
ROCZNIKI HUMANISTYCZNE
Tom XXXVII, zeszyt 2 − 1989

EWA M. ZIÓŁEK

"GAZETA KRAJOWA" − "GAZETA WOLNA WARSZAWSKA" −
"GAZETA WARSZAWSKA" W 1794 ROKU

Artykuł niniejszy poświęcony został jednej z gazet warszawskich wychodzących
w 1794 r. Pierwszy numer "Gazety Krajowej" został wydany 4 stycznia, ostatni −
22 kwietnia tego roku, po czym przemianowano ją na "Gazetę Wolną
Warszawską". Pod takim tytułem ukazywała się do końca października 1794 r.,
następnie zmieniła tytuł na "Gazeta Warszawska".

Omawiając dzieje "Gazety" i jej środowisko redakcyjne, zwrócimy uwagę na
fakt, że chociaż były to dopiero początki rozwoju polskiego czasopiśmiennictwa,
rozumiano już, jak wielką rolę może odgrywać prasa jako środek kształtowania
opinii publicznej. Postaramy się ukazać, w jaki sposób władze prorosyjskie pró-
bowały podporządkować sobie polską prasę, by wywołać zamierzone przez siebie
reakcje czytelników.

Dotychczasowy dorobek naukowy dotyczący "Gazety Krajowej" − "Gazety
Wolnej Warszawskiej" − "Gazety Warszawskiej" w 1794 r. nie jest bogaty. Krótko
nakreślona historia powstania i charakterystyka "Gazety Krajowej" znajduje się w
pracy J. Łojka na temat XVIII-wiecznej prasy warszawskiej1. Istotne uwagi o
"Gazecie" zawarte są także w dwóch opracowaniach ogólnych z dziejów prasy
polskiej: w Historii prasy polskiej pod redakcją J. Łojka i w Prasie

warszawskiej 1661-1914 W. Giełżyńskiego2. Z innych prac należy wymienić szkic
W. Smoleńskiego i artykuły K. Drewnowskiego i A. Woltanowskiego3. Na

1 J. Ł o j e k, Dziennikarze i prasa warszawska w XVIII wieku, Warszawa 1960, s. 189-197.
2

Historia prasy polskiej, pod red. J. Łojka, t. I, Warszawa 1976, s. 43, 44, 53, 57, 59; W. G i e ł ż y ń-
s k i, Prasa warszawska 1661-1914, Warszawa 1962, s. 84-86.

3 W. S m o l e ń s k i, Monopol na gazetę polską w Warszawie, [w:] t e n ż e, Przewrót umysłowy w

Polsce w. XVIII, Warszawa 1923, s. 406-412; K. D r e w n o w s k i, Dziennikarstwo polskie za czasów

powstania kościuszkowskiego, "Przegląd Historyczny", 33(1936), s. 184-245; A. W o l t a n o w s k i, Z dziejów

propagandy insurekcji kościuszkowskiej w Warszawie, "Rocznik Warszawski", 9(1969), s. 31-62.



144 EWA M. ZIÓŁEK

szczególną uwagę zasługuje artykuł J. Szczepańca4. Autor ten opiera się głównie
na materiale źródłowym. Bardziej przyczynkarski charakter mają artykuły J. Iwasz-
kiewicza i L. Żytkowicza5.

Redaktorzy i autorzy "Gazety"

Człowiekiem, któremu "Gazeta Krajowa" zawdzięcza swoje istnienie pod takim
tytułem i w takiej formie, był targowiczanin, szambelan królewski i gorliwy
wykonawca woli rosyjskiego zaborcy − Tadeusz Włodek. Nie jest znana data jego
urodzenia, wiadomo tylko, że pochodził z rodziny zubożałej szlachty z
województwa rawskiego. Był jednak na tyle sprytny, że umiał wykorzystać sprzy-
jające okoliczności dla własnej korzyści. Takie warunki niosła ze sobą konfederacja
targowicka, dlatego więc znalazł się Włodek wśród jej najgorliwszych stronników,
a następnie jako poseł gostyński uczestniczył w sejmie grodzieńskim. Został
mianowany konsyliarzem Konfederacji Generalnej Koronnej, co dawało mu znaczną
pozycję w obozie targowiczan. Przez cały czas sejmu Włodek popierał politykę
dworu petersburskiego. Bardzo żywe były jego kontakty z Sieversem, od którego
co miesiąc otrzymywał 100-600 dukatów6. Widać stąd, że rosyjscy dyplomaci
cenili sobie usługi Włodka. J. Szczepaniec określa go jako jedną z
najohydniejszych kreatur tego okresu, dążącą do wybicia się i podreperowania
majątku nawet na cenę zdrady własnej ojczyzny7.

Pragnieniem Włodka było zajęcie miejsca w Radzie Nieustającej, aby w ten
sposób osiągnąć władzę i zdobyć pieniądze. Poparł go w tych staraniach rosyjski
ambasador Sievers, ale zatarg jego petenta z królem zaważył na tym, że Sievers
zdołał jedynie przeforsować kandydaturę Włodka na komisarza w Komisji Policji
Koronnej8. Trudności z ustaleniem funkcji, jakie tam pełnił Włodek, wynikają z
braku diariuszy z posiedzeń Komisji. Przypuszczalnie jednak oprócz oficjalnych
obowiązków nadzorował z ramienia Igelströma jej działalność, pozostawał bowiem
w dość bliskich stosunkach z rosyjskim ambasadorem. Z jego polecenia pracował
jako cenzor sztuk teatralnych, a należy sądzić, że również innych wydawnictw. W
czasie marszu Madalińskiego odgrywał niedwuznaczną rolę szpiega9.

4 J. S z c z e p a n i e c, Monopol prasowy T. Włodka w Polsce w l. 1793-96, "Ze skarbca kultury",
1964, z. 16, s. 5-115.

5 J. I w a s z k i e w i c z, O dwóch Joachimach Chreptowiczach, "Ateneum Wileńskie", 12(1937),
s. 567-576; L. Ż y t k o w i c z, Sfałszowana instrukcja Katarzyny II z r. 1794, "Ateneum Wileńskie", 11(1936),
s. 343-349.

6 S z c z e p a n i e c, dz. cyt., s. 11.
7 Tamże, s. 12.
8 O zatargu Włodka z królem pisze także J. Szczepaniec (dz. cyt., s. 9, 13).
9 Tamże, s. 15-16.



145"GAZETA KRAJOWA"

Jak widać, Tadeusz Włodek był dla władz rosyjskich człowiekiem, który zna-
komicie nadawał się na monopolistę prasowego. Wprawdzie Targowica narzuciła
prasie polskiej ostrą cenzurę prewencyjną, ale z jednej strony cenzura ta nie
działała jeszcze zbyt sprawnie, a z drugiej − wiele zależało od stanowiska samej
gazety. W tym czasie w prasie niemal zupełnie nie było artykułów polemicznych
omawiających i komentujących wydarzenia. Gazeta tylko informowała, interpretacja
należała do czytelnika. Zatem od redaktora, od jego postawy i poglądów zależało,
o czym i jak gazeta poinformuje. Zdawali sobie z tego sprawę targowiczanie,
wiedzieli też, jak ważną funkcję spełnia prasa w życiu społecznym. Inicjatywa
jednak wyszła od Włodka. W liście do ambasady rosyjskiej zaprezentował on swoje
stanowisko oraz umotywował konieczność zaprowadzenia monopolu prasowego10.

Zabiegi Włodka odniosły ten skutek, że na polecenie Sieversa Konfederacja
Generalna Koronna 3 sierpnia 1793 r. wydał sancyt prasowy, dający Włodkowi
jako "jedynemu wydawcy" olbrzymie uprawnienia, przede wszystkim prawo wyda-
wania od dnia 1 października 1793 r. "Gazety Narodowej" i innych gazet w trzech
językach: polskim, francuskim i niemieckim. Prawo to nie dotyczyło jedynie
"Gazety Warszawskiej" ks. Łuskiny i innych posiadaczy przywilejów prasowych.
Mógł ponadto Włodek otrzymywać wszystkie potrzebne gazety z zagranicy.
Zastrzegano, że "Gazeta Narodowa" powinna znajdować się pod "nadzorem miej-
scowej policji"11. To ostatnie stwierdzenie oznaczało zapewne nie tyle nadzór
policji w dzisiejszym tego słowa znaczeniu, ile raczej ścisłą kontrolę cenzury.
Ktokolwiek ośmieliłby się złamać sancyt, miał być ukarany grzywną w wysokości
500 dukatów w złocie.

Sancyt ten uderzał przede wszystkim w gazety i czasopisma starające się
zachować nadal profil patriotyczny, nie posiadające specjalnego przywileju.
Wkrótce też miał być skierowany przeciw "Gazecie Warszawskiej", która po
śmierci ks. Łuskiny na mocy przywileju nadanego przez Magistrat przeszła w ręce
J. L. Kocha, księgarza i rajcy warszawskiego. Ale nie na długo12.

Jaki miał być los innych gazet i czasopism? Na mocy sancytu miały zostać
zlikwidowane lub co najwyżej mogły być podporządkowane monopoliście na takiej
zasadzie, że samodzielni dotychczas wydawcy staliby się opłacanymi redaktorami
jego gazet i czasopism.

Wkrótce jednak okazało się, że monopol Włodka nie miał zbyt silnej pozycji.
Aby zlikwidować dwuwładzę (tj. władzę Konfederacji Generalnej Obojga Naro-
dów i sejmu), w połowie września rozwiązano Konfederację. Teraz każdy sancyt

10 Tamże, s. 17-19.
11 Tamże, s. 20.
12 G i e ł ż y ń s k i, dz. cyt., s. 85. Więcej informacji podaje J. Szczepaniec (dz. cyt., s. 22-25).



146 EWA M. ZIÓŁEK

można było zaskarżyć przed sejmem i doprowadzić do jego unieważnienia. Włodek
zdawał sobie doskonale sprawę z trudnego położenia, dlatego zaczął zabiegać o
specjalny przywilej królewski, który był bardziej prawomocny od konfederacyjnego
sancytu.

Nie było to łatwe, bo Stanisław August nie chciał udzielić posłuchania Włod-
kowi. Dopiero powtórna interwencja Sieversa poskutkowała i król wyraził zgodę
na audiencję. Włodek został zmuszony do rezygnacji z niektórych uprawnień. I tak
przywilej króla z 5 listopada 1793 r. dawał mu dożywotnie prawo do wydawania
gazet w trzech językach: polskim, włoskim i niemieckim, ale nie we francuskim.
Zezwolono także Włodkowi na druk czasopism w dowolnej ilości i formie oraz na
swobodny kolportaż. Za łamanie przywileju, na straży którego stali marszałkowie
i kanclerze, przewidywano grzywnę 500 czerwonych złotych na rzecz skarbu
królewskiego (a nie Włodka, jak poprzednio)13. Nie były to zbyt duże zmiany,
ale i tak Włodek wykraczał poza swoje uprawnienia, wydawał bowiem gazety w
języku francuskim.

