra-

ficznej w Sydney, zaczął ukazywać się trzeci polski periodyk pod tytułem
„Dział Polski” jako osobna kolumna w „Le Courriere Australien”. Zaczęła się

ona ukazywać od 31 lipca 1931 r. i zawierała wiadomości z Polski oraz donie-

sienia z polskich ośrodków w Sydney, Brisbane i Ipswich, które tworzyły Zwią-
zek Narodowy Polski w Australii. Pierwsze 30 kolumn ukazało się po polsku,

następne zaś częściowo lub całkowicie po angielsku (nry 31 i 41). Po 52 nume-
rach Rusiecki zmienił tytuł kolumny na „The Polish Affairs” i wkrótce potem

opuścił Australię udając się do Ameryki. Numery 60-63 zostały wydane przez

Stanisława Olczaka, a 64-83 przez Michała Lewickiego. Za czasów, gdy był on
redaktorem, w kolumnie drukowano jedynie wiadomości z Polskiej Agencji

Telegraficznej. Wyłączenie doniesień z polskich klubów było prawdopodobnie
główną przyczyną utraty zainteresowania kolumną wśród Polaków. W związku

z tym kolumna przestała się ukazywać po 21 kwietnia 1933 r.

Niepowodzenie w wydawaniu prasy polskiej w Australii przed II wojną
światową było spowodowane niewystarczającą liczbą czytelników i kryzysem

lat trzydziestych.
Jako rzeczywisty początek prasy polskiej w Australii należy uznać datę

wprowadzenia w 1947 r. przez rząd australijski programu masowej imigracji.

Polscy kombatanci, weterani walk pod Tobrukiem i polscy piloci zasłużeni w



223Prasa polska w Australii (1928-1988)

bitwie o Anglię tworzyli pierwszą niebrytyjską grupę narodową, która zyskała

zezwolenie na osiedlenie się w Australii. W sumie Australia w latach 1947-
-1955 przyjęła 71 721 osób urodzonych w Polsce. Podczas tzw. drugiej fali

emigracji polskiej (łączenie rodzin), jaka miała miejsce w latach 1957-1966, do
Australii przybyło 14 890 Polaków, zaś w czasie trzeciej fali (uchodźcy

postsolidarnościowi) wyjechało z Polski do Australii, w okresie od lipca 1980

do końca 1986 r., ok. 15 tys. osób.
Po opuszczeniu obozów i rozpoczęciu samodzielnego życia w Australii wielu

Polaków odkryło, że otaczający świat i nowe formy życia nie satysfakcjonują
w pełni ich oczekiwań na płaszczyźnie kulturalno-społecznej. Zaczęli odczuwać

potrzebę spotkań, na których dyskutowano by konieczność zorganizowania

polskiego życia społecznego, konieczność wydawania polskich czasopism ze
względu na brak znajomości języka angielskiego wśród nowo przybyłych.

Wszystkie te fakty przyspieszyły decyzje organizacji i poszczególnych osób,
zmierzające do wydawania czasopism polskich po II wojnie światowej.

W tym okresie wychodziło już w Australii jedno polskie czasopismo. Były

to „Wiadomości Polskie”. Miriam Gilson i Jerzy Zubrzycki w swej książce

zatytułowanej The Foreign-Language Press in Australia 1848-1964 twierdzą,

że wydawanie „Wiadomości Polskich”, które były jedną z dwu obcojęzycznych

gazet, jakie ukazywały się przed 1948 r., „jak też zmiana ich szaty graficznej
i wydawcy zapowiadały nową fazę w rozwoju obcojęzycznej prasy w Australii,

która zaczęła się niecałe trzy lata po zakończeniu wojny”2.
„Wiadomości Polskie” były założone w maju 1942 r. i wydawane przez

Polski Konsulat Generalny w Sydney. Ich nakład, liczący początkowo 150,

później zaś 300 egz., był rozprowadzany wśród znanych konsulatowi uchodź-
ców w Australii. Początkowo biuletyn ten ukazywał się co miesiąc, później co

dwa tygodnie. Wydawany był przez konsula generalnego Sylwestra Gruszkę, a
później przez dra Zygmunta Przybyłkiewicza. „Wiadomości Polskie” były

wydawane pod auspicjami Konsulatu Polskiego do października 1945 r.; ostatni

numer (81) ukazał się 10 października 1945 r. Wpłynęła na to odmowa uznania
przez Rząd Australijski Rządu Polskiego na Emigracji z siedzibą w Londynie.

Biuletyn został legalnie przejęty przez mające swoją siedzibę w Sydney Polskie
Towarzystwo Demokratyczne i zaczął się ukazywać ponownie od stycznia

1946 r. W grudniu 1947 r. znowu przestał się czasowo ukazywać. W czasie

tego drugiego etapu historii czasopisma wydrukowano jedynie 28 numerów.
Z. Przybyłkiewicz został na nowo wydawcą „Wiadomości Polskich”.

Polskie Towarzystwo Demokratyczne zaczęło wydawać „Wiadomości Pol-
skie” jako dwutygodnik w kwietniu 1949 r., a w styczniu 1951 r. czasopismo

zostało przejęte przez nowo utworzone Stowarzyszenie Polskie Nowej Połud-

niowej Walii (Polish Association of New South Wales), którego jednym z

2 Canberra 1967 s. 25. ANU Press.



224 Marian Kałuski

członków założycieli było Polskie Towarzystwo Demokratyczne. Stowarzysze-

nie Polskie Nowej Południowej Walii wydawało „Wiadomości Polskie” przez
ponad 25 lat. W latach 1949-53 były przygotowywane (od 1951 r. jako tygod-

nik) przez Komisję Wydawniczą, która jednego spośród swoich członków
mianowała redaktorem czasopisma całkowicie odpowiedzialnym przed Komisją.

