
STUDIA POLONIJNE 
T. 5. Lublin 1982

W OJCIECH CHOJNACKI

UWAGI SZCZEGÓŁOWE DO PRACY JANA KOWALIKA PT. 
BIBLIOGRAFIA CZASOPISM POLSKICH WYDANYCH POZA 

GRANICAMI KRAJU OD WRZEŚNIA 1939 ROKU

W 1976 r. dzięki inicjatywie Zakładu Duszpasterstwa i Migracji Polo­
nijnej Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego została opublikowana czte­
rotomowa praca J. Kowalika. Od tego czasu ukazało się kilka recenzji w kra­
ju i zagranicą, które w sposób ogólny charakteryzują tę bibliografię1. Wszy­
scy recenzenci doceniają wysiłek, jaki autor włożył w zebranie i opracowanie 
olbrzymiego materiału. Niżej podpisany wcześniej ogłosił recenzję pracy 
J. Kowalika, gdzie obok charakterystyki zasygnalizował niektóre jej słabsze 
strony2. Dzieło J. Kowalika należy do tych bibliografii, które zwykle nazy­
wamy podstawowymi w danej dziedzinie wiedzy. Wpływa na to nie tylko 
okres, jakiego dotyczy (1939-1973), ale przede wszystkim zasięg terytorial­
ny (cały świat) i przyjęta bardzo szczegółowa metoda opisu bibliograficz­
nego aż 3907 pozycji3. Wszystko to razem wzięte spotęgowało liczbę trud­
ności i problemów, przed jakimi stanął autor, przystępując do wieloletniej 
pracy nad bibliografią. Zadziwia fakt, że jednemu tylko badaczowi udało 
się zakończyć to wielkie przedsięwzięcie w skromnych warunkach emigra­
cyjnych, poza godzinami pracy zarobkowej i przy stałych kłopotach zdro­
wotnych.

Obszerne bibliografie są najczęściej opracowaniami, które po pierw­
szym wydaniu wymagają nadal uzupełnień, poprawek i ulepszeń. Bibliografia 
J. Kowalika do nich także należy i jej autor zdaje sobie dobrze sprawę z is­
tniejących braków. Sporządzając poniższe uwagi, kierowałem się dwoma 
celami. Po pierwsze uwagi te mogą okazać się pomocne autorowi w momencie 
przygotowywania drugiego wydania bibliografii. Myślę jednak, że do drugiej 
edycji szybko nie dojdzie, a wtedy moje sprostowania- ! uzupełnienia przy­
dadzą się zapewne korzystającym z pracy J. Kowalika.

Zanim przejdę do właściwych uwag, sprecyzuję czego one dotyczą. 
Pierwsza grupa sprostowań i uzupełnień wynika jedynie z samej zawartości

1 Np.: M. D a n i l e w i c z - Z i e l i ń s k a .  „K ultura” 1978 nr 3 s. 131-133; A . P a c z ­
k o w s k i .  „Życie i Myśl” 1978 n r 1 s. 132-136.

2 Por. „Przegląd Polonijny” 1980 z. 3 s. 128-132.
3 Końcowa cyfra 3902+2172a,3703a, 3718a, 3718b oraz 3720a.



\

bibliografii. Omówię to bliżej, podając rodzaje zauważonych braków. Bar­
dzo dużo uwag odnosi się do treści adnotacji. Podawane są tam nieprecy­
zyjnie tytuły kontynuacji, poprzedników czy dodatków danego czasopisma, 
co utrudnia dotarcie do nich. Często brak jest w adnotacji informacji o dodat­
ku, kontynuacji czy poprzedniku (a wiemy o ich istnieniu, bo są umieszczone 
w innym miejscu bibliografii), chociaż autor we wstępie zakłada te pew­
nego rodzaju krzyżowe odsyłacze i w wielu wypadkach je stosuje. Zdarzają 
się rozbieżności w pisowni tytułu i dacie ukazywania się czasopisma w głów­
nym opisie bibliograficznym i w notce o nim jako poprzedniku czy kon­
tynuacji innego periodyku.

Występują również powtórzenia opisu bibliograficznego tego samego 
pisma w różnych miejscach. Dotyczy to przeszło pięćdziesięciu tytułów. 
Większość dublowań polega na umieszczeniu czasopism raz pod własnym 
tytułem, a drugi raz pod hasłem korporatywnym wydawcy. Inne powtórki 
odnoszą się do czasopism zarejestrowanych dwukrotnie pod tym samym ty­
tułem. Było to możliwe, ponieważ przy każdym tomie znajdują się osobne 
uzupełnienia. Ponadto niektóre pozycje nie powinny się znaleźć w biblio­
grafii z różnych powodów, np. okres ich wydawania kończy się przed 1 wrze­
śnia 1939 r., dane tytuły są w rzeczywistości kalendarzami czy seriami wy­
dawniczymi składającymi się z poszczególnych opracowań monograficznych. 
Część sprostowań związana jest z odsyłaczami, gdyż niektóre z nich są zby­
teczne, innych zupełnie brak, a jeszcze inne są nieprecyzyjne, co oczywiście 
nie ułatwia czytelnikowi lektury bibliografii. Podobnie wiele poprawek od­
nosi się do tytułów źle uszeregowanych alfabetycznie.

Niekiedy można zauważyć brak konsekwencji w zasadniczym opisie bi­
bliograficznym. Nie chodzi mi tutaj o luki w poszczególnych elementach 
opisu, bo to jest zrozumiałe (nie dochowały się po prostu komplety wielu 
czasopism), ale o kolejność tychże elementów lub ich zbędność. Ograniczę 
się tutaj do tej ostatniej kategorii, podając od razu jeden przykład, natomiast 
w poniższych szczegółowych uwagach pominę wyliczanie tego rodzaju nie­
konsekwencji, gdyż zajęłoby to zbyt dużo miejsca. We wstępie (s. 19) autor 
zaźnaczył, że określenie języka,’w jakim dane czasopismo było wydawane, 
będzie stosowane w wypadku pisma obcojęzycznego, czyli niepolskiego lub 
wielojęzycznego. Zgodnie z tym nie powinien J. Kowalik podawać informacji 
„in Polish” w~wielu periodykach drukowanych tylko po polsku, np.: poz. 
2286, 2306-7, 2314-16, 2319, 2322-23, 2325-27, 2331, 2344, 2458 itd. Jedno­
cześnie przy innych czasopismach określenie języka, w jakim były wydawane, 
bardzo by się przydało, np. poz. 3, 409 czy 472 -  w tym wypadku „in En- 
glish” .

Kilka uwag dotyczy źródeł, na jakie powołuje się autor przy sporządzaniu 
poszczególnych opisów. Zdarza się podawanie mylnego skrótu źródła lub 
stron, gdzie dana wiadomość się znajduje. Autor czasami nie w pełni wy­



korzystuje źródła, np. prace J. Wepsiecia, L. Dobroszyckiego czy A. Przy- 
gońskiego4. Poza tym J. Kowalik używa dla tego samego źródła kilku róż­
nych skrótów, np. Sadzewicz -  Sept. (np. poz. 3588), Sadzewicz -  Dzien­
nikarze (3682), Sadzewicz 1939 (2766), ponadto w pierwszym tomie podaje 
pełny opis bibliograficzny tego artykułu (1120) -  tego rodzaju potknięcia 
nie są sygnalizowane w uwagach z braku miejsca.

Jeszcze kilka słów na temat indeksów, mimo starannego opracowania 
przez Stanisława Draganowskiego wymagają one poprawek. Po pierwsze 
na skutek powtórzeń tych samych pozycji część numerów musi ulec likwi­
dacji w indeksach. Po drugie niektóre nazwiska redaktorów nie znalazły 
się w indeksie osobowym. Dla przykładu weźmy fragment tomu II: Zygmunt 
Kotowicz poz. 1356, Władysław Szomaóski i Romuald Nowicki poz. 1357, 
J. Moszczeński i J. Hojarczyk poz. 1358, Stanley P. Wesołowski poz. 1359, 
Tadeusz Zieliński poz. 1986; Zygmunt Posłuszny ma w indeksie nr 1969, 
a powinien mieć 1360. Przykład z indeksu miejscowości: tom I -  przy miej­
scowości Gmunden, Austria brak poz. 197. Tego typu uzupełnienia nie zos­
tały umieszczone w uwagach szczegółowych, sygnalizuję jedynie braki.

Pozostaje jeszcze omówić drugą grupę uzupełnień i sprostowań, jakie 
wymieniam niżej. Zostały one oparte wyłącznie na zbiorach i materiałach 
własnych bez sięgania do zasobów bibliotek publicznych i literatury, której 
J. Kowalik nie mógł wykorzystać (wydanej po 1973 r.). Niewątpliwie do­
kładna kwerenda w bibliotekach krajowych (których zbiorów J. Kowalik 
nie przebadał) dałaby znaczny materiał uzupełniający. W przyszłości winno 
się to uczynić. Niżej wyliczone uwagi nie zawierają tytułów uzupełniających, 
gdyż zostały one wcześniej podane w mojej wspomnianej już recenzji. Przy­
jąłem za J. Kowalikiem skróty dat miesięcznych w wersji angielskiej5. Dla 
łatwiejszego porównania mojego tekstu z treścią bibliografii uszeregowałem 
uzupełnienia i sprostowania w kolejności pozycji dla poszczególnych tomów.

Refleksje moje o pracy J. Kowalika nie mają na celu pomniejszenia war­
tości tej niewątpliwie cennej bibliografii. Wykazują jednak, że ewentualne 
drugie wydanie wymagać będzie jeszcze wiele pracy.

Tom I

Poz. 3. Uwaga do treści adnotacji: dokładny tytuł poprzednika brzmi -  „Polish W ar Relief” 
a nie „Polish W ar Relief Monthly” -  por. poz. 2297.

4 J. W e p s i e c .  Polish American Serial Publications 1842-1966. An annotated biblio­
graphy. Chicago (Illinois) 1968 ss. 191; L. D o b r o s z y c k i .  Centralny katalog polskiej prasy 
konspiracyjnej 1939-1945. Warszawa 1962 ss. 302, nlb. 2; A . P r z y g o ń s k i .  Prasa konspiracyjna 
PPR. Zarys, katalog, życiorysy. W arszawa 1966 ss. 322, nlb. 4. Jeśli chodzi o prace dwóch 
ostatnich autorów -  por. tekst mojej wcześniejszej recenzji w „Przeglądzie Polonijnym” z 1980 r.

5 Ja  F  M r A p My Je J1 Ag S O N D



Poz, 31. Pierwszy rocznik „Alliance Journal” ukazał się J1 1951, a nie Je 1951. Uzupeł­
nienie do adnotacji: już w tym pierwszym roczniku (a nie dopiero od 1960 r.) widnieje podtytuł: 
A  Periodical D evoted to  Polish and Polish American Themes. Można w adnotacji podać jeszcze 
jedną informację: Vol. 2 (1952) devoted to  British Comment on Polish M atters as Found in 
Eleven Leading British Periodicals 1820-1845.

Odsyłacz s. 45. Odsyłacz: American Relief for Poland winien kierować zainteresowa­
nego do tytułu „A .R .P . M onthly” , a nie „A RP Monthly” . Por. moją uwagę do poz. 68.

Poz. 49. „A m eryka-Echo” ukazuje się dopiero od Ja 1903, a sama „Ameryka” założona 
została nie w 1866 (por. wiersz drugi s. 46), ale w 1889 r. W  adnotacji wymieniona jest w punkcie
2. data 1943-1946 -  A ntoni Paryski już nie mógł wtedy redagować pisma, bo umarł w 1935 r.

Poz. 62. W edług W epsiecia tytuł ten był kontynuacją „Miesięcznika Parafii M atki Boskiej 
Królowej A postołów ” . W arto więc podać to w adnotacji.

Poz. 65. D okładna data ukazywania się „Argentyny” : Ja 1932 -  My 1947.
Poz. 68. Opis tego miesięcznika jest powtórzeniem poz. 3 („A .R .P . Monthly”). Informacje

0 poprzednikach w obu adnotacjach są jednak diam etralnie różne. W adnotacji poz. 68 znajduje 
się wiadomość, że poprzednikiem „A RP M onthly” jest „P.W .R. M onthly” (S 1945 -  1947). 
Twierdzenie to  nie zgadza się, gdyż w poz. 2023 („P.W .R . M onthly”) widnieją te same daty 
skrajne ukazywania się, natom iast w poz. 3 wymieniony w adnotacji poprzednik -  „Polish 
W ar R elief” -  jest rzeczywiście wcześniejszym periodykiem.

Poz. 85. Znane mi są wcześniejsze numery „Badacza Pisma Świętego” z J1 1934 i Ag 1936. 
„Brzask Nowej E ry” nie byt kontynuacją tego pisma, bo ukazywał się już od 1932 r.

Poz. 89. Miesięcznik „Bądź G otów” zaczyna wychodzić od M r 1948 a nie od 1947, kończy 
natom iast w A p 1956 a nie w My 1956. W adnotacji można dodać, że wydawcy chcieli pod­
trzymać tradycję wydawania pisemka konspiracyjnego o tej samej nazwie, które ukazywało 
się w W arszawie w latach 1942-1944 (w iad.: „Bądź G otów” 1956 nr 3).

Poz. 120. W adnotacji należy wspomnieć, że dodatkiem do tego biuletynu było „Nasze 
Życie” -  por. poz. 1760.

Poz. 145. Prawie identyczny zapis znajduje się w poz. 2868. Te same lata, ten sam wydawca
1 redaktor oraz miejsce wydania. Jedynie tytuły różnią się nieznacznie. Czy przypadkiem nie jest 
to  jedno i to  samo pismo?

Poz. 150. U zupełnienie: częstotliwość ukazywania się -  2 razy w tyg. Biuletyn wydawany 
przez Polskie Biuro Informacyjne (wiad.: „Niepodległość” 1944 nr 11 z 22 X s. 10).

Poz. 156. Opis tego biuletynu został powtórzony na następnej stronie w poz. 159.
Poz. 167. Jeśli podobne pisma tego samego wydawcy zostały zgromadzone pod hasłem 

korporatywnym (por. poz. 2706-2707), to „Biuletyn Informacyjny” z poz. 167 winien się też 
tam  znaleźć. Poprzednikiem nie mogło być pismo „Na Szańcu” , gdyż ukazywało się w okresie 
Ag 1948 -  M r 1949 (por. poz. 1624).

Poz. 174. A dnotację można uzupełnić informacją, że biuletyn ten był nie tylko wydawany 
w Warszawie, ale również po powstaniu kontynuowano go w Krakowie w okresie D  10, 1944 
- J a  19, 1945.

Poz. 180. Z nane mi numery z S 1971 i Je 1972 m ają następujący tytuł i wydawcę: Biuletyn 
Informacyjny Klubu Polskiego w Whyalla. [Published by:] Whyalla Polish Club Inc. P.O . 
Box 385 W hyalla 5600. Tekst po angielsku i po polsku.

Poz. 184. Opis tego biuletynu został powtórzony w pozycji 691.
Poz. 189. D okładniej tytuł brzmi: „Biuletyn: Informacyjny Koło Techników [...]” , a nie 

„K ola” . .
Poz. 195. W adnotacji podano m.in. wiadomdSe, że biuletyn zosjtj) zastąpiony tygodnikiem 

„G łos Polski z K oburga” . T rudno jednak dopatrzyć się tej kontynuacji, gdyż w obu pismach 
są te  same daty ukazywania się -  por. poz. 860.