Tak wyposażony, mógł Włodek wrócić do Warszawy. Przygotowania do zało-
żenia gazety rozpoczęły się jednak dużo wcześniej, a Włodek kierował nimi z
Grodna pod koniec sejmu. W jego imieniu działał Joachim Chreptowicz, pierwszy
współpracownik i plenipotent Włodka.

Należy się tu wyjaśnienie, że nie chodzi o podkanclerzego litewskiego Joachima
Chreptowicza, ale o jego dalekiego krewnego o tym samym imieniu i nazwisku.
W literaturze można się spotkać z połączeniem obu tych postaci w jedną, co jako
pierwszy uczynił J. Bartoszewicz, pisząc biogram podkanclerzego do encyklopedii
Orgelbranda14. Za nim powtórzyło tę błędną informację wielu historyków, m.in.
T. Korzon, H. Mościcki, na co zwrócił uwagę J. Iwaszkiewicz15. Pomyłka ta jest
tym bardziej zastanawiająca, że trudno sobie wyobrazić podkanclerzego w roli
opłacanego redaktora nie swojej gazety. Ponadto wiadomo, że podczas powstania
podkanclerzy przebywał zagranicą, nie mógł więc rozwijać tak żywej działalności
patriotycznej w kraju, jaką prowadził jego imiennik.

W istocie, według ustaleń J. Iwaszkiewicza, drugi Joachim Chreptowicz, daleki
krewny podkanclerzego, pochodził z linii grodzieńskiej Chreptowiczów. Urodził się
w 1761 r., a od 1793 r. był stolnikiem ziemi grodzieńskiej. Otrzymał niezłe
wykształcenie w kraju, a następnie przez siedem lat przebywał na dworze

13 S z c z e p a n i e c, dz. cyt., s. 57-58.
14 J. B a r t o s z e w i c z, Chreptowicz Joachim, [w:] Encyklopedia powszechna, wyd. S. Orgelbrand,

s. 495-502.
15 I w a s z k i e w i c z, dz. cyt., s. 567; t e n ż e, Chreptowicz Joachim, [w:] Polski słownik biografi-

czny, t. III, s. 442.



147"GAZETA KRAJOWA"

Antoniego Tyzenhauza, podskarbiego litewskiego. Po jego śmierci znalazł się na
dworze podkanclerzego Chreptowicza. Dzięki jego protekcji został sekretarzem
Wydziału Bezpieczeństwa Prowincji Litewskiej w Komisji Policji Obojga Narodów.
Był zwolennikiem reform i entuzjastą Konstytucji 3 Maja. Walczył w jej obronie
jako ochotnik w r. 1792.

Po zwycięstwie Targowicy 24 sierpnia 1793 r. zlikwidowano Komisję Policji
i Chreptowicz został praktycznie bez środków do życia. Mimo to odrzucił propo-
zycję J. Ankwicza posłowania na sejm rozbiorowy. Do Grodna jednak przybył i
tu zetknął się z Włodkiem, który zaproponował mu organizowanie swojej gazety.
Już w początkach września Chreptowicz znalazł się w Warszawie, wyposażony w
sancyt i Włodkowe plenipotencje. Jak sam potem zeznawał, podjął tę pracę ze
względu na ciężką sytuację materialną, Włodek zaś zatrudnił go tym chętniej, że
brakło mu talentu do redagowania gazety. Jednakże w jego zdradzieckiej
działalności Chreptowicz nie brał udziału16. Sancyt Włodka uzyskiwał ważność
dnia 1 października 1793 r. Chreptowicz już 9 września przedłożył Jurysdykcji
Marszałkowskiej memoriał w sprawie sancytu. Jego treść, jak też treść drugiego
memoriału, sprowadzała się w zasadzie do żądania likwidacji istniejących w
Warszawie gazet. Ponieważ jednak Jurysdykcja nie wydała żadnego rozporządzenia,
Chreptowicz postanowił działać sam. Wysłał przede wszystkim ostrzeżenie do
F. K. Mauranera, który po śmierci ks. Łuskiny objął redakcję "Gazety War-
szawskiej". Jurysdykcja na apele Mauranera odpowiedziała, że nie może wystąpić
przeciw sancytowi. Radziła Mauranerowi, by wszedł w układy z uprzywilejowanym
wydawcą. Mimo korzystnych warunków proponowanych przez Chreptowicza
Mauraner postanowił zwrócić prenumeratorom "Gazety" przedpłatę za ostatni
kwartał. Na tym tle doszło do cichej wojny między nim a Chreptowiczem, który
chciał przejąć tytuł wraz z prenumeratorami. Zdawał sobie bowiem sprawę, że
założenie nowej gazety pociągnie za sobą znaczne koszta, będzie też wymagało
ujawnienia założeń ideowopolitycznych redakcji, co mogłoby spowodować trudności
ze zdobyciem prenumeratorów. Chreptowicz chciał zagarnąć "Gazetę Warszawską"
również dlatego, że pozostawienie jej Mauranerowi podważałoby sancyt,
zlikwidowanie zaś mogłoby spowodować pustkę prasową. Ponieważ do ugody nie
doszło, Chreptowicz odwołał się znowu do Jurysdykcji Marszałkowskiej, która w
końcu spełniła jego żadania. 2 października 1793 r. 79 numer "Gazety War-
szawskiej" wyszedł pod redakcją Chreptowicza. Brak było jednak w numerze
wzmianki o nim i o Włodku; prawdopodobnie obaj nie czuli się zbyt pewni w
swojej nowej roli i nie wiedzieli, jak zostanie przyjęta "Gazeta" pod nową
redakcją.

16 Tak zeznawał Chreptowicz przed Deputacją Indagacyjną, por. S z c z e p a n i e c, dz. cyt., s. 89.



148 EWA M. ZIÓŁEK

Trzeba jednak przyznać Chreptowiczowi pewne zdolności redakcyjne. Wpro-
wadził on w układzie gazety znaczne zmiany na lepsze: pojawiły się nagłówki i
tytuły. Układ ten był jaśniejszy, bardziej przejrzysty od poprzedniego. Gazeta aż
do ostatniego numeru, który ukazał się 30 grudnia, zachowała lojalność wobec
Targowicy.

Na mocy sancytu doszło wkrótce do likwidacji poczytnej "Gazette de Varsovie".
Natomiast nie udało się podporządkować ani zlikwidować "Korespondenta
Krajowego i Zagranicznego", którego redaktor, ks. K. Malinowski, zasłaniając się
dawnym sancytem z 6 października 1792 r., zdołał utrzymać pismo do końca
1793 r. Od 4 stycznia 1794 r. zaczęło wychodzić "Pismo Periodyczne Korespon-
denta", które aby nie naruszać przywileju Włodka, miało się ukazywać raz w
tygodniu.

Po powrocie z Grodna Włodek natychmiast przystąpił do wydawania prospektów
nowej gazety. Ponieważ jej tytuł: "Gazeta Narodowa", przypominał patriotyczną
"Gazetę Narodową i Obcą", zmieniono go na "Gazeta Krajowa"17. Według
założeń zawartych w prospektach zamierzano przedstawiać w niej przede wszy-
stkim działalność władz najwyższych. Można sądzić, że "Gazeta Krajowa" miała
być organem prorosyjskiej Rady Nieustającej. Tego rodzaju wiadomości miały
znajdować się w pierwszym dziale gazety. Na dział drugi miały się składać zagad-
nienia związane z sytuacją międzynarodową. Poza tym chciano poruszać także
tematy niepolityczne. Na końcu przewidywano dział zatytułowany "Doniesienia",
zawierający ogłoszenia18.

"Gazeta Krajowa" w zasadzie trzymała się dość wiernie tego programu. Roz-
pisano wkrótce prenumeratę roczną i półroczną, a 25 marca 1794 r. także kwar-
talną, co J. Szczepaniec przypisuje bądź chciwości Włodka, bądź małej poczytności
jego gazety19. Jest to jednak trudne do sprawdzenia ze względu na brak list
prenumeratorów.

W prospektach, ogłoszeniach i w samej "Gazecie Krajowej" nazwisko Włodka
nie pojawiło się. Kilkakrotnie natomiast znajdujemy podpis: "redaktorzy", co
wskazuje, że Włodek i Chreptowicz stanowili spółkę redakcyjną. Wkład Chrepto-
wicza w redagowaniu "Gazety" był z pewnością większy chociażby z tej racji, że
znał on języki obce i mógł dokonywać tłumaczeń z czasopism zagranicznych. Nad
treścią wszystkiego, co się miało ukazać na łamach "Gazety", czuwał jednak
osobiście Włodek, mimo iż był tylko właścicielem i wydawcą pisma20. Jego

17 Tamże, s. 68.
18 Tamże, s. 69.
19 "Gazeta Krajowa" nr 24 z 25 III 1794, dod., s. 288; S z c z e p a n i e c, dz. cyt., s. 78.
20

Historia prasy polskiej, t. I, s. 43; I. P r ó c h n i c k i, "Gazeta Rządowa" − organ prasowy rewolucji

1794, "Prasa Współczesna i Dawna", 1958, nr 2, s. 104.



149"GAZETA KRAJOWA"

kuratela sprawiła, że było ono nudne. Włodek starał się temu przeciwdziałać,
planował ogłaszanie korespondencji z kraju, ale należy wnosić, że anonimowe listy,
którymi redakcja była zasypywana, nie przynosiły zbyt pochlebnych ocen "Gazety",
skoro w numerze z 8 lutego znalazła się prośba o podpisywanie listów21.

"Gazeta Krajowa" była jedynym oficjalnym organem dziennikarskim w kraju.
Włodek bowiem w krótkim czasie rozprawił się ze wszystkimi konkurentami. Nie
mogąc doprowadzić do likwidacji "Pisma Periodycznego Korespondenta", które
chociaż jako czasopismo ukazywało się tylko dwa razy w tygodniu, ale przemycało
informacje bieżące, skłonił jego redaktora, ks. Malinowskiego, do zawarcia ugody
w dniu 10 stycznia 1794 r. Od tej pory zgodnie z porozumieniem ks. Ma-
linowskiemu nie wolno było zamieszczać wiadomości politycznych. Inna rzecz, że
potrafił on skutecznie omijać ten zakaz22.