W tym okresie „Wiadomości Polskie” miały 8 redaktorów.

Nowa era „Wiadomości Polskich”, która trwa do dzisiaj, zaczęła się w lu-
tym 1954 r., kiedy Jan Dunin-Karwicki został dyrektorem z ramienia wydawcy

(Stowarzyszenia Polskiego Nowej Południowej Walii). Do dnia dzisiejszego jest
on redaktorem czasopisma. Pod koniec lat pięćdziesiątych periodyk osiągnął

nakład 4 tys. egz. Artykuły publikowało w nim wielu polskich dziennikarzy,

pisarzy i organizatorów imprez kulturalnych w Kanadzie. Ten okres świetności
czasopisma należy już jednak do przeszłości.

Druga polska gazeta − „Tygodnik Katolicki” − została założona przez
ks. Konrada E. Trzeciaka w 1949 r. Tygodnik był najpierw wydawany w

schronisku imigracyjnym w Bathurst w New Suth Wales, zaś w r. 1954 został

przeniesiony do Melbourne, gdzie jest wydawany do dzisiaj. Największy na-
kład osiągnął także w latach pięćdziesiątych (ok. 3500 egz.). W r. 1960 gazeta

ta została wykupiona przez Romana Gronowskiego. Do końca swego życia
(1974 r.) był jej wydawcą i redaktorem. Od r. 1961 tygodnik zaczął tracić

swój religijny charakter i w r. 1965 zmieniono tytuł na „Tygodnik Polski”.

W r. 1974 „Tygodnik Polski” został zakupiony przez Polish Kościuszko House
Cooperative Society Ltd. (przy udziale swego nowego redaktora − do lipca

1977 r. − Mariana Kałuskiego) na aukcji majątku Gronowskiego, jaka odbyła
się w Melbourne. Spółdzielnia ta pozostaje jego wydawcą do dzisiaj. Nie

przyniosło to jednak niezależności czasopismu, gdyż wydawca uzależnił je od

wpływów Federacji Organizacji Polskich w Wiktorii3.
We wczesnych latach pięćdziesiątych wydawano w Australii sześć innych

polskich czasopism. Były to: tygodnik „Echo”, wydawany w Perth od końca
grudnia 1950 do 15 czerwca 1952 r. przez Ludwika Tabczyńskiego; miesięcz-

nik „Echo-Opowiadania”, wydawany również w Perth w roku budżetowym

1952-1953 (7 numerów) przez L. Tabaczyńskiego; „Głos Polski” wychodzący
w 1952 r. jako miesięcznik Stowarzyszenia Polskiego w Wiktorii, a w pierw-

szej połowie roku 1953 jako tygodnik łącznie w „Polish News” w Sydney;
tygodnik zatytułowany „Forum”, wychodzący w Sydney w 1953 r. (do wrześ-

nia), wydawany przez Bolesława Karpowskiego, i dwutygodnik „Nasza Droga”,

założony w 1952 r. przez F. Józefa Kuczmańskiego dla polskiego „Caritasu”

3 I. R i c h a r d s. Ethnic Press faces threat. „The Advocate” (Adelajda) 7. 09. 1981 s. 3.

Na przykład wydawcy „Polish Weekly” 12 lipca 1977 r. opracowali instrukcję dla redaktora czaso-

pisma, w której ustalali, co może, a czego nie może on wydrukować bez ich zgody (instrukcja

została opublikowana w „Nowej Epoce” w lipcu 1983 r. na s. 30).



225Prasa polska w Australii (1928-1988)

w Adelajdzie. Wszystkie te czasopisma były wydawane jako biuletyny informa-

cyjne i jedynie „Nasza Droga”, posiadając większą liczbę czytelników, nie
była efemerydą. Była wydawana od 1954 r. przez wielu kolejnych wydawców

i redaktorów do 1980 r.
Szóstym polskim czasopismem był wydawany w Brisbane tygodnik „Polo-

nia”. Był wydawany na powielaczu od listopada 1951 do marca 1952 r. i od

tego czasu pod zmienioną nazwą − „Tygodnik Polski” ukazywał się do paź-
dziernika 1953 r. jako polskojęzyczny dodatek do wychodzącego w Brisbane

„Catholic Leader”.
W latach 1954-1965 istniały jedynie trzy polskie czasopisma: „Polish News”,

„Polish Weekly” (jako „Polish Catholic Weekly”) i „Our Way”. Oprócz nich

powielano dużą ilość różnego rodzaju biuletynów wydawanych przez większe
polskie organizacje w Australii4, jak również przez małe kluby, takie jak np.

drukowany od 1959 r. po angielsku „Bulletin of the Polish Philatelic Society
of Australia”, lub małe instytucje, jak np. „Gazeta Polskiej Szkoły Robotniczej

w Hobart”. Naturalnie nakład takich biuletynów był niewielki. Wydana w Kato-

lickim Uniwersytecie Lubelskim przez Jana Kowalika Bibliografia czasopism

polskich wydanych poza granicami Kraju od września 1939 roku wymienia
115 biuletynów, które ukazały się w Australii. Nie jest to jednak liczba kom-

pletna. Nie jest wymieniony np. „Biuletyn Informacyjny” wydawany przez
Polskie Towarzystwo w Maitland (NSW) w latach 1959-1961 i 1966, podobnie

jak „Merkuriusz Ziem Wschodnich Rzeczypospolitej Polskiej”, który był wy-

dany w Melbourne w latach 1968-1970 przez Mariana Kałuskiego.
Po 10 latach pojawiło się nowe polskie czasopismo − miesięcznik „Nurt”,

wydawany w Sydney. „Nurt” był czasopismem politycznym podejmującym
problematykę polską i antykomunistyczną. Z powodu braku zainteresowania

przestał się ukazywać po kilku latach.