Poz. 210. Biuletyn został powtórnie opisany w poz. 2867.
Poz. 214. Jest to  powtórzenie tego samego pisma z poz. 157.



Odsyłacz s. 77. Winno być: f. . .] See Biul. Informacyjny Spraw [...], a nie: Biul. Spraw [...]
Poz. 222. D okładna data końcowa -  A p 1952. W adnotacji winno być: „Nos 1-16 mim eo­

graphed” , a nie „1-12” . Był to  miesięcznik, a nie Irreg. Ponadto należy dodać, że poprzednikiem  
tego pisma był „Biuletyn Informacyjny Klubu Polskich Ziem  Zachodnich” (1942-1950).

Odsyłacz s. 80. Odsyłacz nie jest ścisły, gdyż pod podanym hasłem  nie m a „Biuletynu 
K oła” nr 540. Może tu chodzi o „Biuletyn K oła” nr 530 opisany w poz. 2895?

Poz. 228. Wiadomość podana w adnotacji nie jest dokładna. A utor bibliografii inform uje, 
że kontynuacją „Biuletynu Komitetu Niepodległości” są „Wiadomości Polskie” . W rzeczy­
wistości tytuł ten brzmi: „Wiadomości Polskie w Brazylii” (poz. 3376), o czym zainteresowany 
dowiaduje się po przejrzeniu najpierw wszystkich dziewiętnastu pism o tytule „W iadomości 
Polskie” .

Poz. 229. Identyczny biuletyn został po raz drugi opisany w poz. 1278 (hasło korporatyw ne).
Poz. 230. Biuletyn ukazywał się co najmniej do 1969 r. włącznie.
Poz. 246. W adnotacji można podać, że w N 1946 wyszedł obszerny N um er specjalny (E).
Poz. 252. Brak przy opisie czasopisma okresu ukazywania się. Znam  nr 5 z O 1962.
Poz. 259. Biuletyn został powtórnie umieszczony w poz. 1035. O ba opisy bibliograficzne 

wzajemnie się uzupełniają. D okładne daty ukazywania się winny być: O  1959 -  My 1960 (por. 
Wepsiec s. 63).

Poz. 266. Uwaga do treści adnotacji. D odatkiem  był „Polski Biuletyn W ojskowy” , a nie 
„Biuletyn Wojskowy” -  por. poz. 2242.

Poz. 269. Opis „Biuletynu Polskiego” został powtórżony w poz. 2149. W obu adnotacjach 
podane są „title varies” . W  takich wypadkach J. Kowalik nie rozpisuje poszczególnych w arian­
tów tytułów w osobne pozycje. Dlatego nazywam to powtórzeniem.

Poz. 276. Daty dokładne ukazywania się: F  1946 -  Ja 1952.
Poz. 286. Opis bibliograficzny biuletynu został powtórzony pod hasłem  korporatywnym 

w poz. 690.
Poz. 292. To samo czasopismo zostało powtórzone w poz. 3192 (hasło korporatywne).
Poz. 299. Ukazały się tylko dwa numery. Drugi z datą -  D  1959.
Poz. 306. Tytuł brzmi dokładnie: „Biuletyn Stowarzyszenia Polaków w Q ueensland” , 

a nie „Biuletyn Polaków w Queensland” . Por. także m oją uwagę do poz. 2876.
Poz. 318. Biuletyn winien się znaleźć alfabetycznie za poz. 321.
Poz. 319. Biuletyn został drugi raz opisany w poz. 2036 pod hasłem korporatywnym wy­

dawcy.
Poz. 320. Wepsiec podaje w swej bibliografii na s. 142 datę num eru zachowanego w M u­

zeum Polskim w Chicago jako My 5, 1944, a nie My 5, 1946. Jeśli data według W epsiecia jest 
właściwa (J. Kowalik powołuje się na to źródło), to  poz. 320 jest powtórnie zarejestrowana, 
w poz. 2841 (hasło korporatywne).

Odsyłacz s. 97. Umieszczony tutaj odsyłacz Biuletyn W ojskowy See P .I.C . New York. 
Biuletyn Wojskowy nie jest precyzyjny. Po pierwsze skrót P .I.C , winien być rozwiązany (Polish 
Information Center), a po drugie nazwa biuletynu brzmi: „Polski Biuletyn W ojskowy” -  por. 
opis poz. 2242. Odsyłacz powinien więc znaleźć się w tomie III za poz. 2402.

Poz. 330. W adnotacji można dodać, że pismo to już po zamknięciu wydało jednodniówkę 
pt. „Glos Polski” z datą J122, 1947.

Poz. 333. Uwaga do źródła, na które się autor powołuje: Dobroszycki podaje kilka innych 
bibliotek, które przechowują biuletyn. W arto więc podać chociaż dwie, których sigla są roz­
wiązywane w bibliografii, tzn. BJ i BUW . Chociaż autor pow ołuje się na katalog Dobroszyc- 
kiego, w większości wypadków nie podaje żadnych skrótów bibliotek, np. poz. 2793, 2960, 
2963, 3137, 3143-45, 3147 itd. Dlaczego? Podobnie wygląda sytuacja z katalogiem Przygoń- 
skiego, np. poz. 3720-21, 3725, 3731, 3735, 3738, 3763 itd.

Poz. 343. Seria legalna biuletynu ukazywała się już w 1945 r.



Poz. 352. Biuletyn zmienił tytuł od co najmniej 1971 r. na: „Kwartalnik Kresowy i Biu­
letyn Związku Ziem  Wschodnich R .P .”

Poz. 366. Miesięcznik „Bóg i Ojczyzna” ukazywał się co najmniej do 1976 r., więc nie 
potrzeba znaku „?” . W adnotacji wspomniano, że „Bóg i Ojczyzna” to kontynuacja „Obrony” . 
W rzeczywistości tak nie jest, bo „O brona” nie ma nic wspólnego z poz. 366. Natomiast konty­
nuacją „O brony” jest pismo urugwajskie pt. „Inform ator” z podtytułem: „Bóg i Ojczyzna” 
-  por. poz. 1005 i moje uwagi do poz. 1005 i 1898.

Poz. 381. Zazwyczaj podawane są w bibliografii dane najwcześniejsze czasopisma (rów­
nież dla pism sprzed 1939 r.) , a ewentualnie w adnotacji jego zmiany tytułowe, wydawcy, pod­
tytułu itp. D latego też opis „Brzasku Nowej E ry” winien wyglądać inaczej: Brzask Nowej Ery 
Czyli Zwiastun Królestwa Bożego. Miesięcznik. Wydawcy: Polish Bible Student Association P.O. 
Box 1142 D etro it, Mich. U SA .; D etro it, Mich. (Ja 1932 -  S 1940) -  Chicago, 111. (O 1940-); 
Monthly (1932-1946) Q uart. (1947-1950) Bimonthly (1951-). Editor: W. Wnorowski, I. J. Ry- 
combel, A. Cieślak (in 1963-64-?) From Ja 1937 the periodical is titled: „Brzask Nowej Ery 
i Zwiastun Obecności Chrystusa”. „Badacz Pisma Świętego” nie byl poprzednikiem „Brzasku 
Nowej E ry” . N um eracja roczników „Brzasku” była nieprawidłowa, gdyż w 1944 r. zamiast R. 13 
dano R. 14 i dalej nie poprawiono.

Poz. 389. Brak informacji o latach ukazywania się.
Poz. 390. Uzupełnienie opisu: Adres redakcji: 85, rue Vaneau Paris (7e). Imprime comme 

manuscrit. R eproduction autorisee.
Poz. 392 winna znaleźć się alfabetycznie za poz. 395.
Poz. 394. Opis biuletynu został powtórzony w poz. 3032 (dodatek tomu III, hasło korpo- 

ratywne) mimo użycia już wcześniej hasła korporatywnego wydawcy (tom III s. 69) jako odsy­
łacza do poz. 394.

Poz. 403. Pismo „Business” ukazywało się co najmniej do F 1964.
Poz. 415. D okładniejsza data rozpoczęcia wydawania biuletynu to: My 1967, o czym można 

się przekonać w bibliografii, ale dopiero w adnotacji do poz. 998.
Poz. 424. Jest to powtórzenie opisu periodyku z poz. 132 (hasło korporatywne).
Poz. 426. „Program Kaznodziejski” nie jest kwartalnikiem ale rocznikiem. W adnotacji 

należy wyjaśnić, że jest to  dodatek roczny do „Duszpasterza Polskiego Zagranicą” .
Poz. 432. B rakuje w opisie miejsca wydania: Bario. C ordoba to  tylko prowincja Argentyny. 

Por. odsyłacz na s. 97 tom u II, gdzie wymieniona jest ta miejscowość.
Poz. 438. Brak w adnotacji danych o jeszcze jednym poprzedniku „The Citizens Press” , 

mianowicie o tygodniku „Obywatel” , który ukazywał się po polsku w latach 1920-1940. In­
form acja o nim jest niezbędna, bo w tomie II na s. 178 istnieje odsyłacz od „Obywatela” do 
tytułu poz. 438.

Poz. 450. Brak adnotacji, w której należałoby podać informację, że „Codzienny Komunikat 
Radiow y” był kontynuacją „Wewnętrznego K omunikatu Radiowego” -  por. poz. 3301.

Poz. 461. Dwutygodnik „The Common Cause” stanowił integralną część czasopisma 
„Sprawa” . Był pełnym tłumaczeniem „Sprawy” (poz. 2818), wspólnie drukowanym, ale z 
osobnym tytułem  i paginacją. Jeśli już autor rozbija ten tytuł osobno na wersję polską i osobno 
na angielską, to informacja o języku winna być inna. W  poz. 461 tekst był po angielsku, a w poz. 
2818 -  tylko po polsku. Uwaga do treści adnotacji: podany tytuł poprzednika -  „Sword of 
Spirit” -  nie ma osobnego opisu w bibliografii, zatem winien mieć swój odsyłacz w tomie III 
na s. 209 za poz. 2951 do miesięcznika pt. „Miecz D ucha” (por. poz. 1535). W adnotacji należy 
zaznaczyć, że „The Common Cause” to m utacja angielska „Sprawy” .

Poz. 469. „Co Słychać” winno znaleźć się alfabetycznie za poz. 444.
Poz. 478. D okładny okres ukazywania się „Czarodziejskiego R oju” to: Ja 1947 -  D 1948. 

W  okresie J1 1947 -  Ja  1948 pismo nie było wydawane. O d J1 1948 zmiana miejsca wydania 
na B ad M under. Redaktorzy (oprócz J. Białeckiego): od F  1948 Z. B em aś, od A p 1948 Z. Ber- 
naś i J. Kuncewicz.



Poz. 509. Uwaga do treści adnotacji: „Czyn Katolicki” nie połączył się z „Wiadomościami 
Polskiej Misji Katolickiej” , lecz z kontynuacją tego pisma pt. „Wiadomości K atolickie” (por. 
adnotację w poz. 3337).

Poz. 546. D odatek ten, jak wynika z treści opisu, ukazywał się w latach 1945-1946, na­
tomiast macierzyste pismo tylko w 1946 (por. poz. 446). Czy tak było rzeczywiście?

Poz. 555. Wymieniony tu tytuł jest serią wydawniczą składającą się z kolejnych, osobnych 
książek (prac monograficznych) różnych autorów. Nie można więc uznać tej pozycji za periodyk. 
W zupełności wystarczy notatka na ten tem at, jaką poczynił autor w poz. 1385. Przy tak po j­
mowanym periodyku winien autor konsekwentnie zamieścić w osobnej pozycji analogiczną 
serię, jaką jest „Archiwum Rewolucji” wspomniane w adnotacji poz. 1385.

Poz. 566. Uzupełnienie opisu: (R edakcja i Administracja: 61 Warwick R oad, London, 
S.W.5). Początek ukazywania się Ag/S 1947. Miejsce wydania: Londyn-Paryż-Bruksela. 
W adnotacji należy dodać, że wcześniej ukazywało się pod tytułem  „R .C .S .” [Podtytuł:] Ruch 
Chrześcijańsko-Społeczny (1947).

Poz. 567. Fragment notatki z pisma „D roga” Ruch Chrześcijańsko-Społeczny poz. 566 
nr 1 z Ag/S 1947 s. 1: „Organem Ruchu Chrześcijańsko-Spolecznego był miesięcznik „RCS” . 
W lipcu i sierpniu jednakże ukazało się pismo oznaczone tymi literami, wydawane przez osoby 
wyłamujące się z jednolitego kierunku Ruchu [Antoni Zagórski i Tadeusz Zieliński]. Ponieważ 
nie możemy spowodować zaprzestania nadużywania naszej nazwy, gdyż wielokrotne próby 
polubownego załatwienia sprawy zrywane były z wyraźną złą wolą -  przeto postanowiliśmy 
przyjąć dla organu Ruchu Chrześcijańsko-Społecznego nazwę „D roga” . Pismo „RCS” nie ma 
odtąd nic wspólnego z Ruchem Chrześcijańsko-Społecznym [...]” . Cytowany tekst modyfikuje 
opis poz. 567.

Poz. 570. Redaktor: Paweł Bajko (P.O . Box 629 Bel A ir, M d., 21014). Z  późniejszych 
numerów znany mi jest F 1970.

Poz. 578. Należy wymienić w adnotacji jeszcze jeden dodatek (roczny), jakim jest „Pro­
gram Kaznodziejski na rok [...]” -  por. m oją uwagę do poz. 426.

Poz. 603. Podany w adnotacji tytuł „Przegląd Polski” winno się uściślić -  „Przegląd Polski 
we Francji” -  por. poz. 2531.

Poz. 609. Uwagi do treści adnotacji: znajduje się tam m.in. wiadomość, że „Dziennik Ż o ł­
nierza APW ” (S 10, 1943 -  1946) był poprzednio wydawany jako „Dziennik Obozowy A .P .W .” 
(F 1944 -  Ap 30, 1946). Jak to jest możliwe, jeśli data początkowa „Dziennika Obozowego” 
jest późniejsza niż analogiczna „Dziennika Ż ołnierza”? Z  wymienionych dwóch dodatków 
do poz. 609 „Łazik” został osobno opisany w poz. 1481, natom iast „D odatek Literacko N au­
kowy” nie ma osobnego opisu, ani nawet odsyłacza do „Dziennika Żołnierza A PW ” . To nie są 
jednak wszystkie dodatki, jakie należało tu wymienić. Jest jeszcze „D odatek Sportowy D zien­
nika Żołnierza APW ” , zarejestrowany osobno w poz. 550.

Poz. 646. Numer 1 „Echa-Opowiadania” nie ukazał się w czerwcu, gdyż redakcja życzy 
w nim Wesołego Alleluja, a więc może pochodzić najpóźniej z początku kwietnia 1952 r. 
Zresztą z tekstu Od Wydawnictwa w numerze 1 wynika, że był ten periodyk rozsyłany jeszcze 
równolegle przez 2-3 miesiące z „Echem” jako jego dodatek (por. poz. 637). O statni num er 
ukazał się we wrześniu.