Następnie Włodek podjął walkę ze spółką Mejer − Pysznic, zawiązaną w celu
wydawania "Dziennika Uniwersalnego". Powstała ona około 8 stycznia 1794 r.,
opierając swoje prawa do wydawania gazety na odziedziczonym po "Korespon-
dencie Narodowym i Zagranicznym" sancycie z 6 października 1792 r. Włodek od-
wołał się do Jurysdykcji, która zabroniła Mejerowi i Pysznicowi wydawać ga-
zetę23. W dość niejasnych okolicznościach Włodek przejął także rolę wydawcy
"Gazette de Hambourg". W miejsce zlikwidowanej "Gazette de Varsovie" posta-
nowiono powołać "Gazette Française de Varsovie". Redaktorem jej został Aubert,
ale nabywano ją w kantorze "Gazety Krajowej". Stąd można wnosić, że faktycznym
jej wydawcą był również Włodek. Wskazuje to na jawne przekroczenie uprawnień
nadanych mu przywilejem królewskim z 5 listopada 1793 r.

Jak wyżej powiedzieliśmy, największy udział w redagowaniu gazety miał Joa-
chim Chreptowicz. Wypełniał on wiernie swoje obowiązki i wbrew temu, co sam
potem mówił, trudno byłoby odnaleźć choćby ślady artykułów czy nawet notatek
o treści niezgodnej z "oficjalnym kursem władz". J. Iwaszkiewicz wspomina, że
Chreptowicz opuścił redakcję, aby objąć dawne stanowisko w Komisji Policji24.
Brak jednak potwierdzenia tej informacji u innych autorów. Badacze uważają,
że redagował on "Gazetę" aż do czasu swej ucieczki z Warszawy25. Chrepto-
wicz był źle widziany przez zdrajców, naraził się samemu Igelströmowi, chyba

21 "Gazeta Krajowa" nr 14 z 28 II 1794, dod., s. 131.
22 I. Ł o s s o w s k a - Z a p o r o w s k a, "Korespondent Warszawski" w l. 1792−96, Warszawa 1969,

s. 52; S z c z e p a n i e c, dz. cyt., s. 67.
23 Wyłączność swoich praw Włodek w porozumieniu z Jurysdykcją Marszałkowską ogłosił na łamach

swojej gazety, dlatego urażony poczuł się ks. Malinowski. Drugie ogłoszenie jest więc sprostowaniem,
por. "Gazeta Krajowa" nr 4 z 14 I 1794, dod., s. 47; nr 5 z 18 I 1794, dod., s. 59.

24 I w a s z k i e w i c z, O dwóch Joachimach Chreptowiczach, s. 572.
25 S z c z e p a n i e c, dz. cyt., s. 71-73; Historia prasy polskiej, t. I, s. 43.



150 EWA M. ZIÓŁEK

więc nie było możliwe, aby powierzono mu funkcję w jakiejkolwiek instytucji
państwowej.

Do spisku jednak nie należał, bo z powodu kontaktów z Włodkiem spiskowcy
nie mieli do niego zaufania. Przyjaciółmi Chreptowicza w tym okresie byli
W. Bogusławski i L. Sierpiński. I jeden, i drugi, choć w inny sposób, przysporzyli
mu sporo kłopotów. Sierpiński w drodze do Madalińskiego (już podczas jego
marszu) został ranny. Chreptowicz zorganizował mu pomoc lekarską, tymczasem
Sierpiński, wkrótce pojmany, wydał swoich przyjaciół. Wcześniej Chreptowicz
naraził się Igelströmowi przy okazji prapremiery Krakowiaków i górali. Bogu-
sławski obawiał się, że cenzura mogłaby odrzucić jego sztukę. Ponieważ sztuki
cenzurował Włodek, Chreptowicz wziął od Bogusławskiego tekst Krakowiaków i

górali i podsunął go Włodkowi do przejrzenia w dniu premiery. Ten z braku czasu
dzieło jedynie przerzucił i zezwolił na wystawienie. Po trzech przedstawieniach
Igelström sztukę zawiesił, a Włodek, wezwany przed oblicze ambasadora, całą winę
zrzucił na Chreptowicza. Jednakże bezpośrednią przyczyną ucieczki Chreptowicza
stała się jego fatalna pomyłka. Przez nieuwagę zapieczętował list Włodka do
marszałka F. Moszyńskiego pieczątką z emblematem patriotycznym. Dotarła ona
natychmiast do Igelströma, który zarządził rewizję w mieszkaniu podejrzanego, a
po odnalezieniu tłoczka pieczątki wydał nakaz aresztowania. Ostrzeżony przez
przyjaciół, Chreptowicz zbiegł na Litwę do Sokółki. Tam podjął agitację
patriotyczną wśród stacjonujących oddziałów wojsk litewskich. Po wybuchu
insurekcji wszedł do Komisji Porządkowej Grodzieńskiej. Dowiedziawszy się o
ciążącym na nim zarzucie zdrady, podjął w Warszawie starania o rehabilitację.
Zważywszy na uczciwą, patriotyczną postawę Chreptowicza Deputacja Indagacyjna
specjalnym aktem zrehabilitowała go. Chreptowicz wrócił do Grodna. Dalsze jego
losy są jednak nieznane26.

Wybuch powstania zaskoczył Włodka w Warszawie. Znano go tu powszechnie
jako jednego z bardziej zagorzałych zdrajców i zaufanych ludzi Igelströma, toteż
z trudem udało mu się ocalić życie, w czym dopomógł mu przyjaciel − Antoni
Trębicki27. Z pomocą Igelströma i Repnina przedostał się do Nieświeża, gdzie
oczekiwał upadku insurekcji.

Tymczasem w "Gazecie" nastąpiły znaczące zmiany. Numer 31 "Gazety Krajo-
wej" otwierał artykuł redakcyjny ogłaszający ustanie monopolu i ucisku cenzury.
Redaktorzy obiecywali podawać odtąd prawdziwe informacje28. Już 26 kwietnia

26 O patriotycznej działalności Chreptowicza w czasie powstania por. I w a s z k i e w i c z, O dwóch

Joachimach Chreptowiczach, s. 574; S z c z e p a n i e c, dz. cyt., s. 86-90.
27 A. T r ą b i c k i, Opisanie sejmu ekstraordynaryjnego podziałowego roku 1793 w Grodnie. O

rewolucji roku 1794, oprac. J. Kowecki, Warszawa 1967, s. 280-281.
28 "Gazeta Krajowa" nr 31 z 22 IV 1794, s. 365.



151"GAZETA KRAJOWA"

jednak, na mocy rozporządzenia Rady Zastępczej Tymczasowej, ukazał się, jak o
tym wspominaliśmy, pierwszy numer "Gazety Wolnej Warszawskiej". Sądzić
należy, że po ucieczce Włodka nie dokonano w redakcji większych zmian perso-
nalnych, jakkolwiek nie jesteśmy w stanie tego udokumentować. Problemy poja-
wiają się z ustaleniem nazwiska naczelnego redaktora. Wprawdzie W. Smoleński
podaje, że był nim Antoni Lesznowski, właściciel drukarni mieszczącej się w
kamienicy Chreptowicza przy ulicy Długiej29, jednakże piszący nieco później
K. Drewnowski nie ustosunkowuje się w ogóle do powyższego stwierdzenia. We-
dług niego "Gazetę Wolną Warszawską" redagowali ks. F. K. Dmochowski i
ks. F. Siarczyński30. Zdaniem A. Woltanowskiego Drewnowski powtórzył błędną
informację za Estreicherem. Przychylamy się też do zdania J. Szczepańca, że
Dmochowski miał tak dużo obowiązków, iż nie byłby w stanie redagować dodat-
kowo "Gazety Wolnej Warszawskiej"31. Jednakże nie możemy się z nim zgodzić,
że powodem tego było redagowanie przez Dmochowskiego "Gazety Rządowej",
należy bowiem pamiętać, że pierwszy numer "Gazety Rządowej" ukazał się dopiero
1 lipca 1794 r.

Istnieją także próby pogodzenia obu stanowisk. Autor biogramu Lesznowskiego
zamieszczonego w Polskim słowniku biograficznym z tych trzech ludzi (Lesz-
nowskiego, ks. Siarczyńskiego i ks. Dmochowskiego) tworzy spółkę redakcyjną.
Również J. Ziółek w artykule o księżach jakobinach pisze, że Dmochowski
"współredagował «Gazetę Wolną Warszawską»"32. Ten pogląd nie wydaje się
jednak w pełni słuszny. Gdyby bowiem istotnie ks. Dmochowski miał udział w
redagowaniu "Gazety", jego wpływ zaznaczyłby się z pewnością wyraźniej, zawa-
żyłby na bardziej radykalnym jej obliczu. Tymczasem redakcja starała się zajmo-
wać umiarkowane stanowisko. "Gazeta Wolna Warszawska" przez cały czas swo-
jego istnienia zachowała lojalność wobec władz powstańczych, przez pewien czas
była ich nieoficjalnym organem. Słusznie zauważył J. Łojek, że można dostrzec
"ślady współpracy publicystów radykalnych"33. Ale sam fakt, że są to tylko ślady,
wyklucza możliwość, by były to bliższe kontakty, które można by określić jako
współredagowanie, a więc i współdecydowanie o treści "Gazety". Sądzimy, że w
spółce z Dmochowskim i Siarczyńskim, a nawet z samym Dmochowskim,

29 S m o l e ń s k i, dz. cyt., s. 410.
30 D r e w n o w s k i, dz. cyt., s. 200.
31 W o l t a n o w s k i, dz. cyt., s. 35, przyp. 17; S z c z e p a n i e c, dz. cyt., s. 84.
32 T. Z. B e d n a r s k i, Lesznowski Antoni, PSB, t. XVII, s. 162; J. Z i ó ł e k, Księża w szeregach

jakobinów polskich, [w:] Zwycięstwo czy klęska?, pod red. H. Kocója, Katowice 1984, s. 84.
33

Historia prasy polskiej, t. I s. 53. Autor ma tu na myśli m.in. sprawę wieszań czerwcowych, kiedy to
Lesznowski nakłoniony został do wytłumaczenia w artykule postawy ludu i wydarzeń z 28 czerwca. Jest to
wyraźny wpływ Wydziału Instrukcji, którym kierował Dmochowski, a na który potem spadł gniew Kościuszki,
por. Historia prasy polskiej, t. I, s. 57; W o l t a n o w s k i, dz. cyt., s. 43.