Interesującą inicjatywą okazało się wydawanie od czerwca 1965 r. w Sydney
przez J. Bieleckiego czasopisma „Polonia” (Polonia − Polish Australian Jour-

nal), które było organem Polish Welfare Commettee, będącej oddziałem Au-
stralian National Welfare Commettee. To wartościowe czasopismo przestało się

jednak ukazywać w styczniu 1967 r. z powodu bojkotu niektórych polskich

organizacji, nie mogących zaakceptować jego niezależności.
Od r. 1968 polscy księża działający w Australii zaczęli wydawać „Przegląd

Katolicki”, który obecnie posiada nakład 3 tys. egz. (wydawany w Melbourne
do 1983 r.), a obecnie w Sydney przez ks. Maksymiliana Szurę).

W 1969 r. ukazały się dalsze czasopisma polskie: podejmujący problema-

tykę religijną „Nasz Misjonarz” i posiadająca charakter świecki „Panorama”.

4 Pierwszym biuletynem były „Nasze Wiadomości”, miesięczny organ polskiego oddziału

Rats of Toburk Association, zatrudnionych na budowach Hydro-Electric Authority w Tasmanii,

wydawany od stycznia do grudnia 1949 r.



226 Marian Kałuski

W r. 1970 w Sydney zaczął wychodzić „Kurier Polski”, zaś w 1971 r. komba-

tanci polscy żyjący w Australii zaczęli wydawać „Kombatanta Polskiego w
Australii”. Czasopisma te wychodziły przez kilka lat („Panorama” do 1980 r.),

ale nieregularnie. Obydwa − „Panorama” i „Kurier Polski” (1970-1978) − były
krytykowane za publikowanie materiałów, które w pozytywnym świetle uka-

zywały niektóre aspekty życia w PRL.

Licząca 1000 członków polska wspólnota Adwentystów Dnia Siódmego w
Australii wydawała od 1975 r. kwartalnik „Wiadomości Polonii Adwentystycz-

nej” (Polish Adventist News).
Na specjalną uwagę zasługuje „Głos Millenium” wydawany przez Polish

Community Millenium w Enfield (Adelajda) w latach 1967-1983. Miesięcznik

ten, od czerwca 1983 r. wydawany przez ks. Mirosława Gębickiego pod zmie-
nionym tytułem „Nowa Epoka”, był jednym z najlepiej wydawanych polskich

czasopism w Australii i najbardziej demokratycznym. Przestał się ukazywać w
grudniu 1987 r. Dzięki treści artykułów zbliżał swych czytelników do spraw

australijskich, czego brakowało innym czasopismom polskim.

Z powodu stanu wojennego w Polsce w latach 1980-1982 polska wspólnota
w Australii została wzmocniona przez napływ około 12 tysięcy uchodźców.

Alex Nasielski założył dla nich w kwietniu 1982 r. nowy tygodnik − „Herald
Polski”. Niestety, po kilku miesiącach musiano przerwać wydawanie go z po-

wodu braku zainteresowania ze strony uchodźców. Kilka osób spośród nich

założyło w 1985 r. swe własne czasopismo „Suwerenność”, które istniało dwa
lata, posiadając jedynie kilkuset czytelników.

Wydawanie ilustrowanego czasopisma „Tu i tam” przez Tadeusza Matkow-
skiego z Melbourne od sierpnia 1986 do kwietnia 1987 r. może być traktowa-

ne jako zjawisko w historii polskiej prasy. Miesięcznik ten, liczący 132 stro-

ny, bogato ilustrowany i drukowany na papierze wysokiej jakości, był porów-
nywalny z wieloma najbardziej znanymi czasopismami o światowej renomie,

był pierwszym tego typu czasopismem polskim wydawanym nie tylko w Austra-
lii, ale i w innych krajach emigracji polskiej czy nawet w samej Polsce.

Niestety, z całego nakładu 15 tys. egz. jedynie niewielka część mogła być

sprzedana w Australii. Z tego powodu zaprzestano prawdopodobnie wydawać
ten miesięcznik.

Najnowszym czasopismem polskim w Australii jest „Kurier Zachodni”, który
jest wydawany w Perth przez Andrzeja S. Basińskiego. Zaczął się ukazywać w

marcu 1987 r. jako dwujęzyczny miesięcznik. Oto co do jego wydawcy napisał

Allen Rice z Wydziału Emigracji i Spraw Etnicznych w Canberra: „Przeczyta-
łem pierwszy numer z wielkim zainteresowaniem i uważam go za publikację

niezwykle bogatą w informacje, stymulującą i profesjonalną. Jak pan pisze w
nocie od wydawcy (marzec 1987), wydawanie takiego czasopisma jak „Kurier

Zachodni” może w naszym zróżnicowanym i wielokulturowym narodzie jedynie

pobudzać wzrost wzajemnego zrozumienia i tolerancji. Popieram pana inicjaty-



227Prasa polska w Australii (1928-1988)

wę i cenne zaangażowanie zmierzające do zachowania bogatego i jedynego w

swoim rodzaju polskiego dziedzictwa kulturowego, by mogli z niego korzystać
wszyscy Australijczycy”. Jest to pierwsze polsko-angielskie czasopismo w Au-

stralii, które, podobnie jak „Nowa Epoka”, miało na celu przybliżyć Polaków
do Australijczyków i australijskich spraw.