Poz. 652. Pierwszy numer ukazał się w Ja. Był to miesięcznik, więc należy podać słowo 
„Monthly” przed „Biweekly”. Jeśli już podaje się datę rozpoczęcia wydawania tego pisma jako 
rok 1936, to winno się dać pierwszą wersję tytułu i podtytułu: ECH O  Z .M .P . Miesięcznik. Organ 
Związku Młodzieży Polskiej w Szanghaju. Official Publication of the Polish Y outh’s Association, 
Shanghai. Redakcja i administracja 84. R oute Pichon. W adnotacji nie wspomniano, że ukazywał 
się dodatek do „Echa Szanghajskiego” pt. „W iadomości” -  por. poz. 3303.

Poz. 655. „Echo z Afryki” ukazuje się od 1893, a nie od 1892 r.
Poz. 662. Na egzemplarzach tego biuletynu widnieje napis: „For members only” .



Odsyłacz s. 171. Odesłanie to jest zbędne, gdyż czasopismo „FE D ” opisane jest pod tą 
nazwą w poz. 1122, a w adnotacji jest wiadomość o „Wydawnictwie Literackim” .

Poz. 669. W  adnotacji należy wymienić tytuł pisma poprzedzającego, jakim były „Wia­
domości Emigracyjne SPW ” -  por. poz. 3328.

Poz. 680. Uwaga do treści adnotacji: „Express Poranny "%nie był bezpośrednią kontynuacją 
„Naszego Dziennika” , ale „Waszego Dziennika” -  por. adnotację w poz. 3286.

Poz. 689. W  latach 1966 i 1967 biuletyn ukazywał się raz w roku, natomiast w 1968 r. 
wyszły dwa numery. D odać należy więc po słowie „Annually” słowo „Irreg.” .

Poz. 725. W  O 1944 adres redakcji był inny: A dres Redakcji: Berlin W 35 Margretenstrasse 
16. „Gadzinówka” ta ukazywała się dokładnie w okresie Ja  1940 -  Ja 1945.

Poz. 739. Uwaga do treści adnotacji: autor bibliografii skierowuje czytelnika -  See also 
„Świat i Polska” . Nie ma takiego pisma w bibliografii. A  może chodzi tu o tytuł „Polska i 
Świat”? Por. poz. 2368.

Poz. 750. W adnotacji winno się wymienić tytuł dodatku pt. „Codzienny Biuletyn Radio­
wy” -  por. poz. 449.

Poz. 780. W  adnotacji należy wspomnieć, że ukazywał się dodatek literacki pt. „D odatek” 
-p o r .  poz. -1116 .

Poz. 793. Znany mi jest num er 3 „G łosu” z Nr 14/19, 1954 i nie wykluczone, że to pismo 
ukazywało się jeszcze później.

Poz. 799. W  adnotacji przy „Biuletynie Informacyjnym Zarządu Miejskiego w Durzynie” 
podano daty: 1947-1948. Natomiast w poz. 215 widnieją inne: 1946-1947. Jakie są prawidłowe?

Poz. 818. Podobna uwaga. Okres ukazywania się „Głosu M isjonarza” podany jest nas­
tępująco: S 1944 -  Mr 1946, natom iast w adnotacji przy poz. 1721 wymienione są daty dla tegoż 
pisma: S 1944 -  D 1946. Jak  jest w rzeczywistości?

Poz. 836. W adnotacji „G łosu Polaka we Francji” zaznaczono, że kontynuacją jego byt 
„Tygodnik Ilustrowany Polaka we Francji” . Z  innej adnotacji w poz. 1012 („Inform ator Pol­
ski”) dowiadujemy się* że poprzednikiem tegoż „Inform atora Polskiego” był „Głos" Polaka 
we Francji” (czyli poz. 836). W ynika z tego, że „G łos Polaka we Francji” miał jakoby dwie 
równoległe kontynuacje: „Tygodnik Ilustrowany Polaka we Francji” (My 10 -  Je 11, 1953) 
oraz „Inform ator Polski” (My 14 -  Je 11,1953) -  por. poz. 1012 i 3165. Jednak o „Informatorze 
Polskim” jako  kontynuacji nic nie wspomniano przy „Głosie Polaka we Francji” . Jednocześnie 
obie te kontynuacje „Głosu Polaka [...]” m ają w swoich opisach bibliograficznych informację, 
że ich znowu kontynuatorem  jest „Wychodźstwo Polskie” (poz. 3504). D la odmiany z treści 
adnotacji do „Wychodźstwa Polskiego” dowiedzieć się można, że poprzedza je tylko „Infor­
m ator Polski” . Nic nie wspomniano o „Tygodniku Ilustrowanym Polaka we Francji” . Winno 
się zatem uporządkować zawartość adnotacji przy poz. 836,1012, 3504 a także 603.

Poz. 846. W  adnotacji wspomniano, że „Głos Polski” jest kontynuacją „Biuletynu Infor­
macyjnego” . Jest to  jeden  z przykładów nieprecyzyjnego informowania czytelnika. Zainte­
resowany będzie szukał „Biuletynu Informacyjnego” wśród dwudziestu pięciu zarejestrowa­
nych pism o tym samym tytule i nie znajdzie tego, czego szuka. Właściwy bowiem tytuł brzmi: 
„Biuletyn Informacyjny O środka Polaków w E bensee” -  por. poz. 197.

Poz. 847. D ata końcowa winna być tak oznaczona: gdyż „Glos Polski” ukazuje się
nadal w Bochum.

Poz. 852. Znam  num er późniejszy 25/26 z J110/25,1943.
Poz. 856. W  adnotacji należy zaznaczyć, że „Glos Polski” jest kontynuacją „Trybuny 

Polskiej” -  por. poz. 3i42.
Poz. 861. Z nane mi są późniejsze numery, m.in. nr 10 z M r 26, 1958.
Poz. 869. B rakuje informacji o okresie ukazywania się tego miesięcznika. Winno być: 

A p -  Je 1940. Por. źródło, na jakie powołuje się J. Kowalik, czyii Wepsiec s. 56.
Poz. 873. Przy opisie bibliograficznym powołano się na katalog czasopism Biblioteki Pol­

skiej w Londvnie (Danilcwicz-Sadowska). W katalogu podano jednak date ¡943 nr 3” . a nie



1941. Należy przy „Głosie U .S .A .” odnotować miejsce przechowywania -  PLL. Poniżej po­
daję dokładniejszy opis z autopsji: „Głos U .S .A .” Published by the G overnm ent o f the U nited 
States of America. New York, N .Y ., U .S .A . My 1943-.? Monthly.

Poz. 875. Uwaga do treści adnotacji: podany tytuł nie jest dokładny: winno być „Tygodnik 
Obozowy w Solingen” , a nie tylko „Tygodnik Obozowy” -  por. poz. 3174.

Poz. 882. W adnotacji podano, że poprzednikiem „G łosu z M inaretu” był „Komunikat 
z Urzędu Imama Wojskowego” . Czytelnik zainteresowany tym kom unikatem  nie znajdzie go 
w układzie alfabetycznym na s. 50 tom u II. Jest on umieszczony pod hasłem  korporatywnym 
(chociaż tytuł wyraźnie się odróżnia -  por. założenia we wstępie pracy J. Kowalika, s. 15): Na­
czelny Imamat Muzułmanów Polskich w Wielkiej Brytanii. „Komunikat [...]” poz. 1639. 
Brakuje więc w tomie II na 50 odsyłacza, który by kierował od tytułu do hasła korporatywnego.

Poz. 899. Uzupełnienie nazwisk redaktorów i okresu redagowania: 1. Z . Kotkowski (N 1948 
-  Spring 1965). 2. Olgierd Dunin-Borkowski (Spring 1966 -  A utum n 1969/Winter 1970). 3. Sta­
nisław Cieślewicz (Spring/Summer 1971 -) .

Poz. 902. D ata wznowienia „Gońca Obozowego” (J1 12, 1941) została wzięta z datowanego 
na 12 lipca wstępu gen. Prugara, a nie z datowania tego num eru, który pochodzi z A g 6, 1941. 
„Goniec Obozowy” miał jeszcze trzeci dodatek pt. „D odatek Religijny Gońca Obozowego” 
-p o r .  poz. 1117.

Poz. 941. „Harcmistrz” ukazywał się co najm niej do D 1951.
Poz. 967. Czasami tekst był również ogłaszany w języku angielskim, np. nr 5 i 6 z 1967 r.
Poz. 971. Ostatni numer „Horyzontów” ma datę: Summer 1971.
Poz. 983. Do Ag 15, 1941 pismo to było dwutygodnikiem, a dopiero od S 15, 1941 -  mie­

sięcznikiem. W adnotacji warto dodać, że w okresie F  15 -  Jll 18, 1941 dołączano do „Infor­
maciones de Polonia” z osobną num eracją i paginacją „K om unikat” , który był wydawany 
co dwa tygodnie w języku polskim przez Związek Polski w Meksyku.

Poz. 995. Uwaga do adnotacji: „Informacje Dwutygodnikowe” nie mogły być kontynuacją 
„Informacji Tygodniowych” , gdyż przestały się ukazywać w tym samym czasie co pismo w poz. 
995 (por. poz. 991). Może jest tu  błąd w dącie końcowej „Informacji Tygodniowych”?

Poz. 997. D okładna data rozpoczęcia wydawania tego biuletynu: Ja  11, 1954. W adnotacji 
zaznaczono, że od Ag 15, 1965 biuletyn zostaje zastąpiony przez „Biuletyn Prasowy -  W ia­
domości o Życiu w Polsce” . W obec tego, że pTzy poz. 997 data ukazywania kończy się na  J1 30, 
1965, czytelnik winien otrzymać osobny zapis bibliograficzny owego „Biuletynu Prasowego” . 
Patrząc na s. 90 tom u I pod „Biuletyn Prasowy. Wiadomości o  Życiu w Polsce” , dowiadujemy 
się, że jest on umieszczony pod hasłem korporatywnym wydawcy, czyli Free E uropę Committee. 
Idąc tropem  tego odsyłacza znajdujemy na s. 177 (ciągle tom  I) hasło korporatywne Free 
Europę Inc., ale z odesłaniem do poszczególnych czasopism, m.in. do „Biuletynu Prasowego” . 
Koło się zamyka. Przy okazji: w haśle korporatywnym Free Europę Inc. na s. 177 brak wy­
mienionego jeszcze jednego pisma pt. „Wiadomości o Polsce” -  por. poz. 3348.

Poz. 1005. Inform ator ukazywał się co najm niej do O 1, 1962 włącznie. W  adnotacji należy 
dodać, że „Inform ator” był kontynuacją pisma „O brona” (1938). Por. także moją uwagę do 
poz. 1898.

Poz. 1013. U kazało się także wydanie czwarte z Je 1973. Inform ator ten  jest typowym 
drukiem zwartym aktualizowanym co kilka lat i trudno zaliczyć go do czasopisma.

Poz. 1014. Uważam, że treść adnotacji można sobie darować. Po pierwsze wzięta ona jest 
za Wepsieciem, który w swej bibliografii uwzględniał także kalendarze i w takim wypadku 
wiadomość ta jest istotna i potrzebna. Tutaj zaś czytelnik nie znajdzie opisu tej kalendarzowej 
kontynuacji. Po drugie z tym zastąpieniem inform atora przez „Ilustrowany Kalendarz” nie jest 
sprawa prosta, gdyż kalendarz „Nowego Świata” zaczął wychodzić już w 1942 r., a „Inform ator” 
ukazał się jeszcze w 1945 r. (mimo że kalendarz ukazał się również na ten rok). Nie zaliczam 
tego informatora do czasopism. D la mnie jest to  tzw. dokum ent życia społecznego. Podobnie 
zaliczam do tej grupy wydawnictw np. „Polską książkę telefoniczną oraz przewodnik handlo­



wo-przemystowy dla miasta Chicago i okolicy” , która ukazywała się w latach trzydziestych, 
a wydawana była przez The Polish Telephone Directory, Inc. Wepsiec w swej pracy tego akurat 
nie notuje.

Poz. 1029-1034. W ramach tego samego hasła korporatywnego (w tym wypadku hasła: 
Instytut Badania Zagadnień Krajowych, Londyn) autor winien jednak zachować jakiś porządek 
-  chronologiczny lub alfabetyczny tytułów czasopism.

Poz. 1055. W 1973 r. miejscem wydania jest Oakville (O nt.), a redaktórem  -  Lilia Tur- 
czynski.

Poz. 1085. D ata początkowa „Jutra Pracy” została tu określona na Ag 1945. W innym 
miejscu (por. poz. 3220) data rozpoczęcia ukazywania się tego pisma jest inna: S 23, 1945. 
Jak jest w rzeczywistości?

Poz. 1096. Opis bibliograficzny biuletynu jest powtórzeniem poz. 2615 (hasło korpora- 
tywne).

Poz. 1098. D okładna data rozpoczęcia wydawania: Ap 1956.
Poz. 1101. Opis biuletynu został powtórzony w poz. 1277 (hasło korporatywne). Oba 

opisy nawzajem się uzupełniają.
Poz. 1105. Identyczny biuletyn tego samego wydawcy ma swój opis bibliograficzny umiesz­

czony pod hasłem  korporatywnym -  por. poz. 3861. Jedynie daty wskazują, że wydawany był 
z pewną przerwą, kiedy ukazywał się „Przegląd Polski” (poz. 2528). Czy wobec tego nie nale­
żałoby oba opisy bibliograficzne biuletynu (tzn. poz. 1105 i 3861) połączyć w jeden?

Poz. 1129. W adnotacji wymieniony został tytuł kontynuacji -  „G azetka Tygodniowa”. 
Nie można jednak odnaleźć w bibliografii osobnego opisu tego czasopisma. Może autorowi cho­
dziło o inny tytuł, np. „Nasza G azetka” czy „Ojczyste Słowo”? Por. adnotacje w poz. 1706 
i 1944.

Tom II

Poz. 1153. Czy „K adet” nie jest po prostu jednodniówką? Zakładając, że święto obcho­
dzone jest raz w roku (Dzień Święta Kadeta 29 XI 1953), podobnego dodatku już nie mogło 
być po iaz  drugi, bo pismo ukazywało się tylko do F  1954. Moim zdaniem wystarczy adnotacja, 
jaka została zrobiona o tym dodatku w poz. 1561.

Poz. 1156. „Kalendarz Krzyżowca” wydawany był jako rocznik w latach 1899-1915 i 1968-1978 
(a nie w okresie 1899-1918), jako kwartalnik w latach 1916-1966 oraz jako półrocznik w 1967 r.

Poz. 1180. Opis bibliograficzny biuletynu jest powtórzeniem poz. 188.
Poz. 1184. Uwaga do ostatniego zdania adnotacji: bezpośrednią kontynuacją „Biuletynu 

Informacyjnego K PZ Z ” (1942-1950) nie był „Przegląd Zachodni” (My 1952 - ) ,  ale „Biuletyn 
Informacyjny Związku Polskich Ziem Zachodnich” (1951-1952) -  por. poz. 222.

