Christian Context of Disability and Special Education Nowadays

  • Ewa Domagała-Zyśk Institute of Pedagogy, The John Paul II Catholic University of Lublin
Keywords: disability; John Paul II; Jean Vanier; mercy; brotherhood

Abstract

DOI: https://doi.org/10.1515/pepsi-2017-0013

Disability studies and special educational needs studies are becoming more and more popular nowadays as researcher got more evidence about both needs and potential of persons with disabilities. Investigating new possibilities and way of normalisations should be defi nitely based on stable anthropological principle as only then one can be sure that persons with disabilities are treated with brotherhood, dignity and respect, not as object of therapy, rehabilitation and medical procedures, but fully human subjects at every stage of their life. The aim of the paper is to draw fundaments of Christian special education as a perspective that may form a basis for both research and counselling and rehabilitation practice. This perspective founded on principles of Christianity enriched with writings on disability of such persons as John Paul II and Jean Vanier is a guarantee of full development of persons with disabilities and/or special needs.

References

Barnes, C. (2003). What a difference a decade makes: reflections on doing “emancipatory” disability research. Disability and Society, No 18 (1),13-17.
Chudy, W. (1988). Sens fi lozofi czny kondycji człowieka niepełnosprawnego. In: D. Kornas Biela (ed.) Osoba niepełnosprawna i jej miejsce w społeczeństwie. Lublin: RW KUL, 105-122.
Chudy, W. (1988a). Powołanie osoby niepełnosprawnej w nauczaniu papieża Jana Pawła II. In: D. Kornas-Biela (ed.), Osoba niepełnosprawna i jej miejsce w społeczeństwie, 123-149. RW KUL, Lublin.
Chudy, W. (1988b). Sens fi lozofi czny kondycji człowieka niepełnosprawnego, In: D. Kornas-Biela (ed.), Osoba niepełnosprawna i jej miejsce w społeczeństwie. RW KUL, Lublin, 105-122.
Chudy, W. (2007). Istota pedagogiki personalistycznej. In: A. Rynio (ed.) Wychowanie chrześcijańskie. Między tradycją a współczesnością. Lublin: Wydawnictwo KUL, 271-295.
Domagała-Zyśk, E. (2005). Pedagog wobec osoby niepełnosprawnej i chorej w nauczaniu Jana Pawła II. In: M. Nowak. C. Kalita (ed.) Pedagogiczna inspiracja w nauczaniu Jana Pawła II. Biała Podlaska, 438-454.
Domagała-Zyśk, E. (2006). Osoba chora, niepełnosprawna, cierpiąca jako wezwanie do poszukiwania sensu. Nauczanie Jana Pawła II w kontekście „teologii niepełnosprawności” Jeana Vaniera. In: ks. J. Śledzianowski, T. Sakowicz Jan Paweł II stróżem ludzkiej rodziny. Kielce: Zakład Profi laktyki Społecznej i Resocjalizacji Akademii Świętokrzyskiej, 149-162.
Domagała-Zyśk, E. (2007). Kształtowanie adekwatnych postaw wobec osób niepełnosprawnych. In: A. Rynio (ed.) Wychowanie chrześcijańskie. Między tradycją a współczesnością. Lublin: Wydawnictwo KUL, 922-931.
Domagała-Zyśk, E. (2007). Praca osób z niepełnosprawnością w świetle encykliki Laborem Exercens Jana Pawła II. In: E. Konowaluk, M. Nowak (2007). Praca – etos – wychowanie. Biała Podlaska: Wydawnictwo PWSZ im. Papieża Jana Pawła II, 124-130.
Domagała-Zyśk, E. (2009). Elementy „fi lozofi i niepełnosprawności” Jeana Vaniera a współczesne tendencje rozwiązywania problemów osób z niepełnosprawnością. In: A. Szudra, K. Uzar Personalistyczny wymiar filozofi i wychowania. Wydawnictwo KUL, 279-292.
Domagała-Zyśk, E. (2010). Chrześcijańska pedagogika niepełnosprawności – współczesne wyzwania. In: J. Michalski, A. Zakrzewska (ed.) Pedagogika chrześcijańska. Tradycja, współczesność, nowe wyzwania. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, 495-509.
Domagała-Zyśk, E. (2013). Mistrzostwo trwania we wspólnocie. Jean Vanier i jego dzieło. In: M. Nowak, R. Jusiak, J. Mazur Źródła wielkości mistrzów. Księga jubileuszowa dedykowana Profesorowi Piotrowi Pawłowi Gachowi. Lublin: Wydawnictwo KUL, 497-508.
Domagała-Zyśk, E. (2015). Inspiracje Jeana Vaniera dla budowania rodziny jako wspólnoty. Roczniki Teologiczne – Zeszyty Nauk o Rodzinie 10(62), Tom LXII, zeszyt 10, 19-31.
Dykcik, W. (2001). Pedagogika specjalna. Poznań: Wydawnictwo UAM.
Jan Paweł II (1985). List Apostolski Ojca Świętego Jana Pawła II do Młodych Całego Świata z okazji Międzynarodowego Roku Młodzieży 1985, In: Jan Paweł II (1991). W drodze na Jasną Górę. Jan Paweł II do Młodych. Libreria Editrice Vaticana, Edizioni Aquila Bianca, Citta del Vaticano.