Obecnie poza wyżej wymienionymi biuletynami informacyjnymi i miesięcz-

nikami wychodzą dalej: „Polish News”, „Polish Weekly”, „Polish Catholic
Review”, „The Western Courrier” i „Polish Adventist News”. Wychodzi także

cały szereg biuletynów wydawanych przez niektóre polskie organizacje, spośród
których wysoki standard i jakość mają biuletyny wydawane przez Polish Asso-

ciation in Sunshine, Polish Association in Hobart i Council of Polish Orga-

nizations in ACT Inc.

CHARAKTERYSTYKA PRASY POLSKIEJ

„Polish News” i „Polish Weekly” są jedynymi polskimi czasopismami w

Australii rozprowadzanymi na terenie wszystkich australijskich stanów. Ich
łączny nakład wynosi 6000-7000 egz. Trzy czwarte nakładu rozchodzi się na

terenie New South Wales i Wiktorii, a 60% całości rozprowadzane jest na
zasadzie subskrypcji.

Jak wspomniałem wyżej, w Australii istnieje silna polska grupa etniczna

licząca 120 000 osób pierwszego i drugiego pokolenia. Proces asymilacji za-
chodzący wśród Polaków w Australii jest bardzo silny. Bardzo duży jest od-

setek małżeństw mieszanych − ok. 50% w pierwszym pokoleniu i prawie 85%

w drugim. Jerzy Zubrzycki w swej pracy Settlers of the Latrobe Valley (Can-
berra 1968) pisze, że już w latach 1961-62, 12-14 lat po przybyciu do Austra-

lii, jedynie 56% Polaków pewnego rejonu w Wiktorii mówiło wyłącznie po
polsku, a 55% uczyło polskiego swoje dzieci. Na lekcje języka polskiego w

szkołach australijskich, znajdujących się w miejscach polskich skupisk, uczęsz-

cza jedynie 12 do 15% (ok. 1200-1500) polskich dzieci. Liczba Polaków zaan-
gażowanych w życie polskiej wspólnoty jest jeszcze mniejsza. Jedynie 10% Po-

laków mieszkających w Australii należy do polskich organizacji. Ludzie ci
(ok. 12 000) są jedynymi potencjalnymi czytelnikami polskiej prasy w Austra-

lii5. Dlatego właśnie nakłady są tak niskie. Nawet „Polish Catholic Review”

wychodzi w nakładzie 3000 egz., chociaż około 70% wszystkich Australijczy-
ków polskiego pochodzenia uważa się za katolików.

Zarówno „Polish News”, jak i „Polish Weekly” są czasopismami zdecydo-
wanie antykomunistycznymi. „Polish Weekly” prezentuje poglądy Federacji

Rady Organizacji Polskich w Australii, która w pełni współpracuje z Rządem

5 A. N a s i e l s k i. Australia. „Kultura” (Paryż) 4(295):1972 s. 124.



228 Marian Kałuski

Polskim na emigracji. Fakt ten miał duży wpływ na to, że duża część Polaków

(ok. 50%), która się wprawdzie nie zasymilowała, ale też nie brała czynnego
udziału w życiu polskiej grupy etnicznej w Australii, zraziła się do tych

czasopism. Nie będąc uchodźcami politycznymi, nie mogli zaakceptować poli-
tycznego charakteru obydwu gazet i braku troski o lepsze zaznajomienie Pola-

ków z Australią i Australijczykami. Obydwa tygodniki nie przychodzą ostatnio

z pomocą w nauce języka angielskiego. Informowały jedynie czytelników o
wielu dla nich nowych problemach w Australii, głównie z dziedziny prawnej

i administracyjnej oraz o innych sprawach.
Adam Nasielski, który przez wiele lat badał polską prasę w Australii, wyra-

ził opinię, że prasa ta była tworzona przez elitę i dla elity i fakt ten w połącze-

niu z wysokim poziomem artykułów (w przeszłości) był główną przyczyną jej
niskich nakładów6. Być może elita założyła „The Polish News”, ale zdecydo-

wanie nie „Polish Catholic Weekly” (obecnie „Polish Weekly”). Jednakże do-
mniemanie, że poziom był zbyt wysoki, jest prawdopodobnie właściwie z tej

przyczyny, że większość Polaków po II wojnie światowej miała ukończoną

jedynie szkołę podstawową czy najwyżej kilka klas szkoły średniej. Dlatego
wielu z tych, którzy prenumerowali czasopisma, czyniło to ze względu na zobo-

wiązania lokalne lub patriotyczne. Osobiście widziałem w niektórych domach
stare, nie rozpakowane numery obydwu czasopism.

Nasielski stwierdził także, że polska prasa w Australii nie odzwierciedla

opinii Polaków australijskich, lecz próbuje raczej je kształtować. Pisze: „Obec-
nie prasa nie mówi tego, co czytelnicy myślą, lecz raczej to, co powinni myś-

leć; kształtuje ona opinie dla czytelników”7. Klasycznym przykładem tego była
i jest postawa przyjęta przez oba tygodniki w stosunku do wewnętrznej polityki

australijskiej.