Poz. 1204. W znanych mi numerach od 1963 r. widnieje tytuł: „Biuletyn”. Od numeru 
z D  1968 zmiana tytułu na „O kólnik” . Nazwa wydawcy w 1963 r. brzmiała: Koło b. Asystentów 
i Studentów przy WSH St. Gallen; od Je 1968: Koło Studentów i Asystentów przy WSH St. Gal- 
len. D o 1967 r. włącznie widniał napis: D o użytku wewnętrznego. Redaktorem  był dr Jerzy 
Paszkowski (1960-1970). W  1972 r. Jan K. Jakimowicz wydał w czerwcu w imieniu koła „Ko­
m unikat” informujący o śmierci J. Paszkowskiego 30 1 1971 r. Jednocześnie zwrócił się z apelem 
do członków, czy nadal będą chcieli, aby Koło i „O kólnik” istniały.

Poz. 1206. Opis „Biuletynu Informacyjnego” został już wcześniej umieszczony pod ty­
tułem  własnym czasopisma w poz. 175.

Poz. 1235. Daty skrajne ukazywania się: 1952-1966-? W adnotacji warto wspomnieć, że 
nr 38 z A p 1966 wydało z okazji 1000-lecia Polski chrześcijańskiej Koło Oddziałowe 18 Lwow­
skiego Batalionu Strzelców w Argentynie.



Poz. 1250. W adnotacji można dodać -  See also „W śród N as” (poz. 3853). Dlaczego to 
czasopismo („Kom batant” ) umieszczone jest pod tytułem  własnym, a inne pismo o identycznym 
tytule tego samego wydawcy znajduje się pod hasłem korporatywnym? Por. poz. 2914.

Poz. 1260. „Kombatant w Zachodniej A ustralii” nie połączył się z „K om batantem  w Aus­
tralii” . Nadal ukazuje się, przynajmniej do 1974 r. włącznie. R edaktor E . Wawrykiewicz.

Poz. 1271. Hasło korporatywne wydawcy brzmi trochę inaczej: Kom itet Obchodów [...], 
a nie Komitet Obchodu [...].

Poz. 1300. Uwaga do treści adnotacji: winien być tytuł „K om batant Polski w H olandii” 
(1961-1964), a nie „Kom batant w H olandii” -  por. poz. 1256.

Odsyłacz s. 53. Po poz. 1340 winno się dać odsyłacz: Kongres Polonii Kanadyjskiej See 
also Polish Canadian Congress -  por. poz. 3781.

Poz. 1341. W 'Sdnotacji należy podać tytuł dodatku, którym był „Teatr -  Balet -  Film” 
-  por. poz. 3809.

Poz. 1356. W  adnotacji „Kroniki” winno się dodać: Previously published as „G łos Pow­
szechny” (1955-1958) -  por. poz. 861.

Poż. Î362. W adnotacji brakuje wyjaśnienia, że początkowo istniały dwa osobne dodatki 
pt. „Kronika I K orpusu” oraz „Przegląd Sportowy I K orpusu” , które dopiero później po­
łączyły się w jeden tytuł -  por. adnotację do poz. 1612 oraz moje uwagi do tej pozycji.

Poz. 1363. W  czasie wojny „Kronika Polska” wychodziła w Lodzi jako tygodnik a nie 
dziennik. Dlatego też należy dodać słowo „weekly” przed „daily” -  por. Dobroszycki s. 109.

Poz. 1372. Pierwszy numer ukazał się J1 1, 1943. Tytuł brzmi dokładniej: „Książka Polska 
na Uchodzctwie” , a nie „Książka Polska” . W  adnotacji w arto wyjaśnić, że zanim rozpoczęto 
wydawać osobno „Książkę Polską na Uchodzctwie” istniała na łam ach „Polaka w A fryce” (jako 
poprzedniczka „Książki [...]”) osobna rubryka pt. L iteratura Polska w okresie Je  2 -  Je  22, 
1943. Por. także moją uwagę do poz. 2081.

Poz. 1376. Osobny opis bibliograficzny magazynu jest niepotrzebny. W ystarczy dać odsyłacz 
od tego tytułu do poz. 2587. Por. także m oje uwagi do poz. 2587. D okładnym  miejscem wy­
dania był Tel-Aviv, a nie Jerozolima.

Poz. 1385. Uwaga do adnotacji, wiersz 9 od dołu: „Zeszyty H istoryczne” nie są wydaw­
nictwem seryjnym, ale regularnym pólrocznikiem do r. 1972, a od 1973 r. kwartalnikiem.

Poz. 1396. Uwaga do treści adnotacji: tytuł poprzednika „K uriera Polskiego” jest nie­
dokładny. Winno być „Gazeta Polska <Niepodległość>” , a nie „G azeta Polska” -  por. poz. 739.

Poz. 1403. „Kurierek Codzienny” powinien się znaleźć alfabetycznie za poz. 1405.
Poz. 1404. „Kurier Glasgowski” winien się znaleźć alfabetycznie za poz. 1390.
Poz. 1411. W adnotacji należy dodąć, że poprzednikiem i zarazem kontynuacją „Kuźni” 

był „Biuletyn z Pola Walki o Lepszą Przyszłość Narodu Polskiego” -  por. poz. 331.
Poz. 1416. Brak końcowej daty skrajnej. W iadomo jednak z treści adnotacji w poz. 2298, 

że kwartalnik ten ukazywał się do 1964 r. włącznie. W adnotacji poz. 1416 znajduje się infor­
macja, że poczynając od 1964 r. ukazywała się wersja angielska zamiast polskiej, natom iast 
w opisie bibliograficznym kwartalnika w wersji angielskiej (por. poz. 2298) data początkowa 
ustalona jest na 1965 r. K tóra z tych dat jest właściwa dla wersji angielskiej?

Poz. 1426. Pismo „Latarnik” ukazywało się nieregularnie także w latach 1958-1959. 
W 1960 r. został wydrukowany nr 1 (70) z datą Ag 15, 1960 i był chyba ostatnim  num erem , 
wydanym po rocznej przerwie. W arianty podtytułów: Czasopismo poświęcone sprawom człon­
ków M .S.O. oraz Polaków w Niemczech-(1957); Czasopismo poświęcone sprawom społecznym 
(1958-1960). W adnotacji można podać informację, że w 1955 r. ukazał się num er okolicznoś­
ciowy poświęcony Mickiewiczowi.

Poz. 1428. D ata początkowa ukazywania się tego pisma winna brzmieć: Ja  1952. Taką 
datę podaje Kurth (J. Kowalik powołuje się na niego), jak  również sam autor zamieszcza tę 
informację, ale dopiero w adnotacji do poz. 2721 oraz w poz. 3761, k tóra jest powtórzeniem.



Poz. 1449. Opis bibliograficzny tego czasopisma został już wcześniej zamieszczony w poz.
326.

Poz. 1473. Uwaga do źródła: u Dobroszyckiego czasopismo „Ludowiec” jest zarejestro­
wane na s. 115, a nie 144.

Poz. 1494. W  adnotacji winno się zaznaczyć, że „Mały Polak” był dodatkiem do „Ty­
godnika Polskiego” -  por. poz. 3184.

Poz. 1500. Pismo „M argines” nie było miesięcznikiem. W latach 1968-1969 ukazywało 
się dwa razy w roku, a w następnych nieregularnie (3, 4 i 2 razy w roku). Ostatni numer ma 
datę S 1972.

Poz. 1502. W edług Wepsiecia „Marianowianin” nie był pismem Parafii ŚŚ. Pięciu Braci 
Męczenników, ale parafii St. Mary of the Angels -  por. także poz. 95 bibliografii J. Kowalika. 
W obec tego kontynuacją „M arianowianina” nie jest czasopismo „Bells of Five Holy Martyrs” , 
jak podał J. Kowalik w adnotacji do poz. 1502, ale „Bells of St. Mary of the Angels” .

Poz. 1538. W wypadku tego miesięcznika można powołać się na źródło późniejsze (Wepsiec 
s. 84 n.), z którego wiemy, że „Miesięcznik Parafii [...]” ukazywał się do 1958 r., a jego kon­
tynuacją jest „A postołow o” -  co należy podać w adnotacji.

Poz. 1542. Ukazał się również num er 1 „Millenium” z datą My 1961.
Poz. 1559. U zupełnienie opisu „M łodego Polaka” : red. odp. Jens Sigsgaard (Koldinggade 

1 Kopenhaga). Okres ukazywania się: 1948-1949. Katalog Danilewicz-Sadowskiej podaje rok 
ukazywania się 1949, a w bibliografii jest: A round 1948. Przy okazji: należy rozwiązać skrót 
źródła „Danilewicz-Sadowska” na początku tom u II; jest tam tylko podane wydanie drugie 
(Sadowska-Jabłońska).

Poz. 1576. Podtytuł „Muchy” : (La- Mosca) Miesięcznik [...] Adres Redakcji: Ayacucho 
1118, Buenos Aires.

Poz. 1577. „M urzynek” rozpoczął ukazywać się w 1913, a nie w 1912 r.
Odsyłacz s. 114. Odsyłacz „Na Harcerskim Szlaku” winien być następujący: See „Ognisko 

H arcerskie-Castlem ains” (por. poz. 2015), a nie samo „Ognisko Harcerskie” , bo wtedy wska­
zuje na czasopismo zarejestrowane w poz. 1926.

Poz. 1612. W adnotacji brak jest danych o trzecim dodatku pisma „Na Przełomie” . Jest 
nim „D odatek Dwutygodniowy” -  por. poz. 545. Ponadto wymienione pozostałe dodatki 
(„K ronika I K orpusu” i „Przegląd Sportowy I Korpusu”) nie mają osobnych opisów biblio­
graficznych, ani też chociażby odsyłaczy do macierzystego pisma, jakim był tygodnik „Na 
Przetornicr Iaczego? Z  dalszej treści adnotacji dowiadujemy się, że oba wymienione dodatki 
z czasem połączyły się w jedno pismo pt. „Kronika i Przegląd Sportowy I Korpusu". Jednak 
jest to tytuł niedokładny, o czym można się przekonać w poz. 1362, gdzie widnieje „Kronika 
I K orpusu i Przegląd Sportowy” .

Poz. 1613. U zupełnienie adnotacji: poprzednikiem „Na Rozdrożu” był tygodnik „Powrót” 
- p o r .  poz. 2471.

Poz. 1624. Uwaga do treści adnotacji: bezpośrednim poprzednikiem miesięcznika „Na 
Szańcu” nie było pismo „W Marszu i B oju” , ale „Komunikat Polityczny” -  por. treść adnotacji 
w poz. 2708. W arto też dodać, że kontynuacją było pismo wydawane we Francji pt. „Ogniwo” 
-  por. poz. 1932.

Poz. 1638. Uwaga do treści adnotacji: „Na Żołnierskim Szlaku” był dodatkiem do „Gońca 
O bozowego” , a nie do „Gońca Żołnierskiego” ; tego ostatniego bibliografia w ogóle nie notuje.

Poz. 1645. Ukazał się również zeszyt III pisma „Naokoło Świata” z A p 1946 i był zarazem 
ostatnim . „N aokoło Świata” było pismem nieregularnym -  z.I/Ja, z.II/F-M r i z.III/Ap.

Poz. 1660. Uwagi do opisu zasadniczego: „Narodowiec” do O 1924 ukazywał się nadal 
w H erng, nigdy nie był wydawany w Lille. Częstotliwość: początkowo 3 x tygodniowo (do S 30, 
1911). O d O  1, 1911 stał się dziennikiem. W latach 1909-1924 (okres westfalski) podtytuł: Ga­
zeta polsko-katolicka dla ludu polskiego na obczyźnie. Uwagi o redaktorach: w latach 1919-1927



M. Kwiatkowski przebywa! w Polsce. W latach 1919-1924, kiedy „Narodowiec” był wydawany 
w Herne, redaktorem  dziennika pozostawał Czesław Buksakowski.

Poz. 1661. Uwagi do treści adnotacji: warto wyjaśnić bliżej, że Michał Kwiatkowski (senior) 
wydawał w latach 1913-1924 istotnie pismo pt. „N aród” . Była to  jednak m utacja „N arodow a” 
przeznaczona dla czytelników w Nadrenii (na skutek odrębnych przepisów M. Kwiatkowski 
nie mógł rozsyłać „Narodowca” pocztą z Westfalii do N adrenii) z miejscem wydania w winiecie: 
Oberhausen (Nadrenia). Sam druk odbywał się jednak w H erne. N atom iast brat M ichała 
Marian Kwiatkowski wydawał w okresie od D 1, 1924 do Ag 31, 1939 dziennik „N aród” w H er­
ne po przeniesieniu „Narodowca” do Lens. Michał Kwiatkowski nie wydawałyv H erne „Ilustro­
wanego Życia Katolickiego” , jedynie jego brat M arian -  w H erne w latach 1931-1939 „Ilustro­
wany Przegląd Katolicki”.

Poz. 1667. W adnotacji należy wymienić kontynuację „Naszego D ziennika” , czyli „Wasz 
Dziennik” -  por. poz. 3286.

Poz. 1686. Dokładne daty ukazywania się „Naszego Sztandaru” : Ja 10, 1965 -  Ja 9, 1966, 
a nie 1968. W adnotacji można dodać: Continued as „Czuwaj” (From Ag 1969).

Poz. 1696. Warianty podtytułów „Naszej Drogi” : Polish Fortnightly; od 1954: N ieza­
leżny dwutygodnik polski; od 1956: Dwutygodnik Katolicki w Australii; a dopiero od 1961; 
The newspaper for Poles in Australia.

Poz. 1718. Pismo „Nasza Praca” ukazywało się co najmniej do O 1961.
Poz. 1723. Uwagi do opisu: pierwszym chronologicznie podtytułem  byl: Biuletyn Infor­

macyjny Polskiego Związku b. Wojskowych i Obrońców Ojczyzny w A rgentynie. Boletín Infor­
mativo de la Asociación de Ex-Combatientes Polacos en la República Argentina. Dalsze wy­
mienię niżej w uwagach do adnotacji. D ata początkowa ukazywania się; Ja/F 1952, a nie 1951. 
Rodzaje częstotliwości: Bimonthly Ja/F  1952 -  N/D 1953, M onthly Ja 1954 -  A p 1955, Irreg. 
Ag 1955 -  My 1956, Weekly Ag 15, 1956 -  Ag 15, 1957, Irreg. Oprócz polskiego, tekst d ru­
kowano także w języku hiszpańskim. W okresie od Ja 1952 do D 1953 istniał napis: Na prawach 
rękopisu dla użytku członków. Uwagi do treści adnotacji: dalsze odmiany podtytułów: Cza­
sopismo społeczno-kulturalne (Ja 1954 -  My 1956) oraz Tygodnik kulturalno-społeczny (Ag 15, 
1956 -  Ag 15, 1957). W Ag 1965 ukazała się jednodniówka pod tym samym tytułem  jako numer 
jubileuszowy 35-lecia tej organizacji.

Poz. 1741. D ata początkowa dokładnie Ja 1924-p o r .  W epsiecs. 89.
Poz. 1754. Na każdyrp numerze „Naszych W iadomości” widnieje napis: Privaty copy. Od 

numeru 3 z My 1949 podtytuł: O ur Monthly News.
Odsyłacz s. 149. Odsyłacz „Nasze Wiadomości ze Świata” See „Wiadomości ze Świata” 

jest zbyteczny, gdyż autor bibliografii w dodatku do tego tomu zamieścił opis pierwszego z tych 
pism -  por. poz. 2006.