152 EWA M. ZIÓŁEK

zważywszy na jego funkcję jako szefa Wydziału Instrukcji Rady Najwyższej Naro-
dowej, umiarkowany Lesznowski niewiele miałby do powiedzenia. "Gazeta Wolna
Warszawska" miała bowiem dużo więcej swobody niż "Gazeta Rządowa" − ofi-
cjalny organ władz, przedstawiała zatem wdzięczniejsze pole dla radykalnej pu-
blicystyki i Dmochowski nie omieszkałby skorzystać z okazji, by dać otwarcie
wyraz swoim poglądom.

Kim zatem był Antoni Lesznowski? Urodził się w 1769 lub 1770 r. Odebrał
staranne wykształcenie, w latach 1781-1786 przebywał w Szkole Rycerskiej, potem
pełnił funkcję sekretarza w Komisji Interesów Zagranicznych. Szlachectwo otrzymał
na sejmie 1791 r., potwierdzono je na sejmie 1793 r. Pracował w "Gazecie
Warszawskiej" ks. Łuskiny, a znając biegle kilka języków, dokonywał przekładów
sztuk dla Teatru Narodowego. Od stycznia 1794 r. wchodził w skład redakcji
"Gazety Krajowej". Po ucieczce Chreptowicza stał się prawdopodobnie najbliższym
współpracownikiem Włodka. Jednocześnie był kierownikiem drukarni na Długiej,
gdzie drukowano "Gazetę"34. W czasie insurekcji Lesznowski pełnił funkcję
sekretarza w kancelarii Wydziału Interesów Zagranicznych RZT i RNN − określano
go też jako "adiunkta do ekspedycji francuskiej i niemieckiej"35. Sądzimy, że
funkcja ta miała wpływ na dobór zamieszczonych w "Gazecie Wolnej
Warszawskiej" informacji; przede wszystkim należałoby się spodziewać, że jako
pochodzące z "pierwszej ręki" zasługiwały na wiarę. O tym świadczyłby też
wspomniany już fakt, że prenumerowała tę gazetę RNN.

Po zdobyciu Warszawy przez Rosjan "Gazeta" nie wychodziła przez dwa ty-
godnie. Z pogromu ocalały ostatecznie "Gazeta Wolna Warszawska", ale pod
zmienionym tytułem jako "Gazeta Warszawska", oraz "Korespondent Narodowy i
Zagraniczny". Lesznowski uzyskał zgodę komendanta Warszawy generała
T. Buxhövdena dowódcy rosyjskiego na wydanie swojej gazety. Początkowo sy-
tuacja nie przedstawiała się więc najgorzej. Lesznowski korzystał z poparcia
Magistratu, za jego zaś pośrednictwem − także Buxhövdena. Oczywiście, istnienie
"Gazety" było jednoznaczne z koniecznością dostosowania jej zawartości do
aktualnej sytuacji.

W styczniu 1795 r. pojawił się w Warszawie Włodek i z miejsca rozpoczął
starania o przywrócenie mu przywileju prasowego. Przyszło mu to niemal bez
trudu. 1 lutego 1795 r. Buxhövden zażądał od Magistratu przywrócenia praw

34 G i e ł ż y ń s k i, dz. cyt., s. 85. Smoleński twierdzi, że Lesznowski był właścicielem drukarni, co
w innym świetle stawiałoby jego stosunki z Włodkiem (por. S m o l e ń s k i, dz. cyt., s. 410). Jednocześnie
J. Szczepaniec stwierdza, że w posiadanie drukarni Lesznowski wszedł dopiero po ucieczce Włodka. W tym
stanie rzeczy staje się bardziej prawdopodobna informacja Giełżyńskiego (por. S z c z e p a n i e c, dz. cyt.,
s. 85).

35 S z c z e p a n i e c, dz. cyt., s. 85.



153"GAZETA KRAJOWA"

Włodkowi. Na mocy odzyskanego przywileju Włodek usunął Lesznowskiego z
"Gazety". Wydzierżawił też jego drukarnię.

Z kolei przystąpił do rozprawy z "Korespondentem Narodowym i Zagranicz-
nym" ks. Malinowskiego. Nie zdążył go jednak zniszczyć, bo 6 lipca 1796 r.
mieszkańcy Warszawy złożyli hołd nowemu władcy − Fryderykowi Wilhelmowi II.
Po akcie poddaństwa wszystkie polskie prawa i przywileje przestały obowiązywać,
a tym samym również monopol prasowy Włodka. Ponieważ jako wierny sługa
dworu petersburskiego nie był dobrze widziany w Berlinie, prawo do wydawania
"Gazety Warszawskiej" 10 lipca 1796 r. otrzymał nie on, ale Lesznowski, pod
warunkiem wypłacenia Włodkowi 200 dukatów tytułem odszkodowania. Włodek
wyjechał do Grodna, gdzie wydawał "Kurier Litewski".

Lesznowski 30 lipca 1796 r. doprowadził do umowy z ks. K. Malinowskim,
która zamykała "Korespondenta", a prenumeratorów odstępowała "Gazecie War-
szawskiej". Tę aż do swej śmierci w 1820 r. redagował Lesznowski, tworząc
podstawy przyszłego świetnego rozwoju "Gazety Warszawskiej", prowadzonej aż
do 1905 r. przez jego potomków36.

O ile przedstawienie redaktorów "Gazety" nastręczało wiele trudności, wska-
zanie pisujących w niej autorów jest prawie niemożliwe. Artykuły − niemal
niespotykane na łamach "Gazety Krajowej", częstsze w "Gazecie Wolnej War-
szawskiej" − w zasadzie nie były podpisywane. Zdarzały się artykuliki czy notatki,
w których pojawiało się sformułowanie "redaktorowie gazety"37. Oczywiście
mamy tu do czynienia z wypowiedzią odredakcyjną. Pozostaje jednak cała reszta
anomimowych materiałów.

Jak wspomnieliśmy, "Gazeta Krajowa" była szczególnie uboga w jakiekolwiek
artykuły. Prócz wyżej wzmiankowanych możemy co najwyżej odnaleźć notatkę
pochwalną na cześć hetmana Kossakowskiego − również sygnowaną przez redakcję.
Prawdopodobnie pean ten wyszedł spod pióra Włodka38. Rozwój tej formy
dziennikarskiej, jaką jest artykuł, uwidacznia się w dobie nieskrępowanego rozwoju
prasy w czasie trwania powstania kościuszkowskiego. Stąd większość artykułów
znajdziemy w "Gazecie Wolnej Warszawskiej". Część z nich można ewentualnie
przypisać Lesznowskiemu, zwłaszcza te, które dotyczyły istotnych problemów. Taki
charakter ma np. płomienny i zagrzewający do walki artykuł z pierwszego numeru
"Gazety Wolnej Warszawskiej"39.

36 O działalności Lesznowskiego po r. 1796 pisze T. Z. Bednarski (dz. cyt., s. 162-163).
37 "Gazeta Krajowa" nr 4 z 14 I 1794, dod., s. 47; nr 5 z 18 I 1794, dod., s. 59; nr 11 z 8 II 1794, dod.,

s. 131; nr 31 z 22 IV 1794, s. 365.
38 "Gazeta Krajowa" nr 25 z 29 III 1794, dod., s. 298-299.
39 "Gazeta Wolna Warszawska" nr 1 z 26 IV 1794, s. 1-3.



154 EWA M. ZIÓŁEK

Ciekawą formą zdobywania informacji były listy do redakcji, o które wcześniej
proszono prenumeratorów. Już Włodek usiłował w ten sposób uczynić swoją gazetę
bardziej interesującą, ale nie osiągnął spodziewanego sukcesu. Korespondencji w
"Gazecie Krajowej" opublikowano niewiele. Nie była ona na tyle ciekawa, by
uatrakcyjnić pismo. Przykładowo: w numerze 11 z 8 lutego 1794 r. zamieszczony
został list "obywatela z Litwy", ukrywającego się pod kryptonimem D. M. P.P.S.,
który podawał dwie recepty na lekarstwo przeciw zarazie bydła40. Mając w
pamięci apel Włodka o podpisywanie korespondencji, sądzić należy, że redakcja
znała nazwisko nadawcy listu.

Sytuacja i pod tym względem uległa radykalnej zmianie po wybuchu insurekcji.
Przez cały czas powstania napływały listy z prowincji, zarówno raporty wyższych
i niższych dowódców wojskowych, jak też relacje zwykłych obywateli, niekiedy
podpisane, najczęściej jednak podane anonimowo. Wszystkie dotyczyły aktualnej
sytuacji polityczno-wojskowej, bohaterskiej i patriotycznej postawy społeczeństwa,
jego poparcia dla walki z zaborcą. Często w "Gazecie" zamieszczano jedynie
fragmenty listów. Trudno dociec dlaczego: czy redaktorzy samowolnie je skracali,
czy może nie były one adresowane do redakcji, a ich właściwi adresaci przysyłali
wybrane przez siebie fragmenty do "Gazety"? Oczywiście publikowanie tego
rodzaju tekstów spełniało odpowiednią funkcję propagandową (np. list rosyjskiego
generała Chruszczowa do Naczelnika i odpowiedź Kościuszki41). Mamy też do
czynienia z listami skierowanymi np. do RNN, które zostały przekazane do
opublikowania. Dotyczy to przykładowo Ekstraktu z listu obywatela R. do Rady

Narodowej, wypisów z listów Wybickiego czy listu Mokronowskiego42.
Należy dodać, że niektóre oficjalne zarządzenia władz, czy to centralnych, czy

miejskich, prócz dokładnego przedruku wszystkich podpisów, jakimi były sygno-
wane, w "Gazecie" opatrywane bywały umieszczonymi w nawiasie kryptonimami
L.S. i M.P.43 Nie jesteśmy w stanie ich rozszyfrować. Słownik kryptonimów i

pseudonimów Bara też zadowalająco ich nie tłumaczy. Najprawdopodobniej kryją
się pod nimi osoby odpowiedzialne za dostarczanie materiału do druku i za
zgodność tekstu drukowanego w "Gazecie" z oryginałem.

Charakter informacyjny "Gazety" powodował, że odpowiednie organa władz
nadsyłały do niej swe uchwały, ustawy, rozporządzenia itp., aby podano je tą
drogą do publicznej wiadomości. Wiadomości z innych stron Polski otrzymywano

40 "Gazeta Krajowa" nr 11 z 8 II 1794, s. 121-122.
41 "Gazeta Wolna Warszawska" nr 26 z 22 VII 1794, s. 345-346.
42 "Gazeta Wolna Warszawska" nr 22 z 8 VII 1794, s. 300-301; nr 23 z 12 VII 1794, s. 310-311.
43 Por. "Gazeta Krajowa" nr 2 z 7 I 1794, dod., s. 21; nr 7 z 25 I 1794, dod., s. 82; "Gazeta Wolna

Warszawska" nr 12 z 3 VI 1794, dod., s. 166.