John Paul II (1983). Musicie od siebie wymagać. Przemówienia z I i II pielgrzymki do Polski, 2 – 10 VI 1979 i 16 – 23 VI 1983, W Drodze, Poznań 1984, 84-87.
John Paul II (1984a) Apostolic Letter Salvifi ci Doloris – on Christian meaning of human suffering. Retrieved from: http://w2.vatican.va, accessed 17.11.2015.
John Paul II (1984b). Jesteście źródłem mocy dla innych. Przemówienie do chorych. Kraków, 9 VI 1979. In: Jan Paweł II Musicie od siebie wymagać. Przemówienia z I i II pielgrzymki do Polski, 2 – 10 VI 1979 i 16 – 23 VI 1983. Poznań: W Drodze.
John Paul II (1987). Żeby być przy cierpiącym człowieku. Kazanie wygłoszone w Gdańsku 12.06.1987. In: Trzecia podróż Jana Pawła II do Polski. L’osservatore Romano, numer specjalny 1987.
John Paul II (1995). Orędzie na III Światowy Dzień Chorego 1995, L’osservatore Romano 1.
John Paul II (1999a). Kontemplujmy przykład Jezusa – Boskiego Samarytanina. Orędzie na VIII Światowy Dzień Chorego 2000, L’osservatore Romano 9-10.
John Paul II (1999b). Tajemnice cierpienia wyjaśnia tylko Chrystus. Przesłanie papieskie do chorych. Meksyk, 24.01.1999. L’osservatore Romano.
John Paul II (2000). Trzeba budować „cywilizację miłości”. Przemówienie w trakcie audiencji generalnej 15.12.1999, L’osservatore Romano 3.
John Paul II (2004a). Spieszmy z pomocą cierpiącym. Przemówienie w czasie audiencji generalnej 11.02.2004, L’osservatore Romano 4.
John Paul II (2004b). Człowiek chory zawsze zachowuje swoją godność. Przemówienie do Międzynarodowego Kongresu Lekarzy Katolickich. Rzym, 20.03.04. L’osservatore Romano 6.
Kiereś, B. (2007). Kultura chrześcijańska wobec postmodernistycznej ideologii. In: A. Rynio (ed.) Wychowanie chrześcijańskie. Między tradycją a współczesnością. Lublin: Wydawnictwo KUL, 91-102.
Kirenko, J. (2001). W stronę społecznego modelu niepełnosprawności, In: Z. Palak (ed.), Pedagogika specjalna w reformowanym ustroju edukacyjnym. Wydawnictwo UMCS, Lublin, 61-68.
Kornas-Biela, D. (1988). Osoba niepełnosprawna i jej miejsce w społeczeństwie. Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL.
Kornas-Biela, D. (1999). Posłannictwo osób niepełnosprawnych w nauczaniu Jana Pawła II, In: Materiały z Kongresu Osób Niepełnosprawnych Diecezji Legnickiej. Edytor, Legnica, 23-39.
Kornas-Biela, D. (2001). Osoba niepełnosprawna, chora, cierpiąca: nauczanie Jana Pawła II, In: D. Kornas-Biela (ed.), Rodzina: źródło życia i szkoła miłości. Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin, 357-384.
Kornas-Biela, D. (2012a). Afi rmacja życia w kontekście jego zagrożeń po niepomyślnej diagnozie prenatalnej. In: J. Stala (ed.), Życie i śmierć. Wyzwania działalności charytatywnej. Tarnów 2012, 171-188.
Kornas-Biela, D. (2012b). Hospicjum perinatalne jako forma afirmacji życia. In: J. Stala (ed.), Życie i śmierć. Wyzwania działalności charytatywnej. Tarnów 2012, 201-216.
Kornas-Biela, D. (2012c). Przekraczanie barier edukacyjnych w ujęciu pedagogiki niepełnosprawności Jeana Vaniera: inspiracje biografi czne. In: Żłobicki, B. Maj Nierówność szans edukacyjnych Przyczyny, skutki, koncepcje zmian. Kraków: Impuls, 379-401.
Kornas-Biela, D. (2014a). Rodzinny charakter wspólnot L’Arche. In: T. Sakowicz, K. Gąsior, M. Wilk (ed.), Trud i siła współczesnej rodziny. Kielce, Zakład Profi laktyki Społecznej i Resocjalizacji UJK, Kielce, Świętokrzyskie Centrum Profilaktyki i Edukacji, 471-491.
Kornas-Biela, D. (2014b). Cierpienie rodziny z osobą z niepełnosprawnością. In: J. Kossewska (ed.), Osoba ze stanami ze spektrum autyzmu. Możliwości aktywnego życia. Kraków, Wydawnictwo JAK, 125-145.
Krapiec, M. A. (1991). Dzieła. Tom IX: Ja – człowiek. Lublin: RW KUL.
Krapiec, M.A. (2004). Sens kultury chrześcijańskiej. Lublin: Fundacja Servire Veritati Instytut Edukacji Narodowej.
Kunowski, S. (1981). Podstawy współczesnej pedagogiki. Warszawa: Wydawnictwo Salezjańskie.
Rieser, R. (2008). Implementing inclusive education. Commmonwealth Secretariat, London.
Rynio, A. (2004). Integralne wychowanie w myśli Jana Pawła II. Lublin: Wydawnictwo KUL.
Sidor-Piekarska, B. (2009). Podmiotowość osoby z niepełnosprawnością umysłową In: A. Klinik (ed.), Edukacja jako proces socjalizacji osób niepełnoprawnych. Kraków: Impuls, 81-88.
Sobolewska, A. (2003). Maski Pana Boga. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Vanier, J. (2011). Wspólnota miejscem radości i przebaczenia. Wydawnictwo W drodze, Poznań.
Wojtyła, K. (1982). Elementarz etyczny. Wrocław: Wydawnictwo Wrocławskiej Księgarni Archidiecezjalnej.
Published
2019-04-04
Section
Articles