Poz. 1766. Można uściślić na podstawie lektury pisma, że nr 1 ukazał się w M r 1961 a ostatni 
-D .1963.

Poz. 1772. W adnotacji podany jest tytuł „Konferencje Miesięczne dla Członków 3 Z a­
konu” (1936-1968). Natomiast w poz. 1331 tytuł b rz m i:K o n fe re n c ja  Miesięczna dla Człon­
ków III Zakonu” oraz daty 1936-1969. Należy uściślić różnice w datach i tytułach.

Poz. 1801. Uwaga do treści adnotacji: podany tytuł kontynuacji „Niepodległości” nie jest 
precyzyjny. Winno być „Gazeta Polska <Niepodległość>” , a nie „Gazeta Polska” -  por. poz. 739.

Poz. 1802. Znam późniejsze numery z O -D  1944, ostatni z datą D  1, 1944.
Poz. 1808. D atę początkową tego dwutygodnika należy uściślić. W inno być; Je  14, 1941, 

o czym można się przekonać, czytając treść opisu powtórzonego pod hasłem  korporatywnym 
-p o r .  poz. 2239.

Poz. 1843. Pismo to po raz pierwszy ukazało się w Nov. 1947 -  por. Zawistowski T heodore 
Lebiedzik: The Zawistowski Collection. Storrs, Conn. 1972 s. 18.

Poz. 1869. W adnotacji brakuje wiadomości o. ukazującym się „D odatku Sobotnim Nowin 
Polskich” -  por. poz. 551.



P oi. 1882. W adnotacji podano tytuł „Inform acja” , natom iast w poz. 990 widnieje trochę 
inny: „Inform acje” . Który jest właściwy?

Poz. 1887. „N urt” wydawany był od D 1963, a nie 1964. Nigdy nie ukazywał się jako mie­
sięcznik, ale nieregularnie. O statni num er ma datę D 1968.

P oi. 1896. W  podanym źródle winno być: Dobroszycki p. 142, a nie „Dobroszycki p. 526” , 
gdyż to  jest num er kolejnej pozycji w katalogu Dobroszyckiego.

Poz. 1898. Pismo „O brona” nie powinno się znaleźć w bibliografii, gdyż ukazywało się 
tylko przez kilka miesięcy w 1938 r. Pisze o tym wyraźnie autor źródła, na jakie powołuje się 
J. Kowalik (por. W ł. Chojnacki: Prasa polska w Argentynie i, Urugwaju 1913-1963. „Problemy 
Polonii Zagranicznej” t. 3:1962/63 s. 134 i 144).

Odsyłacz s. 178. Odsyłacz „Obudź się” See „Przebudź się” nie jest precyzyjny, gdyż cza­
sopisma pod tytułem  „Przebudź się” nie ma w bibliografii. Możę chodzi tu o miesięcznik „Prze­
budźcie się”?

Odsyłacz s. 178. Odsyłacz od tytułu „Obywatel” nie jest dokładny, gdyż kieruje najpierw 
do czasopisma pt. „The Citizen” (Bingham ton, N .Y .), które nie ma osobnego opisu biblio­
graficznego, a jedynie jest wymienione w adnotacji -  por. poz. 438. Odsyłacz winien brzmieć: 
„O bywatel” See „The Citizens Press” . »

Poz. 1909. W  adnotacji do p ism a, „Oder-Neisse” podany jest poprzedni biuletyn, jaki 
ukazywał się w latach 1951-1957. Patrząc jednak pod ten tytuł („Biuletyn Wewnętrzny”) oraz 
pod hasło korporatywne wydawcy (Stowarzyszenie Obrony Granic nad Odrą i Nysą), nie znaj­
dujem y go w bibliografii. Winno więc być odesłanie albo od tytułu, albo od hasła w języku 
polskim do hasła w języku francuskim, bo tam znajduje się ów „Biuletyn Wewnętrzny” -  por. 
poz. 74.

Poz. 1914. Pismo „O dra” zaczęło ukazywać się w J1 1956, a wydawane było co najmniej 
do D 1961. W  opisie należy dodać, że drukowano je  po polsku i po angielsku, np. nr 3 z 1961 r.

Poz. 1920. W adnotacji winna się znaleźć wiadomość o poprzedniku, jakim była „Czata” 
- p o r .  poz. 484.'

Poz. 1929. Uwaga do adnotacji: „Ogniwo” nie było kontynuacją „Polaka w Niemczech” , 
ale „Inform atora. Związek Polaków w Niemczech” -  poz. 3656. __

Poz. 1932. Uwaga do treści adnotacji: tytuł pisma wydawanego w Polsce podczas II wojny 
światowej winien brzmieć „Szaniec” , nie „Na Szaniec” (por. Dobroszycki s. 212). Po wojnie 
kontynuacje „Szańca” występowały w Niemczech pod trzema (a nie jednym) kolejnymi ty­
tułam i: „W  Marszu i B oju” , „Komunikat Polityczny” -  por. poz. 2708 -  oraz „Na Szańcu” -  
por. poz. 1624.

Poz. 1933. Czasopismo winno znaleźć się alfabetycznie,za poz. 1939.
Poz. 1954-1956 ze s. 190 powinny się znaleźć alfabetycznie na stronie 176.
Poz. 1975. W adnotacji należy wymienić jeszcze jeden dodatek „Ostatnich Wiadomości” , 

a mianowicie „D odatek Oświatowy” -  por. poz. 549.
Poz. 1997. Opis „Kroniczki dla Dzieci” został powtórzony w poz. 3754.

Tom III

Poz. 2040. Uwaga do źródła: brak rozwiązania skrótu ZPPA  w wykazie źródeł tom u III.
Poz. 2050 winna się znaleźć alfabetycznie za poz. 2051.
Poz. 2054. W  adnotacji powinno się wymienić jeszcze trzeci dodatek, jakim był „Tydzień” 

-p o r .  poz. 3153.
Poz. 2065. „Pionierski T rud” ukazywał się 3 razy w roku, a nie jak podano dwa razy w roku. 

W adnotacji należy dodać obok podanego tytułu kontynuacji także nazwę pisma poprzedzającego, 
czyli „Polonia dla Misji Rodezyjskiej” por. poz. 2331.



Poz. 2081. Podtytuł brzmi dokładniej: D odatek dwutygodniowy do „Polaka w Afryce” , 
a nie D odatek tygodniowy [...]. Dodawany był zwykłe na przemian z „Książką Polską na 
Uchodzctwie” [sic!] (por. moją uwagę do poz.' 1372). Jedynie pierwsze trzy numery „Płomyczka 
Afrykańskiego” ukazały się w odstępach tygodniowych mimo innej częstotliwości zapowie­
dzianej w podtytule. Raz zdarzyło się, że wydawca pomyłkowo nazwał tytułem  „Płomyczek 
Afrykański” inny dodatek „Polaka w Afryce” , mianowicie „Książkę Polską na Uchodzctwie” 
(„Płomyczek Afrykański” nr 3 z J1 15, 1943) i odwrotnie („Książka Polska na Uchodzctwie” 
nr 4 z J1 15, 1943). W adnotacji warto wyjaśnić, że najpierw istniała obszerna rubryka w „Po­
laku w Afryce” pt. Płomyczek Afrykański w okresie M r 31 -  J1 1, 1943 oraz po zlikwidowaniu 
samoistnego „Płomyczka” : Fe 14 -  J1 20, 1945 (częściowo numerowana -  ostatni num er 45 
z Je 10,1945).

Poz. 2116. Uwaga do adnotacji: pozycja ta  z lat 1959-1962 nie jest bezpośrednią konty­
nuacją „Pokrzyw Londyńskich” , ale pisma „Pokrzywy” Magazyn. Humorystyczny. Por. adno­
tację poz. 2117, gdzie wyraźnie jest zaznaczone, że tytuł „Pokrzywy Londyńskie” był używany 
tylko w pierwszych dwóch numerach w 1948 r.

Poz. 2117. W 1951 r. podtytuł „Pokrzyw” brzmiał: Miesięcznik Humorystyczno-Satyryczny.
Poz. 2123. W adnotacji winna się znaleźć wiadomość, że od N 15, 1957 ukazywał się do­

datek miesięczny do „Polaka” pt. „Głos Wolnych Polaków” -  por. poz. 878.
Poz. 2131. „Polaka w Adelajdzie” rozpoczęto wydawać N 5, 1966, a nie 1967. Ostatni 

numer ukazał się My 30,1970. Do końca 1967 r. był miesięcznikiem, ale później -  Irreg.
Poz. 2132. Podtytuł „Polaka w Afryce” był następujący: Dwutygodnik poświęcony spra­

wom uchodzctwa polskiego w Afryce wydawany przez Delegaturę Min. P .& O .S[ w Nairobi. 
Od nr 8 z Je 22, 1943: Tygodnik poświęcony [...]. Dokładny okres ukazywania się: M r 14, 1943 
-  J120,1945; jako dwutygodnik: Mr 14 -  Je 15,1943; jako tygodnik: Je 22,1943 -  Je 20,1945.

Poz. 2138. Skąd zaczerpnięta wiadomość o tym piśmie lub gdzie jest zachowany egzem­
plarz?

Poz. 2145. W adnotacji należy dodać, że kontynuacją był SPK, Canada „Biuletyn” -  por. 
poz. 2890.

Poz. 2149. Pierwszy numer ma datę D  1, 1952, a nie S 1952. Poniżej podaję warianty ty­
tułów: początkowo ukazywał się jako „Biuletyn »Ognisko« Związek Polski w Newcastle” . 
W latach 1958-1962 „Polak w Newcastle. Biuletyn” . W  latach 1965-1966 „Biuletyn Informacyjny 
Związku Polskiego Newcastle” . O d Ja do S (a nie Ag) włącznie 1968 „Związek Polski na Okręg 
Newcastle -  Polak w Newcastle” . O d O (a nie Ag) 1968 „Biuletyn Polski. Pismo Polaków w 
Newcastle i Okolicy”. Od M r/Ap 1969 „Polak w Newcastle. Pismo Związku Polskiego” .

Poz. 2150. Miejsca wydania „Polaka w Niemczech” : od A p 1925 (a nie od 1935 r.) w B er­
linie; od Ja 1952: Berlin-Frankfurt/M ; od 1968 w Bochum. W  latach 1963-1964 ukazywał się 
nieregularnie. W 1972 r. wydano ostatni rocznik, poświęcony 100-leciu emigracji zarobkowej 
i 50-leciu Związku Polaków w Niemczech. P rzed 'w ojną redaktoram i odpowiedzialnymi byli: 
Józef Kwietniewski, Władysław Wesołowski i Edm und Osmańczyk.

Poz. 2156. „Polamerican Law Journal” rozpoczął ukazywać się w J11938, a nie w 1939 r.
Poz. 2190. Tytuł tego kwartalnika winien brzmieć: „Polish Affairs and Problems of Cen­

tral and Eastern E urope” , a nie „Polish Affairs and Problems of Central and E ast European 
Problems” .

Poz. 2209. Ostatni numer ukazał się w J11,1945, a nie Je 1,1945.
Poz. 2212. Tytuł pisma po haśle korporatywnym winien brzmieć: „The Polish A rts Club 

Review” , a nie tylko „Review” . D aty skrajne: 1951-1952, bo na te lata datowany jest ten jedyny 
rocznik.

Poz. 2216. Pierwszy numer biuletynu ma datę My 31, 1944; ostatnim  jest prawdopodobnie 
numer z Je 29,1945.

Poz. 2239. A utor bibliografii pod hasłem korporatywnym wydawcy umieścił pismo pt. 
„Noticias da Europa O riental” , informując dodatkowo w adnotacji o zmianie nieco tytułu



od N 1, 1941 (nie odsyłając do niego). Wcześniej natomiast oba te tytuły (każdy z osobna) 
mają już swój opis bibliograficzny -  por. poz. 1808 i 2009. Należy w tym wypadku z czegoś 
zrezygnować. Albo pozostawić dwa opisy czasopism zamieszczone pod własnymi tytułami
1 zrezygnować z powtórzenia pod hasłem  korporatywnym (poz. 2239), albo odwrotnie. W pierw­
szym wariancie należałoby przy odsyłaczu od hasła korporatywnego na stronie 66 tomu III 
wymienić te dwa tytuły.

Poz. 2240. Identyczne powtórzenie jak w czasopiśmie powyżej. A utor bibliografii oprócz 
opisu pod hasłem korporatywnym (tym razem wersji hiszpańskiej) wcześniej zamieścił dwa 
pisma oddzielnie pod ich własnymi tytułam i -  por. poz. 1810 i 1812.

Poz. 2245. Podany w adnotacji tytuł poprzednika „The Polish Jew” sugeruje, że czytelnik 
znajdzie w bibliografii jego osobny zapis. W rzeczywistości tak nie jest, bo dalsza informacja 
o „Polish-Jewish Bulletin” znajduje się jedynie w adnotacji do poz. 2248, gdzie należało zain­
teresowanego odesłać.

Poz. 2251. Z nane są mi inne numery, m.in. nr 12 z O 1954 oraz nr 30 z D  1962. W latach 
1954-1962 był to półrocznik. Prawdopodobnie ukazuje się jako półrocznik od 1949 r.

Poz. 2253. D okładna data pierwszego numeru; Mr 31, 1972.
Poz. 2280. Uwaga do treści adnotacji: podobny spis zawartości (cummulative index) został 

wydany w 1971 r. za lata 1967-1970, a opracowany przez J. M. Sokol, Mary Dębiak i L. Krzy­
żanowskiego.

Poz. 2314. Dalszy podtytuł „Polonii” brzmi: Bulletin of the Polish-American Council of 
Chicago. Adres: Kwartalnik „Polonia” , 2924 Milwaukee ave, Chicago, 111. 60618. Właściwie 
ukazywał się nieregularnie -  nr 1 z O 1969 (a nie Je 1970), nr 2 z Je 1970 oraz nr 3 z My 1971., 
R edaktor Edward Puacz.

Poz. 2315. W adnotacji należy dodać, że poprzednikiem pisma „Polonia” był „Głos Polski” 
-  por. poz. 846. ¡

Poz. 2317. W  opisie bibliograficznym tego czasopisma po miejscu wydania (Buenos Aires) 
winno być oczywiście A rgentyna, a nie Brazil. Przy okazji: w tomach III i IV w wykazie źródeł 
na s. 7 jest błąd  przy artykule W ł. Chojnackiego. A rtykuł ten wydrukowany został w tomie III 
na s. 121-144 „Problemów Polonii Zagranicznej” 1962-1963, a nie: T. VI z 1958 s. 75-86.

Poz. 2322. Num er pierwszy „Polonii” ukazał się w J1 1965, a nie Je 1965.
Poz. 2330. Jest to kalendarz, który ukazał się trzykrotnie na lata 1945,1946 i 1948.
Poz. 2337. Pismo „Polonia R eporter” ukazywało się już od 1956 r., a nie od 1964; w języku 

polskim i angielskim, a nie tylko po angielsku. Por. i skoryguj adnotację poprawną w poz. 45.
Poz. 2352-2399. Czasopisma zaczynające się od hasła „Polska” są ułożone alfabetycznie, 

ale aż w trzech ciągach, co bardzo utrudnia znalezienie danego pisma (por. poz. 2352-2367 
- 1 ciąg; poz. 2368-2374 -  II ciąg; oraz poz. 2375-2399 -  III ciąg).

