Civil Law Contracts in Schools - An Outline

  • Adam Balicki Wydział Zamiejscowy Nauk Prawnych i Ekonomicznych KUL w Tomaszowie Lubelskim
Keywords: contract, civil law, principal, school

Abstract

Civil law contracts are widely used in school practice. It is the school running body which is entitled to entering into such contracts, however in most cases of school practice, school principal is also capable of entering into such contracts. Civil law contracts most of all will find application in dealing with external parties. They are less common in employee relations. This is due to the specificity of teacher’s job, which is characterised by employment relationship, and this excludes the possibility of entering into a civil law contract. However, it is possible to enter into a civil law contract with a teacher so that they can perform additional tasks. It seems that nowadays when cooperation with external parties is becoming more and more relevant, which is facilitated by the new core curriculum, civil law contracts will have wider application.

References

Barański A., Szymańska M., Rozwadowska-Skrzeczyńska J., Ustawa Karta Nauczyciela. Komentarz, Warszawa 2009.

Dubowik A., Wzmożona trwałość stosunku pracy z mianowania, „Praca i zabezpieczenia społeczne” 9(2007), 18-26.

Czachórski W., Zobowiązania. Zarys wykładu, Warszawa 2002.

Gawlik B., Umowa know-how. Zagadnienia konstrukcyjne, Warszawa, Kraków 1974.

Dmowski S. Rudnicki S., Komentarz do kodeksu cywilnego. Część ogólna, Warszawa 2007.

Komentarz do kodeksu cywilnego. Księga trzecia. Zobowiązania, t. I-II, red. G. Bieniek, Warszawa 2007.

Król A., Kuzior P., Łyszczarz M., Komentarz do ustawy o systemie oświaty, Warszawa 2009.

Kurzyna-Chmiel D., Podstawy prawne i organizacyjne oświaty. Prawo oświatowe w zarysie, Warszawa 2009.

Liszcz T., Prawo pracy, Warszawa 2007.

Pi1ich M., Ustawa o systemie oświaty. Komentarz, Warszawa 2008.

Radwański Z., Prawo cywilne - część ogólna, Warszawa 2007.

Stelina J., Charakter prawny stosunku pracy z mianowania, Gdańsk 2005.

Published
2020-08-26
Section
Articles