155"GAZETA KRAJOWA"

jeżeli nie dzięki korespondencji od prenumeratorów, to na pewno przez kurierów
rządowych. Władze po prostu przekazywały redakcji odpowiednie wiadomości z
prowincji. Z tą formą przepływu informacji mamy do czynienia przede wszystkim
podczas insurekcji. Ciekawą sugestię wysuwa A. Woltanowski, przypuszczając, że
informacje z Litwy czerpano z "Gazety Narodowej Wileńskiej"44. Cały serwis
informacyjny zagraniczny pochodził z prasy zagranicznej. Redakcja zarówno
"Gazety Krajowej", jak i "Gazety Wolnej Warszawskiej" obficie z niej korzystała,
nie zawsze nawet podając źródło, z którego przedrukowywała informacje. Dlatego
możemy ustalić listę jedynie najważniejszych tytułów prasowych, do których
sięgano (tylko niektóre z nich podano w brzmieniu oryginalnym, większość w
tłumaczeniu). Były to przede wszystkim: "Gazeta Hamburska", "Gazeta Berlińska",
"Gazeta Lipska", "Gazette de Deux Ponts", "Gazeta Kolońska". Wydaje się, że
korzystała z nich zarówno redakcja "Gazety Krajowej", jak i "Gazety Wolnej
Warszawskiej", która z upodobaniem zaczęła przedrukowywać także artykuły z
przychylnej Polsce i polskiemu powstaniu "The Morning Post"45.

"Gazeta" wobec wydarzeń krajowych i zagranicznych

Jak było wyżej powiedziane, "Gazeta Krajowa" była wierna nowym władzom,
i to równie dalece jak jej właściciel, T. Włodek, zaprzedany Rosjanom i ich "pols-
kim" interesom. Trudno zatem spodziewać się w niej jakichkolwiek ciekawych
wiadomości. Nie ma w niej wprawdzie komentarzy i interpretacji drukowanych
doniesień, tym niemniej sam ich dobór sprawia, że "Gazeta" jest nudna. Wydaje
się, że redakcja usiłowała przedstawić obraz kraju, w którym wszystko "wraca do
normy", a władze starają się jedynie proces ten przyśpieszyć. Cenzura narzucona
"Gazecie" w osobie jej właściciela, który miał przy tym ambicje uczynienia z niej
organu rządowego, zaważyła na poziomie i charakterze pisma. Wykładnikiem
postawy redaktorów była napisana w duchu wiernopoddańczym informacja o od-
wołaniu Sieversa i o "sprawiedliwym nieukontentowaniu" carycy z powodu orderów
uchwalonych jeszcze przez Sejm Wielki46, określany tu jako "sejm rewolucyjny".
Oczywiście, w ówczesnym odbiorze samo słowo "rewolucyjny" miało nieść za sobą
grozę gilotyny, mordów i niszczenia sprawiedliwego porządku. Nie był to
wprawdzie artykuł, a jedynie krótkie doniesienie, ale dobór użytych w
nim określeń zapowiadał jednoznacznie, czego można się spodziewać po
dalszych numerach "Gazety". Obraz Rzeczypospolitej ukazywała ona poprzez
pryzmat uniwersałów i rozporządzeń króla i Rady Nieustającej, nominacji na

44 W o l t a n o w s k i, dz. cyt., s. 36.
45 Np. "Gazeta Wolna Warszawska" nr 16 z 17 VI 1794, s. 218.
46 "Gazeta Krajowa" nr 3 z 4 I 1794, s. 2.



156 EWA M. ZIÓŁEK

urzędy i not Igelströma. Wiele numerów zostało wypełnionych wyłącznie nomi-
nacjami królewskimi na stanowiska w administracji państwowej i terytorialnej. Z
miejscowości poza Warszawą znalazły się jedynie dwa doniesienia o zgonach i
jedno o posiedzeniu w Szkole Głównej Wielkiego Księstwa Litewskiego47;
później sprawozdania z sejmików elekcyjnych. Można by jednak odnieść wrażenie,
że "Gazeta" pragnęła włączyć się w nurt prac nad urządzaniem nowych władz na
okrojonym terytorium, które obejmowały zmiany w składzie osobowym niemal
całej administracji. Niemniej popełnilibyśmy błąd ulegając temu wrażeniu. W
prasie, dodajmy, w prasie zmonopolizowanej, gdy ukazywała się tylko jedna gazeta
informacyjna, nie było miejsca na jakąkolwiek dyskusję, na przedstawienie
odmiennych zdań lub choćby na zarysowanie ogólnej sytuacji podzielonego kraju,
na zauważenie np. tego, że rozbiory wpłynęły fatalnie na stan gospodarczy skrawka
Królestwa Polskiego. Wydaje się, że "Gazeta" była potrzebna jedynie po to, aby
upowszechniać dekrety i uniwersały, rozporządzenia mające obowiązywać
wszystkich obywateli. Od siebie, co najwyżej, redakcja podawała nazwiska osób
przybyłych do Warszawy lub z niej wyjeżdżających, powiadamiała o pożarach48.
Serwis informacyjny był więc nader ubogi i jednostajny. Co więcej, aż do numeru
25 z 29 marca 1794 r. nie pojawiła się najmniejsza choćby wzmianka o nastrojach
panujących w kraju, o jakimkolwiek spisku czy próbie buntu. "Gazeta" zapewne
chciała pomniejszyć znaczenie buntowniczych nastrojów w mieście, pomijając je
milczeniem, by wmówić mniej zorientowanym czytelnikom, że w ogóle takie
tendencje nie istnieją. Po wybuchu powstania, którego to faktu nie dało się ukryć,
nadal przedstawiała przebieg wydarzeń w świetle not Igelströma i Buchholtza,
odpowiedzi króla i Rady Nieustającej. Wobec tego, co działo się w województwie
krakowskim, "Gazeta" przyjęła postawę na wskroś lojalną w stosunku do władz.
W numerze 27, a potem 29, redakcja stwierdzała, że ponieważ krąży wiele
błędnych informacji na temat wydarzeń krakowskich, może przekazywać wyłącznie
prawdziwe raporty urzędowe, których treści, rzecz jasna, nietrudno się domyślić49.
Natarczywość, z jaką pojawiały się te notatki, wskazywać może, że albo redakcja
otrzymywała listy z zapytaniami, dlaczego na łamach "Gazety" nie ma pewnych
wiadomości, albo że chciała w tych trudnych dniach przypodobać się władzom.

Wart odnotowania jest jaskrawy przykład służalstwa "Gazety" wobec ludzi w
opinii krajowej uchodzących za zdrajców. Znajdujemy go w dodatku do nume-
ru 25 z końca marca 1794 r., a więc z okresu, kiedy wiedziano już o wypadkach

47 "Gazeta Krajowa" nr 3 z 11 I 1794, s. 26; nr 5 z 18 I 1794, s. 51; nr 8 z 28 I 1794, s. 85.
48 "Gazeta Krajowa" nr 1 z 4 I 1794, s. 2; nr 2 z 7 I 1794, s. 13; nr 19 z 8 III 1794, s. 217; nr 20 z 11

III 1794, s. 229; nr 23 z 22 III 1794, s. 266; nr 25 z 29 III 1794, s. 289.
49 "Gazeta Krajowa" nr 27 z 5 IV 1794, s. 317; nr 29 z 12 IV 1794, s. 341.



157"GAZETA KRAJOWA"

w Krakowie. Jest to pean na cześć hetmana Kossakowskiego, z "najżywszym ukon-
tentowaniem" przez "Gazetę" przedrukowany50. Raporty rosyjskie publikowane na
łamach "Gazety Krajowej" opisywały liczne zwycięstwa wojsk carskich nad
"buntownikami" i "burzycielami porządku".

Drugim tematem powtarzającym się w wiadomościach krajowych zamieszcza-
nych w większości dodatków są upadłości banków. O tej sprawie dowiadujemy się
z urzędowych informacji specjalnej komisji powołanej w celu przejmowania
banków oraz z zawiadomień o licytacjach majątku Teppera i innych bankierów.
Problem ten pojawia się na łamach "Gazety Krajowej" niczym "deus ex machina",
bez żadnych wyjaśnień czy komentarzy redakcyjnych. Nie ma nawet najmniejszej
wzmianki o przyczynach bankructwa bankierów warszawskich. Dla współczesnych
były one jasne, tym niemniej "Gazeta" powinna zamieścić komentarz do tych
faktów. Jego brak należy tłumaczyć tym, że przedstawienie okoliczności upadku
wielkich fortun wymagałoby opisania wydarzeń politycznych minionych dwóch lat,
które "Gazeta" skrzętnie przemilczała.

Chociaż redakcja, jak to praktykowano do tej pory, ograniczała się do poda-
wania suchych informacji pozbawionych komentarzy, dobór materiałów wskazuje
jednoznacznie, jakie stanowisko zajmowała "Gazeta" wobec spraw krajowych. Nie
inaczej zresztą było z wiadomościami zagranicznymi. Zazwyczaj, niezależnie od
tego, z jakich pochodziły krajów, doniesienia te dotyczyły głównie spraw francus-
kich. Był to okres władzy jakobinów, okres wojny pierwszej koalicji z rewolucyjną
Francją. Redakcja przytaczając wiadomości za gazetami obcymi powstrzymywała
się od jakichkolwiek komentarzy. Powołując się na prasę zagraniczną, dokonywano
wszakże manipulacji. Większość doniesień rozpoczynała się od przedstawienia
sytuacji na frontach wojny z Francją oraz wysiłków czynionych przez inne kraje
dla wzmożenia interwencji. Zamieszczono nawet dokładne wyliczenie zdobyczy
wojennych państw koalicyjnych51. Jeśli chodzi o ruchy wojsk, to "Gazeta" po-
dawała wiadomości dotyczące floty angielskiej, armii pruskiej oraz austriackich
przygotowań do natarcia na Republikę Francuską. Łatwo zaobserwować, po czyjej
stronie były sympatie redakcji: o sukcesach państw koalicji można się było do-
wiedzieć na początku wiadomości zagranicznych, natomiast o niepowodzeniach
dopiero przy końcu numeru52.