Poz. 2364. Sprostowanie do treści adnotacji: „Polska Walcząca” połączyła się z „Żołnie­
rzem Polskim we Francji” , a  nie z „Żołnierzem  Polskim na Obczyźnie” -p o r .  poz. 3685.

Poz. 2368. Podtytuł brzmi: La Pologne et le Monde. W 1949 r. pismo to ukazywało się
2 x w miesiącu i m iało równocześnie podtytuł: Dwutygodnik ilustrowany, później dopiero 
Tygodnik ilustrowany.

Poz. 2372. Po dacie początkowej zbędny jest znak zapytania, bo „Polska w Europie” uka­
zywała się od 1963 r. Najpierw jako miesięcznik, później nieregularnie. Artykuły drukowano 
także (poza francuskim i polskim) w językach angielskim i niemieckim.

Poz. 2494. K omunikat został po raz drugi opisany w poz. 3052.
Poz. 2412. Źnany mi jest jeszcze późniejszy numer „Polskiego M itu” z S 10,1944.
Poz. 2451. Uwaga do treści adnotacji: brak w pracy J. Kowalika osobnego zapisu biblio­

graficznego wymienionej tu  kontynuacji pt. „O ur Lady Help o f Christians -  Weekly New” 
- p o r .  W epsiecs. 103.

Poz. 2470. W  adnotacji należy dodać, że był to dodatek do „Tygodnika Polskiego” -  por. 
poz. 3184.



Poz. 2480. Uzupełnienie opisu: Redakcja: 15, Parkway, London, N.W.
Poz. 2489. Uwaga do treści adnotacji: wymieniony tytuł kontynuacji -  „Tygodnik O środka”

-  nie ma w bibliografii osobnego opisu.
Poz. 2523. Uwaga do źródła: przy nazwisku Sadzewicz winien być r. 1965, a nie 1939,

bo wtedy książka ta ukazała się drukiem. Por. także poz. 2553, 2557 i 2766.
Poz. 2529. W adnotacji winno się zaznaczyć, że kontynuacją „Przeglądu Polskiego” była 

„Skarpa” -  por. poz. 2751.
Poz. 2571. Uzupełnienie listy redaktorów „Przeglądu Zachodniego” : 7. P. Hęciak ( -  Ap 

1972). 8. Franciszek Bajorek (My 1972 -  Ap 1973). 9. Henryk Skaźnik (My 1973 -) .
Poz. 2576. Od Mr/Ap 1969 podtytuł „Przemian” brzmiał: Katolicki przegląd myśli i wy­

darzeń. Dwumiesięcznik. R edaktor ks. Witold Broniewski -  wiad. : „O poka” O 1969 s. 3.
Poz. 2587. Czas ukazywania się magazynu winien być: Ja 1943 -  1944. Początkowo dru­

kowany był jako miesięcznik. Adres redakcji: Tel-A viv, Palestine, 79. Bld. Rothschild. R e­
daktor i wydawca Romuald Kawalec. To czasopismo literackie ukazywało się czasami pod 
innym tytułem, zachowując identyczny podtytuł (Magazyn Powieściowy), kolejne datowanie 
i tego samego redaktora-wydawcę. Doszło do tego, że poszczególne odcinki, np. „Serca Cho­
pina” P. Croix, ukazywały się w magazynie zatytułowanym „Na W ojennym Szlaku” (F/Mr 1943) 
oraz w numerze z My 1943, który nosił tytuł właściwy „Przez Lądy .i M orza” . D latego też 
w adnotacji winna się znaleźć informacja o zmiennych tytułach poszczególnych numerów, 
np. „Na W ojennym Szlaku” , „Braterstwo B roni” (1944) czy „Ku Polsce Płyną Myśli Nasze” 
(Je 1943). Poza tym od powyższych tytułów należy umieścić odsyłacze do „Przez Lądy i M orza” . 
W takiej sytuacji umieszczony w poz. 1376 osobny opis bibliograficzny tytułu „Ku Polsce 
Płyną Myśli Nasze” jest zbędny. Wystarczy odsyłacz od tytułu do poz. 2587. Rozwiązanie takie 
stosuje autor bibliografii w innych tego rodzaju sytuacjach -  por. opis poz. 3625 i zastosowane 
do niego odsyłacze.

Poz. 2592. W latach 1971-1972 miejscem wydania „Przyjaciela” było Erie, P a , USA.
Poż. 2598. Uwaga do treści adnotacji: wynika z niej, że poprzednikiem „Przyszłości” był 

„Biuletyn Komisji Organizacyjnej Żydów Polskich” . Nie m a osobnego zapisu tego biuletynu. 
Jeśli jednak było to pismo wydawane przed 1 września 1939 r . , wtedy winno się to  zaznaczyć 
w adnotacji. ~

Poz. 2606. Opis bibliograficzny biuletynu jest powtórzeniem poz. 271.
Odsyłacz s. 146. Odsyłacz „Revista Semanal K .A .P .” See Katolicka A gencja Prasowa, 

N. Y. kieruje donikąd. Winno być: See Agencia Católica Polonesa de Prensa -  por. poz. 17.
Poz. 2658-2660. Kolejność alfabetyczna tych pozycji winna być inna: 2659, 2660, a nas­

tępnie 2658.
Poz. 2665. Tytuł ten, zgodnie z założeniami autora, nie powinien znaleźć się w biblio­

grafii, bo jest to kalendarz. Sama nazwa nie wskazuje na to , ale zawarte w nim kalendarium .
Poz. 2679. Uwaga do części poświęconej redaktorom : brat A lbin nazywa się Milewski.
Poz. 2682. Podtytuł „Ruchu Narodowego”: Wydawnictwo nieperiodyczne. The Polish 

National Movement. R edaktor i wydawca: Jędrzej Giertych. A  non-periodicaL publication. 
Okres ukazywania się: Ap/Je 1955 -  Je 1957 -?

Poz. 2685. „Rycerzyk” był wydawany co najmniej do Je 1960. R edaktorem  był również 
Czesław Pietrzak (1959-1960).

Poz. 2689. Ostatni numer „Rzeczypospolitej” ukazał się w My 1972 (dod. do nr 18 „W ia­
domości Polskich” z My 18,1972).

Odsyłacz s. 155. Odsyłacz „Rzeczy Ciekawe dla Młodzieży i Dzieci” podaje „Nasze Pi­
semko” . Trudno jednak zgadnąć, o jakie tu  chodzi „Nasze Pisem ko” -  por. poz. 1739-1743 
i 2005. Po prostu w żadnym z tych czasopism o identycznym ty tu ł#n ie  występuje sekwencja: 
Rzeczy ciekawe dla młodzieży i dzieci.

Poz. 2698. Ostatni rocznik (X II) ukazał się w 1966 r.
' Poz. 2699. Pierwszy num er „Salamandry” wydano z datą S 15,1946, a nie O 15,1946.



Poz. 2725. Podobnie jak autor bibliografii daje odsyłacz do: „Koło Żołnierzy 12 Pułku 
U łanów  Podolskich” See „Podolak” w tom ie II s. 34, tak i „Koło Żołnierzy Pułku 6 Pancernego” 
„Dzieci Lwowskich” winno mieć swój odsyłacz na stronie 34 tomu II do tytułu „Semper Fi­
delis” .

Poz. 2730. Uwaga do źródła: brak rozwiązania skrótu biblioteki AMSW w „depositore 
code” na s. 18.

Poz. 2747. W iadomość w adnotacji nie jest precyzyjna. Bezpośrednią kontynuacją „Ko­
m unikatu Informacyjnego” były „W iadomości” (Ja 1959 -  S 1960; poz. 3304), a dopiero później 
ukazywały się „Wiadomości Polskie” Czasopismo [...] (O  15,1960- D  1967; poz. 3368).

Poz. 2751. D okładna data końcowa ukazywania się „Skarpy” to  Jl/D 1966. Kwartalnik 
w dwóch wypadkach był półrocznikiem -  Jl/D 1965 i Jl/D 1966.

Poz. 2757. Nie można zaliczyć „Skrzydeł” do czasopism, gdyż ukazała się jeden raz tylko 
jedna strona w „Wiadomościach Polskich” , zatytułowana wprawdzie „Skrzydła” , ale bez własnej 
num eracji, paginacji i daty. W ydano natom iast trzykrotnie jednodniówki w latach 1964-1974 
poświęcone 15-20-25-leciu tego stowarzyszenia.

Poz. 2772. U zupełnienie do treści adnotacji: „Słowo Katolickie” miało jeszcze jeden 
dodatek w latach 1948-1949 pt. „Caritas” -  por. adnotację w poz. 418.

Poz. 2777. W  adnotacji należało dodać, że poprzednikiem było „Słowo Polskie” . Dzien­
nik W olnych Polaków -  por. adnotację do poz. 2779.

Poz. 2812. O statni dodatek samoistny ma num er 35 z datą S 6, 1964. Ma on osobną pa­
ginację i num erację oraz zajm uje w całości jedną kartę „Wiadomości Polskich”. Tytuł od nu­
m eru 36 nie zmienia się i wtedy dodatek ten stanowi tylko jedną stronę pisma bez swej osobnej 
paginacji. Podtytuł natom iast (a nie ty tu ł, jak  wspomniano w adnotacji) brzmi: D odatek spor­
towy „Wiadomości Polskich” .

Poz. 2818. Dwutygodnik „Sprawa” składał się z dwóch części. Jedna była drukowana po 
polsku, a druga z osobnym tytułem  angielskim była tłumaczeniem wersji polskiej. A utor bi­
bliografii każdą część opisał osobno (por. także poz. 461). Jednak opis bibliograficzny poz. 2818 
(wersja polska) składa się z dwujęzycznych tytułów i podtytułów. Powinna być tutaj tylko nazwa 
polska tytułu i podtytułu bez wzmianki o języku, co wskazywałoby (według założeń J. Ko­
walika) na użycie wyłącznie języka polskiego. Por. także m oje uwagi do poz. 461. W  adnotacji 
brakuje następującej wiadomości: See also „The Common Cause” .

Poz. 2831. Uwaga do treści adnotacji: „Przegląd Zachodni” zaczął ukazywać się dopiero 
od 1952 r. Czy przypadkiem „Sprawy Śląska Cieszyńskiego” (1942-1944) nie połączyły się 
z „Biuletynem Informacyjnym Klubu Polskich Ziem  Zachodnich” (por. daty w poz. 1184), 
czyli z poprzednikiem „Przeglądu Zachodniego”?

Poz. 2843. Opis „Biuletynu Kościelnego” jest powtórzeniem poz. 231. Twierdzę tak dla­
tego, bo tytuły w obu pozycjach się nie zmieniają. Jedynie w poz. 231 w adnotacji podana jest 
wiadomość o zmianie w 1957 r. z „Biuletynu Kościelnego” na „Biuletyn Kościelny-Zbór Ewan­
gelicko-Augsburski T oronto” . Jest to  jednak zmiana nieznaczna, a -  jak sam autor wspomina 
we wstępie na s. 20 -  „drobne zmiany, które nie wpływają na lokalizację w porządku alfa­
betycznym lub identyfikacj ę , są wzmiankowane generalnie [...]” .

Poz. 2849. A utor pow ołuje się w źródle na pracę W. Turka (s. 195), a tam  podany jest 
tytuł: „Biuletyn” , a nie „Biuletyn Tygodniowy” .

Poz. 2876. Biuletyn został już wcześniej zamieszczony w poz. 306 -  por. także moje spros­
towanie tytułu w uwadze do poz. 306. O ba opisy bibliograficzne wzajemnie się uzupełniają.

Poz. 2882. Uważam, że powinno się wydzielić osobno czasopismo pt. „Kom batant” (por. 
treść adnotacji) z podtytułem : Komunikat Informacyjny K oła SPK N r 8. Brisbane, Queensland, 
gdyż miało ono inny tytuł oraz osobną num erację rocznika.

Poz. 2885. Pierwszy num er „Biuletynu” ukazał się z tytułem  na okładce: „Koło 1 SPK 
1950-1970” , natom iast tytuł kolejnych numerów brzmi „K om batant” , a  nie „Biuletyn” . Jedynie 
podtytuł jest następujący: Biuletyn SPK K oła Nr. 1 -  Sydney.



Poz. 2897. Opis bibliograficzny tego czasopisma jest powtórzeniem poz. 1300. O ba opisy 
uzupełniają się wzajemnie.

Poz. 2905. Dlaczego czasopismo „U lan Lubelski” zostało umieszczone pod hasłem  kor- 
poratywnym (nie jest ono tego typu, co nieodróżniające się „biuletyny” czy „kom unikaty” -  
por. wstęp bibliografii s. 15), kiedy inne pismo tego samego wydawcy pt. „Pod Beczką” jest 
zarejestrowane pod własnym tytułem -  por. poz. 2093. Przy okazji: na s. 198 powinien się 
znajdować odsyłacz do pisma „Pod Beczką” , gdyż autor pracy stosuje go w takich sytuacjach -  
patrz odsyłacz na s. 198 tomu III.

Poz. 2920. Znam numer biuletynu późniejszy, z N 1966.
Poz. 2929. R ok rozpoczęcia wydawania winien być 1945, a nie 1845.
Poz. 2937. Opis bibliograficzny, jaki podaje W epsiec (por. s. 150), nie jest dokładny. 

Właściwa „Strażnica” miała dwie identyczne co do tytułu i wydawcy poprzedniczki, które 
nosiły numerację lat podawaną za każdym razem od początku. Tak więc już w 1914 r. ukazało 
się 10 numerów tego miesięcznika. We wrześniu 1915 r. rozpoczęto znowu wydawać „Strażnicę” 
z nową numeracją lat. Ukazało się 5 numerów (dwa we wrześniu), a w 1916 -  dwanaście. Nas­
tępna „Strażnica” pojawiła się po przerwie, bo dopiero w 1919 r. jako rocznik 1. D latego po­
daję niżej dokładniejszy opis miesięcznika, poczynając od 1919 r. W  latach 1921-1923 „Straż­
nica” nie ukazywała się, a dalsza numeracja roczników jest zgodna, tzn. R. 3:1924 itd  : „Straż­
nica Syońska”. Zwiastun Obecności Chrystusa. (Miesięcznik. W atch Tower -  Monthly. Editor 
and Publisher -  R edaktor i Wydawca R . H[ipolit] Ołeszyński. A dres 3510 Evergreen Ave. 
Chicago, Illinois). Chicago, 111. USA. Ja 1919 -  D 1920, M r 1924 - .  M onthly (Ja 1919 -  D  1920; 
Mr 1924 -  D 1943; Ja 1947 -  D 1965), Bemonthly (Ja-F  1944 -  N -D  1946; Ja -F  1966 - ) .  Editor: 
R. H. Ołeszyński (1919-1930), Feliks Tabaczyński (1930-1966-?). Title and publisher vary: 
from My 1925 -  „Straż” ; from 1943 -  „Straż i Zwiastun Obecności Chrystusa” ; from 1924 to 
1943 -  Wydawana staraniem Zgromadzeń (Wolnych) Badaczy Pisma Świętego w Ameryce; 
from 1943 -  Wydawcy: Stowarzyszenie Badaczy Pisma Świętego -  Polish Bible Students A s­
sociation.