Na konferencji na temat etnicznych środków masowego przekazu, jaka
odbyła się w Sydney 6 września 1981 r., Franca Arena powiedziała, że pra-

sa etniczna „nigdy nie zainicjowała pogłębionej i ożywionej debaty poli-
tycznej, reprezentując linię wyznaczoną przez swych właścicieli”8. Ta sama

zasada odnosi się także do polskiej wspólnoty w Australii9. Jednakże wolność

6 Początek końca. Tamże 5(320):1974 s. 103.
7 Linotyp czy akademia, „Polish Weekly” (Melbourne) 31. 07. 1971 s. 3.
8 I. R i c h a r d s. Ethnic Press faces threat. „The Adversiser” (Adelajda) 7. 09. 1981 s. 3.
9 A. G a w r o ń s k i. Polish radio program. 3 EA Melbourne 25. 01. 1988; M. K a-

ł u s k i. O reformie „Głosu Millenium”. „Głos Millenium” (Adelajda) grudzień 1982 s. 18.

R. Krygier, przyjaciel Jana Dunina-Karwickiego, redaktor wychodzących w Sydney „Polish

News”, który stara się utrzymać niezależny pogląd na wewnętrzne sprawy Polaków w Australii,

pisze w sposób następujący w „Kulturze” (Paryż) 12:1985 na temat wielkiego nacisku, jaki niektó-

rzy polscy przywódcy kładli na polskie czasopisma: „Również nasze relacje z polską nomenklaturą

nie należą do najlepszych. Nasi przywódcy chętnie przejęliby czasopismo z powodu jego wpływu

i dochodów. Poza tym nikt nie lubi krytycyzmu, szczególnie prowincjonalni, mniej znaczący

przywódcy (kacykowie)”.



229Prasa polska w Australii (1928-1988)

słowa w prasie polskiej nie była tak wielkim problemem dawniej jak jest

dzisiaj.
W latach pięćdziesiątych polska prasa w Australii była z jednej strony anty-

komunistyczna, z drugiej zaś nie angażowała się w sposób pełny w sprawy
australijskiego życia politycznego. W latach sześćdziesiątych jednakże „Polish

News” stały się proliberalne, zgodnie z politycznymi poglądami swego wydaw-

cy i redaktora w jednej osobie, zaś „Polish Weekly”, także zgodnie z nastawie-
nie wydawcy i redaktora (R. Gronowskiego), był prodeelpowski (DLP − Austra-

lijska Demokratyczna Partia Pracy) i proliberalny. Fakt ten zraził do obu czaso-
pism wielu czytelników. W «Polish Weekly» z 8 czerwca 1974 r. czytamy:

„Przed kilku miesiącami w «Polish Weekly» pisaliśmy o braku zainteresowania

polską prasą wśród Polaków w Australii. Ale jak może być inaczej, skoro „Po-
lish Weekly” staje się trybuną australijskiej partii politycznej [aluzja do DLP

− M. K.], która nie jest popierana ani nie cieszy się szacunkiem większości
australijskich wyborców, będąc jednocześnie nie do zaakceptowania przez

niezależnie myślących Polaków”10.

Konkludując, można wskazać następujące powody braku zainteresowania
Polaków polską prasą w Australii:

a) usilne dążenie Polaków do asymilacji,
b) polityczna „afiliacja” czasopism i narzucanie czytelnikom poglądów poli-

tycznych,

c) brak wiadomości i informacji o sprawach australijskich,
d) zbyt wysoki standard czasopism w przeszłości (kiedy był większy rynek)

i dzisiaj („The Polish Catholic Review”),
e) brak wersji angielskiej dla Polaków drugiego pokolenia, często już anglo-

języcznych.

ANALIZA ZAWARTOŚCI

Analiza zawartości „Polish News” i „Polish Weekly”11 ukazuje, że oby-

dwa czasopisma mają co tydzień objętość 16 stron, dawniej o powierzchni

16 080 cm2, ostatnio zaś 16 016 cm2. Szczegółową analizę zawartości przed-
stawiają tabele 1, 2 i 3.

Na ogłoszenia „Polish News” przeznaczają średnio 36,7% zawartości, zaś
„Polish Weekly” 29,7%. Są to głównie ogłoszenia polskich firm, rzadko ogło-

10 H. P i o t r o w s k i. Wybory to nie wyścigi. „Polish Weekly” (Melbourne) 8. 06. 1974

s. 4.
11 Analiza zawartości „Polish News” została dokonana począwszy od następujących numerów:

19 i 26 września 1987 i 3, 10, 17 października 1987 oraz dla „Polish Weekly” 3, 10, 17, 24 i 31

października 1987 r.



230 Marian Kałuski

szenia rządowe oraz wiele małych ogłoszeń, z których część pochodzi od pol-

skich organizacji, reklamujących najczęściej tańce i imprezy kulturalne. Jest
rzeczą znaczącą, że ukazuje się niewiele ogłoszeń lokalnych, gdyż stanowią

one jedynie 5,8% wszystkich ogłoszeń publikowanych na łamach „Polish News”
i 17,1% na łamach „Polish Weekly”. Wiele polskich organizacji nie korzysta

z usług prasy, szczególnie „Polish News” (spowodował to bojkot gazety przez

wiele polskich organizacji).
Ogłoszenia polskich przedsiębiorstw i rządu są głównym źródłem docho-

du dla czasopism, gdyż przynoszą więcej niż 50% całego dochodu obu ga-
zet12. Godne uwagi jest to, że „Polish Weekly” oparł się na ogłoszeniach

niektórych polskich firm, szczególnie Contal Co. w Melbourne (duże biuro

podróży, agencje Polskiego Banku PKO, duży sklep z towarami z Polski i
biuro imprez rozrywkowych). Interesujące jest, że gazeta, która walczyła

przeciw komunistom, tak uzależniła się od firm współpracujących z komuni-
stycznymi władzami PRL. Konsulat polski w Sydney skorzystał z tego w

r. 1971 i zabronił przez kilka miesięcy wszystkim firmom handlującym z Pol-

ską dawania ogłoszeń do „Polish Weekly”, co gazeta odczuła w postaci trud-
ności finansowych13.