Sporo miejsca w doniesieniach z Francji zajmowały relacje z obrad Konwen-
tu. Wydają się one w miarę obiektywnym przedstawieniem faktów. Ale i tutaj
możemy dostrzec swoiste nastawienie "Gazety". Jeśli osoby wymienione w rela-
cjach z posiedzeń rządu czy parlamentu angielskiego lub w opisie innych wyda-

50 "Gazeta Krajowa" nr 25 z 29 III 1794, dod., s. 298-299.
51 Np. o zdobyczach angielskich w Tulonie, por. "Gazeta Krajowa" nr 10 z 4 II 1794, s. 110-111.
52 Por. "Gazeta Krajowa" nr 10 z 4 II 1794, s. 110-111; "Gazeta Krajowa" nr 6 z 21 I 1794, s. 68.



158 EWA M. ZIÓŁEK

rzeń nie były tytułowane, to redakcja przed nazwiskiem dodawała przynajmniej
literkę p (pan). Tymczasem można przejrzeć wszystkie doniesienia z Francji i
okaże się, że ani Robespierre’a, ani członków Konwentu, zwłaszcza tych będących
bliżej władzy, "Gazeta" nie tytułuje mianem obywatela (którego to określenia
Francuzi w tym okresie używali nagminnie). Inna sprawa, że nawet w relacjach z
sesji Konwentu niewiele znajdziemy informacji, które nie mówiłyby ani o wojnie,
ani o aktach terroru. Najczęściej sesje te są relacjonowane dość szczegółowo, z
wymienieniem mówców i skrótowym przynajmniej podaniem treści ich wypowiedzi.

Prócz tego wśród wiadomości z Francji pojawiały się skrócone listy osób
ściętych w Paryżu za zdradę. Niektóre z nich podawały szczegóły z życia skaza-
nych, podkreślały ich zalety i zasługi (np. marszałka Lucnera53). Ponadto za-
mieszczano dane ilościowe, informując o liczbie straconych w różnych miastach
Francji. "Gazeta" przytaczała przede wszystkim te wypowiedzi i listy, w których
można było znaleźć opisy egzekucji, wiele miejsca poświęcała prześladowaniom
księży. Miało to oczywiście służyć celom propagandowym, obrzydzić polskim
czytelnikom rewolucję francuską i jej ideały, a także zniechęcić społeczeństwo, w
większości katolickie, do przygotowań powstańczych w kraju.

W numerze 16 "Gazety" opublikowano List partykularny z Paryża umieszczony

w "Gazecie Altońskiej" na dniu 11 lutego54, ukazujący obraz Paryża z trudem
dźwigającego się z upadku. Wyraźnie widać, że starano się przedstawić rewolucję
w jak najgorszym świetle, uwypuklić tendencyjnie jej okrucieństwo, aby wzbudzić
w czytelnikach strach przed nią, a zarazem litość dla więzionych i cierpiących
arystokratów. Czy nie o to głównie chodziło w krótkiej notatce rozpoczynającej
wiadomości z Paryża w numerze 19, mówiącej o tym, że córka Ludwika XVI zo-
stała przez Konwent pozbawiona bulionu?55 Zapewne z tego samego powodu
"Gazeta" tak obszernie opisywała trudności żywnościowe paryżan (te informacje
były przeznaczone dla mniej dostojnych czytelników, za to bardziej narażonych na
kłopoty materialne). Podobne obawy mógł zrodzić Wypis z listu z Paryża,
zamieszczony w numerze 2356. Jego autor opisywał niebezpieczeństwo, jakie
zagraża całej Europie ze strony Francji, której niemal całe społeczeństwo jeśli nie
stoi pod bronią, to w inny sposób wspomaga walczącą armię. W pierwszych dniach
kwietnia, kiedy było już oczywiste, że wybuchu powstania nie da się prze-
milczeć, wśród wiadomości z Francji nieprzypadkowo znalazła się informacja o
wykryciu spisku Fabre’a d’Eglantine, a potem herbertystów. Od numeru 28 "Ga-

53 "Gazeta Krajowa" nr 8 z 28 I 1794, s. 89-90.
54 "Gazeta Krajowa" nr 16 z 25 II 1794, s. 187-188.
55 "Gazeta Krajowa" nr 19 z 8 III 1794, s. 219.
56 "Gazeta Krajowa" nr 23 z 22 III 1794, s. 271-271.



159"GAZETA KRAJOWA"

zeta" obszernie relacjonowała proces, a na koniec zamieściła opis egzekucji57.
Nader wymownie zareagowała na wydarzenia rozgrywające się w kraju. Ze zdwo-
joną energią przystąpiła do ukazywania chaosu, okrucieństwa i rozprzężenia we
Francji − bo tak były dobierane materiały drukowane w dziale wiadomości
zagranicznych.

Nieodparcie nasuwa się wniosek, że "Gazeta" Włodka była jednym z wielu
środków nacisku na opinię krajową. Władze targowicko-rosyjskie czuły się nie-
pewnie, dążyły do stłumienia wszelkich przejawów niezadowolenia wśród Polaków,
do odciągnięcia jak największej liczby ludności od sprawy powstania narodowego.
Dlatego będąca na ich usługach "Gazeta" obok nieciekawych wiadomości
krajowych ukazywała systematycznie koszmarny obraz rewolucji i wszystkiego, co
mogłoby zagrozić Polsce w razie podobnego wystąpienia. Trzeba przyznać, że
wybrano ciekawą metodę. Powstrzymano się od zajadłych komentarzy, które
mogłyby odnieść skutek wręcz przeciwny od zamierzonego. Czytelnik stykał się
tylko z faktami: płomiennymi mowami i przeczącymi im aktami terroru. Zapewne
mało kto mógł się przekonać, że fakty podawane przez "Gazetę Krajową" były
umiejętnie wyselekcjonowane.

Oczywiście wybuch insurekcji i zmiany personalne w redakcji wpłynęły istotnie
na stosunek "Gazety" do spraw zarówno krajowych, jak i zagranicznych. Było to
już wzmiankowane powyżej. Obecnie zajmiemy się przedstawieniem zawartości
"Gazety Wolnej Warszawskiej" w okresie najświetniejszego rozkwitu prasy w ciągu
ostatnich lat XVIII w.

Stanowisko "Gazety", jej jak gdyby program, zostało zawarte w artykule wstęp-
nym w numerze 158. Redakcja deklarowała tu swoją patriotyczną postawę, go-
towość do służenia narodowi, z euforią opisywała pierwsze powstańcze zwycięstwa.
Jakkolwiek "Gazeta Wolna Warszawska" była półoficjalnym organem RZT, nie
ograniczała się do druku uniwersałów jedynie tej Rady. Przedrukowała też w
całości Uniwersał do województw i powiatów prowincji Wielkiego Księstwa

Litewskiego i miast wolnych, niezwykle rewolucyjny w treści, powołujący się na
przykład narodu francuskiego, a ostro występujący przeciwko królowi59. Jest
to o tyle ciekawy przejaw "wolności prasowej", że sama RZT raczej nie występo-
wała przeciw Stanisławowi Augustowi i starała się zachować umiarkowane stano-
wisko. Jak widać, nie narzuciła jednak "Gazecie" wyboru materiału do druku.
Stanowisko nowe i dość radykalne w swojej wymowie miał również komentarz
dotyczący sprawozdania z wykonania wyroków wydanych 8 maja na największych

57 "Gazeta Krajowa" nr 28 z 8 IV 1794, s. 333−334; nr 29 z 12 IV 1794, s. 345-346; nr 30 z 15 IV
1794, s. 356-357.

58 "Gazeta Wolna Warszawska" nr 1 z 26 IV 1794, s. 1-3.
59 "Gazeta Wolna Warszawska" nr 5 z 10 V 1794, dod., s. 68-70; nr 6 z 13 V 1794, dod., s. 81-82.



160 EWA M. ZIÓŁEK

zdrajców: Ankwicza, Ożarowskiego, Zabiełłę oraz biskupa Kossakowskiego. Cały
artykuł wyrażał poparcie dla oddanej sprawiedliwości. Zawierał też znamienne
zdanie: "Odrodni jej synowie! niech się dowiedzą, że teraz w Polszcze zbrodnie
dumnych magnatów nie ujdą bezkarnie"60.

Należy zauważyć, że deklaracja patriotyzmu i oddania sprawie powstania nie
była jedynie czczą przechwałką. "Gazeta Wolna Warszawska" wzięła udział w
zarządzonej przez RZT akcji zwalczania fałszywych informacji o powstaniu, jakich
pełno było w prasie zagranicznej, zwłaszcza niemieckiej. Wyrazem tego był
dwuipółstronicowy artykuł redakcji skierowany przeciwko szkalującym nas "Gazecie
Berlińskiej" i "Gazecie Hamburskiej". "Gazeta Wolna Warszawska" dementowała
fałszywe doniesienia. Jednocześnie redakcja Lecznowskiego nie dała się ponieść
na zbyt radykalne pozycje, stwierdzając, że nie po to wszczęto powstanie, aby
naśladować Francuzów (chodziło głównie o terror, który przerażał wtedy Europę),
ale jednocześnie dostrzegała podobieństwo walki obu narodów o swoje istnienie61.

Chyba jednak głównym zadaniem prasy zarówno tego, jak i poprzedniego
okresu było urabianie opinii publicznej, niezależnie jakimi środkami. Inna rzecz,
że ten rodzaj propagandy trafił w powstaniu na podatny grunt. Ludzie znajdowali
w prasie to, co znaleźć chcieli. Dlatego dopiero ostatnimi czasy zwrócono uwagę
na fakt, że "Gazeta Wolna Warszawska" nie zawsze dostarczała informacji
prawdziwych. Numer 19 przynosił np. doniesienie z Połągi z dnia 15 czerwca, w
którym była mowa o przejęciu korespondencji Repnina do generała Derfeldena
wraz z przedrukowanym fragmentem listu Katarzyny II do Repnina. List ten
nakazywał postępować okrutnie i bezwzględnie zarówno w stosunku do powstań-
ców schwytanych z bronią w ręku, jak i względem spokojnych obywateli. Wiado-
mość tę opatrzono odpowiednim komentarzem redakcji. Zwracano w nim uwagę
na bezwzględność wroga i podkreślano, że dla narodu nie ma innego wyjścia niż
walka62. Wiarygodność przytoczonego przez redakcję tekstu listu podważył do-
piero w 1936 r. L. Żytkowicz. Motywem, który spowodował to fałszerstwo, była
według niego chęć przeciwdziałania zgubnym dla Polski skutkom wydanej przez
Repnina odezwy do chłopów celem odciągnięcia ich od powstania. Fałszywa in-
strukcja, obnażająca jednakowoż prawdziwe zamiary Katarzyny, miała powstrzy-
mać chłopów przed rewoltą antypowstańczą w rodzaju koliwszczyzny z
1768 r.63 Przychylamy się w tym względzie do zdania Żytkowicza, pamiętając
jednocześnie choć powód fałszerstwa może nie przez wszystkich współczesnych

60 "Gazeta Wolna Warszawska" nr 5 z 10 V 1794, s. 65-66; cyt. zdanie na s. 65.
61 "Gazeta Wolna Warszawska" nr 9 z 24 V 1794, dod., s. 121-124.
62 "Gazeta Wolna Warszawska" nr 19 z 28 VI 1794, s. 256.
63 Ż y t k o w i c z, dz. cyt.



