The Meaning of Meeting as an Existential Event in the Perspective of the Unity Paradigm

  • Arkadiusz Wąsiński Zakład Andragogiki i Gerontologii Społecznej, Wydział Nauk o Wychowaniu, Uniwersytet Łódzki
Keywords: paradigm of unity, meeting, existential event, gift

Abstract

DOI: https://doi.org/10.1515/pepsi-2016-0005

The article discusses the key meaning of meeting, understood as an existential event and considered in the perspective of the paradigm of unity. The two mentioned categories: meeting and paradigm of unity are not presented in the literature in the context of their direct relation to each other. Therefore, the main problem presented in the paper is: how far they are cognitively relevant. The starting point for reflections is the recognition of a meeting situation in the perspective of human spiritual development which happens through turning towards the other. This development is experienced in overcoming the tension between the declarative attitude towards the mutual love and the real act expressing the actual openness to this gift. According to Chiara Lubich, the gift of love is the central category of the paradigm of unity. If we follow Thomas Kuhn and define the paradigm as a worldview that unites a community in their holistic vision of the world, then it is the meeting that is an integral and necessary element of this paradigm. Experiencing a meeting, in this context, is the condition for reaching the spiritual unity in a community of people who are led by mutual love and out of that love bear with one another in their otherness.

References

Biela, A. (2006). A paradigm of the unity in social sciences. Journal for Perspectives of Economic, Political and Social Integration. Journal for Mental Changes, Vol. XII, No 1-2, pp. 167-177.
Biela, A. (2013). Paradigm of Unity as a Prospect for Research and Treatment in Psychology. Journal for Perspectives of Economic, Political and Social Integration, Vol. XIX, No 1-2, pp. 207-227.
Binswanger, L. (1958). The Case of Ellen West – An Anthropological-Clinical Study. [In:] R. May, E. Angel & H.F. Ellenberger (eds.). Existence: A New Dimension in Psychiatry and Psychology. New York: Basic Books.
Buber, M. (1992). Ja i Ty. Wybór pism filozoficznych. Przekł. J. Doktór, Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX.
Buber, M. (1993). Problem człowieka. Przekł. R. Reszke, Warszawa: Fundacja ALETHEIA – Wydawnictwo SPACJA.
de Bono, E. (2001). Z nowym myśleniem w nowe tysiąclecie. Poznań: Dom Wydawniczy REBIS [tytuł oryginału: New Thinking for the New Millennium].
Frankl, V. (1978). Nieuświadomiony Bóg. Przekł. B. Chwedeńczuk, Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX.
Frankl, V. (2012). Bóg ukryty. W poszukiwaniu ostatecznego sensu. Przekł. A. Wolnicka, Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca.
Górzna S. (2012). „Inny” w filozofii Emmanuela Lévinasa. Słupskie Studia Filozoficzne, nr 11, s. 57-70.
Grochmal, S. (2014). Mental and cultural changes of enterprise management in accordance with the paradigm of unity. Journal for Perspectives of Economic, Political and Social Integration, Vol. XX, No 1-2, pp. 105-134.
Heidegger, M. (2010). Bycie i czas. Przekł. B. Baran, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN [tytuł oryginału: Sein und Zeit]
Jaspers, K. (1991). Rozum i egzystencja. Przekł. i wstęp Cz. Piecuch. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. [tytuł oryginału: Vernunft und Existenz]
Kierkegaard, S. (2008). Czyny miłości. Kilka rozważań chrześcijańskich w postaci mów S. Kierkegaarda. Przekł., wstęp i przypisy A. Szwed. Kęty: Wydawnictwo Marek Derewiecki. [tytuł oryginału: Kjerlighedens Gjerninger].
Krąpiec, M.A. (2002). Człowiek, prawo i naród. Lublin: Fundacja Lubelska Szkoła Filozofii Chrześcijańskiej.
Kuhn, T.S. (2001). Struktura rewolucji naukowych. Przekł. H. Ostromęcka, Warszawa: Fundacja ALETHEIA.
Lévinas, E. (1998). Całość i nieskończoność. Esej o zewnętrzności. Przekł. M. Kowalska. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. [tytuł oryginału: Totalité et Infini. Essai sur l’extériorité]
Lubich, Ch. (1986). Tylko jedno. Katowice: Księgarnia św. Jacka.
Lubich, Ch. (2007). Charyzmat jedności. Kraków: Wydawnictwo Fundacja Mariapoli.
May, R. (1978). Miłość i wola. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy. [tytuł oryginału: Love and Will].
May, R. (1995). O istocie człowieka. Szkice z psychologii egzystencjalnej. Przekł. M. Moryń, Z. Wiese. Poznań: Dom Wydawniczy REBIS. [tytuł oryginału: The Discovery of Being. Writings in Existential Psychology].
Sartre, J.P. (1956). Being and Nothingness. Translated and with an introduction by Hazel E. Barnes. Used by permission of the Philosophical Library, New York and International Thomson Publishing Services.
Szwabowski O. (2014). Paradygmat i pedagogika. HYBRIS, nr 25, s. 110-138. https://www.academia.edu/9409251/Paradygmat_i_pedagogika
Tatarkiewicz, W. (1999). Historia filozofii. T. 3. Filozofia XIX wieku o współczesna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 350-352
Tischner, J. (2000). Myślenie według wartości. Kraków: Wydawnictwo ZNAK.
Tischner, J. (2012). Filozofia dramatu. Kraków: Wydawnictwo ZNAK.
Turowski, J., (1999). Socjologia. Małe struktury społeczne. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.
Węgrzecki, A. (1992). O poznaniu drugiego człowieka. Kraków: PAT.
Węgrzecki, A. (2014). Wokół filozofii spotkania. Kraków: Wydawnictwo WAM.
Wojtyła, K. (2000). Osoba i czyn oraz inne studia antropologiczne [w:] T. Styczeń,
W. Chudy, J.W. Gałkowski, A. Rodziński, A. Szostek (red.). Człowiek i Moralność IV. Lublin: Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego KUL, s. 93.
Published
2019-04-09
Section
Articles