Ilustracje zajęły w „Polish News” 8,6%, zaś w „Polish Weekly” 9,3%. Włą-
czenie do obu czasopism ilustracji miało miejsce niedawno, wraz z przejściem

w latach 1982-1983 na druk offsetowy. W tym czasie liczba stron wzrosła ze

średniej 8-12 do 16 stron, co doprowadziło do wzrostu ceny za obie gazety,
chociaż koszty druku się zmniejszyły. Umieszczanie w czasopismach licznych

ilustracji w połączeniu ze wzrostem ceny spowodowało niezadowolenie wśród
czytelników14.

Tekst obejmuje 54,8% całej zawartości „Polish News” i 61,2% „Polish

Weekly”. Spośród tego tytuły zabierają 10,9% przestrzeni w „Polish News” i
14,9% w „Polish Weekly”. Z całości tekstu w „Polish Weekly” jedynie 26,7%

jest publikowane po raz pierwszy, zaś w „Polish Weekly” 45,4%, reszta to
przedruki. Konieczność umieszczania przedruków była spowodowana brakiem

pełnoetatowych dziennikarzy i stałych współpracowników. „Polish News” mają

jedynie jednego stałego współpracownika (E. Jakubowskiego), zaś „Polish
Weekly” dwóch (E. Bajkowskigo i J. Filipczaka).

12 Bilans roczny „Polish Weekly” dla roku kończącego się 30 czerwca 1987 r. ukazuje, że

ogólne wpływy wynosiły $ 192 399,32, zaś wydatki $ 188 701,79, pozostawiając czysty dochód

w wysokości $ 3697,53. Dane dla „Polish News” nie zostały opublikowane, ale były

prawdopodobnie podobne.
13 „Polish Weekly” 20. 03. 1971 s. 1.
14 L. Z a n e k. List do redaktora „Polish News” (Sydney) 29. 10. 1983 s. 2; A. N a s i e l -

s k i. 40 lat pracy polskiej w Australii, „Kultura” (Paryż) 6(477):1987 s. 67.



231Prasa polska w Australii (1928-1988)

Przedruki są przyczyną dużego niezadowolenia wśród czytelników, w związ-

ku z czym Adam Nasielski napisał, że wydawcy obu czasopism nie redagują
ich, ale raczej dokonują kompilacji15.

Wiąże on to z wiekiem wydawców, którzy nie chcą albo nie mogą przyciąg-
nąć do pracy nowych współpracowników.

Polskie sprawy obejmowały dużą część całej zawartości tekstowej (71,6%)

w „Polish News” i 57,2% w „Polish Weekly”. W ramach tych objętości jedy-
nie 12,6% w „Polish News” i 22,4% w „Polish Weekly” było poświęconych

sprawom Polaków w Australii. Jak zatem widać, sprawy polskie zdominowały
obydwa czasopisma. Ze smutkiem jednak stwierdzamy, że obydwa czasopisma

rejestrują co najwyżej 5% całej aktywności wspólnoty polskiej. Dla przyszłych

historyków obydwa czasopisma nie będą pomocnym źródłem informacji, szcze-
gólnie za okres ostatnich dziesięciu lat.

Jeśli chodzi o tematy, to w obydwu czasopismach dominują kwestie poli-
tyczne, którym „Polish News” poświęca 34,3% całego tekstu, a „Polish Week-

ly” 34,5%. Z tej objętości „Polish News” przeznacza 58% na polskie problemy

polityczne, 12,4% na australijskie problemy polityczne i 29,6% na inne sprawy
ogólnoświatowe (zgodnie z opinią wydawcy tego czasopisma do spraw politycz-

nych związanych z Europą Wschodnią winno się przywiązywać większą wagę
niż do spraw australijskich; pierwszym poświęcano 14,8% całej objętości prob-

lematyki politycznej, drugim 12,4%), a „Polish Weekly” odpowiednio 48,8%,

19,1% i 35,1%. Tematom związanym ze sprawami migracji i wielokulturowości
poświęcano jedynie 0,7% całości powierzchni tekstowej „Polish News” i 1,4%

tej powierzchni w „Polish Weekly”.
Ogólnie sprawom australijskim „Polish News” poświęciły 4,9% swej po-

wierzchni tekstowej, zaś „Polish Weekly” 9,6%.

Ta dziwna dążność obydwu czasopism zdaje się sugerować, że unikają one
wszystkiego, co mogłoby pomóc Polakom w szybszym zaadoptowaniu się w

nowym kraju. Jest to ten sam sposób myślenia, jaki prezentuje wielu człon-
ków polskiej myśli politycznej w Australii (zwolennicy Polskiego Rządu na

wygnaniu). Zgodnie z tą myślą Polacy w Australii i w innych krajach przeby-

wają jedynie do czasu uwolnienia Polski spod rządów komunistów16. W latach
pięćdziesiątych ci sami ludzie mocno przeciwstawiali się naturalizacji Polaków.

Jednym z najzagorzalszych oponentów tej praktyki był F. Trzeciak, wydawca
„Polish Catholic Weekly”17.