161"GAZETA KRAJOWA"

był uświadamiany, to jednak było ono obliczone na jeden efekt: zjednoczenie
całego społeczeństwa wokół sprawy powstania narodowego.

Nie jesteśmy natomiast w stanie przedstawić i zinterpretować stanowiska
redakcji "Gazety" wobec sprawy wieszań czerwcowych, ponieważ dysponujemy
zdekompletowanym numerem "Gazety Wolnej Warszawskiej" z 1 lipca, a właśnie
w tym numerze najprawdopodobniej znalazły się odnośne informacje. Tym niemniej
wiemy, że "Gazeta" nie popadała w skrajności, bo wydarzenia z 28 czerwca
wyraźnie określiła jako zbrodnie i podała wyrok sądowy skazujący winnych wyżej
wymienionych zajść64.

"Gazeta Wolna Warszawska" nie wyrażałaby "ducha czasów", gdyby pomijała
zmagania wojsk powstańczych z przeważającymi siłami interwencyjnymi rosyjskimi
i pruskimi, a także przemilczała udział włościan w walce o wolność ojczyzny.
Należy nawet sądzić, że to właśnie doniesienia z frontu przyciągały czytelników
do "Gazety". Wiele miejsca zajmowały raporty dowódców. Rzecz jasna, dla celów
propagandowych szeroko rozwodzono się nad zwycięstwami polskimi, rozmiary
niepowodzeń natomiast skrzętnie pomniejszano, szczególnie wtedy, gdy wojska
nieprzyjacielskie zbliżały się już do Warszawy. Inną nutą propagandową było
poruszanie sprawy włościańskiej. W wielu listach i raportach znajdowały się liczne
wzmianki o patriotycznej postawie ludności wiejskiej. Ale najmocniej zostało to
podkreślone w artykule opisującym męstwo wieśniaków w bitwie pod Racławicami.
Autorzy ukazywali wielkoduszność chłopów-powstańców, którzy przy podziale
łupów "zwołali z okolic swych braci i odstąpili im największe części zdobyczy w
nagrodę szkód przez stratowanie pól poniesionych"65. Informacja ta znalazła się
na pierwszej stronie i z całą pewnością miała spełniać zadanie
propagandowe; ukazać męstwo i szlachetność prostego ludu jako przykład
właściwej postawy patriotycznej. Ale nie możemy zgodzić się, jakoby ten
fakt (jak też artykuł dotyczący wyroków z 8 maja i inne artykuły cytowane przez
Drewnowskiego) dowodził "jakobinizmu" "Gazety"66. Co więcej, w miarę moż-
ności "Gazeta" starała się oszczędzać osobę monarchy, o czym świadczy szybkie
wycofanie się redakcji z ujawniania list osób opłacanych przez ambasadę rosyj-
ską. Wszystkie przykłady, które przytacza Drewnowski, są prawdziwe. Są nawet
radykalne jak na ówczesne czasy. Można znaleźć ślady wpływów jakobińskich,
jak wcześniej o tym mówiliśmy − zapewne pod wpływem ks. F. Dmochowskiego,
któremu, jako szefowi Wydziału Instrukcji, z konieczności prasa w jakiś sposób
podlegała. Tym niemniej nie jest to zjawisko na tyle często spotykane w "Gaze-
cie Wolnej Warszawskiej", aby można było ją zakwalifikować jako gazetę jako-

64 "Gazeta Wolna Warszawska" nr 27 z 26 VII 1794, dod., s. 365.
65 "Gazeta Wolna Warszawska"" nr 2 z 29 IV 1794, s. 17.
66 D r e w n o w s k i, dz. cyt., s. 220-226.



162 EWA M. ZIÓŁEK

bińską. Jest to raczej próba oddziaływania na całe społeczeństwo w sposób
skuteczny, w duchu tych wszystkich idei, które przyświecały organizatorom zrywu
narodowego, a nie jedynie skrajnemu ich odłamowi. Wiemy też, że "Gazeta Wolna
Warszawska" była jedną z dwu gazet, które mogły wychodzić po stłumieniu
powstania. Nie wydaje się, aby władze rosyjskie zgodziły się na to, gdyby
poprzednio była ona istotnie aż tak radykalna.

Od ostatnich dni lipca przez cały sierpień prócz raportów generalicji i bardzo
krótkich informacji o przebiegu walk nie podawano w "Gazecie" szerszych wia-
domości na temat trwającego w tym czasie oblężenia Warszawy. Wytłumaczenie
tego znajdziemy w numerze 37 z 30 sierpnia. Redakcja stwierdzała w nim, że nie
chcąc podawać nieprawdziwych doniesień, celowo ograniczała ich liczbę. Dowódcy
natomiast nie mieli czasu na pisanie obszernych relacji bezpośrednio z pola
walki67. Dopiero w numerze 40 całą pierwszą stronę "Gazety" zajął artykuł
redakcyjny, będący wyrazem radości z odniesionego zwycięstwa i wiary w moż-
liwość "wybicia się na niepodległość". Redakcja wyolbrzymiła może rozmiary
klęski pruskiej, ale na pewno wyraziła dumę z męstwa polskiego wojska68.

Nakreślona tu ogólna linia działalności "Gazety Wolnej Warszawskiej" miała
na celu − jak mogliśmy zaobserwować − pobudzenie społeczeństwa do maksy-
malnego wysiłku, wzbudzenie zaufania do wojska powstańczego i jego dowódców
(czemu służyło np. przemilczanie rozmiarów klęsk). Ta linia nie zmieniła się
prawdopodobnie do końca października, mimo widocznych już symptomów nie-
dalekiej klęski. Trudno jednak napisać coś bliższego na ten temat, gdyż znów
brakuje odpowiednich numerów (od 46 do 52). W pozostałych trzech wyczuć już
można przygnębienie z powodu ponoszonych porażek69.

Warto może napisać o jeszcze jednej sprawie, bezpośrednio nie związanej z
wyżej omawianymi, ale naszym zdaniem ważnej. Otóż 23 sierpnia "Gazeta Rzą-
dowa" zaczęła drukować listę dostojników przekupionych przez zaborców. Za nią
(w numerze 36 z 26 sierpnia) powtórzyła tę listę "Gazeta Wolna Warszawska".
Druk owych materiałów wywołał burzę, zwłaszcza że pojawiło się w nich imię
króla. To wmieszanie monarchy spowodowało i jego żywy protest, i konsternację
w RNN. Konsekwencją z kolei protestu króla było wydrukowanie przez "Gazetę
Wolną Warszawską" jego odezwy opatrzonej odpowiednim nakazem RNN. W swym
komentarzu redakcja stwierdzała, że czyni to z poczucia obowiązku naprawienia
krzywdy, skoro okazało się, iż nie były to informacje prawdziwe70. Wy-

67 "Gazeta Wolna Warszawska" nr 37 z 30 VIII 1794, s. 469.
68 "Gazeta Wolna Warszawska" nr 40 z 9 IX 1794, s. 517-518.
69 Znajdziemy tu w całości przedrukowany raport ks. Józefa Poniatowskiego, donoszący o krwawych

walkach i przegranych, por. "Gazeta Wolna Warszawska" nr 53 z 25 X 1794, s. 685-686.
70 "Gazeta Wolna Warszawska" nr 37 z 30 VIII 1794, dod., s. 489. Listy tej, niestety, nie jesteśmy w



163"GAZETA KRAJOWA"

dział bezpieczeństwa wkrótce po tym incydencie nakazał "Gazecie Rządowej"
zamieszczenie sprostowania Wydziału oraz listu do Sądu Kryminalnego, czego nie
uczyniono. Zrobiła to jednak "Gazeta Wolna Warszawska"71. Zarówno komentarz,
jak i Kopia biletu do Gazety Rządowej utrzymane są w ostrym tonie i nie
pozbawione złośliwości. Rzucają nieco światła także na stosunki pomiędzy
redakcjami obu gazet. Wydaje się, że były one dalekie od przyjaznych. To też
można by uznać za pośredni dowód, że Lesznowski nie był zwolennikiem "jako-
binizmu". Jego adwersarzem był bowiem, jak pamiętamy, ks. Dmochowski − jeden
z jakobinów warszawskich, choć mniej radykalny.

Jeśli chodzi o sprawy międzynarodowe, hierarchia ważności nie zmieniła się.
Nadal problemem pierwszoplanowym była rewolucja i wojna koalicji z Francją. Nie
będziemy więc powtarzać tego, co zostało już powiedziane. Warto jednak
zauważyć, że zmienił się stosunek do rewolucji. Przestała być ona swego rodzaju
straszakiem, zaczęła się stawać wzorem walki jednego narodu przeciw całej
Europie.

"Gazeta Wolna Warszawska" w momencie, kiedy przestała funkcjonować cen-
zura rosyjska, ujawniła swoje prawdziwe sympatie polityczne (i, dodajmy, sympatie
sporego odłamu społeczeństwa). Wyraziło się to w uważnym śledzeniu zmagań
Republiki Francuskiej z wojskami koalicji. Jeszcze wyraźniej świadczyła o tym
aprobata wyroków Trybunału Rewolucyjnego, jaka pojawiła się w postaci krótkiego
komentarza, utrzymanego w tonie spokojnym, wyjaśniającego, dlaczego były one
konieczne72. Ale istota sprawy polegała na czym innym. "Gazeta Wolna
Warszawska" wiadomości zagraniczne włączała do całego jakby "bloku
propagandowego" na rzecz powstania. Wszystko, co dotyczyło Francji, miało być
przykładem przede wszystkim, jak się zdaje, możliwości walki, ofiarności narodu
itp. Zwycięstwa rewolucyjnej Francji winny krzepiąco oddziaływać na naród polski,
pobudzać go do większego wysiłku. Przykład Francji miał też oddziaływać odstra-
szająco na zdrajców i przeciwników powstania. Aprobata wyroków Trybunału
Rewolucyjnego nie była aplauzem dla metod terroru w ogóle, ale raczej uznaniem
konieczności eliminowania jednostek niszczących walczące państwo od wewnątrz
poprzez intrygi i zdradę. I chyba nie przypadkiem w cytowanej mowie
Robespierre’a wyróżniono kursywą zdanie: "Źli obywatele największymi są wro-
gami ojczyzny"73. W komentarzu redakcji zaznaczono, że przedruk tej mowy ma
służyć tym, którzy chcą "wielkich myśli republikańskich się dowiedzieć". Ale

stanie omówić, gdyż brak jest odpowiedniego numeru w roczniku "Gazety", którym dysponujemy. Natomiast
informacje o całym zajściu znaleźć można w artykule W. Tokarza Papiery ambasady rosyjskiej, [w:] Rozprawy

i szkice, t. I, Warszawa 1959, s. 151-166.
71 "Gazeta Wolna Warszawska" nr 30 z 2 IX 1794, dod., s. 502-503.
72 Np. "Gazeta Wolna Warszawska" nr 13 z 7 VI 1794, s. 176.
73 "Gazeta Wolna Warszawska" nr 19 z 28 VI 1794, dod., s. 265.