Poz. 2967. Biuletyn jest powtórzeniem opisu w poz. 314.
Poz. 2987. Z adnotacji dowiadujemy się, że „Świat Pracy” (Ag 1958 -  S 1959) przekształcił 

się w „Robotnika Polskiego” (Ag -  S 1959). Jednak z podanych okresów ich wydawania wynika, 
że „Robotnik Polski” ukazywał się w tym samym czasie, co „Świat Pracy” .

Poz. 2999. Uwaga do treści adnotacji: przed II w ojną światową poprzednikiem  poz. 2999 
było pismo pt. „Polacy Zagranicą” , a nie „Polacy z Zagranicy” .

Poz. 3018. Autor powołuje się na źródło „Ałbin” , lecz skrót ten nie został rozwiązany 
na s. 12 tomu III.

Poz. 3034. Brak w adnotacji informacji o poprzedniku „Polish Times” , jakim  był „Czas 
Baltimorski” -  por. poz. 482.

Poz. 3037. Pismo „Polonian” było wydawane co najmniej do M r/Ap 1974, dlatego nie 
potrzeba znaku zapytania przy dacie skrajnej.

Poz. 3041. Numer pierwszy komunikatu ukazał się w Je 1967, a ostatni -  S 16,1967.
Poz. 3045. Czasopismo „Polska Walcząca” jest powtórzeniem opisu bibliograficznego 

poz. 2363. ,
Poz. 3051. Czasopismo pt. „Czytajmy Społem” już raz zostało ppisane w poz. 512 pod 

własnym tytułem. D ata początkowa ukazywania się winna być: Ja , a nie Je.
£oz. 3068. Pismo winno się znaleźć alfabetycznie za poz. 3025.
Poz. 3073. A utor bibliografii powołuje się w źródle na opracowanie Zabielskiej, w którym 

podany jest jednak tytuł: „Rocznik D uszpasterza'[...]” , a nie „Rocznik D uszpasterstwa [...]” .
Poz. 3074. Jest to kalendarz, który ukazał się tylko na rok 19.50.
Odsyłacze s. 232. O ba odsyłacze są niepotrzebne, gdyż identyczne zostały podane wcześniej 

na s. 192 tegoż tomu.



Poz. 3082. Jednodniówka tu zarejestrowana nie powinna się znaleźć w bibliografii, gdyż 
ukazywała się w latach, których praca J. Kowalika nie obejm uje (1924-1925).

Poz. 3085. Tygodnik „Sztandar Polski” powinien być umieszczony alfabetycznie za poz. 
3088.

Poz. 3087. Miesięcznik „Social-Demokrata” winien się znaleźć alfabetycznie za poz. 3076, 
w tej chwili trudno go odszukać.

Poz. 3088. D okładniej wydawcami była: [3 Kompania Nadniemeńska Batalionu Party­
zanckiego AK]. R edaktor: por. Jan Borysewicz -  „Krysia” , „Mściciel” (1944). Okres wyda­
wania: Ja 1944 -  F  1945. Częstotliwość: M onthly/Irreg. Zmiana podtytułu od F 1945: Czaso­
pismo Ziem i Lidzkiej.

Tom IV

Poz. 3097. U zupełnienie opisu: redaktorzy -  D r inż. Janusz Daszewski, inż. Aleksander 
Stulgiński oraz red. części angielskiej inż. Stanisław Kozłowski. Ukazał się tylko jeden numer.

Poz. 3116. D okładna data końcowa to My 15, 1955. Bvł również napis: Na prawach rę­
kopisu. Private copy.

Poz. 3143. D ata początkowa ukazywania się „Trybuny Robotniczej” nie jest dokładna; 
winno być O 20, 1942, a nie O 22, 1942. Właściwa data pochodzi z tego samego źródła, na jakie 
pow ołuje się autor bibliografii -  por. Przygoński s. 166.

Poz. 3144. Uwaga do treści adnotacji: wspomniano w niej, że „Trybuna Śląska” zmieniła 
'sw ój tytuł od O 5, 1942 na „Trybunę Robotniczą” . W rzeczywistości data ta odnosi się do os­
tatniego num eru „Trybuny Śląskiej” , co zresztą jest uwidocznione dwa wiersze wyżej. Właś­
ciwą datą  pierwszego num eru „Trybuny Robotniczej” jest O 20, 1942, o czym można się prze­
konać sięgając do źródła, z jakiego korzystał autor bibliografii -  por. Przygoński s. 167.

Poz. 3146. O statni num er „Trzech P iór” pochodzi z D 1948/F 1949. W ariant podtytułu 
-  Miesięcznik H arcerski -  został wprowadzony już od nr 6/7, czyli od O/N 1947, a nie w r. 1948, 
jak podano w adnotacji.

Poz. 3151. Znany mi jest num er 89 z kwietnia 1952 r. Był to miesięcznik powielany.
Poz. 3164. Uzupełnienie treści adnotacji: „Tygodnik Ilustrowany” miał jeszcze trzeci 

dodatek pt. „Co Czytać?” -  por. poz. 442.
Poz. 3170. Tytuł pisma wymieniony w tej pozycji nigdy nie istniał. A utor zaczerpnął wia­

domość z artykułu Wł. Chojnackiego, gdzie popełniono błąd w adiustacji. W zdaniu „W dniu 
15 sierpnia 1956 roku „Nasza Sprawa” przekształciła się w „Tygodnik Kulturalno-Społeczny” 
[...]” złożono dużymi literami i w cudzysłowie nazwę podtytułu „Naszej Sprawy” , który właśnie 
brzm iał: Tygodnik kulturalno-społeczny. Zamieszczony aneks przy wspomnianym wyżej arty- 
kule-źródle, który zawiera spis czasopism wymienionych tam że, nie rejestruje oczywiście ta­
kiego tytułu. Por. także opis „Naszej Sprawy” -  poz. 1723, gdzie podtytuł ten jest wymieniony.

Poz. 3176. Jeśli autor bibliografii grupuje większość pism parafialnych pod hasłem kor- 
poratywnym wydawcy, czyli pod nazwą parafii, to „Tygodnik Parafialny św. Jacka” winien 
się znaleźć na s. 187 tom u III. Por. np. „Tygodnik Parafialny św. Rom ana” -  poz. 2846 tomu III.

Poz. 3181. W adnotacji dwa dodatki można uzupełnić okresem ich ukazywania się: 3. „Po­
lak w Adelajdzie (winno być: 1966-1970). 4. „Margines” (1967-1972).

Poz. 3223. Pismo „V eritas” po raz pierwszy zostało opisane w poz. 2423 pod hasłedi kor- 
poratywnym wydawcy.

Poz. 3227. W  adnotacji podano tytuł kontynuacji jako „Info M agazine” , natomiast w poz. 
3732 tytuł brzmi tylko „Info” . Który z nich jest właściwy?

Poz. 3233. W adnotacji wymienione zostały trzy tytuły dodatków do pisma „Voice of Sar- 
m atia” . Dwa z nich można bez trudu odnaleźć w bibliografii, natomiast trzeci pt. „Polish Ame­
rican Y outh Federation Bulletin” (1948) zdaje się być nieuchwytny, nie do odnalezienia. Tylko



bardzo cierpliwy czytelnik może go przypadkowo odnaleźć pod zupełnie zmienionym hasłem. 
Powyższy biuletyn znajduje się bowiem na s. 122 tom u IY: „Y .F .P .A . Bulletin” . Y outh Fe­
deration of Polish Americans. Brakuje w tym wypadku odsyłacza oraz jednolitej pisowni nazwy 
wydawcy.

Poz. 3240. W adnotacji podano, że poprzedniczką pisma „W D rodze” jest „Kuźnia” . Brak 
jest jednak bliższej informacji (np. nazwy miejscowości czy daty), która pozwalałaby na iden­
tyfikację właściwego pisma, gdyż nie wiadomo, czy chodzi tu  o poz. 1410 lub 1411, czy nawet 
1414?

Poz. 3252. Od Ja/F 1950 widnieje inny wariant podtytułu: Pismo dla drużynowych i wę­
drowników.

Poz. 3257. Skrót źródła, na jakie powołuje się J. Kowalik, jest mylny. Podane jest: Bia- 
łasiewcz -  Italy, 45. Winno być: Bielatowicz -  Italy, 45.

Poz. 3259. W adnotacji zaznaczono, że czasopismo „W Marszu i B oju” przekształciło się 
w „Na Szańcu” . Informacja ta nie jest ścisła, bo bezpośrednią kontynuacją „W Marszu i B oju” 
był „Komunikat Polityczny” -  por. poz. 2708.

Poz. 3262. Uwaga do treści adnotacji: brak w bibliografii pod samodzielną pozycją kon­
tynuacji pt. „Widnokręgi” .

Poz. 3313. Podtytuł brzmi dokładniej: Wydane przez Koło [...], a nie W ydawane [...]. 
„Wiadomości A-K-owskie” ukazują się do chwili obecnej, a więc nie potrzeba znaku zapytania 
przy dacie skrajnej.

Poz. 3317. W adnotacji zaznaczono, że kontynuacją „Wiadomości Codziennych” jest 
dwutygodnik „Wiadomości Polskie” . Nie udało się jednak znaleźć w bibliografii takiego dwu­
tygodnika. * '

Poz. 3337. W adnotacji podano, że „Wiadomości Katolickie” są kontynuacją „W iadomości 
Polskiej Misji Katol. w Londynie” . Jednak tego ostatniego tytułu nie można znaleźć w biblio­
grafii jako osobnej pozycji. Winno się więc zaznaczyć, że należy szukać tego wcześniejszego 
pisma pod nr 3305 („W iadomości” . Biuletyn PMK w Londynie). Przy poz. 3337 należy podać 
datę końcową ukazywania się miesięcznika -  D 1963, gdyż kontynuacja od Ja  1964 znajduje 
się w poz. 3349.

Poz. 3348. Uwaga do treści adnotacji: częściowo kontynuacją pisma „Wiadomości o Polsce” 
były także „Zagadnienia Polskie” (1954-1955) -  por. „Zagadnienia Polskie” 1954 nr 1/2 s. 186.

Poz. 3349. W adnotacji należy wyjaśnić, że pismo powstało z połączenia się „Wiadomości 
Katolickich” (poz. 3337) z „Czynem Katolickim” (poz. 509).

Poz. 3360. Z odwrotnej strony okładki numerów z lat 1960-1966 wiadomo, że pismo to 
zostało „uchwalone 5 III 1950 r .” , a „rozszerzone -  22 V III 1954” . Num eracja kolejnych rocz­
ników wskazywałaby, że pierwszym rokiem ukazywania się „Wiadomości Polskich” jest 1954, 
a nie 1950 r. D ata uchwalenia nie musi oznaczać daty rozpoczęcia druku. Uwagi do często­
tliwości ukazywania się: w latach 1954-1960 miesięcznik; od 1961 do Ag/S 1971 dwumiesięcznik 
(wyjątek: nr z Ap/Je 1966); w okresie od O /D 1971 do 1973 włącznie -  „Irreg .”. U zupełnienie 
nazwisk redaktorów: od Ag 6, 1972 W. Parowski; od Ag 7, 1973 K. Jabłoński (te szczegółowe 
daty pochodzą ze sprawozdań Walnych Zebrań Stowarzyszenia, w których podane są do­
kładne d.itv objęcia m in tveh funkcji). Uwagi do adnotacji: w latach 1967-1908 (a nie tylko 
w 1967) na okładce jest również tytuł w języku angielskim „The Polish Review” oraz wymie­
niony podtytuł, jak w poz. 3360. Ale wewnątrz numeru w okresie od Ap/My do O/N 1967 obok 
tylko polskiego tytułu widnieje podtytuł: Komunikat Stowarzyszenia Polaków w N[owej] 
Z[elandii]. Od Ag/S 1971 podtytuł na pierwszej stronie brzmi: Redaguje Stowarzyszenie Po­
laków w Nowej Zelandii. Można jeszcze dodać w adnotacji, że w N 1964 ukazało się wydanie 
nadzwyczajne poświęcone zakupowi nowego D om u Polskiego.

Poz. 3368. Podtytuł „Wiadomości Polskich” winien brzmieć: Czasopismo Ideowo-Spo- 
łeczne. Od 1963 r. podtytuł zmienia się na: Czasopismo Ideowo-Społeczne w Kanadzie. Pierw­
szy wariant podtytułu autor podał już zresztą poprawnie, ale w adnotacji do poz. 3304.



Poz. 3372. Uwaga o częstotliwości ukazywania się „Wiadomości Polskich” : w latach 
1949-1950 dwutygodnik (prawdopodobnie przed 1949 r. miesięcznik), od S 17, 1950 tygodnik. 
Uwagi do adnotacji: dodatkiem  był „Kom batant w A ustralii” (tylko w 1963-1964), a nie „Kom­
batant Polski w A ustralii” . Poza wymienionymi w adnotacji dodatkami „Wiadomości Polskie” 
miały jeszcze dwa inne: „Rzeczypospolita” (1971-1972) -  por. poz. 2689 oraz „Biuletyn Infor­
macyjny [...]” (jako dodatek w latach 1957-1964) -  por. poz. 176.

Poz. 3373. Ta „gadzinówka” ukazywała się rzeczywiście w 1945 r., więc nie potrzeba 
w opisie znaku zapytania. Znany mi jest nr 3 z Ja 21,1945.

Odsyłacz s. 92. Przydałby się za poz. 3379 następujący odsyłacz: „Wiadomości Polskiej 
Misji Katolickiej w Londynie” See „W iadomości” (por. poz. 3305). Podczas II wojny światowej 
i później był używany ten dłuższy tytuł. Bez tego odsyłacza zainteresowany czytelnik nie znaj­
dzie w bibliografii „Wiadomości Polskiej Misji Katolickiej w Londynie” (gdyż tytuł ten jest 
tylko wariantem  wcześniejszych „W iadomości” -  poz. 3305), o których dowiaduje się z treści 
adnotacji w pozycjach 509 i 3337.

Odsyłacz s. 92. Odsyłacz „Wiadomości Polskiej Misji Katolickiej -  Czyn Katolicki” See 
„Wiadomości K atolickie” jest nieprecyzyjny. Winien on skierować czytelnika bezpośrednio 
do poz. 3349, czyli: See „Wiadomości PMK -  Czyn Katolicki” . W obecnej sytuacji zaintere­
sowany dotrze do poz. 3349 dopiero po kolejnej lekturze adnotacji w pozycjach 3337 i 509.