Pomijanie spraw australijskich, szczególnie przez polską prasę w Australii,

zostało skrytykowane przez wybitnego przywódcę Polaków w Australii, Andrze-

15 N a s i e l s k i. 40 lat prasy polskiej s. 68.
16 T. S o b o l e w s k i. Conquering and Colonising Australia. Adelajde 1985 s. 1.
17 TWO. Sylwetki redaktorów. „Polish Weekly” (Melbourne) 9. 08. 1975 s. 4.



232 Marian Kałuski

ja Racieskiego, w „Polish News” z 13 marca 1977 r. Krytyka ta nie zmieniła

jednak niczego.
Obydwa tygodniki poświęcają wiele miejsca historii, naturalnie historii Pol-

ski. „Polish News” poświęca tej tematyce 22% swego tekstu. Jednakże ukazały
się numery, w których problematyce historycznej poświęcono ponad 50% za-

wartości tekstowej (np. nr 37 z 19 IX 1987 − 52,3% tekstu). Fakt ten oraz

inne przesłanki prowadzą do konkluzji, że wydawcy obu czasopism, szczególnie
wydawcy „Polish News”, żyją i są zainteresowani bardziej przeszłością niż

teraźniejszością, nie mówiąc o przyszłości. Adam Nasielski określił to tak:
„Fakt ten może być prawdopodobnie wyjaśniony zaawansowanym wiekiem

naszych liderów, współpracowników i członków, którzy samych siebie uważają

za dar Boga dla wspólnoty. Jest rzeczą znaną, że starsze osoby wolą patrzeć w
przeszłość, którą widzą w kolorach różanych, podczas gdy przyszłość jawi się

im jako perspektywa problematyczna i nie tak bardzo świetlana”18.
Sprawy kulturalne zajmują w „Polish News” 19,9% powierzchni tekstowej,

zaś w „Polish Weekly” 18,1%. Tak duży procent tekstu poświęcony tym spra-

wom świadczy nie tyle o zainteresowaniu czytelników, ile o ambicjach wydaw-
ców. Jedynie w latach 1949-1960 i 1974-1977 wydawcy „Polish Weekly” brali

pod uwagę życzenia czytelników związane z tematyką czasopisma.
Obydwa czasopisma poświęcają dużo miejsca tematyce religijnej, chociaż w

Australii wychodzi czasopismo religijne − „Polish Catholic Review” i kler

polski bojkotuje „Polish News”19. Jest to jednakże głównie tematyka politycz-
no-religijna i historyczno-religijna. „Polish News” poświęcają jej około 9,4%,

zaś „Polish Weekly” 8,7%.
Regularnie w obu czasopismach ukazują się wiadomości sportowe. Chociaż

problematyka sportowa cieszy się wśród czytelników wielkim zainteresowaniem,

poświęcono jej mniej miejsca niż na przykład tematyce religijnej. „Polish
News” poświęcają na sport 5,1% swego tekstu, zaś „Polish Weekly” 7,5%.

„Polish News” nie posiadają już stałego korespondenta piszącego wiadomości
ze sportu.

Inne regularnie ukazujące się w „Polish Weekly” rubryki to rubryka kobieca

(7,4% zawartości tekstowej) oraz humor i krzyżówki (3,1% zawartości teksto-
wej), których „Polish News” nie posiadały.

Obydwie gazety nie zajmowały się sprawami młodych i bardzo rzadko dru-
kowały listy czytelników do redaktora, co Adam Nasielski łączy z brakiem

zainteresowania czytelników treścią czasopism20. Noty od wydawcy, szczegól-

18 A. N a s i e l s k i. Dla kogo. „Polish Weekly” (Melbourne) 1. 07. 1972 s. 3.
19 R. K r y g i e r. 75-lecie Jana Dunin-Karwickiego. „Kultura” (Paryż) nr 12(459):1985

s. 126.
20 N a s i e l s k i. Dla kogo s. 3.



233Prasa polska w Australii (1928-1988)

nie w „Polish Weekly”, praktycznie nie ukazują się od r. 1977, co dobitnie

świadczy o marazmie, w jaki wchodzi polska prasa w Australii.

KONKLUZJE I PERSPEKTYWY NA PRZYSZŁOŚĆ

Prasa polska w Australii nie wychodzi w normalnych okolicznościach, w

jakich ukazują się czasopisma australijskie. Przede wszystkim czasopisma pol-
skie nigdy nie były założone na zasadzie spółek akcyjnych ani też nie były

dofinansowywane, musiały same na siebie zarobić. Z tego powodu obsada re-
dakcyjna była jednoosobowa − funkcję redaktora pełnił wydawca. Rynek zbytu

zmniejsza się także z powodu procesów asymilacyjnych zachodzących w pol-

skiej wspólnocie w Australii oraz z powodu jej starzenia się. Obecnie więcej
niż 2/3 Polaków, którzy przybyli po II wojnie światowej, jest na emeryturze.

Stanowią oni nie mniej niż 50% czytelników polskiej prasy. Gdyby nie było
około 15 tys. uchodźców z Polski w latach osiemdziesiątych, byłoby rzeczą

wątpliwą, czy obydwa tygodniki przetrwałyby do dzisiaj. Jednakże nie więcej

niż 10-15% uchodźców czyta polską prasę drukowaną w Australii.
Mając na względzie ciągłość i egzystencję polskiej prasy w Australii docho-

dzimy do bardzo ważnego pytania: co może polska prasa zrobić, aby zyskać
nowych czytelników na miejsce tych, którzy odchodzą z racji podeszłego wie-

ku? W swym artykule na temat polskiej prasy w Australii Adam Nasielski

podchodzi raczej krytycznie do obecnych wysiłków wydawców w tym zakresie.
Starcza inercja − jak stwierdza − skłania ich raczej do kompilacji aniżeli

właściwego redagowania czasopism21.
Innym wielkim błędem niektórych polskich czasopism w Australii jest ich

tendencyjność. Czasopisma chciały, aby ich czytelnicy wierzyli, że „wszystko

[wśród Polaków w Australii − M. K.] jest piękne, wspaniałe, jak Bóg przyka-
zał, że nie ma nieporozumień, nie ma braków i nietaktów”. Naturalnie postawa

taka obróciła się przeciwko samym wydawcom, gdyż stracili wiarygodność w
oczach potencjalnych i rzeczywistych czytelników22.