164 EWA M. ZIÓŁEK

czy w gruncie rzeczy nie chodziło o to jedno zdanie? Tym bardziej wydaje się to
prawdopodobne, gdy zdamy sobie sprawę, jaka sytuacja wytworzyła się w
Warszawie w okresie narastania konfliktu wokół sprawy ukarania winnych zdrady.
Musimy pamiętać, że ten numer "Gazety" ukazał się 28 czerwca, w dniu, kiedy lud
dokonał samosądu na zdrajcach przetrzymywanych jeszcze w więzieniu. Artykuł
ten był więc jak gdyby głosem redakcji w dyskusji na temat karania winnych tego
przestępstwa.

"Gazeta Wolna Warszawska" wprost i pośrednio obiecywała pomoc z zagranicy
oraz jej poparcie dla Polski. Jakby chcąc wesprzeć siły powstania, wlać więcej
nadziei w serca rodaków, zapowiadała rychłe wystąpienie Szwecji i Turcji prze-
ciwko Rosji. O ile w doniesieniach ze Szwecji była mowa jedynie o przygotowa-
niach do wojny, o tyle w wypadku Turcji niedwuznacznie dawano do zrozumienia,
że w planach tureckich powstanie polskie i wojna turecko-rosyjska miałyby się
wzajemnie wspierać74. Jednocześnie opisy sukcesów wojsk francuskich miały
przekonać czytelników, że niedługo państwa koalicji padną pod ciosami zwycięskiej
Republiki. W ten sposób rysowały się wspaniałe perspektywy dla powstania.
Oczywiście ich ukazanie miało wpłynąć dodatnio na powstańcze nastroje
społeczeństwa polskiego, zachęcić walczących do wytrwania na posterunku aż do
chwili, kiedy do Polski dotrze pomoc i runą mocarstwa rozbiorcze. Nie szczędziła
więc "Gazeta" różnych dowodów, świadczących o zainteresowaniu państw
zachodnich losem Rzeczpospolitej. Temu celowi służyły np. wzmianki o wyku-
pywaniu w Paryżu portretów Naczelnika Kościuszki czy optymistyczne przedruki
z "The Morning Post"75, gazety bardzo przychylnej sprawie polskiej (np. wypo-
wiedzi parlamentarne skierowane przeciw subsydiowaniu Prus, które tych funduszy
nie zużyją przeciwko Francji, ale dla utopienia we krwi powstania
kościuszkowskiego, a także inne dowody zainteresowania dworu angielskiego
naszym krajem).

Jak z tego wynika, "Gazeta Wolna Warszawska" prowadziła akcję propagandową
na szeroką skalę i umiejętnie wykorzystywała posiadane materiały. Może warto
przy tej okazji zauważyć, że o ile sukcesy francuskiej armii rewolucyjnej w
"Gazecie Krajowej" były albo pomijane, albo pojawiały się na końcu numeru, o
tyle na łamach "Gazety Wolnej Warszawskiej" mamy do czynienia z eksplozją
zwycięstw francuskich, co też uważnemu czytelnikowi powinno wydać się nieco
podejrzane.

Po upadku insurekcji wychodząca wówczas "Gazeta Warszawska" wróciła do
wzorców "Gazety Krajowej" Włodka. Nie będziemy tu omawiać kolejno ukazują-

74 "Gazeta Wolna Warszawska" nr 7 z 17 V 1794, s. 87; dod. do nr 7, s. 97.
75 "Gazeta Wolna Warszawska" nr 13 z 7 VI 1794, s. 176; nr 9 z 24 V 1794, s. 119; nr 10 z 27 V 1794,

s. 134.



165"GAZETA KRAJOWA"

cych się na jej łamach rozporządzeń Magistratu i generała Buxhövdena, dotyczą-
cych opieki nad lazaretami, rekwizycji dla wojsk rosyjskich stacjonujących w
Warszawie itp., bo nie znajdziemy w nich żadnych interesujących wiadomości.
Może poza jedną, a mianowicie zaleceniem generała Buxhövdena, zakazującym
ludności okupowanej stolicy kupowania sprzętów, furażu i innych rzeczy od
żołnierzy rosyjskich76. To zarządzenie może rzucić trochę światła na sytuację i
stosunki panujące w mieście. Generalnie jednak widać ciężką rękę cenzury spo-
czywającą na "Gazecie Warszawskiej", która jest wręcz nudna. Akcentem dość
zaskakującym jest więc pojawienie się dwu ogłoszeń: Głosu biednych o ratunek

oraz Prośby do dam warszawskich o szarpie77. Widać, że redakcja podjęła i w
miarę swoich możliwości realizowała hasło niesienia pomocy rannym i chorym
"braciom" (chodzi oczywiście o powstańców, choć słowo to nie pada ani razu).
Oba ogłoszenia znajdują się w dodatku, pierwsze nawet w dziale ogłoszeń drob-
nych ("Doniesienia"). Oba wydrukowane petitem, jakby nieśmiało, dyskretnie, na
końcu gazety. Zapewne obawiano się, że zamieszczenie tego rodzaju ogłoszeń na
bardziej wyeksponowanym miejscu (np. zamiast rozporządzeń porządkowych
nowych władz) nie byłoby tolerowane. Jednakże była to inicjatywa ważna i warta
odnotowania.

Jeśli chodzi o wiadomości zagraniczne, nadal królowały niepodzielnie donie-
sienia z Francji i z frontów wojny koalicji z Francją. "Gazeta" podawała stresz-
czenia przebiegu obrad Konwentu oraz informacje o zwycięstwach wojsk francu-
skich. Powróciły na jej łamy relacje z Wiednia, których w okresie insurekcji
prawie nie było. Teraz drukowano je regularnie na dowód "normalizacji stosunków"
z sąsiadami.

Informacje zagraniczne były na ogół bezbarwne, może z wyjątkiem dotyczących
Francji. Informatorzy "Gazety Warszawskiej" pisali o powszechnym pragnieniu
pokoju, wyraźnym zwłaszcza po upadku Robespierre’a i jakobinów. Warto
zaznaczyć, że w okresie powstania "Gazeta Wolna Warszawska" nie poinformowała
o tym fakcie. Teraz zaś pisała o zmęczeniu wojną w całej Europie78.

Widzimy więc wyraźnie, że ostatnie numery z 1794 r. nawiązywały do pierw-
szych numerów "Gazety Krajowej". Upadek powstania zaważył znacząco na po-
ziomie "Gazety". Zniknęły artykuły, zabrakło nawet prób kształtowania w jaki-
kolwiek sposób opinii publicznej. "Gazeta" cofnęła się w swoim rozwoju bardzo
daleko w porównaniu z tym, co osiągnęła w okresie insurekcji. Wiało z niej
zresztą nie tylko nudą, ale i jakimś przygnębieniem, charakterystycznym w tym

76 "Gazeta Warszawska" nr 58 z 22 XI 1794, dod., s. 749.
77 "Gazeta Warszawska" nr 60 z 29 XI 1794, dod., s. 772; nr 64 z 13 XII 1794, dod., s. 811.
78 "Gazeta Warszawska" nr 66 z 20 XII 1794, s. 922-923 i 925.



166 EWA M. ZIÓŁEK

czasie dla całego społeczeństwa, zawiedzionego w swojej kilkumiesięcznej nadziei
na odzyskanie niepodległego bytu państwowego.

Powyższa analiza nie pretenduje do wyczerpania całości problemu. Nie omó-
wiono np. zupełnie strony technicznej "Gazety", jej szaty graficznej, rozmieszczenia
informacji. Mimo to rysuje się kilka interesujących wniosków. Widzimy przede
wszystkim, że warunki polityczne, w jakich ukazywała się, miały ogromny wpływ
na jej zawartość. Jeśli mówimy, że "Gazeta Krajowa" była niezależna, to znaczy
to tyle, że nie narzucała swoich poglądów poprzez komentarze. Jak próbowano
wykazać, można jednak było to robić w inny sposób: przez umiejętny dobór
materiałów. Lesznowski odrzucił to założenie "niezależności". "Gazeta Wolna
Warszawska" miała służyć określonym celom propagandowym. Ale to właśnie
warunki polityczne wpłynęły na takie czy inne podejście redakcji do formowania
treści gazety. Z nimi też związane było pojawienie się artykułu, w "Gazecie
Krajowej" np. formy zupełnie nieobecnej.

Nie można natomiast stwierdzić, z jakim odbiorem w społeczeństwie spotkała
się "Gazeta". "Gazeta Krajowa" zapewne nie była zbyt popularna. Co do "Gazety
Wolnej Warszawskiej", musiałyby to ustalić dalsze badania źródłowe.

"NATIONAL GAZETTE" − "WARSAW FREE GAZETTE" − "WARSAW GAZETTE" IN 1794

S u m m a r y

The paper presents the founding of one Warsaw newspapers i.e. "National Gazette" in 1794. The paper
considers the problem of the Gazette’s dependence on the pro-Russian authorities. Some changes at the editorial
office as well as in the contents of the newspaper hase been dealt with. Those changes coincide with the
political changes in the country. After the outbreak of Kościuszko’s Insurrection the title was changed into
"Warsaw Free Gazette". The editorial office also changed their approach to what was going on in the country.
The next change concerned the period after the collapse of the insurrection. The gazette, as "Warsaw Gazette",
had to adjust itself once again to new circumstances. The present paper shows some mechanisms or procedures
applied in order to accomplish propaganda aims. The paper characterizes also people working in the gazette in
question and first of all its owners − Tadeusz Włodek and Antoni Lesznowski as well as Chreptowicz, Włodek’s
colaborator.

Translated by Jan Kłos