Poz. 3409. D aty skrajne wydawania pisma winny być inne: N 1951-1962.
Poz. 3416. Uwagi do częstotliwości i okresu ukazywania się „Wiarusa Polskiego” : po­

czątkowo wychodził 3 x tygodniowo; od J1 1, 1902 ukazuje się jako dziennik. Pierwszy numer 
ma datę Ja 1, 1891 (w 1890 r. ukazał się jedynie prospekt datowany D 8, 1890); data końcowa 
ukazywania się w Bochum: J1 31, 1923. W Poznaniu pismo to było wydawane dopiero w okresie 
Ag 1923 -  Je 1924. W  Lille ukazuje się od J1 1, 1924. W  adnotacji w wierszu 7 winno być: 
J1 1924, a nie: J1 1934 „Wiarus Polski” moved [...]. Pełna lista nazwisk i dat pełnienia funkcji 
redaktorów  z okresu westfalskiego „W iarusa Polskiego” (wymieniam tylko tych redaktorów 
rzeczywistych, a nie odpowiedzialnych, czyli „od siedzenia” -  takimi byli m.in. Jan Rakowski 
w 1892 r. i Ignacy Szymański w 1891 r.): 1. Ks. Franciszek Liss (Ja 1, 1891 -  Mr 1893). 2. Jan 
Brejski (A p 1893 -  J1 1894; S 1906 -  1907; O  1911 -  1918). 3. Antoni Brejski (Ag 1894 -  Ag 
1906; 1909 -  S 1911). 4. Michał Kwiatkowski (1908). 5. Juliusz Reich (1908-1909). 6. Stanisław 
Kunca (1919 -  J1 1923). O to warianty podtytułów „W iarusa Polskiego” w okresie ukazywania 
się go w Westfalii i Poznaniu: od J1 1, 1902 -  Codzienne pismo ludowe dla Polaków na ob­
czyźnie, poświęcone sprawom narodowym, politycznym i zarobkowym; od nr 215 z 1904 -  
Codzienne pismo ludowe dla Polaków na obczyźnie, poświęcone oświacie oraz sprawom na­
rodowym, politycznym i zarobkowym; od A p 27, 1918 -  Organ „Narodowego Stronnictwa Ro­
botników ” ; od 2 połowy 1920 -  Organ „Narodowej Partii Robotniczej” ; od Ag 1923 do Je 1924 
-  Pismo dla ludu polskiego w Ojczyźnie i na obczyźnie, poświęcone sprawom narodowym, 
politycznym i zarobkowym. '

Odsyłacz s. 104. Odsyłacz „Wici Z lotow e” See also „Wieści Zlotowe” kieruje donikąd. 
Nie udało się znaleźć w bibliografii tytułu „Wieści Zlotowe” .

Poz. 3432. D ane ściślejsze o datach ukazywania się i częstotliwości. „Widnokręgi” uka­
zywały się: A p 1, 1956 -  D  25/31, 1958; D  24/31, 1961 -  Ap 22/29, 1962. Jako  kwartalnik w la­
tach 1956-1957 oraz nieregularnie w 1958 i 1961-1962.

Poz. 3438. Pismo „Wiedza o Polonii A m erykańskiej” ukazywało się co najmniej do N 1948 
włącznie.

Poz. 3457. Tytuł tej pozycji brzmi dokładniej: „W ojenny Rocznik Emigracji Polskiej 
we Francji 1939-1944” . Jest to w rzeczywistości kalendarz na r. 1945, więc opis ten nie powinien 
się znaleźć w bibliografii. Że jest to  kalendarz, przekonać się można po zamieszczonym ka­
lendarium oraz po wstępie, w którym wydawca określa to wydawnictwo jako kalendarz -  por. 
s. 14. Z  obecnego opisu bibliograficznego wynika, że rocznik ten ukazywał się przez kolejnych 
sześć lat 1939-1944.



Poz. 3465. Pismo „Wolna Polska” miało następujący podtytuł: <Polonia Libre>.
Poz. 3480. Warianty podtytułów „Wolnego Chrześcijanina” : w 1948 r. Miesięcznik Poś­

więcony Głoszeniu Wolności Chrześcijańskiej i Pogłębieniu Postępowej Myśli Oświatowo 
Religijnej; w 1950 r. The Free Christian. A n Independent Polish M onthly with an English Sec- 
tion; w 1971 r. The Free Christian. A  Polish M onthly with an English Section. Pierwszy num er 
ukazał się w M r 1944.

Poz. 3500. Znane mi są późniejsze numery: nr 22 z F 8, 1954 z podtytułem : Komunikat 
dla Kolegów za oceanem, z miejscem wydania V elbert oraz nr 33 z Ag 1958, ale już bez pod­
tytułu z miejscem wydania -  Hamburg.

Poz. 3515. W adnotacji winno się zaznaczyć, że kontynuacją „Wyzwolenia L udu” jest 
„Trybuna Narodów Zniewolonych” -  por. poz. 3140.

Poz. 3521. Ukazywał się ten miesięcznik co najmniej do M r 1946. Red. Rev. W. Słowakiewicz. 
Por. Zawistowski s. 22.

Poz. 3536. Pismo „Ze Świata i Polski” winno znaleźć się alfabetycznie za poz. 3545.
Poz. 3537. Czasopismo pt. „Zza Równika” powinno znaleźć się alfabetycznie dopiero 

za p o z .3677.
Poz. 3549. D ata końcowa ukazywania się periodyku to r. 1969, bo wtedy wyszedł zeszyt IV 

-  ostatni.
Poz. 3550. „Zeszyty Historyczne” ukazywały się w latach 1962-1972 jako pólrocznik, a nie 

nieregularnie.
Poz. 3559. Pismo „Ziarna i Kłosy” nadal jest wydawane, a nie kończy się w 1970 r.
Poz. 3573. Opis bibliograficzny „Biuletynu Osiedleńczego” został zarejestrowany już 

wcześniej pod własnym tytułem w poz. 250. O ba opisy uzupełniają się wzajemnie.
Poz. 3580. I to pismo zostało niepotrzebnie zdublowane -  por. wcześniejszy opis w poz. 143. 

Lub odwrotnie, autor niepotrzebnie powtórzył ten biuletyn pod hasłem  korporatywnym, cho­
ciaż we wstępie podaje przykład z tytułem „Biuletyn Farmaceutyczny” ; innymi słowy, kiedy 
wyraz powtarzający się, jak „biuletyn” czy „kom unikat” , (nie wyróżniający się) ma koło siebie 
wymieniony drugi dokładnie określony, to autor bibliografii nie daje tego tytułu pod hasłem 
korporatywnym wydawcy -  por. wstęp, punkt-a na s. 14. Nie respektowanie tego założenia 
przyczyniło się do powstania większości powtórek.

Poz. 3585. Podany tytuł czasopisma nie jest dokładny. W  źródle, na jakie powołuje się 
J. Kowalik, czyli w katalogu Danilewicz-Jabłońskiej na s. 114 tytuł brzmi: „Zjednoczony Ko­
mitet Pomocy dla Żydów Polskich. Biuletyn” , a nie „Zjednoczony Komitet dla Żydów Polskich. 
Biuletyn” . Na skutek tej pomyłki autor powtórzył opis bibliograficzny, tym razem z prawidło­
wym tytułem -  por. poz. 3868.

Poz. 3586. Znam num er późniejszy „Znaku” z Ag 17, 1947.
Poz. 3598. „Codzienny Biuletyn Informacyjny” został już wcześniej zarejestrowany w poz. 

448. Oba opisy bibliograficzne uzupełniają się wzajemnie.
Poz. 3613. W 1958 i 1960 r. tytuł tego pisma brzmiał: „Komunikat Informacyjny” , na­

tomiast w 1964 i 1965 r. tytuł był inny: „O kólnik” .
Poz. 3621. W adnotacji należy podać, że podtytuł „Biuletynu Informacyjnego Naczel­

nictwa” brzmi: D odatek do „Wiadomości Urzędowych” .
Poz. 3625. Brak w adnotacji wiadomości, że kontynuacją były „Wieści H arcerskie” -  por. 

poz. 3445.
Odsyłacz s. 145. Odsyłacz Związku Inwalidów W ojennych PSZ kieruje m.in. do „W e­

wnętrznego Cyrkularza Organizacyjnego” . Jednak zainteresowany nie znajdzie w bibliografii 
opisu zaczynającego się od tego tytułu. Prawidłowo winno być: See „Biuletyn Informacyjny 
Związku Inwalidów Wojennych PSZ” (por. poz. 217), bo tam  właśnie znajduje się podtytuł 
o nazwie: Wewnętrzny Cyrkularz Organizacyjny [...]. Przy okazji: wspomniany wyżej odsyłacz 
winien kierować czytelnika do jeszcze jednego czasopisma pt. „Informacja Inwalidzka” -  por. 
poz. 984.



Poz. 3653. W  adnotacji przy czasopiśmie „Polacy w D anii” należy podać lata skrajne uka­
zywania się: A p 1933 -  My 3, 1939, aby zainteresowany nie szukał na próżno tego tytułu w bi­
bliografii. Odsyłacz do pisma „Dan-Polonia” jest donikąd, bo periodyk nie został zarejestro­
wany w bibliografii^ '

Poz. 3656. O statni num er inform atora ukazał się w N ’1966. Dalszą kpntynuacją jest „Og­
niwo” -p o z . 1929.

Poz. 3698. Ukazał się także ostatni num er „Życia Terenu” z datą F 1948.
Poz. 3700. W adnotacji winno się podać nazwę dodatku „Życia Wychodźczego” , jakim 

był „Świat w Ilustracjach” -  por. poz. 2989.
Poz. 3702. Czasopismo „Anais [...]” ukazuje się od 1970, a nie od 1972 r., nieregularnie, 

nie jest rocznikiem. Redaktorzy: Francisco D ranka i Ruy Christovam Wachowicz.
Poz. 3703. Pismo to nosi podtytuł: Kwartalnik polityczny, tytuł zaś wzięty jest w cudzysłów.
Poz. 3707. Biuletyn jest powtórzeniem opisu bibliograficznego poz. 333.
Poz. 3720a. „Głos Polski Ilustrowany” winien się znaleźć alfabetycznie za poz. 3721.
Poz. 3725. W adnotacji należy zaznaczyć, że kontynuacją „Głosu Wolności” był „Partyzant” 

- p o r .  poz. 2041.
Poz. 3732. W adnotacji podano tytuł pisma-poprzednika jako „Vocation Digest” , na­

tomiast w poz. 3227 widnieje: „Vocational D igest” . K tóra nazwa jest prawidłowa?
Poz. 3738. Pozycja ta , dzięki szczegółowym danym z pracy Przygońskiego, ma pełniejszy 

opis. Jednak czasopismo zarejestrowane na podstawie katalogu Dobroszyckiego w poz. 1072 
jest tym samym periodykiem , co poz. 3738. Jeden z opisów jest więc zbyteczny.

Odsyłacz s. 170. Odsyłacz kieruje czytelnika pod hasło: Koło Junackiej Szkoły Kadetów. 
Biuletyn. Nie można go jednak odnaleźć w bibliografii.

Poz. 3745. Ź ródło, na jakie powołuje się autor bibliografii (Przygoński s. 103), podaje 
pierwsze słowo wydawców tego biuletynu następująco: „pismo Kół [...]” , a więc winno być: 
„Koła Przyjaciół” a nie „Koło Przyjaciół” . Prawidłowo hasło to zostało już wcześniej zare­
jestrow ane w poz. 1200. Tak więc poz. 3745 jest powtórzeniem.

Poz. 3747. W adnotacji należy zaznaczyć, że „Kombatant Polski w Australii” jest suple­
m entem „Tygodnika Polskiego” . O statni numer nosi datę N 1971.

Poz. 3755. Podtytuł pisma „K ronika” brzmi trochę inaczej: Pismo Związku Żydów Pol­
skich w Danii. Tekst jest w języku polskim i żydowskim (Yiddish).

Poz. 3757. Od Ja 1972 uległ zmianie tytuł pisma na: „Kronika Poświęcona Sprawom Pol­
skim” . Pierwszy num er ukazał się w 1971, a nie w 1970 r.

Poz. 3759. Opis bibliograficzny tu zamieszczony jest powtórzeniem poz. 1412.
Poz. 3760. Pismo pt. „Kuźnia Robotnicza” już wcześniej zostało zarejestrowane w poz. 

1413. -
Poz. 3761. Jest to powtórzenie wcześniejszego dokładniejszego opisu bibliograficznego 

w poz. 1428. Por. także moją uwagę do poz. 1428.
Poz. 3776. Właściwie pierwszym numerem („O poka” po raz pierwszy) była jednodniówka 

z O 1969. J. G iertych, wydając w Ja 1972 „O pokę” po raz trzeci, wliczył dwie poprzednie je­
dnodniówki do tej swoistej numeracji. Tak więc data początkowa „O poki” winna być: O 1969.

Poz. 3782. Komunikat jest już wcześniej zarejestrowany w poz. 2251. Oba komunikaty 
to  jedno i to  samo. Por. m oją uwagę odnoszącą się do poz. 2251.

Poz. 3783. Dwutygodnik „Polonia” został po raz drugi opisany bibliograficznie -  por. 
poz. 2320.

Poz. 3785. „Komunikat Specjalny” został już wcześniej zarejestrowany w poz. 2391, 
również pod hasłem  korporatywnym wydawcy.

Poz. 3786. Nie zaliczałbym tego inform atora do czasopism, gdyż jest to zwykły druk zwarty 
wznawiany i aktualizowany w treści co jakiś czas. Na przykład w 1963 r. wyszło kolejne wydanie 
(szóste) pracy dr A . Dzieduszyckiego, autora niniejszego informatora.

Poz. 3792. Kolejnym redaktorem  „Przeglądu Polskiego” od Ap/My 1973 był Z. Kaszubski.



Poz. 3813. Niepełny opis bibliograficzny tego samego czasopisma został już sporządzony 
w poz. 3134.

Poz. 3842 i 3843. Oba tytuły winny się znaleźć alfabetycznie za poz. 3838.
Poz. 3847. „Wojskowy Komunikat Informacyjny” został ponownie opisany, gdyż wcześniej 

znajduje się w poz. 3459. Oba opisy bibliograficzne uzupełniają się wzajemnie.
Poz. 3854. Biuletyn winien się znaleźć alfabetycznie za poz. 3858.
Poz. 3902. Uzupełnienie: redaktorem  byl Jan Bielatowicz -  por. adnotację w poz. 3689, 

gdzie to nazwisko zostało już wymienione.

D ETA ILED  REM ARKS EN  JAN K O W A LIK ’S B IB L IO G R A P H Y  
OF P O LISH  P E R IO D IC A L S  E D IT E D  A B R O A D  SIN C E  O C TO B E R  1939

S u m m a r y

J. Kowalik’s work belongs to these bibliographies which we usually call elem entary in this 
branch of knowledge. This is caused not only by the period to  which it refers (1939-1973), but 
most of all by its teritorial extent (the whole world) and by an extremely detailed m ethod of 
bibliographical description of 3907 items. All this taken together caused a num ber of problems 
and troubles which the author faced when he started his many years work upon his bibliography. 
Comprehensive bibliographies, and such is J. Kowalik’s work, after the first edition still de­
manded to be supplemented, corrected and improved. Hence there are some detailed rem arks 
on particular positions put here. Those remarks can be divided into two groups. First of them 
containing corrections and supplements caused merely by bibliographical contents (repetitions 
of the same descriptions of periodicals, missing information in an annotation about a prede­
cessor, continuation or an addition in a num ber of bibliographical items, not extensive use of 
sources quoted by the author, inaccurate o r needless references, wrong alphabetical order etc.). 
The second group consists of supplements and corrections based solely on J. Kowalik’s own 
collections and materials without borrowing information from public libraries and literature 
(issued after 1973), which was not available for him. Undoubtedly a thorough examination of 
national libriaries (which the author of this bibliography hasn’t done) would have resulted in 
a considerable supplementary m aterial. This should be done in future. The above made remarks 
do not contain supplementary titles because they had been placed before in my above-men­
tioned review.