Nasielski wierzy, że nadejdzie czas, kiedy na krzesłach wydawców zasiądą

wydawcy młodsi, z większymi ambicjami i bardziej energiczni, zdolni do przy-
ciągnięcia nowych współpracowników i czytelników23. Wiele jednak wody z

rzeki Murray wpłynie do Oceanu, zanim ostatnie polskie czasopismo w Austra-
lii ujrzy światło tego dnia.

Tłum. z jęz. angielskiego

Andrzej Hałas

21 T e n ż e. 40 lat prasy polskiej s. 68.
22 A. G a w r o ń s k i. Polish Radio program, 3 EA Melbourne 24. 10. 1982.
23 N a s i e l s k i. 40 lat prasy polskiej s. 68.



234 Marian Kałuski

Tab. 1. Szczegółowa analiza zawartości

Liczba

stron

Całkowita

objętość

Ogłoszenia Ilustracje
Całkowity

tekst

od-do średnio od-do średnio od-do średnio

% % % % % %

Polish News 16 16,080 31,0-41,7 36,7 3,6-16,2 8,6 52,3-58,2 54,8

Polish Weekly 16 16,016 23,1-35,4 29,5 7,1-12,7 9,3 57,4-67,7 61,2

Tab. 2. Szczegółowa analiza zawartości tekstowej

Pierwodruki Przedruki

od-do średnio od-do średnio

% % % %

Polish News 16,9-33,9 26,7 62,3-85-1 73,3

Polish Weekly 39,9-57-1 45,4 51,2-61,5 54,6

Tab. 3. Analiza tematyczna zawartości tekstowej

Polish News Polish Weekly

od-do średnio od-do średnio

% % % %

Duże tytuły 9,7-12,7 10,9 11,7-17,7 14,9

Polskie sprawy 56,8-82,1 71,6 39,0-72-7 57,2

Polacy w Australii 7,7-17,4 12,6 16,5-34,6 22,4

Sprawy australijskie 3,4-7-6 4,9 22,8-16,0 9,6

Problematyka au-

stralijska

19,0-53,2 34,3 23,0-48,6 34,5

Historia 0,0-52,3 22,0 0,0-12,6 6,0

Kultura 19,2-30,0 19,9 6,4-24,1 18,1

Religia 0,0-20,7 9,4 1,5-17,5 8,7

Sport 3,3-7,8 5,1 4,4-12,6 7,5

Strona kobieca − − 5,4-9,7 7,4

Humor i krzyżówki − − 2,5-4,0 3,1



235Prasa polska w Australii (1928-1988)

BIBLIOGRAFIA

Australia’s Ethnic Press: Battles Against the Odds. Australian Information Service. Canberra 1975.

D o b r o w o l s k i J.: Dwadzieścia lat Tygodnika. „Polish Weekly” (Melbourne) 25 XII 1969.

G i l s o n M., Z u b r z y c k i J.: The Foreign-Language Press in Australia 1848-1964.

Canberra 1967. ANU Press.

K a ł u s k i M.: Męska decyzja. „Nowa Epoka” (Adelajda) lipiec 1983 nr 2 s. 29-31.

K a ł u s k i M.: The Poles in Maitland. Maitland 1983.

K a ł u s k i M.: The Poles in Australia. Melbourne 1985. AE Press.

K a ł u s k i M.: Federalna Rada Polskich Organizacji w Australii i polska prasa, Polish-Austra-

lian Historical Society, 1987 nr 7 (mps).

K o w a l i k J.: Bibliografia czasopism polskich wydanych poza granicami Kraju od września

1939 roku. T. I-IV. Lublin 1976; T. V. Lublin 1988. RW KUL.

N a s i e l s k i A.: 40 lat prasy polskiej w Australii. „Kultura” (Paryż) 6(477):1987 s. 63-68.

P a s z k o w s k i L.: Pierwsze pisma polskie w Australii. „Polish Weekly” (Melbourne) 28

VIII 1965 s. 1, 6-9.

P o l o t y ń s k i S.: Polonia kwinslandzka między wojnami. Wkład do historii polskiej prasy

w Australii. „Polish Catholic Weekly” (Melbourne) 23 III 1963 s. 3.

R o b e S.: The Poles and Australia. A Bibliographical Record 1775-1980. Australian Institute

of Multicultural Affairs. Melbourne 1986 s. 449-465.

Srebrny Jubileusz: Polish News 1954-1979. „Polish News” (Sydney) 26. 08. 1979.

S z u r a M.: Polska prasa katolicka w Australii. W: Spieszą z duszpasterską posługą swoim

rodakom. Sydney 1985 s. 77-78.

T r z e c i a k K.: Dziesięć lat istnienia Tygodnika Katolickiego. „Polish Catholic Weekly”

10. 10. 1959 s. 25-29.

T r z e c i a k K.: Wspomnienia z Australii. Polish Australian Historical Society, mps nr 5.

Z u b r z y c k i J.: Settlers of the Latrobe Valley. Canberra 1964. ANU Press.


