Bemerkungen zur 50ig Jahresfeier der Europäischen Union und zur Diskussion um die Europäische Verfassung und Europäische Identität am 25.3.2007 von Heinz-Georg Kuttner

  • Heinz-Georg Kuttner Gustaw-Siewerth-Akademie

Abstract

[Abstrakt tylko w j. polskim / Abstract only in Polish]

Uwagi do obchodów uroczystości 50. rocznicy powstania Unii Europejskiej i do dyskusji nad Konstytucja Europejska z 25.03.2007 r.

Po okresie ogromnych zniszczeli wynikłych wskutek obydwóch wojen światowych oraz jeszcze w czasie panowania systemu komunizmu sowieckiego w Środkowej i Wschodniej Europie Robert Schuman i grupa znakomitych polityków zdecydowali się - przede wszystkim z chrześcijańskich motywów - na „pojednanie zamiast odpłaty” lub zemsty, co doprowadziło w dniu 25 marca 1957 roku do podpisania umowy, tworzącej Europejska Wspólnoty Gospodarcza, z której wyrosła obecna Unia Europejska. Tożsamość Europy określona została istotowo przez filozofię grecka, prawo rzymskie i Objawienie judeo-chrześcijańskie w Osobie Jezusa z Nazaretu. Stad zagrożeniem dla samoświadomości Narodów Starego Kontynentu są różne ideologie deformujące obiektywne i realistyczne rozumienie rzeczywistości, takie jak: kolektywistyczny materializm, feminizm, liberalizm czy ekologizm, mające swoje decydujące źródło w reformacji Marcina Lutra, w której doszło do załamania sie istoty kultury europejskiej. Benedykt XVI w swoim przemówieniu w Ratyzbonie wskazał na patologie absolutyzacji rozumu ludzkiego aż do jego całkowitej instrumentalizacji w nazizmie hitlerowskim i komunizmie sowieckim, co uwidocznia sie także dzisiaj m.in. w legalizacji aborcji i eutanazji bądź związków homoseksualnych. Niebezpieczny dla rozwoju Europy jest postępujący proces jej de- chrystianizacji poprzez różne formy rewolucji a głównie poprzez neomarksistowska rewolucje kulturowa jako ideologie nienawiści i zarazem dyktatury relatywizmu, az po akceptacje badan na komórkach macierzystych. Także emocjonalnie prowadzona dyskusja nad traktatem konstytucyjnym uzewnętrznia brak istotowej zgody, co do pytania o integralna tożsamość europejska. Europa istnieje jakoś i niekiedy odnosi sukcesy, ale głównie natury drugorzędnej, jednak jej aktualna bytowość nie posiada fundamentów prawno-religijno-kulturowych.

References

Cioran E., Die verfehlte Schöpfung, Frankfurt 1981.

Falter J., Hitlers Wähler, München 1991.

Fischer F., Der Griff nach der Weltmacht. Die Kriegszielpolitik des kaiserlichen Deutschlands 1914/1918, Düsseldorf 1961.

Hermann H., de Labarre E., Aus christlicher Überzeugung zur europäischen Einigung, in: T. Guz (hrsg.) Das Naturrecht und Europa, Frankfurt a. M.-Berlin-Bern-Bruxelles-New York-Oxford-Wien 2007, S. 349-368.

Kuby G., Auf dem Weg zum neuen Gender-Menschen, Kisslegg 2007.

Lewis C. S., Dienstanweisung für einen Unterteufel, Freiburg 1958, (London 1942, The Screntape Letters).

Mann T., Deutschland und die Deutschen, in: Lesebuch zur Deutschen Geschichte, Dortmund 1989.

Muckl S, Bedrohte Meinungsfreiheit, „Der Durchblick”, Nr. 52 (Juli 2007), S. 6-7.

Radecki S., Uber die Freiheit, Olten 1950.

Ratzinger J., Mitarbeiter der Wahrheit, München 1979.

Samarago J., Im Namen Gottes ist das Schrecklichste erlaubt, in: FAZ 21, September 2001, Nr. 220.

Schwanebeck A., Evangelische Kirche und Massenmedien. Eine historische Analyse der Intentionen und Realisationen evangelischer Publizistik, München 1990.

Sloterdijk P., Interview, „Cicero Helt” 11(2006).

Stein H., Moses und die Offenbarung der Demokratie, 1998.

Thomas H., Was scheidet Unterhaltung von Information?, in: Communications, The European Journal of Communication, Volume 17, Heft 3/1992, S. 379-395.

Trondle H., Das Beratungsschutzkonzept, in: Festschrift für Harro Otto, Tübingen 2007, S. 821-842.

Published
2020-08-26
Section
Articles