Consumers’ Behavior. The Review of Chosen Researches and Theories
Abstract
In the following article an attempt has been made to review important research and theories concerning the consumer behavior from the 19 th century until the present days. A number of particular theoretical concepts have frequently been characterized by various assumptions regarding the nature of the consumer, the specifications of their decisions as well as the range of their behavior factors. Special attention has been paid to microeconomic theories and concepts influenced by psychology.
General speaking, on the basis of the analysis one could come to the conclusion that the consumer behaviors cannot be forseen and explained only by investigating the laws of economy without considering any of the psychological variables such as attitudes, motives or perception.
The sources are mainly the data from extensive and interesting bibliography on the subject.
References
Anrykiewicz-Feczko Z., Zarys rozwoju poglądów na zagadnienie preferencji indywidualnych konsumentów i na teorię wyboru, Kraków: „Zeszyty Naukowe AE” w Krakowie, Kraków 1984, nr 193.
Becker G. S., Ekonomiczna teoria zachowań ludzkich, Warszawa: PWN, 1990.
Begg D., Fischer S., Dornbusch R., Ekonomia, t. I, Warszawa: PWE, 1995.
Bettman J. R., An Information Processing. Theory of Consumer Choice, Melno Park: Addison-Wesley Publishing Company, 1979.
Blaug M., Metodologia ekonomii, Warszawa: PWN, 1995.
Dach Z., Podstawy mikroekonomii, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków 2001
Hansen F., Consumer Choice Behaviour. A Cognitive Theory, New York: The Free Press, 1972.
Hodoly A., Wstęp do badań rynku, Warszawa 1961.
Kassarjian H., Scholarzy traditions and European roots of American consumer research, [w:] G. Laurent, G. L. Lillien, B. Pras, Research Traditions in Marketing, International Series in Quantitative Marketing, EIASM, Kluwer Academic Publishers, 1994.
Katona G., Consumer Behavior. Theory and Findings on Expectations and Aspirations, „The America Economic Review” 1968, nr 2.
Katona G., Psychological Economics, Amsterdam: Elsevier Scientific Publishing Company, 1975.
Kędzior Z., Karcz K., Modele zachowań gospodarstw domowych i przedsiębiorstw (lata 2000-2010), Katowice: CBiE, AE, 1998.
Lambkin M., G. Foxal, F. Raaij, B. Heilbrunn, Zachowanie konsumenta. Koncepcje i badania europejskie, Warszawa: PWN, 2001.
Lancaster T., Change and Innovation in the Technology of Consumption, „American Economic Review” 1996, nr 2
Leibenstein H., Poza schematem homo oeconomicus, Warszawa: PWN, 1988.
Marzec P., Marketing turistických služieb, w: Disputationes scientifcae universitatis catholicae., Ružomberok: Katolicka Univerzita 2005.
Nicosia F. M., Consumer Desision Process. Marketing and Advertising Implications, New York: Prentice-Hall, Englewood Cliffs, 1996
Philips R., Simmons C., Understanding Customers, Oxford: Butterworth Heinemann, 1997.
Rudnicki L., Zachowania konsumentów, Kraków: AE, 2000.
Schiffman L. G., Kanuk L. L, Consumer Behavior, Englewood Cliffs: Prentice-Hall, 1978.
Sen A., Behaviour and the Koncept of Preferencje, „Econometrica” 1973, nr 9.
Sznajder M., Senauer B., Asp E., Kinsey J., Zmieniający się konsument żywności, Poznań: Wydawnictwo Horyzont, 1998.
Smyczek S., Sowa I., Konsument na rynku. Zachowania, modele, aplikacje, Warszawa: Difin, 2005.
Smyczek S., Modele zachowań rynkowych konsumentów, „Marketing i Rynek” 2003, nr 2.
Wiszniewski Z., Mikroekonomia współczesna. Syntetyczne ujęcie, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bankowości, Finansów i Zarządzania, Warszawa 1997.
Copyright (c) 2006 Roczniki Wydziału Nauk Prawnych i Ekonomicznych KUL
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.